Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-22 16:01

Mensen help mij met tips en adviezen!

Ik moet afvallen, niet eens zo extreem veel ergens tussen de 5 en 10 kilo en ik ben al blij, maar hoe zet ik mij er toe??!!

Elke dag neem ik mee voor, vandaag begin ik! Maar steeds weer loopt het juist weer op een vreetpartij uit!

Het lijkt wel hoe meer ik met lijnen wil beginnen ik juist meer ga eten, om gek van te worden.

Herkennen jullie dit? Ervaring mee? Hoe zijn jullie op een andere mindset gekomen?

Ik heb ook te veel gezellige etentjes met familie, vrienden en collega's

Pff , zit er ff doorheen,

Graag jullie tips en tricks


Aight
Berichten: 3187
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:06

Wat mij heel erg geholpen heeft is een gesprek bij een diëtist. De eerste 3 uur wordt vergoed uit de basisverzekering (wel eigen risico).
Maar zij kan je hele goede tips geven wat voor jóú werkt. Want dat is misschien anders dan voor een ander.


Mijn tip zou zijn, probeer te kijken naar voedsel wat vult, maar lag in kcal is. En plan je week vooruit, dus haal boodschappen voor een week eten en probeer je daaraan te houden. Extra groenten en fruit eten mag altijd!

linoleum

Berichten: 6460
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:08

Je verteld niet heel veel over wat je al doet, dus ik ga even wat aannames doen die misschien helemaal niet kloppen.

Begin je misschien de dag goed en dat het in de loop van de dag verkeerd gaat? Want dan is de kans groot dat je het eerste deel van de dag te weinig eet, waardoor je later op de dag honger krijgt en juist gaat bingen.

Zorg er voor dat je de gehele dag voldoende en lekker eet. Dat voorkomt dat je later op de dag de bocht uit vliegt.

I'm not weird, I'm limited edition :D

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:10

Bij mij is het nog elke dag strijd... Ik schiet gauw in de paniek en ben echt een stress en emotie eter. vreetbuien zijn me dus niet vreemd. Ik begin elke dag opnieuw en probeer niet naar gisteren te kijken. Ik probeer streng te zijn voor mezelf, maar niet te streng. Ik heb het er momenteel ook erg moeilijk mee... :knuffel:

Loving life Xx

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:13

Ik heb een tijd lang intermittent fasting gedaan. Ik ben gelijk 16 uur vasten en 8 uur lang eten gaan doen.. Ik ben een klein beetje op mijn eten gaan letten. Dus 1 bord avond eten in plaats van 2 en ontbijt (helaas) overslaan. Tussen de middag gewoon brood en fruit of yoghurt en sla, maar zeker ook wel eens een broodje kroket :P . Maar het is zeker ook belangrijk om eens een keer te snoepen. Er moet een goede balans zijn met wat je eet. Dus niet alleen maar zo min mogelijk en zo gezond mogelijk. Daar word je zelf helemaal gek van. (in mijn ervaring ) Ik ben niet zwaar, maar ben zeker een aantal kilo kwijt geraakt!

Je hoeft niet gelijk 16 uur lang te vasten als je dit te zwaar lijkt. Je kan ook 14 uur of zelfs minder uur lang vasten. En vanuit daar steeds langer. Ik heb hiervoor een app op mijn telefoon gebruikt. Die ook aangeeft in welk stadium je lichaam is tijdens het vasten. Dat motiveerde mij om door te gaan. Vasten heeft vele voordelen voor heel je lichaam. Kijk er zeker eens naar!

Tiggs

Berichten: 7521
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:13

Minder bewerkte producten eten en niet meer na een uur of 8 's avonds werkt voor mij.
Dus als tussendoortje bijvoorbeeld een paar gedroogde abrikozen en noten, fruit, een avocado etc.

En: geen snoep en chips in huis halen. Zodra dat er is wordt mijn ruggengraat fluïde.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:16

Voedsel eten wat laag in calorieën zit helpt mij ook, maar ervoor zorgen dat ik voldoende eiwitten en vezels binnen krijg het is het enige wat mij helpt eetbuien te voorkomen. Misschien een poosje alles bijhouden in een app als Lifesum? Dat heeft mij erg veel duidelijkheid gegeven over de voedingswaarde van producten. Je kunt ook de verpakkingen goed gaan lezen. Wees verder niet te streng voor jezelf, streng lijnen hou je meestal niet vol. Als je zorgt dat je iets meer nader calorieën binnenkrijgt dan je gebruikt, zal je langzaam afvallen en hoef je jezelf niet al je favoriete etenswaren helemaal te ontzeggen.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 17-11-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:18

Kun je hier aangeven wat je eet? Ik vermoed dat je te drastisch ineens minder gaat eten en daardoor juist eetbuien krijgt, terwijl het wellicht al voldoende is om een aantal gewoontes aan te passen.

Lijsken
Berichten: 1020
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:29

Bij mij helpt het om anders te denken, want hoe meer ik focus op eten en hoe meer honger ik krijg. Dus eh, ik probeer mezelf er in te luizen :') Ik ben niet op dieet, ik ben heel gewoon aan het eten (prent ik mezelf in).

Om het mezelf makkelijker te maken doe ik het volgende:
-Ik schep in de keuken eten op mijn bord, drink eerst een glas water en eet het bord leeg in de woonkamer, zodat de pannen uit beeld zijn en ik niet automatisch extra pak.
-Ik gebruik een wat kleiner bord.
-Als ik eet (maaltijd of snack) doe ik niets anders dan zitten en eten. Niet mezelf afleiden met een scherm of boek ofzo, alleen bewust eten, ik zit dan sneller vol.
-In de supermarkt neem ik mee wat ik wil, maar ik doe mijn boodschappen op de fiets en ik wil geen 4x per week naar de supermarkt dus dat beperkt meteen wat ik meeneem.

Hoewel ik weet dat ik mezelf in de maling neem helpt het wel, ik doe dit nu 5 maanden en ben 5 kilo kwijt.
Voor mij werkt het beter dan proberen niet te snoepen of mezelf dingen te ontzeggen.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 17-11-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskarrino
Berichten: 788
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:33

Ik precies hetzelfde hier. Ook 10kg te zwaar, niet heel overdreven maar toch.

Zelfde probleem, lukte nooit, teveel vreten...

Ik heb zaterdag een afspraak gehad bij een diëtist. Zo, dat heeft geholpen!! Hele andere mindset: niks moeten, geen negatief gedoe van 'ugh ik mag niks lekkers meer' naar leren over eten, wat is een goed dieet, hoeveel mag ik eten? Ik ben nu bijna een week bezig en door dit dieet veel minder cravings naar suiker en ongezonde zooi....

Ik bleek dus te weinig te eten overdag (ontbijt + lunch) waardoor ik in de middag/avond vreetbuien kreeg. Ik leer nu dus meer (maar gezond!!!) te eten. Mijn diëtist heeft een menu gemaakt naar mijn wensen. Wat vind ik lekker? Dingen die ik niet wil, hoef ik dus ook niet eten :) Mijn ontbijt en lunch is nu gezonder en hoger in kcal. Mijn avondeten iets lager in kcal... Zo kom ik de dag door zonder honger, zonder dipjes in energie etc

Oskar <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:42

zelf vind ik dit een goed boek:
https://www.bol.com/nl/nl/p/beck-s-diee ... 005763605/

Het is wel heel amerikaans, maar er staan wel goede dingen in, en vooral hoe je smoesjes leert herkennen en tegenspreken. En hoe je jezelf blijvend motiveert. Ook wel minder goede dingen, zoals dat je iedere dag moet wegen wat naar mijn mening (te) risicovol is m.b.t. doorslaan.

Hij is ook te beluisteren op storytel :j :D

Is me overigens aangeraden door een dietiste.

Momo94
Berichten: 1109
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Wil graag afvallen ,maar ik ga juist meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:47

Ik moet veel meer kg afvallen en heb nu toch maar eens contact opgenomen met een diëtiste. Heb ook de lazyfitgirl methode geprobeerd, alleen waar ik spaak in liep is afwisseling en vooral met ontbijt en lunch. En ik wil het vooral simpel houden en niet allerlei baksels moeten gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:56

Momo94 schreef:
Ik moet veel meer kg afvallen en heb nu toch maar eens contact opgenomen met een diëtiste. Heb ook de lazyfitgirl methode geprobeerd, alleen waar ik spaak in liep is afwisseling en vooral met ontbijt en lunch. En ik wil het vooral simpel houden en niet allerlei baksels moeten gaan maken.


Maar waarom moet die afwisseling dan? Volgens mij is dat echt zo'n fabeltje.. Of wil je juist afwisseling en lukt dat niet?

Ibbel

Berichten: 49051
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:58

Er is eigenlijk maar 1 manier van afvallen: eet de hoeveelheid eten die je nodig hebt om je gewenste gewicht 'op peil' te houden plus wat je nodig hebt voor wat je gemiddeld beweegt op een dag. Reken dus ouit hoeveel je basisstofwisseling is voor je gewenste gewicht, en hou een weekje bij hoeveel je beweegt (stappenteller is handig) en/of sport.

Maak met die berekening een dieet waar je blij van wordt.
Want dat zal de hoeveelheid eten zijn die je de rest van je leven moet blijven eten om op gewicht te blijven.

Er zit dus een kern van waarheid in de kreet "als je eenmaal begint met diëten blijf je diëten".
Klopt: als je na je dieet weer net zo gaat eten als ervoor, word je idd weer zwaarder.

Het jojo-effect bestaat, het heeft alleen niets met diëten te maken, maar met je eetgewoontes van vóór je dieet.

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-22 17:04

Wat ik zelf al heb geprobeerd?? Ik zou bijna zeggen wat niet.

Ik gebruik constant smoesjes waarom ik iets wel zal eten ipv waarom niet!

Ik werk zo'n 3 dagen per week en tussen de middag vind ik vaak zelf dat ik wel wat verdiend heb! Mijn guilty plessure zijn cheeseburgers van de mac, maar eigenlijk hou ik overal wel van, tis echt verschrikkelijk.

Ik heb zelfs een voedingscoach ingeschakeld ( nog niet eens zolang geleden).

Sochtends begin ik met 4 beschuitjes met magere kaas en een bakje optimel yoghurt met optimel vla. Niet eens zo heel verkeerd, maar mijn 4 koolhydraat arme boterhammen met kipfilet heb ik al om 10 uur op! En dan koop ik tussen de middag nog wat lekkers, vaak van de mac.

Savonds kook ik wel, maar dan later nog weer van allerlei lekkers.

Het is dat tussen de 15 en 20.000 stappen per dag zet anders zou ik geen 85 kilo wegen maar 125 kilo.

Ik wil een mindswitch, maar hoe. Als ik onder de 80 zou wegen ben ik al blij maar met de decembermaand voor de deur heb ik er een hard hoofd in

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:06

Wat bij mij de enige manier is waarop het werkt, is echt een dieetboek aanhouden. In mijn geval een boek van Sonja Bakker maar elk boek met uitgewerkte menu-weken is natuurlijk prima. Voor mij heeft Sonja redelijk wat dingen wat ik toch wel eet / gebruik en hoef zelf niet na te denken over de hoeveelheden of wat ik wel of niet mag eten. Heb nooit honger en ook geen vreetbuien meer!

Love_myhorse
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:07

Misschien helpt het om samen met een diëtist of de voeding coach een goed vullend dag menu te maken? Wat mij goed helpt is kwark met fruit en noten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:07

karrij schreef:
Wat ik zelf al heb geprobeerd?? Ik zou bijna zeggen wat niet.

Ik gebruik constant smoesjes waarom ik iets wel zal eten ipv waarom niet!

Ik werk zo'n 3 dagen per week en tussen de middag vind ik vaak zelf dat ik wel wat verdiend heb! Mijn guilty plessure zijn cheeseburgers van de mac, maar eigenlijk hou ik overal wel van, tis echt verschrikkelijk.

Ik heb zelfs een voedingscoach ingeschakeld ( nog niet eens zolang geleden).

Sochtends begin ik met 4 beschuitjes met magere kaas en een bakje optimel yoghurt met optimel vla. Niet eens zo heel verkeerd, maar mijn 4 koolhydraat arme boterhammen met kipfilet heb ik al om 10 uur op! En dan koop ik tussen de middag nog wat lekkers, vaak van de mac.

Savonds kook ik wel, maar dan later nog weer van allerlei lekkers.

Het is dat tussen de 15 en 20.000 stappen per dag zet anders zou ik geen 85 kilo wegen maar 125 kilo.

Ik wil een mindswitch, maar hoe. Als ik onder de 80 zou wegen ben ik al blij maar met de decembermaand voor de deur heb ik er een hard hoofd in


Ik heb geen aandelen, maar als je een mindswitch wil raad ik je echt dat boek aan wat ik noemde :D Dat is gemaakt om smoesjes te ondervangen.

Enige probleem is dat je dan geen smoesjes moet bedenken om de opdrachten uit het boek te doen :')

pien_2010

Berichten: 43062
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:08

Als je honger hebt is het heel erg lastig om gewoon normale hoeveelheden te eten. Ik merk als ik verse hibiscus thee drink en gember thee overdag dat ik dan aan normale proporties genoeg heb. Het haalt het hongergevoel weg.
Als ik dan tegelijkertijd zorg dat ik genoeg lichaamsbeweging heb (poetsen, tuinieren, wandelen, fietsen, klussen enz) dan merk ik tot mijn verrassing dat ik mijn buikje begin te verliezen.
Ik probeer dus juist om niet te diëten, want ik geloof er niet in. Ik heb mijn moeder daar zo onder zien lijden, dat ik me bij haar leven heb voorgenomen dat ik nooit ga diëten. Dan maar dikker. Wel geloof ik in gezond eten (vezels, fruit, verse producten, geen snoep enz) iets dat ik niet moeilijk vind. Maar vooral die hibiscusthee en die gember thee met klein beetje honing helpt mij echt goed, want ik ben mijn honger kwijt dus ik hoef niet meer twee borden te eten. Ik heb niet tussendoor honger. En wat ik ook doe, als ik 's avonds honger krijg, dan pak ik een handje amandelnootjes. Gezond en ik slaap heerlijk de hele nacht door zonder trek.
Wat tevens goed helpt is glaasje wijn laten staan. MAAR van alle etentjes geniet ik volop, van alle glaasjes wijn met mijn vriendinnen geniet ik. Eten is tof en leuk en dat moet het blijven. Ik voel me dus nooit schuldig. Wat mij ook helpt is zuurdesembrood eten, want dat verteerd langzamer dus ik heb sneller genoeg (meestal anderhalf sneetje 's ochtends). Dus bij mij is het juist dat hongergevoel dat me doet vreten en daar kan ik wat aan doen.

leeslampje

Berichten: 1110
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:08

Mee eens Ibbel :j

Toen ik ging 'diëten' om af te vallen, deed ik niks radicaals. Maar heb ik een hoop gewoonten aangepast naar iets gezondere gewoonten. Afvallen ging langzaam, maar wel super steady. En dit is hartstikke makkelijk vol te houden, ik denk de rest van mijn leven wel. Tuurlijk eet ik soms nog mega ongezond of veel te veel, maar dat zijn dan uitzonderingen (die je prima kunt hebben, zo lang je het gros van de tijd gezond en voldoende eet).

Edit: een mindswitch, tja. Ik hoorde op tv laatst de opmerking: "je wilt het wel zijn, maar je wilt het niet worden". In dit geval zou dat betekenen: je wilt wel op gewicht zijn, maar niet je gewoonten veranderen om dat te bereiken. Hoe graag wil je dan echt afvallen? Hoef je niet te beantwoorden, retorische vraag. Je motivatie moet echt uit jezelf komen dus je moet het écht zelf willen. En allerlei handigheidjes die in dit topic genoemd worden, kunnen je dan helpen om het vol te houden.

Ibbel

Berichten: 49051
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:15

Een cheesburger van de Mac bevat net zo veel calorieën als een gewone avondmaaltijd.
Daar is niet tegenop te diëten.

Zorg dat je gezonde hapjes voor tussendoor bij je hebt (fruit, worteltjes, een salade) zodat je je boterhammen tijdens de lunch kunt eten.

Oh, en 'honger' is het teken dat je lichaam vindt dat je te weinig eet. Zie 'honger' dus als een positief teken. Het is helemaal niet zo slecht om af en toe een hongergevoel te hebben. Daar hoort een mens tegen te kunnen.

Tiggs

Berichten: 7521
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:21

Maar van zo'n ontbijt zou ik ook reteveel honger krijgen..

Ik ontbijt met havermout met kaneel en gebroken lijnzaad. Tussen de middag 3 (meestal) volkoren boterhammen met roomboter en (50+) kaas. Tussendoor vaak wat noten met gedroogd fruit of vers fruit. Boter en kaas zijn vet, maar vetten mogen ook in een gezond dieet en het vult daarnaast ook gewoon goed.

Edit: beschuit is vooral suiker en doordat je vrijwel geen vet bij je ontbijt eet, krijg je last van de suikerpiek en -dip die weer voor een hongergevoel zorgen. Is mijn lekenredenering ;)

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:24

leeslampje schreef:
Mee eens Ibbel :j

Toen ik ging 'diëten' om af te vallen, deed ik niks radicaals. Maar heb ik een hoop gewoonten aangepast naar iets gezondere gewoonten. Afvallen ging langzaam, maar wel super steady. En dit is hartstikke makkelijk vol te houden, ik denk de rest van mijn leven wel. Tuurlijk eet ik soms nog mega ongezond of veel te veel, maar dat zijn dan uitzonderingen (die je prima kunt hebben, zo lang je het gros van de tijd gezond en voldoende eet).

Edit: een mindswitch, tja. Ik hoorde op tv laatst de opmerking: "je wilt het wel zijn, maar je wilt het niet worden". In dit geval zou dat betekenen: je wilt wel op gewicht zijn, maar niet je gewoonten veranderen om dat te bereiken. Hoe graag wil je dan echt afvallen? Hoef je niet te beantwoorden, retorische vraag. Je motivatie moet echt uit jezelf komen dus je moet het écht zelf willen. En allerlei handigheidjes die in dit topic genoemd worden, kunnen je dan helpen om het vol te houden.

Ja, alleen in deze wereld is het grootste probleem denk ik wel dat mensen het wel willen worden.... Het grootste gedeelte van de dag. Alleen even niet als dat gebakje wordt aangeboden. Of ze een zware ochtend hebben gehad etc. En daarna dan weer wel, maarja. Dan moet je weer opnieuw beginnen met dat "worden" dus laat dan maar.

Beetje de korte-termijn gratificatie vs. de lange termijn gratificatie. Dus dan heb je wapens nodig om de korte-termijn bevrediging te weerstaan :D
Dat zijn vaak toch vervangende gedachtes voor de snode stemmetjes dat het allemaal niet uitmaakt, je het verdient, eentje niet zo erg is, of dat je morgen ook wel gezond kan gaan eten.
Dat moet je alleen echt trainen als het er van nature (of om wat voor reden) niet inzit, en gaat niet 1,2,3....

Aight
Berichten: 3187
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:25

karrij schreef:
Wat ik zelf al heb geprobeerd?? Ik zou bijna zeggen wat niet.

Ik gebruik constant smoesjes waarom ik iets wel zal eten ipv waarom niet!

Ik werk zo'n 3 dagen per week en tussen de middag vind ik vaak zelf dat ik wel wat verdiend heb! Mijn guilty plessure zijn cheeseburgers van de mac, maar eigenlijk hou ik overal wel van, tis echt verschrikkelijk.

Ik heb zelfs een voedingscoach ingeschakeld ( nog niet eens zolang geleden).

Sochtends begin ik met 4 beschuitjes met magere kaas en een bakje optimel yoghurt met optimel vla. Niet eens zo heel verkeerd, maar mijn 4 koolhydraat arme boterhammen met kipfilet heb ik al om 10 uur op! En dan koop ik tussen de middag nog wat lekkers, vaak van de mac.

Savonds kook ik wel, maar dan later nog weer van allerlei lekkers.

Het is dat tussen de 15 en 20.000 stappen per dag zet anders zou ik geen 85 kilo wegen maar 125 kilo.

Ik wil een mindswitch, maar hoe. Als ik onder de 80 zou wegen ben ik al blij maar met de decembermaand voor de deur heb ik er een hard hoofd in


nou je bent al een heel eind op weg! Ik denk dat je te weinig (gezonde dingen) eet voor je beweging, waardoor je die craving naar snacks krijgt. Misschien helpt het om:

- volkoren boterhammen te nemen waarvan je langer vol zit
- ipv 4 eens 6 of 8 boterhammen met mager beleg mee te nemen. Het is nog steeds gezonder dan die cheeseburger
- of 4 boterhammen en een bakje skyr/kwark met wat fruit

's ochtends kan je ook kijken om de beschuiten te vervangen door een volkoren variant of een volkoren cracker. Misschien vullen die iets meer.

En je beleg verrijken met iets? Dus kipfilet/kaas met komkommer en tomaat erop?

P.s. als je van lezen houdt is ''de hamster in je brein'' ook echt een topboek. Het gaat over het hamstertje in onze hersenen die zeggen: ''we moeten een wintervoorraad aan eten aanleggen!!''. Alle smoesjes die Menino ook benoemt komen erin terug.

Love2sk8
Berichten: 413
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:31

Mijn coach (burn out gerelateerd) gaf me de tip om niet te denken in wat niet, maar in wat wél. Mensen zijn geneigd om juist we datgene te doen wat ze van zichzelf niet mogen. Als voorbeeld noemde ze 'Ik mag vandaag geen chocolade eten', dat werkt niet, want dan denk je de hele tijd aan chocolade. "Ik ga vandaag gezond eten' werk dan veel beter (niet 'ik moet', maar 'ik ga').


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit__, colunder, GoogleAdsense, san4nie, viphorse en 101 bezoekers