Nierstenen of toch iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Nierstenen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 17:30

Hoi!
Ik verwacht met dit topic geen oplossingen of diagnoses maar ik ben wel benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met de klachten die ik heb.

Sinds een paar weken/maanden heb ik af en aan een lichte zeurende pijn in mijn flank en bovenbuik rechts.
Op een gegeven moment werd dat erger en besloot ik toch maar eens naar de huisarts te gaan. Omdat ik op dat moment ook 's nachts soms wakker werd van de pijn en de pijn erger werd als ik moest plassen is mijn urine gecontroleerd. Daar kwam niks uit.
De huisarts heeft me verwezen voor een echo van de bovenbuik (dus lever, galwegen, milt etc) om galstenen uit te sluiten en een echo van de nieren en urinewegen om nierstenen uit te sluiten.
Er kwam ook niks uit de echo.

Een paar dagen later in het weekend werd de pijn behoorlijk erger, ik werd er misselijk bij en voelde me ziek/grieperig. Bij de huisartsenpost zijn enkele dingen gecontroleerd. Wederom mijn urine en ontstekingswaarden.
Hier kwam niks uit.. Ik heb pijnstillers meegekregen welke in nu gebruik voor de nacht, dit helpt iets.

Na het weekend opnieuw naar de huisarts geweest.
Zij heeft me doorgestuurd naar de internist met een spoedverwijzing, dat houdt in dat ik een dezer dagen een brief krijg en een uitnodiging voor binnen 2 weken.
Ook is mijn bloed onderzocht en ook hier kwam niks uit..

Ik weet het ff niet, het voelt alsof ik niks 'kan' hebben omdat alle onderzoekjes negatief resultaat geven.
Maar.. mijn klachten worden alleen maar erger.
Wat ik precies voel:
Pijn in mijn flank/zij.
Pijn in mijn rug, onder mijn ribben, rechts.
Het is een zeurende en soms stekende pijn.
Bij verergering van de pijn moet ik plassen, het voelt dan alsof er iets in mijn buik 'opzwelt', ik voel het van beneden naar boven trekken.
De pijn trekt soms naar mijn lies en onderbuik en soms rug.
De pijn zit dus aan de rechterkant van mijn lijf.
Ik heb sinds een week minder eetlust en met name eind van de dag voel ik me erg beroerd.
Ik ben constant intens moe.

Worden de klachten erger of ik krijg koorts dan moet ik opnieuw bellen, maar voor nu blijf ik dus doorlopen tot ik naar de internist ga. Ik merk dat ik moeite krijg met werken volhouden en heb door dit gedoe al een poos niet paardgereden, het lukt me niet. Erg irritant.

Iemand herkenning van mijn verhaal misschien?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:41

Ik had afgelopen week dezelfde klachten, op het plassen na, die zaterdag ineens heviger werden, werd ineens beroerd en trillerig en dan weet ik dat ik een ontsteking heb.
Ik kon ook niet in mijn hoekje op de bank tegen het kussen aanzitten
Zijn naar de hap gegaan en bleek nierbekkenontsteking te hebben.
Ik kreeg eenmalige ab maar heb mijn twijfels of het overvis dus ga mijn urine laten checken morgen.
Wens je beterschap en blijf naar je lijf luisteren en dan maar de dokter stalken, klachten zijn er niet voor niets.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 19:03

Oh nierbekkenontsteking lijkt me niet fijn.. Je herkent mijn klachten dus wel?
Ik neem aan dat er iets uit je urine of bloed kwam waaruit bleek dat je dit had? Bij mij is dat dus niet zo, dat maakt het ook zo vaag..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:10

Nee is echt niet fijn :n
Ze hebben mijn urine getest, op het oog was het schoon maar bleken toch eiwitten in te zitten.
Ik herken je klachten, op het plassen na.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:31

Nierbekkenontsteking moet normaal gesproken ook in je bloed terug te zien zijn.

Een niersteen kan soms gemist worden op echo als die niet zo groot of al gezakt is. Maar dan zou er meestal stuwing moeten zijn gezien in de nier, van de urine die niet weg kan zeg maar.
De internist zal misschien nog een andere scan vragen, echo sluit niet alles uit hoor ;)

Wees niet bang je ziek te melden op werk als je je gewoon beroerd voelt. Zo blijven rondlopen is ook niet fijn. Je spoedafspraak met het ziekenhuis staat al, dus het is sowieso niet niks.

Succes! En beterschap!

Wildgirl

Re: Nierstenen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:33

Hoe is je cyclus?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 09:35

De arts bij de huisartsenpost had de uitslag van mijn echo opgevraagd en hij noemde ook dat de nierstuwing in orde was (kunnen ze dus ook zien op een echo?).

Mijn moeder noemde nog een prikkelbare darm maar ik heb zelf echt het idee dat het met mijn nieren te maken heeft. Met name om het volle drukgevoel wat doortrekt van mijn blaas naar mijn buik en flank als ik moet plassen en ik herken de plek van de pijn qua locatie.
De andere nier is ooit op een klein stukje na doormidden geweest na de val van een paard, heb daar voor een poos in het ziekenhuis gelegen. Die pijn zat op de precies dezelfde plek als waar ik nu ook last heb maar dan aan de andere kant.

Mijn cyclus is niet anders dan anders. Gewoon elke maand ongesteld. Heb daar wel altijd veel klachten van maar denk niet gerelateerd aan dit.

Ziek melden doe ik ook wel als werken echt niet lukt, tot nu toe red ik het op zich wel. Ik maak geen hele dagen, dat scheelt.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:11

Drink je voldoende water?? Misschien een stomme vraag maar... een vriend van mij (een man dan wel) had dezelfde klachten.. ook alle onderzoeken afgelopen, kwam niets uit.. nu bleek achteraf dat hij wel voldoende dronk maar nooit water. Zijn nieren hadden dus eigenlijk moeite om alles te zuiveren en daar kwamen de pijnen vandaan..

Toen hij begon met het vermijden van frisdrank en verplicht een minimum van 2liter water ging drinken, was de pijn na 4dagen helemaal over.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 10:25

Ja, ik drink genoeg water. Denk ik.
Frisdrank drink ik niet vaak. Soms een colaatje.
Ik drink met name water, limonade, thee, vruchtensap en een of twee koffie per dag.

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:30

Ik herken jouw verhaal heel erg! Ik heb anderhalve maand geleden twee dagen zoveel pijn gehad dat ik op de huisartsen post belandde en daar werd ik naar huis gestuurd met de conclusie nierstenen. Zware pijnstillers gehad en moest maar wachten tot het over ging. De ergste pijn ging daarna weg, maar bleef continu een beurs en gezwollen gevoel houden. Twee weken terug een echo gehad en daar bleek mijn nier wel gezwollen te zijn, maar konden geen steen vinden, dus door gestuurd voor een ct-scan om te controleren of het echt geen steen is die de nier blokkeert. Die heb ik gisteren gehad en wacht nu op de uitslag.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:54

Misschien kan je, tot je de resultaten hebt alvast beginnen om ook een minimum van 1.5 of 2 liter water te drinken..? kan nooit kwaad lijkt me. Het helpt je nieren alleen maar. Ik hoop dat je snel een verdict hebt en dat de pijn draagbaar is!

(Hij mocht bvb geen suiker of pikante/sterk gekruide zaken eten en ook geen fastfood,... basically, niets vervuilend voor het lichaam om zo de nieren te ontlasten)

Ben je recent ziek geweest of antibiotica gepakt, of grote veranderingen doorgevoerd qua dieet of ...? Dit kan ook heel belastend zijn voor je lichaam.

Veel succes!! Hopelijk voel je je snel beter!!

Ps:: als de nieren goed blijken, word er dan verder onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld je milt en dergelijke??

Is een spierscheur ook uitgesloten? Maar dat zou me raar lijken gezien je met plassen ook last hebt.. dit zou alleen de pijn kunnen verklaren maar de andere symptomen niet..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:00

Je moest bellen wanneer het erger werd, dat word het nu toch ook dus zou aan de bel trekken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:02

Ohh ik krijg weer kippenvel als ik het allemaal lees.
Aan jouw klachten zou ik ook zeggen dat het je nieren zijn, is precies zoals ik het voelde.
Maar dat zou toch zeker wel uit een echo moeten komen?
Tenzij je stenen al gezakt zijn tot onder je bekken, blijkbaar kunnen ze daar niet kijken op een echo ofzoiets. Dat was bij mij de 2e keer het geval, hebben ze me in het ziekenhuis gehouden en ben toen 3x geopereerd omdat ze die ondingen niet konden vinden. Ben heel benieuwd wat ze bij jou vinden want ik leef met je mee. Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:40

Majabeestje schreef:
Mijn cyclus is niet anders dan anders. Gewoon elke maand ongesteld. Heb daar wel altijd veel klachten van maar denk niet gerelateerd aan dit.

Heb je ooit onderzoek gedaan naar PCOS, PMS, endometriose en afwijkende hormoonwaarden?
Zo nee, dan zou ik die op het lijstje bijschrijven.
Ik heb zelf(en ken een hoop mensen) met vergelijkbare klachten als welke jij noemt. Zeker ook de link die je legt naar een volle blaas/verergeren vd pijn na plassen.
Ik heb endometriose, o.a in mijn buikholte, en PCOS en daar komt bij mij deze pijn vandaan.
Door grotere eierstokken, verklevingen binnen dit gebied en endo weefsel in de buurt van mijn blaas krijg je de typische klachten waardoor je aan nieren/blaas denkt.

Veel beterschap in ieder geval!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:57

Granoek schreef:
Ohh ik krijg weer kippenvel als ik het allemaal lees.
Aan jouw klachten zou ik ook zeggen dat het je nieren zijn, is precies zoals ik het voelde.
Maar dat zou toch zeker wel uit een echo moeten komen?
Tenzij je stenen al gezakt zijn tot onder je bekken, blijkbaar kunnen ze daar niet kijken op een echo ofzoiets. Dat was bij mij de 2e keer het geval, hebben ze me in het ziekenhuis gehouden en ben toen 3x geopereerd omdat ze die ondingen niet konden vinden. Ben heel benieuwd wat ze bij jou vinden want ik leef met je mee. Succes!

Klopt, zo lager zit de lucht in je darmen heel erg in de weg. Echo is echt zoals t zegt echo met geluidsgolven, en dat doet met lucht niet zoveel dus dan krijg je geen signaal op je beeld. Je blaas en je nieren zijn redelijk goed te pakken maar de weg ertussen zit vaak achter je darmen.

Nierstuwing kan je er inderdaad wel goed op zien :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:00

Brr ja kijk die uitleg geven ze je hier dus niet, enkel dat het weer niet gelukt was 8)7

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 13:34

@nelske164, getver wat naar! Ik ben benieuwd of ze een niersteen kunnen vinden op de ct scan.
En dan, ik lees ook verschillende dingen over behandelen. Wat een gedoe..

@BilliJ, ik probeer nu ook meer water te drinken. Maar vind dat ook een beetje eng, want als ik veel water drink dan wordt de pijn erger, alsof er wat van binnen aan het opzwellen is. Voelt vet eng :')
Ik ben niet ziek geweest of andere veranderingen. De milt etc. zijn ook op de echo gekomen, alle organen in mijn bovenbuik. Kwam niks geks uit.

@bigone, de klachten nu zijn niet erger dan de laatste keer dat ik deze week bij de huisarts was. Het gaat echt om veranderingen als onhoudbare pijnklachten, koorts, overgeven etc. Ze neemt me wel serieus hoor, maar er zijn geen indicaties voor directe acties/spoed aangezien alle onderzoeken tot nu toe negatief uitpakken. Ze heeft dus wel een spoedverwijzing aangevraagd naar de internist. En heeft gezegd dat als ik daar binnen 2 weken niet terecht kan ik haar moet bellen, dan belt ze er achteraan.

@Granoek, ik weet dus ook niet hoe dat werkt met een echo, of ze daar alles wel op kunnen zien. Zoals laraxXxemma schrijft blijkbaar niet..
Hebben ze bij jou de nierstenen nou wel weg kunnen halen? En ben je er nu vanaf?

@Wildgirl, nou.. Ik ben een maand of wat geleden naar de gynaecoloog geweest aangezien mijn buikpijnklachten rond mijn menstruatie veel heftiger werden. Ik loop al langer te tobben met hormonale klachten (dus ook PMS). Zij heeft als laatste 'redmiddel' een operatie voorgesteld om te kijken of ik endometriose heb. Ik kon daar over nadenken en aan de bel trekken als ik dat wil. Maar, het bijzondere was dat ik daarna eigenlijk wat minder buikpijnklachten kreeg. Afgelopen menstruatie viel ook wel mee. Dus om daar nou een operatie voor aan te vragen?
Ik heb endometriose nog wel genoemd bij de spoedarts. Hij gaf aan dat de verergering van de pijn dan juist rond mijn menstruatie moest zijn en dat was nu niet zo..
Ik neem dit verhaal wel mee naar de internist!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:36

Nope bij mij hebben ze uiteindelijk een stend geplaatst en me naar huis gestuurd, zou ze zelf dan maar uitplassen dachten ze, zij hebben ze nooit gevonden. Ben er niet helemaal vanaf, merk nog regelmatig dat ik last krijg maar meestal ga ik dan ineens weer veel water drinken en dan gaat het wel weer over. Meestal :+ Ik heb er aanleg voor, zal er nooit helemaal vanaf geraken.
Geen chocolade meer, geen koffie, geen zwarte thee, geen prik.
(lees: geen=weinig :P ). Heb een hele waslijst meegekregen met zaken die ik moet vermijden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:38

Ik zou wel opletten met veel water drinken tot je zeker bent wat het is. Als er nl echt iets je urineleider blokkeert (bv een niersteen of gruis) dan ga je met veel water drinken enkel maar je blaas volpompen terwijl het nergens weg kan. En daar krijg je die pijn van in je onderrug, of ik toch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:44

Zou het misschien van je eierstokken kunnen komen? Wellicht een cyste??
Kan ook vervelende stekende uitstralende pijn veroorzaken.
Maar ik ben geen dokter he...
Sterkte er mee

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:58

@TS, afhankelijk van de mate van de endo geeft het pijn tijdens menstruatie, tijdens eisprong maar mogelijk ook daar tussenin. Hangt vd locatie en de hoeveelheid weefsel af.
Ben je aan de anticonceptie?
Een kijkoperatie is niet altijd noodzakelijk om endo rondom je baarmoeder en eierstokken in zicht te brengen; je buikholte kun je wel alleen op die manier checken.
Ik zou het zéker meenemen richting de internist en vervolgonderzoek in die regio eisen, desnoods bij een andere gyn.
Wat mij het beste helpt is warmte(dus een kruik er tegenaan).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 14:04

Granoek schreef:
Nope bij mij hebben ze uiteindelijk een stend geplaatst en me naar huis gestuurd, zou ze zelf dan maar uitplassen dachten ze, zij hebben ze nooit gevonden. Ben er niet helemaal vanaf, merk nog regelmatig dat ik last krijg maar meestal ga ik dan ineens weer veel water drinken en dan gaat het wel weer over. Meestal :+ Ik heb er aanleg voor, zal er nooit helemaal vanaf geraken.
Geen chocolade meer, geen koffie, geen zwarte thee, geen prik.
(lees: geen=weinig :P ). Heb een hele waslijst meegekregen met zaken die ik moet vermijden.

Kolere, wat ellendig := Word je niet heul blij van ofzo!
En ook geen koffie en geen chocolaaaaa |(
Maar goed, die pijn is hels dus je moet er wat voor over hebben.

Dat water drinken doe ik idd ook gedoseerd en let wel op, ik ben dus ook bang dat ik daar veel pijn door ga krijgen.
Ben ook steeds direct vol trouwens, geen eetlust. Nou, da's niks voor mij :+

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 14:05

Popstra schreef:
Zou het misschien van je eierstokken kunnen komen? Wellicht een cyste??
Kan ook vervelende stekende uitstralende pijn veroorzaken.
Maar ik ben geen dokter he...
Sterkte er mee

Ik heb laatst bij de gynaecoloog een inwendige echo gehad waar ze mijn eierstokken ook heeft bekeken.
Ik had trouwens wel een relatief kleine myoom achterin mijn baarmoeder.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 14:09

Wildgirl schreef:
@TS, afhankelijk van de mate van de endo geeft het pijn tijdens menstruatie, tijdens eisprong maar mogelijk ook daar tussenin. Hangt vd locatie en de hoeveelheid weefsel af.
Ben je aan de anticonceptie?
Een kijkoperatie is niet altijd noodzakelijk om endo rondom je baarmoeder en eierstokken in zicht te brengen; je buikholte kun je wel alleen op die manier checken.
Ik zou het zéker meenemen richting de internist en vervolgonderzoek in die regio eisen, desnoods bij een andere gyn.
Wat mij het beste helpt is warmte(dus een kruik er tegenaan).

Ik gebruik geen anticonceptie. Bewust niet omdat ik daar niet tegen kan. Heb 2 kinderen en mijn man een knip.
Waar ik veel last van heb is pms en hormonale migraine. Ik gebruik ik sinds ruim een half jaar medicatie voor, candesartan.
Hm, zal eens kijken in de bijsluiter wat daar bijwerkingen van zijn bedenk ik me nu..
Een kruik heb ik nu ook steeds, heb het idee dat het ietsje verlicht.
Deze neem ik ook mee naar bed 's nachts. Ik heb voor de nacht ook pijnstillers gekregen, deze halen de scherpe randjes er wat af zodat ik weer wat beter slaap.

janoukJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:38