Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eretria schreef:Heftig verhaalik vind wel dat als ze niet wil dat je het aan een ander verteld (inclusief ouders) je dat ook niet moet doen. Stel dat jij in haar schoenen stond, en je wil niet dat je ouders het weten en ze zou het toch zeggen. Ben je niet blij.. je kan het er nog eens over hebben met haar, maar uiteindelijk is het aan haar om het te vertellen of hulp in te schakelen. Hoe moeilijk ook voor jou.
Shadow1000 schreef:Bedankt voor alle reacties / PB's. Ik zal mijn best doen overal antwoord op te geven.
Ik heb het al meerdere keren met haar besproken maar hulp wil ze echt niet hebben. Ik heb haar al meerdere keren gezegd dat ze absoluut in geen geval fout is geweest en dat hij hierin verkeerd is geweest. Ze zegt aan de ene kant dat het haar schuld is want ze is er zelf heengegaan en aan de andere kant wil ze het gewoon achter zich laten, en wil ze er geen gedoe van maken dat ze is verkracht.
Ze is een slimme meid en heeft over dit soort onderwerpen al vaker series en films gezien, ik heb haar dus ook al geprobeerd uit te leggen dat ze dit niet zomaar maar kan vergeten en door kan gaan met hoe ze leeft maar ze zegt dat ze is veranderd omdat ze dit wil, soort van. Verder weet ze het zelf ook gewoon niet zo goed wat ze zeggen moet denk ik.
Met onze ouders wil ze het niet bespreken omdat ze dan vindt dat er "een ding van wordt gemaakt" en dat wil ze niet hebben, dit terwijl ze wel gewoon een goede band heeft met onze ouders. Dus ik snap ergens ook niet dat ze het niet gewoon tegen onze moeder of vader heeft verteld, maar naar ons gaat met haar verhaal en hun erbuiten laat. Volgens mij kan een ouder hierin toch meer betekenen dan wij, maar misschien zie ik niet in waarom ze haar verhaal bij ons doet en niet gewoon bij onze ouders dat zou ook kunnen. Met onze moeder heeft ze namelijk een enorm goede band, veel beter nog dan de band die wij hebben zou ik zeggen.
Het enige wat mijn zusje in het gesprek dat ik met haar had heeft aangegeven is dat ze het niet bij ons andere zusje wilde hebben want, ik quote: "die snapt er toch niets van". Hun band is ook niet zo goed (sinds het voorval) dus die beredenering snap ik wel.
--
Waar ik zelf meer moeite mee heb is dat ik nu geheimen zoals dit moet gaan verbergen voor onze ouders en broertjes en zusjes. Elke keer weer die vraag of het goed gaat, en hoe het allemaal gaat terwijl ik eerlijk gezegd gewoon even geen antwoord wil geven op die vraag specifiek momenteel. Mijn ouders hebben zelf heel veel vragen waarom ze is veranderd en dan zegt ze "Ja omdat ik nu eenmaal zo ben" dus ik zie niet alleen mijn zusje in pijn en verdriet maar ook mijn ouders met duizenden vragen hoe het kan dat hun kind zo ontspoort opeens.
Wat ik zelf inderdaad ook even wilde doen is een keertje met mijn broertje even weg van huis en het er met hem over hebben. Alleen ons broertje is heel erg extrovert en toont bijna nooit emotie en wij hebben een hele open band met elkaar dus ook daar heb ik dan weer vragen over van waarom het nooit ter sprake is gekomen.
--
@BeFunny - Je doet nu net alsof ik het openbaar in een vriendengroep heb gegooid en dat het wachten is tot er een bom ontploft.. Ik heb mijn beste vriendinnen (2) verteld hoe het zat en wij weten alles over elkaar, zijn al een eeuwigheid elkaars steun en toeverlaat, en nee deze gaan zeker niet opeens achter mijn rug om contact zoeken met mijn zusje of ons familie over deze situatie. Als je zulke speculaties hebt kan je onderwerpen zoals deze maar beter met rust laten.
MyWishMax schreef:Ik heb het ook jaren verzwegen voor mijn ouders en wil je ook echt heel erg op het hart drukken dat je haar vertrouwen niet moet gaan beschadigen door haar verhaal te gaan vertellen aan anderen en zeker niet aan jullie ouders. Ook al snap ik dat jij het kwijt wilde bij iemand, zoals vriendinnen, heb je je eigenlijk meteen al niet gehouden aan het belangrijkste wat ze aan je vroeg.
Zij is de enige die kan aangeven of ze hulp wil, daar aan toe is en toe is om iets te vertellen aan anderen. Als je wilt dat ze met jou blijft praten moet je wel naar haar luisteren en zeker geen dingen doen die zij niet wilt of haar gaan pushen. Het enige wat je daarmee bereikt is dat zij je niet meer in vertrouwen gaat nemen en afstand neemt.
Ik heb het pas aan mijn ouders verteld toen ik hulp nodig had en wilde. Ja, ik ben zeker veranderd in die jaren ervoor maar als ik toen gedwongen was had dat de relatie juist verpest. Of als iemand mijn verhaal zou door vertellen. Ik ben daarna ook dingen gaan doen die mensen raar vonden en oordelen over hadden. Niet slim, niet passend bij zo'n traumatische ervaring en noem alle Bs maar op. Voor mij was het juist een manier om de controle terug te krijgen, iets wat IK wilde op mijn voorwaarden.
En die hulp uiteindelijk was geen wondermiddel, ik bleef veranderd en het is alsnog aanwezig gebleven. Ik vond de hulp eigenlijk verschrikkelijk, het hielp voor de nachtmerries, de rest heb ik toch zelf moeten doen. En dat was idd een plekje geven voor zover dat kan, leren hoe je omgaat met jezelf terwijl je veranderd bent. Ik was nog paar jaar jonger, 15 en mijn ouders heb ik het verteld toen ik bijna 18 was geloof ik.
Hoe vervelend het ook voor jou is, het gaat niet om jou in dit geval. Het verliezen van mensen omdat ze mijn vertrouwen beschadigden was bijna nog pijnlijker. Het was al een hele grote stap dat ze het jou verteld heeft. Wees daar nu tevreden mee, het is een stap. Zorg dat je er voor haar bent als ze wil praten, maar absoluut niet gaan pushen dat ze het jouw ouders met vertellen of hulp moet zoeken. Gewoon luisteren en zorgen dat ze altijd bij je terecht kan en niet het gevoel krijgt dat je haar veroordeelt.