De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:12

Urbanus schreef:
Woorden als 'zou ik wel een voorwaarde vinden' en 'anders zou ik zenuwachtig zijn' vind ik gewoon negatief klinken.

Goed natuurlijk dat je in je vriendengroep kijkt wie je zou vertrouwen met je kindje maar je gaat toch niet naar een gastouder op zoek voor je goed en wel een kind hebt verwekt.

Ts, wat zegt je gevoel eigenlijk nu? Kriebelt het of eigenlijk nog helemaal niet? Los van alle overwegingen die je met je hoofd maakt, wat zegt je hart?


Nou het kriebelt zeker! En vorige week is er weer een neefje bijgekomen. En onze buurvrouw van mijn leeftijd is nu zwanger, en dan voel ik echt wel haast omdat het me leuk lijkt als de leeftijden ook allemaal een beetje in de buurt liggen. Maargoed. Anderszijds heb je toch niet in de hand of het (snel) gaat lukken. En als de natuur meezit weet ik dat er nog een lading aan potentiele nichtjes en neefjes aaankomt, want mijn vriend komt uit een groot gezin en iedereen heeft een relatie en uitgesproken dat ze meerrrr kids willen.

Dus pragmatisch gezien, ook naar aanleiding van dit topic heb ik voor mezelf eigenlijk wel een soort besluit gemaakt (waarin ook mijn vriend zich kan vinden), dat we eerst gaan "trouwen" (gratiuit, maar met een mooie huwelijksreis eraan.) in het voorjaar. We in de zomer nog een mooie lange reis willen maken "nu het het nog kan, zonder gedoe" en dat ik mijn propedeuse (zo goed als :+ ) gehaald wil hebben voor deze studie en dat het dan wel een mooi moment is. Als ik dat dan nog hetzelfde voel.

Nu ik dit schrijf besef ik me dat dit alles overigens al over een half jaar afgetikt zou zijn, terwijl het in mijn hoofd nog een jaar of 2 duurt :)) . Dus dat vind ik dan toch wel weer heel spannend. En we moeten er financieel wel ook wat beter voorstaan, want dat is nu wel een probleem met huidige G/W/L prijzen.

Verder moet ik ook van mijn anti-conceptie af, zoals iemand een paar berichtjes geleden, want ik (of vriend) hebben met vrijwel alle methodes serieuze problemen, dus kan me voorstellen dat dat ook wel een natuurlijk moment is, voor we weer gaan nadenken over alternatieven :') . Dus dat zou het juist weer iets versnellen.

Dus ja. We hadden het er gisteren nog over dat het eigenlijk geen vraag meer is of er baby's gaan komen. Er zijn momenten dat alles van alle kanten rammelt en momenten dat ik er niet aan baby's moet denken. Maar ik weet zeker dat als we het niet proberen, ik spijt ga krijgen als er ooit een moment is dat het te laat is. Dus wat dat betreft zit de clue hem nu meer in de planning van hoe en wanneer. Dan een ja of te nee. En dán moet je dus nog geluk hebben dat alles goed werkt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:21

Ik twijfelde ook altijd of ik het wel wilde, maar ben dol en dol blij dat ik gezegend ben met mijn nu tienjarige dochter...tuurlijk is het heel pittig, maar het is zo heerlijk die armpjes om je heen. Daar kan echt echt niets tegenop. Ik ben heel blij de keuze gemaakt te hebben er toch voor te gaan en dat het ook gelukt is....

AnnoNiemand

Berichten: 896
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:10

Menino schreef:
Urbanus schreef:
Woorden als 'zou ik wel een voorwaarde vinden' en 'anders zou ik zenuwachtig zijn' vind ik gewoon negatief klinken.

Goed natuurlijk dat je in je vriendengroep kijkt wie je zou vertrouwen met je kindje maar je gaat toch niet naar een gastouder op zoek voor je goed en wel een kind hebt verwekt.

Ts, wat zegt je gevoel eigenlijk nu? Kriebelt het of eigenlijk nog helemaal niet? Los van alle overwegingen die je met je hoofd maakt, wat zegt je hart?


Nou het kriebelt zeker! En vorige week is er weer een neefje bijgekomen. En onze buurvrouw van mijn leeftijd is nu zwanger, en dan voel ik echt wel haast omdat het me leuk lijkt als de leeftijden ook allemaal een beetje in de buurt liggen. Maargoed. Anderszijds heb je toch niet in de hand of het (snel) gaat lukken. En als de natuur meezit weet ik dat er nog een lading aan potentiele nichtjes en neefjes aaankomt, want mijn vriend komt uit een groot gezin en iedereen heeft een relatie en uitgesproken dat ze meerrrr kids willen.

Dus pragmatisch gezien, ook naar aanleiding van dit topic heb ik voor mezelf eigenlijk wel een soort besluit gemaakt (waarin ook mijn vriend zich kan vinden), dat we eerst gaan "trouwen" (gratiuit, maar met een mooie huwelijksreis eraan.) in het voorjaar. We in de zomer nog een mooie lange reis willen maken "nu het het nog kan, zonder gedoe" en dat ik mijn propedeuse (zo goed als :+ ) gehaald wil hebben voor deze studie en dat het dan wel een mooi moment is. Als ik dat dan nog hetzelfde voel.

Nu ik dit schrijf besef ik me dat dit alles overigens al over een half jaar afgetikt zou zijn, terwijl het in mijn hoofd nog een jaar of 2 duurt :)) . Dus dat vind ik dan toch wel weer heel spannend. En we moeten er financieel wel ook wat beter voorstaan, want dat is nu wel een probleem met huidige G/W/L prijzen.

Verder moet ik ook van mijn anti-conceptie af, zoals iemand een paar berichtjes geleden, want ik (of vriend) hebben met vrijwel alle methodes serieuze problemen, dus kan me voorstellen dat dat ook wel een natuurlijk moment is, voor we weer gaan nadenken over alternatieven :') . Dus dat zou het juist weer iets versnellen.

Dus ja. We hadden het er gisteren nog over dat het eigenlijk geen vraag meer is of er baby's gaan komen. Er zijn momenten dat alles van alle kanten rammelt en momenten dat ik er niet aan baby's moet denken. Maar ik weet zeker dat als we het niet proberen, ik spijt ga krijgen als er ooit een moment is dat het te laat is. Dus wat dat betreft zit de clue hem nu meer in de planning van hoe en wanneer. Dan een ja of te nee. En dán moet je dus nog geluk hebben dat alles goed werkt...

Leuk! En wat betreft die ‘planning’. Zo hadden wij het ook aangepakt. Nog één keer een vakantie samen, en daarna zien we wel. En toen was ik binnen een maand zwanger. :')

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:15

Ik zou ook eerst van het leven gaan genieten met mijn vriend, toen trouwen en dan rustig eens kijken voor een zwangerschap.

We hebben een zomer goede festivals gehad dit jaar, en net na het laatste festival was ik zwanger. Trouwen komt nog wel O:)

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:40

Weet je wat het ook vaak is :)

Dat je eerst in de fase zit van twijfel: wil ik dit wel. Waarin je dingen gaat afwegen en je gaat voorstellen hoe het dan zal zijn, gaat kijken wat voor beren er op de weg kunnen liggen en hoe je dat eventueel op kan lossen.

Dan kom je (als je kinderen wilt) tot het besluit dat je uiteindelijk wel voor kinderen wilt gaan :j
Maar voelt het wel nog als iets "voor later" omdat dat nog wat veiliger voelt zeg maar.

En het gekke is...als je dan eenmaal aan het idee gewend bent van kinderen willen "later".
Dan kunnen de kriebels ineens kittig door gaan zetten :)) En gebeurt het volgens mij best vaak dat men kort daarna dan toch ineens zoiets heeft van eigenlijk wil ik er wel gewoon voor gaan, want waarom nog wachten :=

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:41

BarbaraNova schreef:
Ik twijfelde ook altijd of ik het wel wilde, maar ben dol en dol blij dat ik gezegend ben met mijn nu tienjarige dochter...tuurlijk is het heel pittig, maar het is zo heerlijk die armpjes om je heen. Daar kan echt echt niets tegenop. Ik ben heel blij de keuze gemaakt te hebben er toch voor te gaan en dat het ook gelukt is....


Ik ben ook zo'n eeuwige twijfelaar. De tijd begint wel te tikken met m'n 33 jaar, mijn probleem is vooral, ik wil wel, maar echt die stap zetten lukt niet. Het idee van een zwangerschap en bevalling beangstigt mij teveel.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:58

Dat is over het geheel gezien natuurlijk maar kort, en als je wel echt graag kinderen wil dan zou ik het daarom niet laten.

Maar goed, mij lijkt het me allemaal maar niks :')

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:36

Ik ben geen oermoeder ofzo, maar wilde wel graag een kindje. Mijn leven ging “gewoon” door, dochter ging overal mee naartoe. Wilden we samen een weekendje weg, dan ging ze ergens logeren.
Ik denk niet dat ik een moeder volgens het boekje ben. Maar ik zou deze keuze direct weer maken. Het was een gedoe om zwanger te raken, maar superzwangerschap en makkelijke bevalling.
Onze dochter is inmiddels 22, woont met haar vriend in een appartement in ons huis. Het is hartstikke gezellig: veel aanloop van jonge mensen, open en eerlijke relatie met onze dochter.
Mij is het allemaal meegevallen, maar ik denk dat het ook is hoe je er zelf in staat.
Ik paste niet bij de moeders op het schoolplein (en dat vind ik niet bepaald erg), die alleen maar praten over kinderen, de was en wat waar in de aanbieding is. Oh, en natuurlijk elkaar zo lief en tegelijk vals mogelijk de lief afsteken. “Jullie Lucas heeft wat moeite met lezen hè? Dat komt vast goed hoor. Onze Marieke was nu eenmaal erg snel”.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:41

Mandy_89 schreef:
BarbaraNova schreef:
Ik twijfelde ook altijd of ik het wel wilde, maar ben dol en dol blij dat ik gezegend ben met mijn nu tienjarige dochter...tuurlijk is het heel pittig, maar het is zo heerlijk die armpjes om je heen. Daar kan echt echt niets tegenop. Ik ben heel blij de keuze gemaakt te hebben er toch voor te gaan en dat het ook gelukt is....


Ik ben ook zo'n eeuwige twijfelaar. De tijd begint wel te tikken met m'n 33 jaar, mijn probleem is vooral, ik wil wel, maar echt die stap zetten lukt niet. Het idee van een zwangerschap en bevalling beangstigt mij teveel.


Ik vond zwanger zijn de hel en de bevalling niet tof. Maar het duurt max een week of 36 dus het gaat voorbij en sneller dan je denkt.

Het was voor mij iig geen reden om niet te doen, maar mijn wens was ook heel erg sterk.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 06:32

Ik denk dat het eigenlijk vrij simpel is, als je het graag genoeg wilt dan heb je die zwangerschap en bevalling en wat er verder nog bij kan komen, er voor over. Je beseft dat het heel zwaar kan worden, maar als je het graag genoeg wilt dan accepteer je dat erbij. Je bent wellicht gewoon nog niet op dat punt :)

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:10

pmarena schreef:
Ik denk dat het eigenlijk vrij simpel is, als je het graag genoeg wilt dan heb je die zwangerschap en bevalling en wat er verder nog bij kan komen, er voor over. Je beseft dat het heel zwaar kan worden, maar als je het graag genoeg wilt dan accepteer je dat erbij. Je bent wellicht gewoon nog niet op dat punt :)


Nou sterker nog.. ik vind zwanger zijn niks aan en het eerste levensjaar echt heel pittig.
Maar die 20 maanden heb ik er met liefde voor over omdat ik daarna de rest van mijn leven kan genieten van mijn kindjes

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:16

Ik kan zeggen dat ik twee superzwangerschappen heb gehad, nooit misselijk oid alleen slaperig de eerste drie maanden, kon staande slapen zeg maar :')
Het eerste jaar vind ik juist makkelijk, ze lopen nog niet alleen had ik wel dat als ze ziek waren dat ik wilde dat ze konden praten.
Ik heb er nooit zo over nagedacht, ik wilde toen graag kinderen dus ging ik ervoor.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:24

De 1 vind de babytijd het makkelijkst, de ander juist het moeilijkste...zal ook wel een beetje van je kind afhangen en hoe je zelf uit je bevalling komt en de situatie om je heen is, enzo.

Maar zo'n zwangerschap, bevalling, de tijd erna...hoe een pech je ook met al die fases kan hebben: in principe komt daar wel een eind aan. Als je graag genoeg mamma wilt worden dan accepteer je dat wel :j

Het laatste stukje onzekerheid vind ik het spannendst eigenlijk: want je kan ook net dat ene kindje treffen dat voor altijd een energievretertje blijft, kindje met een handicap of iets waardoor je (extreem) veel zorg moet verlenen en de tijd van 24-7-365 "zorgen" gewoonweg niet voorbij gaat, als een soort eeuwigdurende intensieve babytijd....dat lijkt me echt een ramp als je dat lot uit de loterij trekt en dat risico heb je immers óók.... je krijgt niet de garantie dat de tropenjaren ooit voorbij gaan, zeg maar :=

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:36

Dat is wat ons ook wel een beetje tegenhoud om voor nummer 3 te gaan. Fokken is gokken.

Overigens mis ik de babytijd zo erg maar om nou een 3e op de wereld te zetten voor de ene jaartje geluk...

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:41

Hihi dat vind ik ook altijd zo mooi, als mensen zeggen dat ze het zo heeeeerlijk vinden om zwanger te zijn / een baby te hebben en dan komen er steeds meer bij := Ergens zit er dan een klein stemmetje bij mij van dat is voor die kinderen die er al zijn, op een gegeven moment bij kind nummer x-y-z toch ook niet leuk meer.... zijn zij dan niet "genoeg" en moet de aandacht die er voor hun is, steeds verder verdund worden over steeds meer kinderen.... omdat er blijkbaar weer behoefte is aan "een nieuwe".... (simpel gezegd uiteraard)

Ik zou ook wel weer kittens willen maarja die 2 spoken zijn net 2 :=

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:48

Als ik niet ziek was geworden had ik ook graag voor een derde gegaan maar dat risico durfde ik niet te nemen met alle rommel die ik ingespoten kreeg voor onderzoeken en dergelijke.
Ik vond het een heerlijke tijd en moet ook zeggen dat ik twee hele makkelijke meiden heb/had al heeft er voor de jongste nog weleens een vader aan de deur gestaan omdat ze had liggen matten met hun dochter of zoon :')

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:26

Hier inmiddels 2 weken mama van ons ventje. Het is pittig, maar het is het dubbel en dwars waard. Ik kan me niet meer voorstellen dat hij er ooit niet was. Mijn zwangerschap was niet verschrikkelijk maar ook niet heel makkelijk. De bevalling was goed te doen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:28

pmarena schreef:
Hihi dat vind ik ook altijd zo mooi, als mensen zeggen dat ze het zo heeeeerlijk vinden om zwanger te zijn / een baby te hebben en dan komen er steeds meer bij := Ergens zit er dan een klein stemmetje bij mij van dat is voor die kinderen die er al zijn, op een gegeven moment bij kind nummer x-y-z toch ook niet leuk meer.... zijn zij dan niet "genoeg" en moet de aandacht die er voor hun is, steeds verder verdund worden over steeds meer kinderen.... omdat er blijkbaar weer behoefte is aan "een nieuwe".... (simpel gezegd uiteraard)

Ik zou ook wel weer kittens willen maarja die 2 spoken zijn net 2 :=


Haha is dat je eigen onzekerheid? Of hoe moet ik dit lezen? :=

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:22

Bij de echt grote gezinnen, waar de vraag gesteld wordt van "alweer zwanger" en dan als reden opgeven dat moeders het zo heerlijk vindt om zwanger te worden / een baby te krijgen, geen woord over andere redenen om te kiezen voor een groot gezin, schiet dat me wel even door het hoofd ja. Ik snap eigenlijk niet hoe je daar iets als "eigen onzekerheid" aan kan koppelen maar dat zal wel aan mij liggen :=

Ik vond het wel passen bij het onderwerp van onvertelde waarheid over kinderen krijgen.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:45

Het is een vreemd iets vind ik zwangerschap en bevalling en alles.

Heb zelf totaal geen gevoelens daarbij, kan mij niet voorstellen dat iemand dat nou fijn kan vinden haha.

Zoals een collega van mij, ook zo ongelooflijk.. ze wouden nooit kinderen, maar op haar 35e per ongeluk zwanger. En toen is er een knop omgegaan en heeft ze uiteindelijk 4 kinderen gekregen. Hoe dan.?

Er is hier wel ergens een wens om een kindje te mogen krijgen, leef situatie is er ook perfect voor.

Maar kan ik die stap gewoon niet zetten, door het idee van zwanger te moeten zijn brrr walgelijk.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De onvertelde waarheid over kinderen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:48

Wie weet wordt de wens sterker de komende jaren, zo sterk dat je dat hele zwangerschapsgedoe er voor over gaat hebben :) Of niet, en besluit je het hele circus liever aan je voorbij te laten gaan, kan ook gewoon :j

Wel geinig als mensen van een NEE naar helemaal fanatiek moederen en een wat groter gezin over gaan, dan beviel het toch wel zeker....? :D

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:58

pmarena schreef:
Bij de echt grote gezinnen, waar de vraag gesteld wordt van "alweer zwanger" en dan als reden opgeven dat moeders het zo heerlijk vindt om zwanger te worden / een baby te krijgen, geen woord over andere redenen om te kiezen voor een groot gezin, schiet dat me wel even door het hoofd ja. Ik snap eigenlijk niet hoe je daar iets als "eigen onzekerheid" aan kan koppelen maar dat zal wel aan mij liggen :=

Ik vond het wel passen bij het onderwerp van onvertelde waarheid over kinderen krijgen.


Nou, dat je zoiets denkt koppel ik aan onzekerheid want is dat dan hoe je het zelf zou voelen?

Mijn man komt uit een groot gezin, maar m'n schoonmoeder houdt van allemaal even veel en het zou niet bij mijn man opkomen om te denken dat hij niet genoeg was.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:02

pmarena schreef:
Wie weet wordt de wens sterker de komende jaren, zo sterk dat je dat hele zwangerschapsgedoe er voor over gaat hebben :) Of niet, en besluit je het hele circus liever aan je voorbij te laten gaan, kan ook gewoon :j

Wel geinig als mensen van een NEE naar helemaal fanatiek moederen en een wat groter gezin over gaan, dan beviel het toch wel zeker....? :D


Ja het lastige eraan is dat ik vind dat ik ook geen jaren meer moet wachten, ben 33 jaar

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:18

Urbanus: ik zie voor mij geen enkele koppeling aan de emotie "eigen onzekerheid"..... denk echt dat dat dan een invulling vanuit jouw eigen emotie is...? Is ook prima hoor :)

Fijn uiteraard voor je man dat het daar allemaal liefdevol was, dat gun je elk kind +:)+
Maar je hoort toch wel eens andere verhalen van kinderen uit grote gezinnen. Dat sommige kinderen liever hadden gewild dat er wat minder nieuwe babies bij gekomen waren. Het lijkt me ook best rot als je dan hoort dat er steeds nieuwe babies komen omdat moeder gewoon zo graag zwanger is en/of vooral de babies zo leuk vindt en dat je dan als groter kind voor de zorg voor de kleinere opdraait omdat moeders druk is met de zwangerschap en babies....

Ik zeg totaal niet dat dat op jou van toepassing is hè, of op alle grote gezinnen ofzo, even voor de goede orde := Moest gewoon aan deze situaties denken (de je wel eens in docu's ziet ofzo) door de opmerking over weer een baby willen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-12-22 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:20

Het was ook geen aanval van mijn kant, maar ik vroeg me dat gewoon af. Ik zou zoiets nooit bedacht hebben, vandaar.

Heb je zelf broers of zussen?