Met de snelheid dat de tijd lijkt te gaan groeit ook de druk om na te gaan denken over "gezinsplanning".... Niet dat het nou allemaal a la minute morgen moet, kids. Maar ik wil ook niet op mijn 40e pas erachter komen dat ik toch een foute keus heb gemaakt. Bovendien zijn er in mijn familie (en gezin) bovengemiddeld veel mensen voor hun 60e overleden en dus heb ik altijd in mijn achterhoofd het gevoel zitten van "hoe vroeger je aan kinderen begint, hoe ouder je ze ziet worden".
Maarja. Die rammelende eierstokken, dat zijn ook maar hormonen en is ingegeven door een vrij primair instinct. Bovendien heeft niemand het ooit over de vervelende kanten van kinderen omdat dat taboe is. Dus hoor ik alleen maar rozegeur en manenschijn, terwijl ik in mijn omgeving toch veel bleke uitgeputte bekkies en een ijzig wanhhopige roep om kinderdagopvang of een goede oppas zie, wat me een beetje angst aanjaagt. Ik heb een half jaar lang op moeten passen op mijn neefje en nichtje van toen 2 en 5, omdat hun opa (mijn schoonvader) op sterven lag en oma dus niet beschikbaar was. En God..... 1 dag oppassen kostte me meer energie dan drie dagen werken in loondienst. Ookal ben ik echt helemaal gek op ze. Weet ik niet of ik dat nou 24/7 zou trekken. En dan kwam mama thuis met een paar nieuwe schoenen, en dan was het weer krijsen en gillen omdat er de verkeerde pokemon op stond yada yada. Mijn collega vertelde laatst dat ze zich toen ze kleine kinderen ad regelmatig opsloot op de WC zodat ze even geen gejengel en "mama, waar ligt dit" had

De goede omstandigheden vind ik ook een beetje moeilijk. Ik heb een supersteady relatie, een koophuis in een goede onwijs kindvriendelijke en leuke wijk met meer dan genoeg ruimte. Maar door omstandigheden heb ik nooit mijn studie af kunnen maken en zit ik voorlopig nog wel even in de studiebanken, en is mijn inkomen niet fantastisch (+ collegegeld is DUUR en ik heb door mijn leeftijd geen enkele aanspraak meer op tegemoetkomingen of leningen).
Vriend verdient bovenmodaal, maar geen vetpot, en we hebben ook een maximale hypotheek dus om nou te zeggen dat er een gigantische buffer is, maandelijks. Mwah. Er komt nog wel een erfenis aan, maar ik weet niet hoeveel en hoe hoog.
Als ik dan lees dat kinderopvang 200 euro per maand kost minimaal schrik ik toch een beetje, hoewel ik door mijn studie dan wel weer allerlei tegemoetkomingen zou krijgen. We wonen ook niet in de buurt van familie (heb ik ook amper, want de levensverwachting ligt kennelijk niet zo hoog in huize menino en de rest krabt elkaar de ogen uit en daar wens ik me ver buiten te houden

Nouja. Al met al TLDR. Ik wil een weloverwogen keuze maken.
De leuke kanten, maar ook de onbesproken kanten die tegenvallen. Het gebrek aan vrijheid en dat je zo'n bv. hummeltje never nooit alleen kan laten, wat ik me pas besefte toen dat stel pas aangehouden werd

Aangezien er veel mama's op bokt zitten ben ik dus ontzettend benieuwd wat jullie echt tegen vonden vallen t.o.v. jullie verwachting en vice versa. En of er momenten waren dat je zou willen dat je gewacht zou hebben bv. Mijn hormoontjes vertrouw ik niet zo