Wat sturen naar iemand met hersenletsel na motorongeluk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Wat sturen naar iemand met hersenletsel na motorongeluk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 14:09

Vrienden van ons hebben in juni een motorongeluk gehad. Helaas heeft onze vriendin daar nog erg veel last van. Ze heeft een flink hersenletsel opgelopen.
Ze wonen niet om de hoek; vooruit plannen om langs te komen is lastig omdat ze echt per moment moet zien of ze bezoek kan ontvangen. Bellen is soms al te veel. Daarom stuur ik af een toe iets om te laten weten dat we aan haar denken.
Naast alleen een kaartje wil ik graag weer even wat mee sturen maar wat?

Ik heb al eerder; bloemen, verschillende soorten thee en wat lekkers gestuurd.

Ze kan niet iets doen waarbij ze zich moet focussen / niets met schermen / boeken / puzzels o.i.d.
Ook een activiteit naar buiten wil niet.

Wie heeft er nog een idee?

kiki1976

Re: Wat sturen naar iemand met hersenletsel na motorongeluk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:13

Ik weet niet of het in haar situatie kan.

Maar misschien een leuk foto boekje maken met jullie erin, een soort van herinneringsboekje.
Maar ik weet dat dit niet bij iedereen kan, maar dat kan jij wel bepalen gok ik

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:15

Misschien (niet-geurende) kaarsen? Of iets anders om het huis gezellig te maken in de donkere dagen?
Als je nog eens iets lekkers wilt doen vind ik https://www.browniesperpost.nl een aanrader.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:17

Ik was zelf heel erg blij met van die krastekeningen. Die zwarte met een voorgedrukte print die je in kan krassen met een pennetje. Niet te inspannend maar toch iets waar ik m'n ei mee kwijt kon.

Luisterboeken eventueel een optie?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:50

Een bon om wat te eten te laten komen? Scheelt weer in de dagelijkse energie.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:53

Lastig en natuurlijk per persoon heel verschillend. De mate van het letsel bepaald ook een groot deel.

Ik kan wel uit eigen ervaring spreken. Zelf vond ik toch de kaartjes het allerleukste. Niet alleen toen het me net overkomen was, maar vooral ook op de langere termijn. Het is het teken dat iemand echt even de moeite genomen heeft / aan je gedacht heeft. Een leuke boodschap/ anekdote soms gewoon iets uit het alledaagse leven. Als je net zoiets is overkomen is je wereld al zo klein. Zo'n kaartje kan je dan daar net even uit halen. Dus blijf die vooral sturen. Verder een fotoboekje met leuke herinneringen, een lekker zacht dekentje, een paar happysocks met een gekke print, een doosje zelfgebakken koekjes, een kletsdoosje, Rituals producten, een leuke pot met zelfgemaakte kleine kaartjes met bemoedigende tekstjes voor de donkere momenten, etc. Gewoon voorbeelden van dingen die ik mocht ontvangen. Die kleine gebaren zijn echt goud waard in die situatie.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:07

Dala8 schreef:
Vrienden van ons hebben in juni een motorongeluk gehad. Helaas heeft onze vriendin daar nog erg veel last van. Ze heeft een flink hersenletsel opgelopen.
Ze wonen niet om de hoek; vooruit plannen om langs te komen is lastig omdat ze echt per moment moet zien of ze bezoek kan ontvangen. Bellen is soms al te veel. Daarom stuur ik af een toe iets om te laten weten dat we aan haar denken.
Naast alleen een kaartje wil ik graag weer even wat mee sturen maar wat?

Ik heb al eerder; bloemen, verschillende soorten thee en wat lekkers gestuurd.

Ze kan niet iets doen waarbij ze zich moet focussen / niets met schermen / boeken / puzzels o.i.d.
Ook een activiteit naar buiten wil niet.

Wie heeft er nog een idee?

Ik heb jaren geleden met mensen gewerkt met een niet aangeboren hersen letsel (NAH). Prikkels zijn inderdaad heel heftig. Maar het kon ook bevrijdend werken om zintuigen te prikkelen. Wat deze personen wel heel fijn vonden was het volgende ( ik weet natuurlijk niet hoe ernstig het hersenletsel is):

1. Geuren ( kijk eens naar geurwolkje)
2. Gekleurde lamp ( Licht kleuren doen heel veel met je hersenen/ zenuwstelsel) Blauw is bijvoorbeeld rustgevend
3. Welness producten om te ontspannen (masker, hot stones ect)
4. proeverij (bijvoorbeeld met producten die zij erg lekker vind)
5. snoezelkleed
6. luisterboeken
7. Noise cancelling koptelefoon.
8. stressbal (kunnen frunniken/ pielen)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:03

Hier iemand die zelf kampt met PCS (vorm van NAH) na een verkeersongeluk.
Mijn tip:
Het boek Hersteld van Jeanne Roeland. Deze is ook als luisterboek te koop en is echt een aanrader!!!
Het lukt mij helaas niet een linkje te plaatsen.

Nog 1 poging:
https://jeanneroeland.nl/luisterboek-he ... pen/?amp=1

Aha zo zie je ook hier maar weer: de aanhouder wint. ;)

Verder al veel goede suggesties hierboven. Bij deze nog 1:

In de tuin rommelen was 1 van de dingen die ik als eerste weer kon. Steeds een paar minuten, dus misschien zaadjes of bloembollen, zodat ze in het voorjaar en de zomer van de bloemen kan genieten?
Lekker thee (bijvoorkeur Hug in a Cup) en chocola kan ook altijd.

Veel beterschap voor je vriendin en lief dat je haar zo wilt steunen!!!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:06

Oh en als ze straks weer wat kan lezen is het boek hersenschorsing van Margot Ros ook echt een aanrader!! Die is in wat grotere letters geprint en korte hoofdstukken, dus makkelijk lezen. Is het eerste boek wat ik heb gelezen na mijn ongeluk.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:11

Wat lief van je, ik kan uit ervaring zeggen dat dit heel erg gewaardeerd wordt <3

Ik ben ook inderdaad graag buiten als ik overloop, dus ik ga zeker mee met de laatste tip (en wil je graag meegeven om dan zeker te kijken naar biologische bollen en zaden, die zijn niet met gif behandeld en daarmee niet schadelijk voor de insecten, zodat we daar ook nog heel lang van kunnen genieten).

Heeft ze al een aroma-diffuser? Het branden van kaarsen, ook voor een geurbrander, is bij mij juist een trigger. Maar die diffuser is echt heerlijk. Zeker met een mooie reeks aan verschillende etherische oliën - met als bijkomend voordeel dat je dan voorlopig wat te geven hebt :D lavendel, munt en sinaasappel zijn bij mij heel fijn als ik hoofdpijn of weinig energie heb.

En inderdaad, kaartjes blijven altijd fijn. Je kunt ze lezen als je eraan toekomt. Misschien ben jij ook wel een persoon voor een wat langere brief? Ik vind het schrijven van brieven juist heel fijn; ik kom eraan toe als ik daar energie voor heb en ik hoef er niet voor achter een scherm te zitten. Een briefwisseling zou, als jullie dat beide fijn vinden en zij daar de energie voor heeft, toch ruimte geven voor gesprek op een tempo wat bij jullie beide past :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:13

Ik weet niet wat de mate van impact is van het NAH, maar juist dan is er moeite met prikkelverwerking.
Lezen lijkt mij moeilijk, er wordt dan best iets van iemand gevraagd

Misschien iets zachts? lekkere plaid, sjaal
(zintuig: tast en meteen lekker warm als er problemen met de doorbloeding zijn)

Of iets met een geur idd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:18

Wat lief van je <3

Zo heeft iedereen met NAH natuurlijk zijn eigen problemen.
Ik vind geurtjes dus juist overprikkelend en recept voor migraine.
En zo ook licht en geluid.

Rust, stilte, dat zijn de dingen die ik fijn vind.
Idd wat in de tuin rommelen.

Lezen heb ik dan wel weer altijd gekund, maar dan geen moeilijke teksten.
Daarom gaat bokt zo goed :P

Maar ook geen ingewikkelde boeken zoals een thriller gaat prima.
Zoiets als van Suzanne Vermeer.
Er zijn dagen dat dit niet gaat, dagen dat dit wel in vakken kan.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:53

Misschien een mp3 speler vullen met spraakberichten die je zelf inspreekt?
Lijkt me minder prikkel dan idd een telefoongesprek, en hiermee kan je vriendin zelf kiezen wat en wanneer ze beluistert, volume regelen en halverwege stoppen enz.

Ik dacht bv aan wat berichten dat je vertelt over gezamenlijke herinneringen, of gewoon leuke anekdotes/leesverhaaltjes voor de vermaak en een mooi hart-onder-de-riem berichtje voor de moeilijke momenten. Beetje een mix tussen afleiding en persoonlijke aandacht wat hopelijk het gevoel kan overbrengen dat je aan haar denkt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:57

Boheme schreef:
Een bon om wat te eten te laten komen? Scheelt weer in de dagelijkse energie.

Dit is een hele fijne. Alles wat je niet hoeft te doen is winst.

Boek van margot de ros is inderdaad super.
Ik luisterde in het begin ook vaak naar luisterboeken, storytel een maand of zois misschien ook fijn? En wat doet ze nu? Bakken? Tekenen? Je doet ook maar van alles om de dag door te komen..
Warme sokken kan fijn zijn, een heel zacht dekentje.
Lief dat je aan haar denkt!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:12

Warme sokken, een dekentje, een hele zachte sjaal, evt met een subtiele geur. Met een zware hersenschudding, een whiplash en een ernstige burnout (bij alledrie kon ik weinig verdragen) vond ik het wel heel fijn om iets zachts vast te houden/over me heen te trekken en kon het fijn zijn als daar een subtiele geur aan hing. Zoals een dekentje met de geur van wasmiddel van mijn moeder.

Maar ik denk dat het vooral gaat om het gebaar, laten weten dat je aan iemand denkt. Waarvoor complimenten ts! Ik heb er een beetje tranen van in mijn ogen.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 18:46

Super bedankt voor alle ideeën en tips! Ik kan weer even vooruit ☺️

N.a.v. de opmerkingen het gaat om het gebaar en combi met de kaarsen bedacht ik mij dat ik nog kaarsenstiften had, net even paar waxinelichtjes met mijn dochtertje versierd, vanacht even laten drogen en dan morgen op de post.

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:57

Oh wat lief je kaartje met de kaarsjes!

Hier geen ervaring met NAH, misschien zeg ik iets wat niet helpend is. Maar ik moest denken aan een advent kalender, die heb je in allerlei varianten van chocola, sieraden, make-up, thee, kaarsen... De sky is the limit, misschien is dat leuk dat ze elke dag een kleine reminder heeft dat er aan haar wordt gedacht?

Je hebt ze ook leeg, dat je ze zelf met kleinigheidjes kan vullen