Hoe te blokkeren van: Energie vragende mensen

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Hoe te blokkeren van: Energie vragende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 13:01

Oke een beetje een vage titel.

Het volgende, mijn dochter is heel gevoelig voor mensen die energie van haar vragen.
In haar omgeving zijn mensen die onbewust energie van haar slurpen en hierdoor is ze zelf met grote regelmaat enorm moe.
Ze heeft moeite dit te blokkeren, het lukt vaak niet.
Let wel deze mensen zijn het zich zelf niet bewust dat ze dit doen, maar zijn wel personen die dicht bij haar staan.

Iemand tips

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:05

Leren grenzen bij zichzelf te herkennen en dan iets uit de buurt van die mensen gaan doen. Kan ze niet weg dan wat standaard zinnen aanleren om haar grenzen aan te geven. Evt. Oordopjes in als het kan.

En zijn het volwassen mensen, dan kan jij as ouder wat doen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:06

Kan ze time-outs inlassen door even iets anders te doen? Op welke manier vragen ze energie, zijn ze druk, zijn ze veeleisend? Misschien moet ze gewoon vaker nee zeggen?

Zonder een iets duidelijkere context is het lastig hier iets over te zeggen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:07

Dit is een retorische vraag, in de titel geef je zelf al de oplossing; Blokkeren.
Grenzen aangeven en voet bij stuk houden.
Dat is iets wat je als mens zelf zal moeten leren, een ander kan dat niet voor je doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:09

Ik vermoed dat je dochter nog vrij jong is?
Mij is ook altijd verteld je hiervoor af te sluiten. Visualiseer een ei om je heen en dat soort dingen. Echter heb ik ervaren dat ik, door dit te doen, afgesloten leef. Waar ik niet perse beter van ben geworden. Of mensen vermijden, vond ik zelf wel een goede optie :+
Nu leer ik (met yoga) juist bij mezelf te blijven en hetgeen dat van een ander is niet persoonlijk te maken. Het is een weg om de juiste manier te vinden die voor jou(w dochter) werkt.
Hopelijk vindt ze die, het kan behoorlijk lastig zijn Y;(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:09

Ik denk dat het begint bij eigen grenzen stellen. Zowel naar jezelf, als naar anderen toe. Dus is iemand vermoeiend, durf uit te spreken dat je nu niet met diegene in gesprek wil, of zorg voor jezelf om uit de ruimte te gaan. Neem de regie, en als ze dat lastig vind, dan is het misschien de moeite om een een cursus zelfvertrouwen/assertiviteit te gaan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:10

Herkenbaar.
Wij zijn al heel jong begonnen met duidelijk maken dat „nee“ ook een antwoord is, ook naar volwassenen (oma bijvoorbeeld).
Ik merk dat dit steeds beter lukt en inmiddels ook zelfs af een toe meer en meer op een maatschappelijk acceptabele manier. In de zin van: „nee dank je, ik wil dit graag eerst nog even rustig afmaken“.
In veel gevallen gaat het nog wat sociaal onbehouwen, maar ik liever af en toe een scheef gezicht dan een emotioneel overlopend kind.

Zelf grijp ik in drukke situaties in met bijv. „Ga anders even lekker boven wat boekjes lezen“

Wat je niet wilt is dat ze mentaal gaat afluiten, daar heb je enkel jezelf mee uiteindelijk. Het is een valide gevoel en dat mag je gewoon kenbaar maken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-11-22 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Re: Hoe te blokkeren van: Energie vragende mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:13

Hoe oud is je dochter?
Want ik denk dat dat best belangrijk is om te weten voor er echt gerichte tips gegeven kunnen worden....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 13:16

Mijn dochter is 18
In dit geval gaat tegen degene nee zeggen niet, want degene doet het onbewust.
Er zijn geen woorden bij zeg maar.

Weet niet hoe ik het uit moet leggen. Het is net of degene jouw als powerbank gebruikt om zijn/haar eigen accu weer op te laden. Door een onzichtbaar draadje haha

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:18

kiki1976 schreef:
Oke een beetje een vage titel.

Het volgende, mijn dochter is heel gevoelig voor mensen die energie van haar vragen.
In haar omgeving zijn mensen die onbewust energie van haar slurpen en hierdoor is ze zelf met grote regelmaat enorm moe.
Ze heeft moeite dit te blokkeren, het lukt vaak niet.
Let wel deze mensen zijn het zich zelf niet bewust dat ze dit doen, maar zijn wel personen die dicht bij haar staan.

Iemand tips

'Blokkeren' associeer ik met 'wegduwen' en non stop tegen (de energie van) mensen aanduwen IS simpelweg vermoeiend.

Ook vind ik het nog wel een vraag: 'moet zij zelf er iets mee'
- accoord, zij heeft er last van,
of is het aan de ander.
(Ongevraagd energie slurpen vind ik in principe geen goede houding in een vriendschap.)

'Grenzen stellen' vind ik ook vaag - een mens is geen landkaart.

Maar het zou denkbaar wel helpen als ze regelmatig zaken ter sprake brengt.
Zodra ze 'iets voelt richting slurpen' het onderwerp aansnijden: 'Wil je nu iets van mij? Zo ja, wat dan?' - En uiteraard de mogelijkheid om 'nee', of 'niet alles' te zeggen op een verzoek.

(Blijft staan dat ik het geen ideaal gedrag van persoon X vind, maar als X 'niet weet wat hij /zij doet', zal zij aan de bak moeten. Of de vriendschap anders inrichten.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-11-22 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:19

Moet je dochter perse met die persoon in contact zijn?
Is het alleen maar die ene persoon of is ze algemeen snel over de emmer in sociale situaties?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:25

Heel herkenbaar. Ik lees mee.

Kan je voorbeelden geven van momenten/situaties?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:27

kiki1976 schreef:
Mijn dochter is 18

Weet niet hoe ik het uit moet leggen. Het is net of degene jouw als powerbank gebruikt om zijn/haar eigen accu weer op te laden. Door een onzichtbaar draadje haha

Ik heb dit ook, inmiddels weet ik dat wat echt helpt is je eigen ruimte volledig innemen zodat een ander energetisch niet kan inhaken zeg maar. Maar..ik vind het nog behoorlijk lastig. De kunst is zelf zo 100 % aanwezig te zijn in je eigen energie en, wensen, verlangens etc. dat je dus je eigen energie bij jezelf houdt en in je eigen lichaam ipv bij de ander wat vaak gebeurd als je emphatisch bent. En ik vermoedt dat jouw dochter dat ook is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 13:28

Sizzle schreef:
Moet je dochter perse met die persoon in contact zijn?
Is het alleen maar die ene persoon of is ze algemeen snel over de emmer in sociale situaties?

PB wil niet alles openbaar zetten

absque_dubio schreef:
Heel herkenbaar. Ik lees mee.

Kan je voorbeelden geven van momenten/situaties?

Eigenlijk altijd als ze degene tegenkomt, gemiddeld wel x per week

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:32

Elisa2 schreef:
kiki1976 schreef:
Mijn dochter is 18

Ik heb dit ook, inmiddels weet ik dat wat echt helpt is je eigen ruimte volledig innemen zodat een ander energetisch niet kan inhaken zeg maar. Maar..ik vind het nog behoorlijk lastig. De kunst is zelf zo 100 % aanwezig te zijn in je eigen energie en, wensen, verlangens etc. dat je dus je eigen energie bij jezelf houdt en in je eigen lichaam ipv bij de ander wat vaak gebeurd als je emphatisch bent. En ik vermoedt dat jouw dochter dat ook is.

Dit. Het gaat uiteindelijk om toch de ruimte innemen, het gaat erom dat je dochter het zelf anders gaat doen. Want nu is het deze persoon, en straks is het weer een ander persoon of een bepaalde ruimte. Dus leren hoe ze haar ruimte in kan nemen is denk ik heel belangrijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:34

Het ligt eraan wie de persoon is en wat de verhouding is, hoeveel tijd ze ermee doorbrengt etc.

Als het een ouder, broer, zus, opa of oma is bijvoorbeeld is het veel lastiger en zal ze misschien ook een schuldgevoel krijgen als ze nee zegt, iemand wegduwt of afwijst. Dat kan dan ook weer energie kosten.

Kan ze bij iemand haar verhaal kwijt?
Heeft ze een uitlaatklep in de vorm van sport en of hobby?

Ik maakte me altijd heel erg druk, maar mijn man totaal niet en dat heeft mij heel erg geholpen om dingen te leren loslaten.
Maar zeker de dieren en vooral paarden zijn echt mijn toevlucht. Daar denk ik vrijwel aan niks anders meer.
Maar 1 of 2 uurtjes met de honden lopen kan ook enorm helpen en ik weet van mensen die hardlopen dat dat ze enorm helpt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:36

kiki1976 schreef:
Mijn dochter is 18

Ik begrijp je, ik had dat met een zus, telkens als die bij ons op bezoek was geweest ging die vrolijk fluitend bij ons naar buiten, en ik was na haar bezoek net een uitgeknepen spons.

Iemand die aan Reiki deed vertelde me ooit ook jij laat het gebeuren.
Aangezien ik niet weet hoe ik me daar voor kan afsluiten, heb ik het contact meer en meer afgebroken met mijn zus, aangezien die op alle vlakken alleen maar pakte en niks terug gaf, niet alleen bij mij trouwens.

Gebeurt steeds minder met andere mensen moet ik zeggen, ik geef duidelijker aan als ik iets niet wil, mijn zus was daarin ook wel de ergste. Die kwam hier echt heel sip binnen en zei ook echt, goh ik wil eigenlijk helemaal niet naar huis, ik voel me zoveel beter nu ik hier ben.

Dus ja TS, ik begrijp het probleem, maar heb helaas geen tips voor je dochter...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 09-11-22 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 13:36

Iemand die dichtbij haar staat.
Gelukkig een hobby en uitlaatklep, maar helaas is ze daar nu vaak te moe voor

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:36

Je zou je dochter wellicht eens met een coach/ therapeut kunnen laten praten, zodat ze beter leert haar grenzen te kennen en bewaken?

Ik heb zelf ook snel last van dat bepaalde dingen energie kosten, en ik moet zeggen dat een coach bij mij echt geholpen heeft. Ik zie nu wat sneller waar ik op reageer, en hoe ik het beter op kan pakken.
Wellicht als ze er over praat en wat handvaten krijgt, ze er wat makkelijker mee om kan gaan.....daar gaat ze ook met andere dingen in het leven profijt van krijgen denk ik :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:41

kiki1976 schreef:

Maar wanneer is ze te moe? Die ene dag dat ze die persoon ziet? Of elke dag nu?

En wat als ze wel haar hobby en sport uitoefent? Merkt ze niet dat ze daar kan opladen?

Ik denk als ze in de negatieve spiraal blijft hangen het steeds erger kan worden. Wanneer ze weer meer tijd en energie heeft voor de positieve dingen, zou dat weer de overhand moeten nemen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:42

Een naast familielid van mij had hier ook altijd veel moeite mee en zij heeft veel aan een cursus t-touch/reiki gehad. Daar leer je hoe je energie overbrengt op een ander, maar dus ook hoe je voorkomt dat dat gebeurt. En hoe je voorkomt dat jouw eigen energie wordt overgebracht in plaats van 'algemene' energie. Ik weet niet hoe je dochter hierin staat (het is persoonlijk niet mijn ding) maar misschien is het het overwegen waard.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:42

Is er ooit iets voorgevallen met deze persoon?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:46

Een tip van mijn yoga juf.

Leg je hand op je navel
en draai drie keer naar rechts en zeg tegen jezelf:
'Ik heb geen behoefte aan het uitwisselen van energie.'

Valkuil: als er subtiel druk op je wordt uitgeoefend, zo van
'ik vind jou niet meer leuk als je mij nu geen energie geeft'
dan is het zaak om voet bij stuk te houden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 13:48

superpony schreef:
kiki1976 schreef:

Maar wanneer is ze te moe? Die ene dag dat ze die persoon ziet? Of elke dag nu?

En wat als ze wel haar hobby en sport uitoefent? Merkt ze niet dat ze daar kan opladen?

Ik denk als ze in de negatieve spiraal blijft hangen het steeds erger kan worden. Wanneer ze weer meer tijd en energie heeft voor de positieve dingen, zou dat weer de overhand moeten nemen.

Eerst was het als ze degene had gezien, nu elke dag.
Eerder kon ze zich opladen aan haar hobby, nu niet meer.
Ze zit nu idd in de fase dat het teveel de overhand neemt

bedankt voor de verdere tips.

Nee verder niets voorgevallen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:50

Dan zou ik echt hulp zoeken. De band zal toch diep zitten dan en 18 is of kan een moeilijke leeftijd, periode in je leven zijn.