Verhoogde prolactine waardes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Habore

Verhoogde prolactine waardes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 13:52

Nog iemand ervaring met verhoogde prolactine waardes in bloed?

Waarde mag tss 5,2-26,5 mcg/L zijn en bij mij is er 29,2 gemeten.

Nu had de vervangende huisarts mij doorgestuurd voor CT scan, alleen kunnen ze op de ct scan de hypofyse niet zien zeiden ze en heb ik afspraak voor MRI moeten maken.

Ben toch wel bezorgd....
Had het opgemerkt omdat ik heel lichte afscheiding uit mijn borst had na manipulatie.
Ben wel vrij erg hypochonder voor borstkanker en doe veel zelfonderzoek. Las nu ook dat die waardes kunnen verhogen door teveel aan je borsten te zitten...

zonnebloem18

Re: Verhoogde prolactine waardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:23

Ja ik, ik heb al 10 jaar een te hoge waarde veroorzaakt door een prolactinoom. Ik heb eigenlijk relatief weinig klachten wat maakt dat ik op dit moment geen medicatie hiervoor slik. Mijn enige 'klacht' is dat ik erg onregelmatig ongesteld ben.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

madeliefw

Re: Verhoogde prolactine waardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:51

Geen medicatiegebruik dat het kan veroorzaken? Al zie je dan volgens mij nog hogere waardes

[o]

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:54

Ik heb ongeveer een half jaar verhoogde prolactine gehad door medicatiegebruik. Deze was dan ook echt hoog, ik geloof 70+. Mijn arts gaf aan het in de gate te willen houden maar wanneer de voordelen van de medicatie tegen de nadelen op wogen was het op zich geen probleem.

Goed dat ze er naar kijken maar maak je niet te druk ts ;)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:02

Ik heb dat ook. Het lijkt mij logischer dat de huisarts je doorstuurt naar een internist endocrinoloog. Zij kunnen kijken naar wat een eventuele oorzaak is, bij vermoeden van een prolactinoom zullen zij ook een mri-scan laten uitvoeren. Dat is bij mij ook gebeurd maar daarop was niks te zien. Desondanks is wel het vermoeden dat er sprake is van een microprolactinoom want alle andere mogelijke oorzaken zijn uitgesloten. Behalve wat uitvloei en een lange, maar wel regelmatige cyclus, heb ik ook weinig klachten en daarom wordt mijn bloed halfjaarlijks gecontroleerd. Ik gebruik (nu) geen medicijnen. Overigens kan je prolactinegehalte al toenemen als je wat stress hebt voor de bloedafname, dat kan dus ook een vertekenend beeld geven.

Op mijn verzoek wel ook echografie laten doen om uit te sluiten dat er niks in de borst zat. Maar dat was niet zo en uitvloei (melkachtig) schijnt daar ook geen symptoom van te zijn. Mijn internist en huisarts gebruiken een andere meeteenheid dus ik vind het wat lastig te beoordelen in hoeverre die van jou nu echt verhoogd is. De oorzaak kan vanalles zijn. Dus ik zou mij niet teveel zorgen maken maar wel vragen om een doorverwijzing naar een internist en niet enkel voor een MRI. Dat de huisarts je doorverwees voor een CT scan doet ook vermoeden dat hij niet heel bekend is met dit onderwerp.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 15:27

Bedankt allemaal.

De dokter die me heeft doorgestuurd, is niet mijn vaste huisdokter.
Hier kan ik zaterdag wel terecht en daar ga ik doorvragen.

Echo van de borsten heb ik in mei nog gehad.
De vervangende huisarts heeft mijn borsten en klieren ook nog gecheckt.

Eens zoeken of ik hier een endocrinoloog kan vinden.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-22 14:55

Ondertussen heeft de gynaecoloog gezegd geen MRI te doen omdat de waarde maar licht verhoogd was.

Nu heb ik af en toe een druppeltje melk uitvloei als ik op mijn tepel duw.

Hebben jullie dit ook nog?

Heb ondertussen ook echo en mammografie gehad omdat ik zo ongerust was.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:08

Wat apart!
Kan je geen verwijzing voor de Endocrinoloog krijgen?

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie