Ik heb iets genaamd misofonie wat betekend dat ik heel slecht tegen geluiden zoals snurken, kouwen etc etc kan. Zo slecht zelfs dat ik er op recht agressief van kan worden of volledige paniekaanvallen kan krijgen.
Nu zit ik met een probleem wat ik in het begin van onze relatie nog niet had. In februari zijn we 3 jaar samen en wonen we 2 jaar samen. Hij is in die tijd wat kilo's aangekomen, waardoor hij veel meer is gaan snurken. Ik weet dit, want hij is een keertje weer wat kilo's kwijt geraakt en het snurken was duidelijk minder. Maar ondertussen zitten die kilo's er weer aan. Hij is niet dik. Totaal niet. Hij weegt misschien een paar kilootjes te veel. Maar daar heb je het ook mee gezegd. Ik heb dat zelf ook. Dus mij hoor je daar niks over zeggen. Ik vind hem er nog steeds prachtig uitzien.
Maarja, het is wel zijn reden voor het snurken. Het is momenteel zodanig erg dat ik bijna op het punt zit om permanent naar de bank te verhuizen omdat ik echt slaaptekort kom zo. Dat wil ik natuurlijk helemaal niet. Maar als ik aan mijn slaap wil komen moet dat wel. En ik weet dus ook wat hem zou helpen: wat kilootjes kwijt raken.
Nou zit daar ook een probleem.
Mijn vriend is echt ontzettend onzeker over hoe hij eruit ziet. Zo ook over zijn gewicht. Ik mag zelfs geen complimenten geven over hoe hij eruit ziet. Die knapt hij meteen volledig af en wordt soms zelfs boos of geïrriteerd dat ik het uberhaupt in mijn hoofd heb dat hij er mooi uit kan zien. Dus ja je kunt je wel voorstellen wat er gaat gebeuren als ik zeg dat ik graag zou willen dat hij wat kilootjes eraf zou doen zodat het snurken minder wordt. Als ik ook maar iets zeg wat negatief over zijn uiterlijk opgevat kan worden voelt hij zich meteen beledigd en vat hij het helemaal verkeerd op.
Ik denk ook niet dat dit makkelijk opgelost kan worden met anti snurk dingen. Het klinkt voor mij namelijk dat hij slaapapneu heeft. Dat maakt het eigenlijk zelfs nog belangrijker voor hem.om er wat aan te doen, gezien slaapapneu gevaarlijk kan zijn. Ik hoor hem soms echt vechten om aan zijn zuurstof te komen. Dus voor zijn eigej gezondheid is her ook een stuk beter.
We hebben ook best wel veel grote obstakels bij het proberen gewicht te verliezen:
- Koken is een heel groot obstakel. Mijn vriend is savonds na werk vaak te moe en door mijn beperkingen is koken heel lastig voor mij, waardoor we vaak dus wat makkelijks klaarmaken. Dus als we iets gezonfs willen maken, moet het sowieso makkelijk zijn
- Slow en steady is ook een obstakel. Ik ben aan ons dieet aan het werken, met kleine stapjes. Heel langzaam. In een keer een grote verandering houden we allebei niet vol. Dus dit is dan de beste optie. Ik ben begonnen met lunch en snacks. Daarna komt ontbijt en als laatste avondeten. Dus er wordt aan gewerkt. Maar het gaat niet zo snel. Dat niet snelle is voor het snurken een probleem zeg maar
- geld. Een van de grootste problemen. Geld. We hebben het nier breed. Bij de winkel zie ik, met uitzondering van veel groenten, de trend dat veel gezonde dingen juist duurder zijn dan de ongezonde dingen. Dat is een probleempje. Maar ook zoiets als een sportschool is uitgesloten. Dit is jammer voor mijn vriend aangezien hij er altijd graag naartoe ging. En hij vindt het ook totaal niet leuk om thuis te sporten. Ik ben wel een voorstaander van het dingen vinden kwa bewegen die je leuk vindt.
- energie. Mijn vriend werkt 40 uur per week. Dat is eigenlijk net wat te veel voor hem. Maar hij kan niet minder werken. Ik heb waarschijnlijk nu, na een jaar dagbesteding, eindelijk werk. Maar ik zit in de proefperiode. En ik krijg nu nog niks betaald. En zelfs als ik betaald krijg zal het niet denderend zijn. Ja, ik heb een indicatie banenafspraak. Maar ik kan niet meer dan 12 uur in de week werken zonder dat het te veel wordt. Ik zit dan aan mijn limiet. Het is helaas zo dat ik er veel makkelijker onderuit ga als ik over mijn limiet ga dan mijn vriend. Dus al met al, met die paar uurtjes ben ik bang dat ik niet veel meer ga verdienen dan wat ik momenteel van mijn moeder krijg, gezien ze ons nu momenteel financieel ondersteund.
-Zijn onzekerheid. Tja, ik kan hem niet forceren dat hij zichzelf mooi moet vinden. Maar hij heeft echt een slecht zelfbeeld. Hij zit op een punt waar hij zoiets heeft van "het heeft toch geen zin". Ik heb al veel geprobeerd om hem ermee te helpen, maar ik kan maar zoveel doen. De rest moet hij zelf doen helaas

En zeker weten is voor elk probleem een oplossing. Maar hij moet wel toe te passen zijn voor ons. Ik weet zelf echt niet hoe we dit probleem het beste kunnen oplossen.
Dus ehm, heeft iemand tips? Ik weet echt niet wat ik moet doen namelijk