Wat te doen met mijn snurkende vriend?

Moderators: Hanmar, Dani, ynskek, Maureen95, Polly, Ladybird, Mjetterd

LoveGlove

Wat te doen met mijn snurkende vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-22 00:46

Ja het is echt een probleem aan het worden.

Ik heb iets genaamd misofonie wat betekend dat ik heel slecht tegen geluiden zoals snurken, kouwen etc etc kan. Zo slecht zelfs dat ik er op recht agressief van kan worden of volledige paniekaanvallen kan krijgen.

Nu zit ik met een probleem wat ik in het begin van onze relatie nog niet had. In februari zijn we 3 jaar samen en wonen we 2 jaar samen. Hij is in die tijd wat kilo's aangekomen, waardoor hij veel meer is gaan snurken. Ik weet dit, want hij is een keertje weer wat kilo's kwijt geraakt en het snurken was duidelijk minder. Maar ondertussen zitten die kilo's er weer aan. Hij is niet dik. Totaal niet. Hij weegt misschien een paar kilootjes te veel. Maar daar heb je het ook mee gezegd. Ik heb dat zelf ook. Dus mij hoor je daar niks over zeggen. Ik vind hem er nog steeds prachtig uitzien.

Maarja, het is wel zijn reden voor het snurken. Het is momenteel zodanig erg dat ik bijna op het punt zit om permanent naar de bank te verhuizen omdat ik echt slaaptekort kom zo. Dat wil ik natuurlijk helemaal niet. Maar als ik aan mijn slaap wil komen moet dat wel. En ik weet dus ook wat hem zou helpen: wat kilootjes kwijt raken.
Nou zit daar ook een probleem.

Mijn vriend is echt ontzettend onzeker over hoe hij eruit ziet. Zo ook over zijn gewicht. Ik mag zelfs geen complimenten geven over hoe hij eruit ziet. Die knapt hij meteen volledig af en wordt soms zelfs boos of geïrriteerd dat ik het uberhaupt in mijn hoofd heb dat hij er mooi uit kan zien. Dus ja je kunt je wel voorstellen wat er gaat gebeuren als ik zeg dat ik graag zou willen dat hij wat kilootjes eraf zou doen zodat het snurken minder wordt. Als ik ook maar iets zeg wat negatief over zijn uiterlijk opgevat kan worden voelt hij zich meteen beledigd en vat hij het helemaal verkeerd op.

Ik denk ook niet dat dit makkelijk opgelost kan worden met anti snurk dingen. Het klinkt voor mij namelijk dat hij slaapapneu heeft. Dat maakt het eigenlijk zelfs nog belangrijker voor hem.om er wat aan te doen, gezien slaapapneu gevaarlijk kan zijn. Ik hoor hem soms echt vechten om aan zijn zuurstof te komen. Dus voor zijn eigej gezondheid is her ook een stuk beter.

We hebben ook best wel veel grote obstakels bij het proberen gewicht te verliezen:
- Koken is een heel groot obstakel. Mijn vriend is savonds na werk vaak te moe en door mijn beperkingen is koken heel lastig voor mij, waardoor we vaak dus wat makkelijks klaarmaken. Dus als we iets gezonfs willen maken, moet het sowieso makkelijk zijn
- Slow en steady is ook een obstakel. Ik ben aan ons dieet aan het werken, met kleine stapjes. Heel langzaam. In een keer een grote verandering houden we allebei niet vol. Dus dit is dan de beste optie. Ik ben begonnen met lunch en snacks. Daarna komt ontbijt en als laatste avondeten. Dus er wordt aan gewerkt. Maar het gaat niet zo snel. Dat niet snelle is voor het snurken een probleem zeg maar
- geld. Een van de grootste problemen. Geld. We hebben het nier breed. Bij de winkel zie ik, met uitzondering van veel groenten, de trend dat veel gezonde dingen juist duurder zijn dan de ongezonde dingen. Dat is een probleempje. Maar ook zoiets als een sportschool is uitgesloten. Dit is jammer voor mijn vriend aangezien hij er altijd graag naartoe ging. En hij vindt het ook totaal niet leuk om thuis te sporten. Ik ben wel een voorstaander van het dingen vinden kwa bewegen die je leuk vindt.
- energie. Mijn vriend werkt 40 uur per week. Dat is eigenlijk net wat te veel voor hem. Maar hij kan niet minder werken. Ik heb waarschijnlijk nu, na een jaar dagbesteding, eindelijk werk. Maar ik zit in de proefperiode. En ik krijg nu nog niks betaald. En zelfs als ik betaald krijg zal het niet denderend zijn. Ja, ik heb een indicatie banenafspraak. Maar ik kan niet meer dan 12 uur in de week werken zonder dat het te veel wordt. Ik zit dan aan mijn limiet. Het is helaas zo dat ik er veel makkelijker onderuit ga als ik over mijn limiet ga dan mijn vriend. Dus al met al, met die paar uurtjes ben ik bang dat ik niet veel meer ga verdienen dan wat ik momenteel van mijn moeder krijg, gezien ze ons nu momenteel financieel ondersteund.
-Zijn onzekerheid. Tja, ik kan hem niet forceren dat hij zichzelf mooi moet vinden. Maar hij heeft echt een slecht zelfbeeld. Hij zit op een punt waar hij zoiets heeft van "het heeft toch geen zin". Ik heb al veel geprobeerd om hem ermee te helpen, maar ik kan maar zoveel doen. De rest moet hij zelf doen helaas :(

En zeker weten is voor elk probleem een oplossing. Maar hij moet wel toe te passen zijn voor ons. Ik weet zelf echt niet hoe we dit probleem het beste kunnen oplossen.

Dus ehm, heeft iemand tips? Ik weet echt niet wat ik moet doen namelijk :(

Ik ben een beetje anders gebouwd dan anderen ;)

alice0cullen

Re: Wat te doen met mijn snurkende vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 01:08

Echte tips heb ik direct niet, maar wil je wel even zeggen dat je hier echt niet alleen mee bent. Zelf heb ik ook mysofonie en het kan echt ontzettend rot zijn.

Ik heb een tijd last gehad van iemand die snurkte en de enige oplossing was uiteindelijk dat ik een andere kamer ben gaan slapen. Ik kan ook absoluut niet meer met iemand op de kamer liggen, krijg echt moord neigingen, paniekaanvallen en dergelijke bij het idee dat iemand snurkt.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 01:16

Moeilijk hoor ts.
Is misschien samen (hard)lopen\wandelen buiten niet iets? Ik weet niet of dat kan met jouw beperkingen natuurlijk, maar uiteindelijk krijg je daar echt meer energie van.
Gezond eten kan ook simpel zijn, broccoli, bloemkool, spruitjes, stampot, Het hoeft toch niet magisch eruit te zien of is dit belastend voor je?
Zijn zelfbeeld, heel eerlijk; jij kan inderdaad niet meer doen. Complimentjes ontvangen is gewoon erg moeilijk als je het zelf niet ziet. Misschien toch eens serieus op aanspreken hoe je erover denkt en dat jullie je best doen; Dat is het belangrijkste.
Verandering in levensstijl duurt lang. Heb je geen oordoppen? Of evt muziekje op om in slaap te vallen? Daarnaast is er niets mis met apart slapen, jouw rust gaat natuurlijk voor. In ieder geval succes ts, ik hoop dat je goede tips krijgt!

Pablo Shetlander: Ze zijn werkwillig, nieuwsgierig en leergierig.
Dexter Haflinger: Hij zal rustig en stabiel zijn werk doen, zolang zijn grenzen niet overschreden worden.
Aladdin Tinker: Rustig, koelbloedig en heeft een goed en eerlijk karakter. Daarnaast zijn ze zeer nieuwsgierig en dapper.
'' Better smile before you die dummy. '' If you're going through hell, keep going.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 02:52

Hier ook misofonie, ik slaap al jaren met oordopjes, zonder kan ik echt niet meer. Zelfs als ik alleen slaap doe ik ze in. Mijn ex-man snurkte echt heel erg zeker na een paar borrels :n mijn huidige vriend hoor je amper ademen, maar ondanks dat doe ik ze nog steeds in 's nachts. Het ergeren aan kauwgeluid heb ik opgelost door de tv aan te zetten tijdens het eten, dan hoor ik het een stuk minder cq ben ik genoeg afgeleid dat ik er minder last van heb, maar slurpen wekt nog steeds worden op.... >;)

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 03:21

Oh ik voel je frustratie en vermoeidheid. Ik slaap denk ik ook al jaren niet meer goed dankzij gesnurk. Mijn vriend snurkt niet heel hard, maar hard genoeg dat ik er wakker van word met oordoppen in. Ik kan er namelijk al niet tegen als ik hem (onregelmatig) hoor ademen naast me. En dat met zijn regelmatig lompe omrollen maakt dat ik echt meerdere keren per nacht wakker ben.

Weet ook niet zo goed wat ik nog moet doen. Ik leef dus met je mee. Y;(

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 03:43

Die tips kan ik ook wel gebruiken hier dan wel geen extreme last zoals bij jou zijn. Maar ook een snurkende vriend vooral als hij op zijn rug ligt. Enige wat helpt is naar de wc gaan, daardoor draait die om en val ik hopelijk weer in slaap voor het weer begint. Ook begonnen toen hij wat aangekomen was.

Ik weet niet of jou vriend er voor openstaat, maar misschien professionele hulp zoeken voor zijn lage zelf beeld?

Kwa koken ik heb het zelf ook niet mega breed. Dus wat ik vaak doe is wokken. Rijst in de rijstkoker. Heb je er geen omkijken naar. Wat lekkere groenten in de pan. Zoals bijvoorbeeld peultjes, broccoli/ bloemkool, spruitjes, wortel, champignons, paksoi en Chinese kool. Ik kies meestal 3/4 groentes. Wat kipfilet of dijfilet in stukjes en lekker woksausje erbij jumbo heeft ze van eigen merk ook veel verschillende. Of milde curry pasta en pakje kokosroom. Vaak is dat ruim voldoende om 2 dagen van te eten met 2 personen.
Of maaltijd salades maken met gerookte kipfilet of blikje tonijn erdoor. En wraps ook heel makkelijk om te maken zowel koud beleggen, of warm met wat gebakken groenten en kipfilet of gehakt.
Zelf soep maken is ook niet heel duur kost misschien wel wat meer tijd maar kun je ook vaak 2/3 dagen van eten.

Hopelijk lukt het je vriend om wat af te vallen zodat jij weer kan slapen.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 04:57

Hoe weet je zeker dat z'n gewicht het enige probleem is? Want zo te lezen heeft hij altijd gesnurkt maar dan wat zachter. Kan er niet nog een onderliggend probleem zijn?

Ik denk toch dat je moet blijven communiceren. Als hij ziet dat het voor jou echt een probleem is dan heeft hij 2 keuzes. Zo door blijven doen en dan niet vaak meer samen slapen. Of hij gaat het probleem aanpakken. Ik zou aanraden om naar de huisarts te gaan. Die kan hem eventueel doorsturen naar de kno arts. Die kan nagaan of het echt alleen z'n gewicht is dat de klachten verzorgd. En de huisarts kan hem mss ook wel helpen met de energie- en gewichtsproblemen. Dan hoef jij ook niet het probleem aan te stippen maar kun je hem wel helpen als hij er wat aan wil gaan doen.

Nieuw op peaks? Verzilver de code KRIST18HW en we krijgen beide 5 euro tegoed

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 06:22

Oordopjes om mee te slapen doen ook wonderen, je hebt ze in veel soorten en maten waardoor ze een verschillend aantal decibel tegenhouden.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 06:25

Heb je überhaupt al eens uitgesproken dat hij snurkt en jij er niet door kan slapen? En zo ja, wat is dan zijn reactie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 06:38

Is je vriend wel uitgerust als hij wakker wordt? Weinig energie hebben kan volgens mij ook samen hangen met snurken als hij zelf ook wakker wordt ervan.

Een vriend van me bleek echt flinke slaapapneu te hebben en die heeft nu zo'n apparaat. Maar die merkt nu na 2 weken al dat hij minder inkakmomenten op het werk heeft.

Nieuw op peaks? Verzilver de code KRIST18HW en we krijgen beide 5 euro tegoed

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 06:55

Geen logeerkamer? Lekker apart gaan slapen. Slaap tekort is zo ontzettend schadelijk voor je gezondheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:06

Ik zou niet beginnen over zijn gewicht maar over dat hij snurkt. En dat jij daar last van hebt.
Ik denk zelf dat er niets aan te doen is behalve oordopjes of in een aparte kamer gaan slapen.
Gebeurt veel vaker dan je denkt hoor, er slapen best wat stellen apart hierdoor.
Al ken ik er eentje die zo verschrikkelijk hard snurkt dat je er op een andere kamer nog steeds last van hebt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:14

Ik dacht dan heb je vast al wel oordopjes geprobeerd, maar dat lees ik eigenlijk niet terug in je OP. Misschien zou je dat nog kunnen proberen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:18

Oordopjes in of in een aparte kamer slapen.

Samen sporten is geen optie? Gewoon fietsen, wandelen en/of hardlopen buiten?
Touwtje springen binnen, op een WII spelen etc

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:33

Eerst slaapapneu laten onderzoeken (als je vriend daar voor open staat). Gewichtstoename kan namelijk ook juist een gevolg zijn van slaapapneu, doordat iemand zo weinig goede slaap krijgt verandert er veel in je hormoonhuishouding en dat geeft overgewicht. Dat je vriend na zijn werk zo moe is, kan ook door slaapapneu komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:45

Hier ook een snurker door gewichtstoename. Sowieso ga ik al minimaal een half uur eerder naar bed, zodat ik diep in slaap ben als hij naar bed gaat. Gaan we tegelijk, slaap ik minder goed.
En ik heb oordopjes. Van die wax dingen van Ohropax ofzo. Die kun je helemaal vormen naar je oor. Ik heb er zo echt een stuk minder last van en weer een goede nachtrust.

∞ ♥ Jim & Noura ♥ ∞
Onafhankelijk voeradvies voor je paard: https://www.equinoji.nl - voedingsadvies - cursus ruwvoer - snacknetjes te koop
Volg de aanleg van mijn equihabitat: [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:47

Heb je al oordopjes geprobeerd? En wellicht kan je opperen dat je zelf graag wat wilt afvallen en dus wat gezonder wilt gaan leven/eten.
En misschien met de vraag of hij mee wilt doen voor jouw motivatie?

Het klinkt wel een beetje alsof jullie beide op het randje leven en als je straks weer te werk gaat is een aanpassing in hoe het nu gaat wel heel belangrijk. Succes TS, let goed op je zelf!

Menino
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:45

ik dacht ook aan oordopjes,

die wax dingen zijn het beste naar mijn ervaring, of je moet ze op maat laten maken.

mijn stiefvader snurkte ook heel erg, en daardoor was mijn moeder altijd chagrijnig (slaaptekort).
Het was echt een verademing toen hij (door andere omstandigheden) ergens anders ging slapen voor echt iedereen in het gezin :+. Ook voor stiefvader zelf vermoed ik, het leven werd er een stuk zonniger door.

dus ja. Het is wel écht een niet te onderschatten probleem. Maar als gewicht zo gevoelig ligt zou ik ook kijken naar andere oplossingen. Gewicht verliezen “voor een ander” is sowieso bijna niet te doen (als je niet makkelijk afvalt), denk ik.

นูงke & Gavin_________

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:48

Oordopjes (waxen van ohropax dempen het meeste geluid. Nog meer dan op maat en het doet minder pijn).
Een sleephone icm pink noise (ik kan niet meer zonder slapen) en anders apart van elkaar slapen.

Minder gezellig, maar die gebroken nachten breken je ook op. Je kan altijd samen beginnen en ‘s ochtends weer bij elkaar gaan liggen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:52

Als je denkt dat hij slaapapneu heeft, dan moet hij vooral eerst naar de dokter en zich laten onderzoeken. Er zijn meerdere oorzaken, en als er een oplossing gevonden wordt, zal hij zich sowieso al beter voelen en waarschijnlijk ook minder snurken.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 08:56

Voor jouw nachtrust, oordopjes.
Mijn man snurkt ook echt, iets met een oerwoud kappen met een kettingzaag...
Ik gebruik de wax oordopjes in een geel doosje merk ben ik even kwijt maar werkt goed.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:01

Ik snap dat je zijn gewicht niet kan/wil aankaarten. Zijn gezondheid wel?

“Lieverd, ik maak me zorgen. Je snurkt erg hard, ik hoor je naar adem happen en ik denk dat je slaapapneu hebt. Ik denk dat het verstandig is langs de huisarts te gaan.”

Mijn man wil ook nooit naar de huisarts, maar als ik me zorgen maak wil hij die zorg wel wegnemen door “voor niks” naar de dokter te gaan. Die dan meestal wel iets vind :o

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:04

Mijn man was ook wat aangekomen (ja ik ook, samen aangekomen in de loop van onze 16jarige relatie, no big deal).

Maar hij begon ook met snurken en inderdaad ook naar lucht happen in z'n slaap. En zo, zo, zo ontzettend doodmoe.

Toen heb ik hem op den duur naar de huisarts gestuurd, vervolgens is er een slaaponderzoek uitgevoerd en bleek hij -in mindere mate- slaapapneu te hebben.

Toen hij zelf weer wat afviel, stopte hij ook weer met snurken en naar lucht happen als hij zonder beugel sliep, hij had die beugel toen niet meer nodig.

Gek dat een paar kilo, 5 kilo-10 kg in zijn geval, zoveel verschil maakte.

Er is toen een beugel aangemeten en sindsdien was het weer zoals het was; zalige stilte in de slaapkamer en een uitgeruste man.

Ik zou je toch adviseren om je man eens naar de huisarts te sturen met de info 'snurkt, stopt met ademen en is ontzettend moe'.

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:07

Ik zou apart gaan slapen.
Het is een taboe dat je als stel niet apart zou kunnen slapen.
Er zijn meer stellen die apart slapen en die zijn ontzettend opgelucht dat het sindsdien zo goed gaat.
Je kan heus wel 's avonds bij je vriend in bed kruipen, het is gezellig om samen in bed te liggen.
Maar als je echt wilt gaan slapen ga je gewoon naar je eigen bed.
Het zal wel even wennen zijn, maar dat is het dan ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:09

Dat zou ik ook doen, zou voor mijn eigen gezondheid kiezen. Of hij dan wel of niet wat aan zijn gewicht/ snurken wilt doen moet hij dan zelf maar weten. Ik zou het in ieder geval niet voor hem proberen op te lossen want die motivatie moet uit hem zelf komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-