Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30890
Geregistreerd: 30-11-03

Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 19:39

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verwijderen van de keelamandelen? Ik ga binnenkort naar de kno arts voor informatie. Maar ik ben benieuwd hoe jullie het ervaren hebben. En hoe lang had nog nog last van pijn?

ChristaMoor

Berichten: 2660
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:42

pfff, het is al weer heel lang geleden, maar ik was een jaar of 22 toen de mijne werden "verwijderd". Ik moest er toen vijf dagen voor in het ziekenhuis blijven. Was geen pretje, maar ook niet heel ellendig. Je moet alleen goed uit kijken voor nabloedingen, uiteindelijk wel een week of drie mee zoet geweest.

PeeltjE
Berichten: 184
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:06

Mijn man, inmiddels al een aantal jaren geleden op 30 jarige leeftijd ofzoiets. Heeft er wel een goede week flink last van gehad. Ik heb er zelf toch ook wel last van gehad toen, want de lucht die er uit zijn mond/keel kwam na de tijd… jeutje, dat was echt heftig :') :r Samen op een slaapkamer slapen was niet te doen.
Het is hem al met al wel tegengevallen, maar de problemen waren er gelukkig wel mee opgelost na de tijd.

Dennis

Berichten: 31521
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:21

Ik was 18 dat ze er uit gegaan zijn. Ik heb er minder last van gehad dan van de steeds komende keelontstekingen voor die tijd.
Weet het niet precies meer, is al ff geleden ;) . Maar het viel me toen alles mee.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:44

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Berichten: 8703
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:04

Mijn broertje heeft ze deels weg laten halen jaren terug. Hij heeft ze weg laten halen met een laserbehandeling. Dat kan niet overal maar is wellicht het uitzoeken waard. Stuk sneller helingsproces. Alleen het ontstoken deel wordt dan verwijderd.

Kimbers

Berichten: 5141
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:33

Ik was 17 en vond het hels voor ongeveer een week. Was het wel waard, maar absoluut geen pretje. Vond het heel pijnlijk.

Veraaaaah

Berichten: 2338
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:40

Ik heb het laten doen toen ik 18 was. En ja dat was echt wel heftig! Kreeg ook nog een (deel) ingeklapte long dus moest 1 nacht blijven.

Pijn was wel echt heftig met 2 weken was alles weer zo goed als normaal en heb daarna nauwelijks nog keelpijn gehad! (Oke behalve met griep/verkoudheid).

Dispar_Vulgo

Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:48

M’n broer (30 jaar) heeft ze tijd terug laten verwijderen. Was best wel heftig hoor.
Ik geloof dat hij er wel 3 weken echt last van had, maar het was ook extra gaan ontsteken.
En inderdaad die stank… echt heel heftig! Z’n hele huis rook er naar :+

Maar goed, je hebt geen keuze toch! Als je er last van hebt, dan moet je het doen

Arethe
Berichten: 2571
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:57

Ik heb het laten doen rond mijn 25ste. Het was best pittig qua herstel, heb er echt wel een week of 2 flink last van gehad.
Daarvoor had ik zo vaak keelontsteking en daarna bijna nooit geen last meer van gehad.

Nu weet ik dat ze bij mij als kind al eens zijn verwijderd maar uiteindelijk zijn terug gegroeid. Nu “pellen” ze de amandelen vaak waardoor het niet zo snel gebeurd. Mijn moeder heeft ze wel 6x moeten verwijderen voor ze weg bleven :=

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:02

Mijn zusje heeft het 2,5 week terug laten doen. Is nog niet aan het werk. Eerste paar dagen vielen mee. Daarna pas veel na pijn gekregen maar kreeg er goede pijnstillers voor.

_Nelleke_

Berichten: 8083
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:26

Bij mij is het 5jr geleden gedaan, toen was ik 30. Was zo'n 10/14 dagen uit de running. Operatie zelf is me alles meegevallen. Napijn ook, geen zware pijnstiller nodig gehad. Het was alleen gigantisch dik dus kon moeilijk eten en slikken en kon de eerste dagen niet praten (vond mijn man wel lekker rustig).

Had het veel eerder moeten doen. Ik had echt heel veel last van m'n amandelen. Altijd keelpijn en dikke klieren in m'n hals. Soms echt zo'n dichtgeknepen keel gevoel. KNO arts zei dat dat stress was en m'n amandelen prima waren. Totdat hij ze eruit had gehaald, bleken enorme amandelen ingekapseld te zijn geweest, vol littekenweefsel van de ontstekingen.

Daarna nooit meer last gehad.

mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:36

bij mij zijn ze verwijderd op mijn 18e. Net voor kerstmis.
eerste week viel het me mee, tweede week wel veel pijn maar daarna nooit meer keelontsteking gehad dus was het wel waard!

Nu sta op met mijn werk veel bij de kno operaties, worden toch best vaak tonsillen verwijderd bij volwassenen (leeftijd van 18 tot echt 50+). We zeggen altijd dat mensen écht pijn gaan hebben en het niet moeten onderschatten, zeker 2 weken voor uittrekken... Veel en koud drinken en ik zou melkproducten skippen want daar wordt je slijm dikker van en dat slikt lastiger

Toffeltje

Berichten: 537
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:43

Bij mij zijn ze ergens voor mijn dertigste verwijderd. Ik heb er echt wel een paar weken flink last van gehad, het was veel ingrijpender dan ik van te voren verwacht had. Wat mij vooral tegenviel was dat ik heel lang dingen anders proefde dan normaal, echt wel een paar maanden. Maar het was het mij wel waard, ik heb nu veel minder vaak keelpijn.

MarjanB

Berichten: 16790
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:48

Op m’n 28e en t viel me mee. Wat je in huid moet halen is een icepac om op je keel te leggen. Verder ijsjes, blijven drinken ook s nachts en zorgen dat je genoeg kan eten. Vla enz

Laurahh

Berichten: 4201
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:49

Toevallig dit topic!
Ik ga ze ook weg laten halen en heb over 2 weken de pre-operatieve afspraak. Goed om deze ervaringen te lezen! Ging al wel uit van 2 weken uit de running, ook al zei de arts 1 week. En maar goed dat ik alleen woon, als ik lees over de stank :')

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:45

Ik heb ze afgelopen zomer laten verwijderen op 31 jarige leeftijd. Tis me reuze mee gevallen. Zou het zo weer doen, en had het liever 10 jaar eerder gedaan! Mijn ontstekingen waren pijnlijker dan de pijn van de operatie. Succes!

josewoos

Berichten: 4845
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:56

Zelf geen ervaring, althans, omdat ik zo jong was kan ik me alleen nog heugen dat ik blij was dat ik zoveel waterijsje kreeg :+

Maar door dit topic vraag ik mij af (en misschien een domme vraag := ), waarom word het eigenlijk niet standaard gedaan bij jonge kinderen?

Het lijkt wel of ik steeds vaker hoor of zie dat volwassenen alsnog deze ingreep moeten ondergaan en dat het dan tegen viel. En over kinderen hoor ik dat dan eigenlijk niet.
Dus vandaar dat ik het me afvraag

Maar hoe dan ook, wil ik jou wel vast succes wensen en ik hoop van harte dat het mee valt en je klachten zullen verdwijnen :(:)

marrlinde
Berichten: 4282
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:10

Mijn man (40 jaar) is toevallig vanmiddag geholpen, keelamandelen verwijderen en huig verkleinen ivm slaapapneu. Het viel hem heel erg tegen, hij is alsnog overgeplaatst van buitenpoli waar de ingreep plaatsvond naar het ziekenhuis voor een nacht observatie wegens flauwvallen, hoofdpijn en bloed overgeven.

Ikzelf heb in augustus voor keelamandelen praktisch op de OK gelegen maar is last minute door de anesthesioloog afgeblazen door omstandigheden, ik moet dus nog (veel keelontstekingen). Weet alleen niet of ik nu nog durf... Heb toen al twee weken zeven kleuren gescheten voor niks. :')

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:17

In 2008 was ik 34.

De arts zei dat ze er zo uit waren, maar wel erg groot waren.

Ik had na de operatie echt wel veel last. Moest 1 nacht blijven.

Thuis mocht ik geen te warm eten of drinken en ook niks scherps etc. Maar ik werd echt beroerd van het flauwe en alleen vloeibaar, dus mijn man heeft een keer de spaghetti met de staafmixer gedaan bijv. Moet er nu niet aan denken, maar was toen dankbaar.
Ook spinazie a la creme gegeten voor iets smaak bijvoorbeeld.

Verder ijscompressen tegen mn keel en veel kauwgom gekauwd.

Heb daarna geen keelontstekingen meer gehad. Wel beginnende keelpijn, maar niet meer meerdere keren pj last.

Ik was altijd wel snel mn stem kwijt, maar heb het idee dat dat nu nog sneller is, maar kan ook leeftijd zijn :p

Zebrastreep

Berichten: 10066
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 01:02

Ik heb ook als ik keelpijn heb heftige ontstekingen wel eens laten controleren maar dit waren dan niet mijn amandelen. Maar als ik hier zo leed betwijfel ik het.

Ik durf mijn amandelen er niet uit te laten halen := een oud buurman is door zo'n kleine ingreep overleden doordat er een vleesetende bacterie ( naam ff kwijt) in de wond was gekomen. De kans dat dat gebeurd is zeer maar dan ook zeer zeldzaam. Er waren nog wel wat fouten gemaakt door het ziekenhuis waardoor de operatie eigenlijk nog wat uitgesteld had moeren worden. Maar sindsdien zijn wij thuis heel huiverig om ooit zo'n ingreep te laten doen.

Maar goed als ik dan lees geen keelontstekingen meer wat wel heel aannemelijk klinkt want het is de laatste jaren sinds corona eigenlijk wel heftiger geworden. Ik had met corona ook een vrij vervelende keelontsteking deed echt goed zeer.

scrabbel

Berichten: 987
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:12

josewoos schreef:
Zelf geen ervaring, althans, omdat ik zo jong was kan ik me alleen nog heugen dat ik blij was dat ik zoveel waterijsje kreeg :+

Maar door dit topic vraag ik mij af (en misschien een domme vraag := ), waarom word het eigenlijk niet standaard gedaan bij jonge kinderen?

Het lijkt wel of ik steeds vaker hoor of zie dat volwassenen alsnog deze ingreep moeten ondergaan en dat het dan tegen viel. En over kinderen hoor ik dat dan eigenlijk niet.
Dus vandaar dat ik het me afvraag

Maar hoe dan ook, wil ik jou wel vast succes wensen en ik hoop van harte dat het mee valt en je klachten zullen verdwijnen :(:)


Ik denk allereerst dat ze niet willen snijden in een gezond lichaam

Ten tweede omdat ze ook weer kunnen aangroeien.

Als kind 2x keel en 1x neus. Gelukkig zo jong dat ik mij er niks meer van herinner

doekenbas
Berichten: 259
Geregistreerd: 29-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:43

Geen eigen ervaring, maar zie ze wel wekelijks bij ons op de afdeling. Het is echt geen pretje als volwassene je keel amandelen te laten verwijderen. De meeste patiënten hebben bij ons echt wel pijn. Ze blijven sowieso 1 nacht ter observatie, paracetamol en naproxen op standaard en wij geven oxynorm zo nodig erbij. Het devies is gewoon koelen, koelen, koelen…. Zowel in als uitwendig met waterijs, ijswater en coldpacks. Eerste dagen adviseren we zelfs een wekker te zetten om snachts je coldpack te wisselen en een ijsje te eten.
Meeste mensen hebben er wel een week of 2 last van hoor!
Succes in ieder geval!

__danielle__

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:18

Bij mij zijn ze 2 keer verwijderd. toen ik 4 was en toen ik 18 was. Van de operatie als kind weet ik zo goed als niets meer, van die toen ik 18 was wel... Inderdaad, reken 2 weken! Haal genoeg waterijs in huis en ik klonk de eerste week continu alsof ik de hele avond bij een concert van Rammstein had mee gegrunt. Mijn conditie was daarna ook echt weer toe aan een nieuwe opbouw. Maar keelontstekingen.. die heb ik al jaren niet meer ECHT gehad. misschien 4 of 5 x (in 14 jaar) ipv elke maand wel. Dus het was het me zeker waard!

Plukje
Berichten: 1668
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaring keelamandelen verwijderen volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:23

Vergeleken met de keelontstekingen die ik daarvoor had vond ik het peanuts. Inderdaad veel koelen en vooral tegelijkertijd een ijskompres erop houden en ijsklontjes sabbelen werkte erg goed. Ik vond de gekke smaak in mijn mond vooral vervelend, maar goed dat nam na een paar dagen wel af.