Contributie betalen tijdens vakantie sportvereniging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

KimD

Contributie betalen tijdens vakantie sportvereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-22 21:20

Iets wat nooit in mij is opgekomen maar waar vanmiddag een spontane discussie over ontstond met een aantal, en waar anders verder discussiëren dan op Bokt? :))

Wij trainen bij een sportvereniging en 6 weken per jaar is er vakantie en dus geen les, vervanging of toegang tot de locatie. Dat zij vakantie nemen is uiteraard logisch maar er ontstond discussie over de (door)betaling van de contributie.

Wij betalen de vakantie gewoon door, we betalen per maand en daarmee ook twaalf maanden per jaar, of een maand nu vier of vijf lessen heeft, de prijs is gelijk per maand.

Van die twaalf maanden zijn er dus zes weken geen lessen. Één week in het voorjaar, drie weken in de zomer, één week met de herfstvakantie en twee weken met kerst. Dan komt er nog één week bij die bij ons onder vakantie valt maar waarbij onze trainer extern les geeft, ook dan hebben wij geen vervanging of openstelling waardoor hij in theorie die week dubbel verdiend.

Mensen die op maandag trainen hebben nog iets vaker uitval vanwege feestdagen, 2e paasdag, 2e Hemelvaart etc. Betalen hetzelfde bedrag.

Nou goed, dat uitgelegd hebbende, vanmiddag ontstond er dus discussie, wij betalen al jaren gewoon 12 maanden, dus óók vakantieperiodes, nooit over nagedacht omdat het voor ons normaal was.

Maar diegene waarmee we in discussie waren vond dit wel raar en vroeg zich hardop af of dit wettelijk überhaupt klopt of mag. Daar heb ik echt geen verstand van en maakt me verder ook eigenlijk niks uit.

Ik ben benieuwd wat Bokt vind, of er mensen zijn die hetzelfde hebben en of iemand toevallig weet hoe dit wettelijk zit. :D

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:25

Ik zou er geen problemen mee hebben. Of ik nou in één keer, ik zeg maar wat, 240 per jaar aftik, of 20 per maand, maakt onderaan de streep qua geld niets uit, het is maar net in welke vorm het gegoten wordt. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:26

Hangt er vanaf hoe de prijs tot stand is gekomen. Als er bepaalt is wat de kosten per jaar zijn en die door 12 gedeeld worden dan klopt de prijs lijkt me.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:27

De vaste lasten zullen in die periode ook grotendeels doorlopen of in elk geval van invloed zijn op de hoogte van de contributie. Gevolg van enkel contributie betalen tijdens periodes dat je sport, zal verhoging van de contributie in die 10,5 maand zijn..

I'm not weird, I'm limited edition :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:29

Bedenk wel dat een vereniging vaak met veel pijn er moeite het hoofd boven water kan houden. Het bedrag wat ze rekenen zijn de kosten die ze over een jaar hebben gedeeld door 12.
Let wel een vereniging heeft geen winstoogmerk, de meeste hebben wel een klein spaarpotje maar dat is om de magere jaren op te vangen of de locatie te onderhouden maar het zal niet overhouden.

Als jullie gedurende vakanties niet wensen te betalen zal waarschijnlijk inhouden dat je wellicht een paar maanden minder betaald maar de andere maanden meer, het jaartotaal zal gelijk blijven.

Dee_Es

Re: Contributie betalen tijdens vakantie sportvereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:36

De manege hier is ook gesloten tijdens de vakanties. Hier is rekening mee gehouden bij de maandelijkse contributie. Feestdagen die uitvallen buiten vakanties mogen wel ingehaald worden.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 12 [PR 198,5] Z1 + 1
Mooie Anky jas...https://www.vinted.nl/member/153098379-1308elb

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:40

Ik betaal per kwartaal en turnen en reddingsbrigade zijn zo goedkoop in vergelijking met mijn paard dat ik alleen maar toejuich

Voor reddingsbrigade betalen we 120€ per jaar en turnen 40€ per kwartaal dit is wel excl wedstrijden.
Ik gun ze dat extra geld wel

Wat ik erger vind is de BSO die gaat ook door in de zomervakantie 577€ ….. per maand en die maand zijn ze niet op school hoor

30-11-2015
03-07-2018

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:42

Ik heb tijdens mijn studententijd gereden bij een manege die tevens een stichting was. Iedereen hielp mee met kleine klusjes en daardoor bleef de prijs laag. Ook betaalde je door tijdens de vakanties. Die prijs was echter echt heel schappelijk (lees relatief goedkoop voor rijlessen) en dat hoorde bij hun concept. Al hadden ze de vakantie kosten door berekend hadden we per maand of rijlessen meer betaald. Oftewel, of je nu (bij wijze van spreken) 600,- voor 12 maanden inclusief vakantie betaald of 600,- voor 10,5 maanden, onder de streep betaal je hetzelfde.

When nothing goes right,

go left.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:46

Dat je doorbetaald vakantie weken doorbetaald vind ik niet heel gek. Ze kunnen ook de prijs omhoog gooien en die weken er weer af halen.
Qua feestdagen vind ik het wel weer wat scheef. Er vallen nu eenmaal meer feestdagen op een maandag.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:00

Het lijkt me dat het maandtarief bepaald is aan de hand van de jaarlijkse kosten en gewoon evenredig verdeeld is. Dus of een maand niet betalen, maar dan de andere maanden het bedrag omhoog, of 12 maanden een iets lager bedrag betalen

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:04

Ir111 schreef:
Hangt er vanaf hoe de prijs tot stand is gekomen. Als er bepaalt is wat de kosten per jaar zijn en die door 12 gedeeld worden dan klopt de prijs lijkt me.

Precies dit.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-22 23:11

Toch grappig dat hier veelal hetzelfde erover gedacht wordt terwijl wij in de discussie echt in de minderheid waren.

Het laagste maandbedrag is overigens (volgens mij) €75,- per maand.

Facebook; Vihaan Aditi

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:16

Ir111 schreef:

Dit idd. En dan niet hoe het intern bedacht en verrekend is. Maar hoe het extern is geregeld. Of het een jaarcontributie die je maandelijks betaald is, of bv een maandelijks opzegbaar contract bij een sportschool.

The unicorn made me do it!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:18

KimD schreef:
Toch grappig dat hier veelal hetzelfde erover gedacht wordt terwijl wij in de discussie echt in de minderheid waren.

Wat is dit voor sport?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:38

Ik denk eerlijk gezegd dat die 6 weken/1,5 maand niet betalen alleen maar voor een boel administratie zorgt. Het is een vereniging en dus waarschijnlijk betaal je de penningmeester niet voor de tijd die hij/zij daar aan kwijt zou zijn maar ik zou denken dat het er eerder duurder van word dan goedkoper. Uiteindelijk zou je als je die weken niet betaald waarschijnlijk de andere maanden/weken hogere contributie betalen om de begroting toch weer rond te krijgen. Je kan het ook gewoon bekijken als dat je eigenlijk je jaarlijkse contributie gewoon in maandelijkse termijnen betaald.

Dat mensen die op maandag les hebben feestdagen niet in mogen halen vind ik wel een beetje oneerlijk. Bij mijn manage en sportschool was dat meestal wel mogelijk.

Ironically common sense is not common...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:48

Als het een vereniging is, dan wordt de contributie waarschijnlijk vastgesteld op de jaarlijkse algemene leden vergadering. Daar zou je dit dus gewoon kunnen aankaarten als je lid bent. Is een meerderheid van de leden voor wijziging, dan zou je het kunnen wijzigen, zo simpel is het volgens mij ‘wettelijk’ gezien. (En als de club dan financieel in het nauw komt, tsja, keuze van de leden zelf. ;) )
Bij een club van mij was de jaarcontributie berekend op basis van 11 maanden omdat vanwege vakantie er een maand geen gebruik van de accommodatie kan worden gemaakt. Maar dat was dus omdat alle leden op de ALV dat redelijk vonden. Het had ook prima anders gekund.

Edit, ah, OK, ik zie in de volgende post dat het geen vereniging is. :D
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-11-22 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lola. <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-22 00:02

Het is overigens gewoon een BV maar het valt onder sportvereniging/club. Met alle Corona-maatregelen was dit ook wel even een dingetje wat flink ter discussie stond landelijk en per gemeente, maar wij zijn uiteindelijk één week stil gelegd, voor de rest hebben wij gewoon mogen trainen gelukkig. Terwijl in andere gemeentes clubs die in dezelfde situatie zaten volledig zijn stilgelegd.

Geen penningmeesters, ALV & dingen aan de orde.

Facebook; Vihaan Aditi

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:32

BigOne schreef:
KimD schreef:

Wat is dit voor sport?

Ik doe een gok :D woef woef

Ik vind het oke om het over 12 maanden te betalen. Wel veel weken vakantie moet ik zeggen.

[o]

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 01:22

Wij hebben op onze stichting ook dat omze contributies doorlopen in de vakanties terwijl er geen lessen plaatsvinden. Het lesgeld wat onze 'leden' betalen is dan ook dermate laag dat ik dit geen probleem vind. Daarnaast lopen onze kosten gewoon door en wordt dit duidelijk vooraf aangegeven. Het is nou eenmaal veel gemakkelijker om een vaste incasso te versturen dan om elke maand te moeten kijken naar het aantal lessen. Dan zou je bijna elke tweede maand een ander bedrag moeten afschrijven. Terwijl het te betalen bedrag onder de streep hetzelfde moet blijven, aangezien onze kosten niet minder zijn.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 07:51

Toen wij behendigheid deden met onze honden betaalde wij per 12 lessen. In dat geval zou ik er niet van gediend zijn als opeens 6 lessen vervallen waar we wel voor moeten betalen. Toen telde de vakantieperiode dus ook niet mee. Maar als het gewoon een maandelijks bedrag is vind ik het logisch dat het maandbedrag elke maand hetzelfde is. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de opvang van mijn kind zijn de maandkosten ook elke maand hetzelfde terwijl ik een contract vorm heb gekozen waarbij ik verplicht 3 weken vakantie moet nemen per jaar.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:07

Hier laatst geinformeerd bij een club en deze rekende per jaar. Een jaar duurde bij haar 13 maanden ivm feestdagen en als je niet kon mocht die les ingehaald worden. Dat laatste hoeft voor mij niet per se (als ik niet kan dan is het pech gehad vind ik) maar erg netjes dat zij een extra maand aan het jaar plakt voor uitvallen door feestdagen ed

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:27

Wij betalen voor de hondentraining per 12 lessen en er wordt gewoon gekeken hoe dat sluitend wordt gemaakt, heeft de maandag veel vakanties loopt die langer door in de tijd dat de andere dagen al geen les meer hebben. Wij betalen geloof ik 40 euro jaarcontributie (dan mag je onbeperkt inschrijven) en 40 euro per cursus van 12 lessen. Maar hier wordt wel echt gekeken naar mogelijkheden om in te halen.
Laatst bijgewerkt door Kairos op 02-11-22 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

~ The comeback is always stronger than the setback ~

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-22 08:29

BigOne schreef:
KimD schreef:

Wat is dit voor sport?

Ik dacht dat ik deze al beantwoord had, gaat inderdaad om hondensport.

Vind het nog steeds leuk dat de meningen hier hetzelfde zeggen. Voel ik me toch weer minder raar. _O-
Laatst bijgewerkt door KimD op 02-11-22 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Facebook; Vihaan Aditi

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:30

Ik snap met dat bedrag ook wel dat je er anders over denkt, ik zat met een heel ander "contributie-bedrag" in mijn hoofd.
75 per maand vind ik een aanzienlijk bedrag. Dat zou ik niet zomaar neerleggen voor "gewoon" voetbal of een muziekvereniging.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-22 08:36

siskeh schreef:
Ik snap met dat bedrag ook wel dat je er anders over denkt, ik zat met een heel ander "contributie-bedrag" in mijn hoofd.
75 per maand vind ik een aanzienlijk bedrag. Dat zou ik niet zomaar neerleggen voor "gewoon" voetbal of een muziekvereniging.

Ik denk er niet anders over hoor, wij hebben het nooit als raar ervaren maar vanwege de reactie vond ik het wel een leuke om in de groep te gooien.

Facebook; Vihaan Aditi