Is dit nog bloed armoede???

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Is dit nog bloed armoede???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 18:20

Is dit nog bloed armoede?


Afbeelding



Het was eerst 7.1 en de laatste was 11.

Klachten zijn nog enorme vermoeidheid.

Nyaleti

Berichten: 6621
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Is dit nog bloed armoede???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:21

Vraag het aan je huisarts

Rocamor

Berichten: 11184
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:21

Wat zegt je huisarts er van?

En is er ook gekeken naar, bijvoorbeeld, vitamine d?

Eleeke

Berichten: 2088
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:23

Zonder arts te zijn, maar wel ervaring met bloedarmoede :
Nee geen bloedarmoede, wel te weinig ijzer.

Maar .... overleg dit vooral met je huisarts. Bokt is hier niet de juiste plek voor

Jester_

Berichten: 12361
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:30

Ferritine is bij een gezonde vrouw tussen de 20 en 100. Dit kan fluctureren door bijv menstruatie, maar ook bloeddonatie. Die is bij jou dus te laag.

Je hb is verder prima, mcv ook die is tussen de 80 en 100

Dit is gewoon te vinden op google. Ik heb bijv een te laag ferritine gehalte momenteel door teveel bloeddonaties. Ik ondervind hier echter geen hinder van. Ga dus naar je huisarts bij klachten

Eleeke

Berichten: 2088
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:34

Jester_ schreef:
Ferritine is bij een gezonde vrouw tussen de 20 en 100. Dit kan fluctureren door bijv menstruatie, maar ook bloeddonatie. Die is bij jou dus te laag.

Je hb is verder prima, mcv ook die is tussen de 80 en 100

ik ben ermee in het ziekenhuis beland. Te laag Ferritine ( = ijzer ) . Alsof ik een hartaanval kreeg tijdens het fietsen.
Als ik sportte was ik daarna ziek ( ik sport ruim 10 uur per week ) .

Mensen denken snel dat laag ijzer = bloedarmoede .Maar die twee kunnen los van elkaar bestaan.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Is dit nog bloed armoede???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 18:41

Heb geregeld last van een zwaar hard kloppend hart.

Jester_

Berichten: 12361
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:42

Wat heftig! Zo zie je maar dat iedereen dingen anders ervaart en klachten van heeft.

Allejandro
Berichten: 18548
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Is dit nog bloed armoede???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:13

met deze waarde krijg ik een ijzerinfuus (ferinject) om weer even vooruit te kunnen. De hb zakt niet lager dan 7.6 maar de vermoeidheid is extreem..

conejo

Berichten: 1419
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:24

Hier na een een langdurende (60 dagen) miskraam en veel bloedverlies na behandeling. Zat ik op een Ferritine van 7.1. Ik merkte er vooral aan dat ik moe was (HB was ook te laag) en dat mijn concentratie vermogen erg laag was. En dat ik geen energie had. Pony poetsen en ik was uitgeput.

Na dat ik ijzertabletten heb geslikt en mij HB op pijl was 8.4 en mijn Ferritine naar 14.3 was(nog te laag) waren de concentratie problemen er nog en het minder energie hebben. Echt de vermoeidheid was een stuk minder.

Na weer langere tijd ijzertabletten geslikt te hebben en mijn Ferritine naar 33,6 was. Was dat allemaal over.

Zeker bij klachten ga naar de huisarts.

Later nog een keer laten prikken en was mijn Ferritine 27.3 (i.v.m. overgewicht wou huisarts een totaal beeld van mijn bloedwaardes hebben) en toen ook geen klachten.

pien_2010

Berichten: 45078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:31

Deugenietje schreef:
Heb geregeld last van een zwaar hard kloppend hart.


Je ferritine is te laag en dat betekent dat je dus te weinig ijzervoorraad hebt in je lichaam. Dus ook al is je HB ça va (het gaat) , niet hoog en niet laag, als er die ferritine zo laag blijft dan gaat je HB waarschijnlijk ook weer zakken want vanuit de voorraad kan ie niet omhoog. Dus die ferritine moet omhoog, daarvoor moet je bij de arts zijn, en dan ga jij jezelf ook beter voelen.

Misschien kan het ook zinvol zijn om langs een diëtiste te gaan om te kijken naar je eetpatroon zodat je naast hulp van de huisarts ook met goede ijzerrijke voeding iets kunt halen.

Je hart is een soort pomp die het zuurstof naar al je lichaamsdelen transporteert. Het heeft allemaal met elkaar te maken, dus hier kan zeker oorzaak en gevolg aanwezig zijn. Succes en ga maar gauw naar de dokter om dit op te lossen.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Is dit nog bloed armoede???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 16:09

Heb contact gehad met de huisarts.

Ik mag de ijzertabletten door blijven gebruiken.

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:11

ik heb ook een wat laag ferritine gehad,maar met eten van meer groente en fruit is dat verbeterd.
voordeel daarvan is ook nog dat ik me beter en rustiger voel,meer concentratie heb.
zou zeker kijken of je in je voeding nog verbetering kunt aan brengen :j

Annick75

Berichten: 1803
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 16:16

IJzer wordt beter door het lichaam opgenomen als je het combineert met vitamine C. Je zou de ijzertabletten kunnen innemen met een glas sinaasappelsap of een vitamine C supplement.