Lage bloeddruk

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek

superpony

Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 13:29

Normaal zou ik het iets te prive vinden, maar open toch maar een topic.

Op aandringen is mijn man naar de huisarts geweest met een lijstje van dingen die mij opvielen. Dat begon denk ik 2jr terug.
Hij is erg moe en kan ook echt wegzakken en lijkt dan ook half te slapen. Zelfs als hij gewoon door blijft gaan, we de laatste ronde bij de paarden doen etc.

Als we blijven zitten valt hij ook in slaap wat natuurlijk veel mensen doen, maar vecht hij ertegen gaapt hij erg veel. Je ziet ook aan zijn ogen dat hij echt moe is.
Ondanks een vrij rustig weekend was dat gister overdag al zo.
Zelf heeft hij het echt niet altijd door.

Soms trekt hij weer wat bij na wat eten en drinken, soms juist niet.

Hij is echt helemaal binnenste buiten gekeerd. Er is bloed onderzoek gedaan, bij een neuroloog geweest en we hebben zijn hersens uitgebreid in beeld gezien. Hij is 50 en vrijwel alles ziet er goed uit. Alleen heeft hij een erg lage bloeddruk.

Hij kwam tijdens het werk op de fiets bij de huisarts en die zei; een jongere man zou met deze bloeddruk onderuit zijn gegaan.
Maar er is dus geen oorzaak gevonden.

Hij eet vrij normaal, drinkt ook voldoende en we doen verder geen gekke dingen.

Hij heeft 2 vaccinaties gehad en is daarna gestopt. Ook omdat we twijfelden of het bijwerkingen konden zijn.
Maar goed, het probleem blijft en is inmiddels echt elke dag een probleem. Meer slapen lijkt niks te helpen. Ik gooi wat extra zout bij het koken, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Hij is 1 Jan dichterbij gaan werken. Hij was ook niet helemaal op zijn plek bij de vorige baas en hier is dichtbij en een gezellige club mensen.

We hebben het wel druk met de dieren en verbouwen, maar dat zou niet de oorzaak moeten zijn van een extreem lage bloeddruk. En sorry, ik weet de bloeddruk niet uit mn hoofd, maar wat de huisarts zei.

De neuroloog wil over 2jr weer kijken en de huisarts staat wel open om nog verder mee te denken, maar kan ook zo 1,2,3 niks verzinnen hoe dit kan en wat gaat helpen.

Omdat de lage bloeddruk het enige is dat gevonden is, wil mijn man wel iets doen om die omhoog te krijgen, maar behalve zout lijkt er niks te zijn en je bent beperkt hoeveel extra zout je kan of mag nemen.

joykel

Re: Lage bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:38

ik ga dit even volgen, bij mij soort gelijk probleem alleen dan bij mijn dochter ( 21). Al een tijd een hele lage bloeddruk, zelfs een auto ongeluk gehad wegens ineens weg vallen. Vele doktersbezoeken en bloedtesten later wordt gezegd dat er niks aan te doen is. Zij had alleen ijzertekort, al hele tijd.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:39

Lage bloeddruk kan heel vervelend zijn weet ik uit ervaring. Ik had niet de klachten die jouw man heeft. Ik was constant licht in mijn hoofd en duizelig.
Door anders adem te halen (ik had chronische hyperventilatie, je ademt dan constant te snel) ging het over. Op internet kan je veel vinden over chronische hyperventilatie. Misschien herkent je man hier wat in?

Ik at ook weinig zout. Inmiddels wat meer en ik doe geen dingen waarvan je bloeddruk omlaag kan gaan. Ik deed bijvoorbeeld koud afspoelen onder de douche. Dat schijnt je bloeddruk omlaag te brengen en daar ben ik dus meegestopt.

Hard work pays off

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:40

Al eens geprobeerd om zoethout te nemen?

De zoetstof in zoethout is glycyrrizinezuur. Dit is een stof die de bloeddruk verhoogt. Zowel van drop als van zoethout is dit effect beschreven en dit kan tot klinisch significante hypertensie leiden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 13:54

joykel schreef:
ik ga dit even volgen, bij mij soort gelijk probleem alleen dan bij mijn dochter ( 21). Al een tijd een hele lage bloeddruk, zelfs een auto ongeluk gehad wegens ineens weg vallen. Vele doktersbezoeken en bloedtesten later wordt gezegd dat er niks aan te doen is. Zij had alleen ijzertekort, al hele tijd.

Ow, waardeloos. Ik kan me er alles bij voorstellen als ik soms naar zijn gedrag kijk. En hij merkt het zelf bijna niet.

frensje schreef:
Lage bloeddruk kan heel vervelend zijn weet ik uit ervaring. Ik had niet de klachten die jouw man heeft. Ik was constant licht in mijn hoofd en duizelig.
Door anders adem te halen (ik had chronische hyperventilatie, je ademt dan constant te snel) ging het over. Op internet kan je veel vinden over chronische hyperventilatie. Misschien herkent je man hier wat in?

Ik at ook weinig zout. Inmiddels wat meer en ik doe geen dingen waarvan je bloeddruk omlaag kan gaan. Ik deed bijvoorbeeld koud afspoelen onder de douche. Dat schijnt je bloeddruk omlaag te brengen en daar ben ik dus meegestopt.

Hij heeft geen hyperventilatie. En spoelt ook niet koud af. Doucht erg heet.

Hij merkt het zelf niet. Ik zie hem wegzakken en "vaag" worden, maar hij denkt dat hij er nog is zeg maar. Hij voelt zich niet duizelig. Alleen als hij echt lang gebukt zit en heel snel in 1x opstaat, maar dat is denk ik voor meer mensen herkenbaar.

Sussie85 schreef:
Al eens geprobeerd om zoethout te nemen?

De zoetstof in zoethout is glycyrrizinezuur. Dit is een stof die de bloeddruk verhoogt. Zowel van drop als van zoethout is dit effect beschreven en dit kan tot klinisch significante hypertensie leiden.

Nee, eigenlijk geen idee of hij dat lust, maar hij is een makkelijke eter.

Ik heb zelf weleens last van mn electrolyten door darmproblemen en nam weleens zoute drop. Mijn man grijpt wel naar een handje noten, maar koop meestal "gezonde".

Hij is ook uitgebreid getest of het geen diabetes is, omdat ik zelf daar aan dacht. Nog voor we wisten dat de lage bloeddruk een ding was.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:56

Hoe laag is laag?
Ik heb al jaren een lage bloeddruk, tegen flauwvallen aan, maar ik herken deze klachten verder helemaal niet.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:58

Drop eten en wat meer zout is een makkelijke start.
Verder zou ik oppassen met eten (ontbijt) na het opstaan dat gaat bij mij vaak mis. Liever eerst even wat lichamelijke activiteit om het lichaam „aan“ te zetten en dan pas eten.
Doet hij wel wat sportiefs?
Dat in slaap vallen/weg zakken vind ik best zorgelijk klinken en niet typisch voor lage bloeddruk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:20

Ik had ook altijd een lage bloeddruk, ik kwam zelfs met dikke stress in het ziekenhuis (stonden 2 rug operaties geplant dus niet raar) en toen was deze voor het eerst perfect 120/80
Oke tijdens de operaties hebben ze me verschillende keren iets moeten spuiten omdat mijn bloeddruk te gevaarlijk laag zakte.

Op zich had ik er niet schokkend veel last van, soms wat duizelig.
Tijdens mijn zwangerschappen was het drama en ging regelmatig gestrekt erdoor. Even op 1 punt stil staan, hop daar lag ik weer. Wat mijn bloeddruk op die momenten was, geen idee. Tijdens gewone controles was deze op zijn hoogst 90/60
Ik heb toen ook heel wat drop gegeten om deze maar enigszins ( iov de huisarts) wat hoger te houden.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:42

Hier ook een lage bloeddruk in combinatie met ijzertekort. Met periodes is het heftiger en moet ik ook denken om rustig opstaan (eerder ook regelmatig flauwgevallen). Mocht zijn ijzer ook laag zijn, dan is er wel het eea qua eetpatroon en supplementen mogelijk.

Andere hoek: is zijn suiker ook gecontroleerd?

En zijn er opvallendheden wanneer het een betere of slechtere dag is? Slaap, eten, drinken? Soms helpt een soort dagboekje om erachter te komen wat maakt dat het ene moment (of dag) beter gaat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:51

Ik neem aan dat ijzer en vitamine B12 gecontrolleerd zijn? En D3?

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:01

Snurkt je man toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:05

Dit is super relatable en extreem frustrerend, al ben ik van een andere leeftijdscategorie.
Het wordt bij mij (natuurlijk) wel erger bij te weinig eten. Nu ik door medicatie meer honger heb, en meer eet (maar ook ongezond dik ben :+ ) heb ik er minder last van.

Ga ik naar een normaal dieet, kukelt mijn bloeddruk weer omlaag en is het drama. Ga ik op "echt" op dieet om af te vallen, dan kan ik de kussens vast neerleggen, want dan ga ik regelmatig gestrekt. Ook als het een relatief gematigd dieet is.

Alle bloedwaardes zijn altijd goed, i.v.m laatste (dat ik dus toen ik op een gemiddeld restrictief dieet zat, regelmatig op dramatischhe wijze neerkukelde) regelmatig en langdurig gemonitord. Maar nooit iets te zien en niets aan het handje. En dan is het commentaar altijd 'ja, beter te laag dan te hoog, je kunt hier heel oud mee worden!' .

Dat zal best, maar het voelt ruk. Ook de gaap- en slaapaanvallen herken ik. Als ik te lang sta kan ik heel flauw worden. Als ik te lang zit word ik flauw. Als het boven de 25 graden is word ik echt ziekig en functioneer ik nog maar beperkt.

Bij mij is het genetisch. Verder geen oorzaken aan te wijzen, en is het aangezien het niet ongezond (maar wel heel vervelend) is een kwestie van leren leven met... Verder alles geprobeerd. Electrolyte supplementen, extra zoud, drop, zoethout. Maar nooit veel gemerkt.
Ik moet wel heel erg oppassen met cafeïne en ook ineens grote maaltijden eten is een probleem, dan trekt al het bloed naar je maag en dan word ik ook ziekig.

Het irritante is dat er weinig (h)erkkening voor is, terwijl het op momenten (vooral als het warm is in mijn geval...) echt heel levensbeperkend kan zijn. Ook zo'n plotselingen vermoeidhheidsaanval vind ik best heftig.
Ik ben dus een periode echt heel veel flauwgevallen (inclusief vaak een soort raar epileptisch voorstadium..) en die angst blijft toch altijd latent aanwezig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 15:34

Zonnebloem, ik weet zo de exacte bloeddruk niet, maar de huisarts was verbaasd dat hij gewoon ana het werk was en net op de fiets kwam.

Hij valt nooit flauw en heeft dat gevoel dan weer niet.

@Sizzle, hij doet een ronde bij de paarden en gaat dan eten. Hij eet behoorlijk en heeft eerder ondergewicht dan overgewicht.
Hij is eigen non stop in beweging; fietsen, wandelen, de paarden, werken, verbouwen....

@Kiki, ook waardeloos. Ik heb wel snel een lage bloeddruk en zeker na een narcose of roesje heb ik altijd wat extra aandacht, maar verder raak ik het gemiddelde wel aan.

@LienC, ja, hij is uitgebreid getest op suiker, omdat ik daar eerst aan dacht en dat leek te herkennen. Ijzer was niet erg laag, maar ik heb zelf altijd ijzer problemen. Herken dit niet verder. Heb zelf geen B12 tekort volgens de algemene waardes en ik vraag me af of ze die bij hem wel getest hebben. Dat moet ik vanavond eens vragen nog.

Het was eerst af en toe, maar nu toch echt wel dagelijks en het viel me dit, relatief rustige, weekend op dat hij overdag ook al moe was en wegzakte.

@Sizzle, daar twijfel ik over nu. Was uitgebreid bloedonderzoek, maar dat is tegenwoordig soms niet zo uitgebreid....

@Mars, hij snurkt niet. Vroeger helemaal niet en keek ik soms of hij nog leefde. Nu ligt het soms aan zijn houding, maar is het hooguit zwaar ademen en niet echt snurken.

@Menino, dat is echt frustrerend. Mijn man is vrij klein en heeft juist ondergewicht, maar eet voor 3. Hij slaat geen maaltijden over. Eet groente en fruit en verder redelijk normaal.

Ik kan ook verder geen info vinden als dat het een probleem zou zijn, waar bij mijn man dit het enige afwijkende is.

Het enige is dat hij al jaren last heeft van nek en schouder, vaak naar fysio gaat en dat een tijdje helpt.

Vergeleken bij een aantal jaren terug drinkt hij minder koffie. Hij drinkt wel veel water.

2Jaar terug is hij een keer 's nachts afgevoerd met pijn bij galstreek, maar toen is er behalve licht afwijkende lever waarde ook niks gevonden. Was ook met pijnstillers snel weg en niet teruggekomen. Oorzaak konden ze met de onderzoeken ook niet vinden.

Dan houden we dus de 2 vaccinaties over en dan zou het een bijwerking kunnen zijn, maar hoelang duurt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:04

Ik zou dan wel kijken of hij misschien bij kan gaan eten. Als hij genoeg zou eten zou hij immers geen ondergewicht hebben. Het zal niet dé reden te zijn, maar allicht helpen.

Bij mij is mijn "baseline" laag. Als ik teveel/meer eet wordt krijg ik minder klachten, eet ik minder krijg ik meer klachten. Het hangt dus wel echt samen met eten volgens mij, en gezien zijn gewicht is er wel ruimte voor. Mijn vriend had ook ondergewicht toen ik hem leerde kennen (maar een hoge bloeddruk :D ). Die at ook drie maaltijden waar je U tegen zegt. Ging je het echter qua calorieën bijhouden, kom je met twee maaltijden van 800 kcal (da's een pizza, dus behoorlijk) en een ontbijt van 500 kcal (4 boterhammen) nog steeds aan 2100 kcal, wat voor een man een behoorlijk tekort is. Vooral als je sport en actief bent, wat hij is, kun je je er (vooral als vrouw :+ ) echt op verkijken wat een man nodig heeft aan voedsel :') .

Consequent vezelrijke tussendoortjes erbij zouden misschien wel iets kunnen helpen zodat hij ook op gewicht komt en zich misschien wat beter gaat voelen? Al weet ik natuurlijk niet wat al normaal is voor jullie en inééns heel veel ophogen wordt hem ook niet, dan krijg je het tegengestelde effect (dat zijn lichaam uitgeput raakt omdat het ineens veel meer moet verwerken.) Het een weekje bijhouden in een calorieënteller is misschien wel handig.

Wat "minder koffie" is weet ik ook niet, maar voor mij is 2 koppen per dag echt de max wil ik geen problemen met mijn bloeddruk krijgen (en dan ook geen zwarte thee of cola meer) . Nogmaals, ik ben geen arts, maar dit zijn wel de dingetjes die voor mij helpen (en waar artsen het nooit over gehad hebben >;) ).

Verder heeft iedereen in mijn familie dit, dus een aanwijsbare oorzaak hoeft er echt niet te zijn (buiten in mijn geval, genen). Tezamen met een superlage hartslag trouwens :') (Artsen denken altijd dat ik een obese topsporter ben op basis van mijn hartslag :)) :D )

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:45

Hmm oke, het beeld was je schetste leek op die van mijn vader, maar die had slaap apneu. Dus die was zo moe omdat die niet in diepe slaap kwam. Hopelijk hebben andere bokkers tips!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:05

superpony schreef:
@Mars, hij snurkt niet. Vroeger helemaal niet en keek ik soms of hij nog leefde. Nu ligt het soms aan zijn houding, maar is het hooguit zwaar ademen en niet echt snurken.
Merk je dat hij slaapapneu heeft?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:46

is er ook gekeken naar zijn schildklier waardes?
een snelle schildklier kan ook lage bloeddruk geven.
vermoeidheid en meer symptomen van wat jij op noemt.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:51

Bij lage bloeddruk heb je oa duizeligheid bij bv snel opstaan. Deze klachten horen niet echt bij lage RR.
Je noemt vaccinaties, is het daarna ontstaan?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:53

En over een andere boeg: is zijn hartfunctie ook onderzocht? Een familielid van mij had vergelijkbare klachten (met name de vermoeidheid en het wegzakken) en daar zat de oorzaak in een (oplosbaar :) ) hartprobleem.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:57

Ik heb ook een lage bloeddruk. 5 Maanden geleden in het ziekenhuis was hij 90 over 54 vlak voor een operatie.

Mijn symptoom is vooral dat ik het snel koud heb. Ook kan ik mij moe/lui voelen. Soms licht duizelig.

Door stress kan je bloeddruk ook juist zakken.

Wortelsap schijnt goed te zijn bij een lage bloeddruk.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar heeft hij deze klachten al langer of is het opeens ontstaan.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 20:21

@menino, hij eet meerdere keren per dag en best veel. Brood, beleg, banaan en ander fruit, avond eten, tussendoortje, noten.
Qua werk zijn er niet meer momenten overdag; s ochtends dus thuis ontbijt, eerste koffie brood erbij of fruit/koek, pauze left over en of brood en fruit, rond 15 uur fruit of noten, of koek en bouillon, avond eten. Later thee of koffie met een koek en voor laatste ronde handje noten.
Vroeger nam hij wel elke maaltijd en pauze koffie en nu vaak water en ook meer thee.

@Mars, dat lijkt me ook naar. Ik snurk zelf wel en zou ooit een nacht opgenomen worden, maar we gingen verhuizen.

@noviceh, nee, hij slaapt heel rustig en heeft dat zelf ook nooit ervaren. Maar we kunnen het wel even onthouden.

@ellepel, dat durf ik niet te zeggen. Gaan we vragen. Hadden we zelf nog niet aan gedacht en niemand is erover begonnen.

@tokedri, hij is nooit duizelig. De huisarts was verbaasd dat hij gewoon van werk kwam en net had gefietst toen hij zijn bloeddruk zag.
Bij snel opstaan na lang laag werken is het weleens gebeurt, maar ik denk dat meer mensen dat hebben......

Ik durf er niks over te zeggen, maar het is wel daarna begonnen.

@Leeslampje, ja, zijn hart is gecontroleerd. Dat was helemaal goed. Maar misschien moeten ze nog even verder kijken? Was een standaard hartfilmpje.

@Nicje, Dat verbaasd me juist dat hij het niet snel koud heeft.

Stress zat ik ook aan te denken. We zijn verhuisd, hij had nieuw werk, grote verbouwing, mijn gezondheid. Heb zelfs al aan fantoom klachten gedacht.

Ik denk dat het ongeveer 2 jaar geleden begon dat het in ieder geval mij begon op te vallen. Was eens een keer en imo onschuldig of gewoon moe. Maar daarna is het iets dagelijks geworden.

Wortelsap zal ik naar kijken. We eten wel veel rauwe wortels.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:35

Hoi TS, heeft je man vooral last van de duizelingen bij het opstaan/gaan bewegen of ook in volledige rust? Mocht het dat eerste zijn, Google dan eens op ‘orthostatische hypotensie’. Dat is een veelvoorkomend verschijnsel, wat plotseling kan ontstaan, maar ook bij (voedings)tekorten of medicatiegebruik. Gebruikt je man toevallig medicatie? Bepaalde antidepressiva kunnen bijvoorbeeld deze klachten geven.
Wat bij orthostase nog wel eens wil helpen is flink strakke steunkousen of de benen zwachtelen, dat doen wij in het ziekenhuis ook met patiënten die steeds tegen de vlakte gaan. Daarnaast veel zoute producten nemen zoals bouillon.

En als je man heel duizelig/suf wordt, heeft hij dan een erg hoge hartslag? (Misschien een Fitbit/smartwatch te meten?), dan zou je nog kunnen denken aan POTS, daar kan je je ook goed beroerd van voelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 20:42

xLoki schreef:
Hoi TS, heeft je man vooral last van de duizelingen bij het opstaan/gaan bewegen of ook in volledige rust? Mocht het dat eerste zijn, Google dan eens op ‘orthostatische hypotensie’. Dat is een veelvoorkomend verschijnsel, wat plotseling kan ontstaan, maar ook bij (voedings)tekorten of medicatiegebruik. Gebruikt je man toevallig medicatie? Bepaalde antidepressiva kunnen bijvoorbeeld deze klachten geven.
Wat bij orthostase nog wel eens wil helpen is flink strakke steunkousen of de benen zwachtelen, dat doen wij in het ziekenhuis ook met patiënten die steeds tegen de vlakte gaan. Daarnaast veel zoute producten nemen zoals bouillon.

En als je man heel duizelig/suf wordt, heeft hij dan een erg hoge hartslag? (Misschien een Fitbit/smartwatch te meten?), dan zou je nog kunnen denken aan POTS, daar kan je je ook goed beroerd van voelen.

Nee, hij heeft juist geen duizelingen. Alleen als we met verbouwen lang in lage houding zitten en opeens snel opstaan, maar volgens mij hebben meer mensen dat. Verder is hij nooit duizelig.

Hij gebruikt geen medicatie en heeft nooit iets gemankeerd verder.

Op zijn werk neemt hij nu wel bouillon tussendoor.

De vermoeidheid is echt vreselijk en ik zie hem dus ontzettend veel gapen en merk dat hij wat vaag is. Hij doet zijn best en heeft sommige dingen zelf niet door.

Daarom dus het uitgebreide neurologische onderzoek ook, maar daar kwam niks uit.

Ik ken hem 29 jaar, dus gaat ook niet om de simpele dingen van; dat is man eigen om iets te vergeten bijv.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:47

Ik vind het ook echt onlogisch klinken.
Een lage bloeddruk krijg je meestal niet „zomaar“ als er verder weinig veranderd is in je leven (sterk afvallen of zo). Meestal heb je dat dan altijd al in bepaalde mate.
Krijgt hij nu medicatie tegen de lage bloeddruk?
Indien niet, waarom niet? Als daarmee de vermoeidheidssymptomen weg gaan dan heb je in iedergeval wat meer uitsluitsel. Gaat het niet weg dan is het wellicht toch wat anders.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:52

ellepel schreef:
is er ook gekeken naar zijn schildklier waardes?
een snelle schildklier kan ook lage bloeddruk geven.
vermoeidheid en meer symptomen van wat jij op noemt.

Ook laag in gewicht blijven kan daar mee samen hangen..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant