Ervaring met nierbekken ontsteking en nierstenen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Ervaring met nierbekken ontsteking en nierstenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 22:11

Wie heeft ook wel eens hiermee te maken gehad en hoe zijn jullie erdoorheen gekomen?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 22:12

28 september testte ik weer positief op COVID. Ik ben ruim een week thuis geweest, had veel last van mijn maag en darmen, ook veel last van mijn rug langs de ruggengraat. Dat naast de standaard verkoudheid klachten, zere keel, hoesten enz.

Ik ben normaal niet zo van het stilzitten dus gaf weinig bewegen en slappere buikspieren als reden dat mijn rug veel spanning had en pijn deed bij het bukken en hoesten.

Vorige week maandag weer aan het werk gegaan, een drukke lange dag, Dinsdag een cursus op 2 uur reisafstand, woensdag kwam al ons nieuwe kantoormeubels binnen, dus een lange dag vol met tillen en slepen. Na het werk nog met de paarden weggeweest en 16 km gereden en woensdag avond begon de ellende. Eerst flinke kramp in mijn middenrif en onderbuik, vervolgens flinke diarree ik ben beroerd naar bed gegaan, maar werd donderdag prima wakker, dus ik werd het ongemak van de avond er voor aan de vele beweging de dag ervoor. Twee drukke dagen volgde, maar het ging prima tot ik vrijdag thuis kwam… immense kramp en misselijkheid volgde.

Midden in de nacht werd ik wakker van stekende pijn in mijn maag regio en super misselijk. Ik dacht dat het iets van een maagzweer moest zijn.
ik ben om 3:00 uur begonnen met schoonmaken in huis, want stilzitten was niet te doen. Huisartsenpost gebeld en die raadde aan om eerst paracetamol te proberen. Om 4:00 uur mijn moeder uit bed gebeld en samen zijn we alsnog naar de spoedpost gereden.
Daar bleek ik eiwitten en bloed in mijn urine te hebben, verhoogde ontstekingswaarden in mijn bloed. Vreemd genoeg geen koorts, maar de pijn was niet te harden. De uitslag, nierbekken ontsteking en nierstenen. Daar een hele fijne morfinespuit gekregen, wat al snel voor wat verlichting zorgde.

Met plas tabletten, antibiotica, diclofinac zetpillen, Oxycodon pijnstillers en een doos vol laxeermiddel weer naar huis en nu maar hopen dat ik die nierstenen snel uit plas.

Ik had wel vaker gehoord dat nierbekken ontsteking en nierstenen pijn deden, maar dit had ik zelf nooit verwacht. Zonder Oxy (op alleen diclofinac en paracetamol) trek ik het gewoon niet, maar met de oxy ben ik niet helder genoeg om auto te rijden.
Naar de paarden of naar het werk is uitgesloten.

Hoe kom ik in hemels naam snel van die nierstenen af?

superpony

Re: Ervaring met nierbekken ontsteking en nierstenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:19

Ik heb toen ik 18 was een nierbekontsteking gehad. Ik liep door met een blaasontsteking, maar had toch urine ingeleverd. Ik zou ab krijgen en was daarmee gestart. Volgende ochtend kroop ik over de grond van de pijn.
Had nooit op het doosje gekregen en had een zware pil van iemand anders meegekregen ipv ab.

De huisarts stuurde me naar de SEH en daar opgenomen. Paar dagen aan een infuus gelegen en snel opgeknapt.

Blijft een zwakke plek, maar let er heel goed op. Bij minste geringste extra veel drinken en anders gelijk urine wegbrengen.

Sterkte, het is echt pijnlijk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 18:49

Ik moest minimaal 3,5 liter urine op een dag produceren nu, dus drink de hele dag door slappe thee en waterige (suikervrije) limonade. Ik heb vandaag al ongeveer 4 liter op, dus haal de 3,5 liter urine denk ik ook wel. Plassen moet door een zeefje, maar het levert nog geen steentjes op.

Ik probeer het slikken van de oxycodon telkens iets uit te stellen, maar langer dan 10 uur sinds de laatste trek ik nog niet (ik mag om de 6 uur een oxy). Voor de rest thuiswerken en bankhangen, veel anders zit er niet op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:53

Nierbekkenontstekint niet.

Bij een gewone niersteen zou je tijdelijk spaarzamer moeten drinken om de pijn te verminderen (meer vocht = meer stuwing = meer pijn. Eentje hebben ze moeten vergruizen. Dat viel op zich mee. Ik kreeg spuiten diclofenac omdat mijn maag de pillen weigerde. :+

Nierstenen doen idd flink pijn om het zacht uit te drukken. Ik kan me best voorstellen dat ooit iemand een moord pleegt door een niersteen. :=

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 20:20

Ayasha schreef:
Nierbekkenontstekint niet.

Bij een gewone niersteen zou je tijdelijk spaarzamer moeten drinken om de pijn te verminderen (meer vocht = meer stuwing = meer pijn. Eentje hebben ze moeten vergruizen. Dat viel op zich mee. Ik kreeg spuiten diclofenac omdat mijn maag de pillen weigerde. :+

Nierstenen doen idd flink pijn om het zacht uit te drukken. Ik kan me best voorstellen dat ooit iemand een moord pleegt door een niersteen. :=

Oh mij werd verteld minstens 3,5 liter te drinken, vooral voor het slapen gaan en ook midden in de nacht de wekker zetten om een glas water te drinken.
Dit om te voorkomen dat de urine te geconcentreerd wordt (met het risico op nog meer nierstenen)
Ik plas nu al sinds zaterdag met een zeefje er onder, maar nog geen steentje gezien. Zodra de eerste er uit is kan die getest worden op welk soort niersteen het is en dan eventueel ook het dieet aanpassen.

Ik hoop zo dat ik binnenkort de eerste er uit krijg, duurt me al veel te lang.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:47

Stenen doen vies pijn.
Zowel gal als nier stenen

Veel beterschap!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:39

Daphara schreef:
Oh mij werd verteld minstens 3,5 liter te drinken, vooral voor het slapen gaan en ook midden in de nacht de wekker zetten om een glas water te drinken.
Dit om te voorkomen dat de urine te geconcentreerd wordt (met het risico op nog meer nierstenen)
Ik plas nu al sinds zaterdag met een zeefje er onder, maar nog geen steentje gezien. Zodra de eerste er uit is kan die getest worden op welk soort niersteen het is en dan eventueel ook het dieet aanpassen.

Ik hoop zo dat ik binnenkort de eerste er uit krijg, duurt me al veel te lang.

Wellicht ivm de ontsteking. Dat durf ik niet te zeggen. Als je een ontsteking hebt dan helpt drinken (en plassen) met de schoonmaak. Dus mogelijk is dat bij jou het verschil.

Ik heb tot nu toe enkel steentjes gehad en als het enkel een steen is dan raden ze dus aan om het drinken te matigen tot de steen "door" is omdat je anders de stuwing verhoogt. De pijn ontstaat nl doordat de urine niet goed door kan naar de blaas. Dus hoe meer je drinkt, hoe meer urine tegen die steen "drukt" en hoe meer pijn je zal ervaren. Eenmaal de steen in de blaas is zwakt de pijn normaal gesproken af máár ik heb één keer (die wat vergruist moest worden) gehad dat ik ook voelde dat ie in de plasbuis even niet makkelijk door kwam, dat voelt dan een beetje blaasontsteking achtig aan als je moet plassen. Niet de pijn van echte nierkolieken maar wel irritant.

Nu van die laatste heb ik ook letterlijk overgegeven van de pijn. Dat was vlak voor de feestdagen en ik voel ze inmiddels komen. Maar eens ik het begin te voelen gaat het vaak heel snel. Dus ik bel mijn dokter en mijn dokter weet er van (ik heb helaas in beide nieren een hele voorraad zitten die potentieel kan af komen om vervolgens halfweg te blijven steken. >;) ) dus als ik zeg "ik heb een niersteen" dan zegt die gewoon "kom maar langs". :+ dan steekt ze er een spuit in en geeft ze een brief mee voor spoed. De vorige keren was het na die spuit (die ook de geleider wat ontspant) elke keer oke. De laatste keer leek het ook even goed te gaan tot opnieuw de avond. Dus weer dokter bellen. Weer langs gaan, mijn man stelt geen vragen meer, als ik zeg "nier steen" dan weet hij dat ik niet aanspreekbaar ben. Je kruipt aan de muren op van de pijn en ik word er ietwat moordzuchtig van. :o :o Dus dan moet je mij vooral niet te veel vragen stellen. :o

Op weg naar de auto pakte ik een emmer en mijn man vroeg "waar heb je die voor nodig?" dus ik "dat zie je zo wel vrees ik."
We waren amper de straat op gereden toen ik aan het braken was. :o :o
Manlief heel droog: "danku om nog genoeg bij zinnen te zijn om aan een emmer te denken." _O- (mijn man en ik hebben al wat noodgevallen mee gemaakt samen dus we reageren iets anders dan normale mensen :)) )

Omdat het letterlijk de week tussen kerst en nieuw was kon ik pas aan een afspraak komen voor de vergruizer ná nieuwjaar. >;) Dus die week is de thuisverpleging elke dag een spuit diclofenac komen zetten en orale pijnstillers er bij die ik wel kon verdragen om de week door te komen tot ik kon laten gaan vergruizen. :j

Voor het geval je daar bang voor bent: Vergruizen valt echt 100% mee. Ik was er doods en doodsbang voor. Heb liggen huilen van de angst op die tafel. :o Maar ze geven je een roesje en het is echt gewoon irritant (het voelt een beetje als hele hele lichte elektrische schokjes. Je teen stoten doet meer en langer pijn. :+). Het meest irritante aan dat hele gebeuren is dat je geen fluit te doen hebt en in mijn geval dat ik koude voeten had. >;)

Toen ik de tweede keer ging had ik op voorhand gevraagd of ik mijn sokken mocht aan houden. _O- Uiteindelijk bleek de steen vanaf de 1e keer vergruist te zijn dus was het niet meer nodig maar mijn hoofdtip zou dus zjin om fuzzy sokken mee te nemen als je snel koude voeten hebt en te vragen of je die aan mag. _O-
Je krijgt hier in BE wel een dekentje maar daar hadden mijn voeten niks aan en je moet stil blijven liggen en ik was vergeten ze "in te stoppen". :+ Heb nog even overwogen om de verpleegster te vragen het te doen maar dat voelde ook zo flauw. :+ Zo ernstig is vergruizen dus, hetgeen mij het meest bij gebleven is, is dat ik koude voeten had. _O-
Oh en ik ben immuun voor roesjes dus aan dat roesje had ik dan ook nog eens geen fluit. :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 23:22

Hé waardeloos TS, ik ken het van mijn man die nierstenen. En hij is géén aansteller en loopt door heel wat pijn heen. Maar bij zijn laatste niersteenaanval vond ik hem op de grond in de badkamer en gaf hij over van ellende.
Duurde ook maar eer hij het kwijt was.. mag je evt een kruik tegen je buik of rug? Ik weet van mijn blaasontstekingen dat dat weleens pijn verlicht.
Maar die zijn dan ook peanuts vergeleken met nierstenen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 00:05

Helaas twee keer niersteenaanval gehad, eerste keer geen steentje gezien want wist niet eens wat ik had.
Tweede keer steentje opgevangen ter grootte van een vlo zonder pootjes

De pijn is echt niet grappig , dat wens je niemand toe. Had Diclofenac en PCM zetpillen en daarmee was het te houden als je snel genoeg was als je de pijn voelt opkomen. Het ging in vlagen, je weet je dan geen houding te geven, liggen/ zitten/ lopen niks gaat. En inderdaad ook overgeven van de pijn!

Ik mocht juist niet teveel drinken, een gootsteen die verstopt zit ontstopt ook niet als je er meer water doorheen stuurt, die loopt over.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 00:10

Hoe is het vandaag gegaan ts?

Ik heb vorig jaar 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met een niersteen. Ik kreeg een buscopan infuus wat wel echt hielp. De 2e dag gaven ze aan goed te drinken dat werd dus een ramp.

Naar huis kreeg ik tamsulosine, diclofenac en metoclopramide. Daarnaast mocht ik ook de morfine en buscopan nog gebruiken die ik op vrijdagnacht van de huisartsenpost had gekregen.

Een week later plaste ik hem uit. De teleurstelling was groot toen ik zag wat een vervelend klein stekelig steentje het was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 00:51

MaNdiii schreef:
Hoe is het vandaag gegaan ts?

Ik heb vorig jaar 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met een niersteen. Ik kreeg een buscopan infuus wat wel echt hielp. De 2e dag gaven ze aan goed te drinken dat werd dus een ramp.

Naar huis kreeg ik tamsulosine, diclofenac en metoclopramide. Daarnaast mocht ik ook de morfine en buscopan nog gebruiken die ik op vrijdagnacht van de huisartsenpost had gekregen.

Een week later plaste ik hem uit. De teleurstelling was groot toen ik zag wat een vervelend klein stekelig steentje het was.

Grootte van de steen zegt naar het schijnt weinig over de pijn. Hele kleine steentjes kunnen meer last geven dan grote. :(:)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:23

Hoe gaat het nu?

Over nierstenen kan ik je niets vertellen, nierbekkenontsteking wel. Dat gaf heel nare scherpe pijn. Met de juiste AB ging het vrij snel beter. De AB die ik voorgeschreven had gekregen kon volgens de bijsluiter dodelijk zijn want een van de bijwerkingen was plotselinge dood.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 10:51

Vandaag gaat het best wel, veel geslapen, bijna 11 uur achter elkaar. Tussendoor de wekker gezet om een glas water te drinken, diclofinac in te nemen en te plassen, maar sliep daarna vrolijk weer verder. Moest waarschijnlijk nog wat slaap inhalen. Ik zit nu 13 uur sinds de laatste Oxy pil en pijn is zo redelijk te doen, dus ga proberen het nog wat langer zonder Oxy vol te houden, want dan kan ik vanmiddag naar de paarden (autorijden mag pas 16 uur na de laatste oxycodon inname). Als het lukt op alleen diclofinac de pijn te managen, dan kan ik donderdag ook weer werken, op woensdag ben ik meestal vrij, dus dat komt nu wel goed uit, het geeft me een extra dag om bij te komen.

De ernstige koliek pijn van vrijdag op zaterdag nacht heb ik sinds zondag niet meer gehad, dus gok dat de steen al in mijn blaas zit en de pijn nu nog van de nierbekken ontsteking komt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 11:20

Mars schreef:
Hé waardeloos TS, ik ken het van mijn man die nierstenen. En hij is géén aansteller en loopt door heel wat pijn heen. Maar bij zijn laatste niersteenaanval vond ik hem op de grond in de badkamer en gaf hij over van ellende.
Duurde ook maar eer hij het kwijt was.. mag je evt een kruik tegen je buik of rug? Ik weet van mijn blaasontstekingen dat dat weleens pijn verlicht.
Maar die zijn dan ook peanuts vergeleken met nierstenen

Ja, kruik mag, lopen en bewegen mag. Het niet stil kunnen zitten schijnt juist een teken te zijn van nierstenen. Ik ben midden in de nacht gaan opruimen in huis, kattenbakken verschonen, dweilen, alles om maar niet in te storten van de ongelooflijke pijn. Nadat ik mijn moeder heb gebeld ben ik op de bank gaan zitten wiegen, ellebogen op de knieën en dan schouders 10 cm van voor naar achter schommelen en zo een soort van “zone-out” creëren waarin ik niet over de grond hoefde te kruipen van de pijn, de repeterende beweging hielp een beetje.
Mijn moeder is de hele tijd aan de telefoon gebleven terwijl ze hierheen reed, wel fijn dat je dan niet helemaal alleen bent. Zij heeft me naar de spoedpost gereden en ook daar in de wachtkamer heb ik zitten wiegen op mijn stoel. Al vrij snel kwam er een assistente een potje brengen om in te plassen.

Later vertelde de arts dat juist de bewegingsdrang een symptoom is van nierstenen.
herr_balou schreef:
Hoe gaat het nu?

Over nierstenen kan ik je niets vertellen, nierbekkenontsteking wel. Dat gaf heel nare scherpe pijn. Met de juiste AB ging het vrij snel beter. De AB die ik voorgeschreven had gekregen kon volgens de bijsluiter dodelijk zijn want een van de bijwerkingen was plotselinge dood.

Lekker dan, zo goed heb ik de bijsluiter niet gelezen.
Ik heb Amoxycicilline, dat heb ik in het verleden vaker gebruikt en de minste bijwerkingen van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:39

bewegingsdrag is idd een symptoom van nierstenen. Simpelweg omdat je wanhopig een houding zoekt tegen de pijn of op zijn minst iets dat je af leidt.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 07:46

Bewegingsdrang is idd een symptoom. Al kon ik alleen nog maar heel stil liggen op een gegeven moment. Oke daarvoor wel wat heen en weer gelopen maar moest vooral naar de wc steeds.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:10

Ik heb ook een niersteen gehad. De 2 dagen ervoor had ik het gevoel een blaasontsteking te hebben. Op vrijdag wilde ik daarvoor de huisarts bellen, maar de nacht ervoor werd ik in de nacht wakker om te plassen met als gevolg daarna hele erge steken en overgeven. Naar de huisartsen post gegaan (zit in het ziekenhuis in de nacht) en daar diclofenac spuit en later morfine spuit gekregen. Dit hielp echt niks. Toen opgehaald door de SEH. Ze hebben toen een scan gemaakt en zagen dat ik een niersteen had en dat mijn nier vergroot was doordat de urine niet door kon lopen. Het was half 9 in de ochtend en zeiden toen al dat ik een nachtje zou blijven. Ik heb toen diverse pijnbestrijding gekregen. Uiteindelijk heb ik het inimini steentje de ochtend erna uitgeplast.

De steen was toen ook onderzocht. Het was een standaard steen. De arts zei dat hij mensen ziet die niet genoeg drinken maar nooit een niersteen krijgen en mensen die heel veel drinken en alsnog een steen krijgen. Hij zei of je hebt pech of je hevt mazzel. De kans dat ik het nog een keer krijg is 50%.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:26

Inmiddels de steen al uitgeplast?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 23:20

MaNdiii schreef:
Inmiddels de steen al uitgeplast?

Ik ben hem niet tegen gekomen, maar nou was ik ook zo eigenwijs om vorige week donderdag alweer naar het werk te gaan en ik vertikte het om een zeefje mee te nemen voor het toilet, het is een gezamenlijk toilet met 2 toiletten en maar 1 wasbak om de handen (of zeefje) te wassen, wilde dat mijn collega’s niet aan doen. Vrijdag wel thuis gebleven, want die 6 uurtjes donderdag was echt te veel, valt me toch tegen hoe lang het herstel duurt.

Ook zet ik elke nacht de wekker om extra naar de wc te gaan, maar vergat dan met mijn duffe kop ook wel eens het zeefje. Dus ik heb het waarschijnlijk gemist, of het ding bivakkeert nog steeds in mijn blaas.

Mijn rug (bij de nieren) voelt nog steeds alsof ik spierpijn heb, doorgaans met Diclofinac wel te managen tot dragelijk niveau, als ik maar niet te veel doe.
Af en toe, vooral als ik wel te veel doe heb ik nog buikpijn, maar niet zo hevig meer als dat het geweest is.
Vandaag weer naar het werk geweest, deze keer maar 4,5 uur gewerkt en afgesproken dat ik deze week in ieder geval net meer dan halve dagen werk.

Ik drink nog steeds veel, zeker 4 liter op een dag, mijn urine blijft mooi helder nu, niet meer troebel en niet meer roze.
Vandaag laatste dag AB, dus ben benieuwd hoe het daarna zal gaan.