Spataders behandelen - ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132481
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Spataders behandelen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:52

Hoi Bokkers,

Sinds een aantal jaren heb ik last van spataders. Mijn moeder had ze ook en mijn zus ook, het schijnt erfelijk te zijn. Door omstandigheden ( :+ ) ben ik er een flinke tijd mee door blijven lopen. Ik had zogezegd andere prioriteiten. Maar ik krijg er steeds meer last van, dus ik zal er toch een keer aan moeten gaan geloven.

Ik heb volgende week al een afspraak staan met de huisarts om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Geen idee dus wat er in mijn geval mogelijk is, maar op internet is zoveel te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Heeft iemand ervaring met een specifieke behandeling?

_Denise_

Berichten: 5618
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:01

Een fleboloog kan je hierbij het best helpen! Een veelgebruikte methode is sclerotherapie. Of dit de beste techniek voor jou is, hangt af van het type aderen en de locatie. Met een duplexonderzoek kan een arts je hier meer over vertellen.

Ook niet onbelangrijk om terugkeer of aanvullende klachten van spataderen te voorkomen: Compressie in de vorm van het dragen van therapeutisch elastische kousen. Ik heb veel kousen aangemeten bij mensen met allerlei vaatproblematiek en veel klachten kunnen worden verminderd door adequate druk.

Rebel_Jits

Berichten: 5641
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:03

Mijn man gaat een ader laten verwijderen in december. Hij moet erna een aantal weken zo'n steunkous dragen.
Ik hou je op de hoogte :7

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132481
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 11:40

Spannend, Rebel_Jits! Wens hem alvast maar sterkte :)

Denise, ik dacht echt even dat je een geintje maakte. Een fleboloog....... ik dacht dat het in de categorie 'zuivelloog' zat :D
Ik had er echt nog nooit van gehoord.
Sclerotherapie is volgens mij met foam, toch? Dat klinkt in elk geval een stuk gezelliger dan een operatie.
In elk geval bedankt voor je info!

listiglistje

Berichten: 14441
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:17


viphorse

Berichten: 1541
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:25

Ik lees mee ! Ik heb ze laten wegspuiten maar ze zijn na 1,5 jaar terug ga nu terug in december naar de kliniek voor onderzoek en bespreken wat de opties zijn. Mijn onderbenen voelen al snel zwaar en houd snel vocht vast .

Birdie60

Berichten: 8410
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:29

Ik heb jaren geleden op de varices poli gewerkt daar werden weggespoten.
Weet niet hoe het nu is.

snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Spataders behandelen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:32

Ik heb ze laten spuiten laseren en strippen lag aan de ader wat ze deden

En nu 6 jaar verder en geen last weer gehad dus tevreden

Was aan beide benen 2 dagen na elkaar

Fitzroy

Berichten: 25306
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Spataders behandelen - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:45

Bij mij is een hele grote dikke spatader dichtgebrand. Heel mooi resultaat uiteindelijk.

pjer
Berichten: 1646
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:48

Ik heb een jaar of 6 geleden er een laten wegbranden. Er werd heel zorgvuldig onderzocht met echo hoe de ader liep, hoe dik hij overal was etc. Dan op de dag van het wegbranden gingen ze onder mijn knie de ader in met het draadje tot het in mijn lies zat en dan gaan ze per 10cm uitverdoven en wegbranden. Dat branden merk je niks van, je voelt het alleen als ze het draadje terug trekken. Het uitverdoven vond ik de hel. uiteindelijk iets van 10 prikken gehad en ik was al bang voor naalden, geen feestje dus. Toen de procedure klaar was een steunkous van enkel tot lies (en dat viel niet mee met mijn dikke benen) dit moest ik 6 weken dragen en eigenlijk voor het beste resultaat moet je dat de rest van je leven dragen.

Ik zie die steunkousen dragen voor de komende 50 of zo jaar niet zitten dus inmiddels heb ik wel nieuwe spataderen en de bijbehorende rusteloze benen. Maar nog een keer weg laten halen stel ik nog wel wat jaar uit.

MarijeR

Berichten: 24937
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:56

Ik heb een aantal jaar geleden bij 1 been de VNUS behandeling laten doen.
Spatader was niet heel erg maar het was een poging om de pijn in mijn been (door andere reden) te verminderen.
Dat is helaas niet gelukt dus het andere been niet laten doen.
Spatader is niet teruggekomen.

https://www.treant.nl/folders/chirurgie ... spataderen