Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 14:34

Dat liep toch even anders dan verwacht..

Vorige week maandag had ik mijn afspraak in het ziekenhuis voor het laten verwijderen van mijn galblaas. Na een koliekaanval is uit een echo gebleken dat ik galstenen had en een kleine poliep in mijn galblaas, dus die moest eruit. Vrij standaard ingreep, dagopname en met de verwachting dat ik een weekje later wel weer aan het werk zou zijn.

Dat leek ook zo te verlopen tot afgelopen zaterdagavond. Vanuit het niets kreeg ik zo'n enorme pijn bovenin mijn buik dat het koude zweet overal gutste. Ik kon geen woord meer uitbrengen. Mijn dochter heeft gelukkig 112 gebeld en zo werd ik per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Ik kan me nog wat flarden van de nacht herinneren, alleen de e-norme pijn, de benauwdheid, lichte paniek en een lading morfinespuiten, fentanyl en andere zooi die naar binnen ging. Zondag eerst een buikecho, die gaf niet genoeg informatie en dus door de mri-scan. Daaruit bleek dat mijn alvleesklier was ontstoken, dat er in de galwegen toch nog galstenen zaten en dat er vocht om mijn lever heen zat. Al met al best een gevaarlijke situatie zelfs.

Binnen 30 minuten lag ik met een slang in mijn keel (gelukkig wel onder een roesje) en hebben ze de galstenen verwijderd en een stent geplaatst. De pijn werd daarna gelukkig meer dragelijk maar sindsdien lig ik nog in het ziekenhuis aan een infuus met antibiotica om de pancreatitis (ontstoken alvleesklier) te bestrijden. Inmiddels dalen de ontstekingswaarden al wat en gaat het de goede kant op.

Ik hoef geen medelijden met dit topic, maar ik wil graag wel iedereen op het hart drukken dat je niet te licht moet denken over een simpele ingreep. Heel vaak gaat het goed, maar het kan ook flink anders gaan. Ik was zelf zaterdagnacht toch wel even zo bang dat ik dacht dat het helemaal fout zou gaan met me. Gelukkig mag ik nog even verder, maar zo vanzelfsprekend is het dus allemaal niet.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:39

Jeetje, wat moet jij je rotgeschrokken zijn! En de mensen om je heen ook. Je dochter heeft goed gehandeld _/-\o_ pancreatitis is verschrikkelijk pijnlijk.

Neem samen goed de tijd om hiervan bij te komen en weer vertrouwen in je lijf te krijgen.
Beterschap!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:52

Jeetje, wat heftig. Mijn man is 2jr terug ook 's nachts afgevoerd met zoveel pijn daar aan.

Was je galblaas nu al eruit? Of moet dat alsnog? Bij mijn moeder hadden ze die eruit gehaald en kreeg ze de boosdoener een mega galsteen mee in een potje :o Toen snapte ik haar klachten wel.

Hopelijk ben je snel oke en mag je naar huis. Beterschap en sterkte!

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:55

Jeetje Muronia wat zal je geschrokken zijn en een pijn hebben gehad :(:)
Wens je heel veel beterschap en snel weer thuis!

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:55

Tjemig! Ik weet nog hoe bang ik was destijds voor mijn galblaasoperatie, omdat kort daarvoor een vriendin bij zo'n zelfde ingreep bijna was gestorven aan een onverwachte bloeding. Gelukkig is het bij mij goed gegaan, maar als je dit leest word je wel weer even met je neus op de feiten gedrukt :\ Veel beterschap! Y;(

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:58

Zo zeg, dat is echt wel heel heftig!
Je dochter zal ook wel geschrokken zijn? Voor jou is het ellendig om zoveel pijn te hebben, en voor haar lijkt het me ook vreselijk om te zien.
Heel erg veel beterschap!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:09

:(:)

Ongelukken in rottige kleine hoekjes. Fijn dat je nog even door mag, beterschap!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:11

Jeetje, dat was ff goed schrikken zeg.
Fijn dat het langzaam aan weer wat beter gaat.
Heel veel beterschap!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:23

Heftig Muronia. Heel veel beterschap.

Fleuribelle
Berichten: 773
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:30

Wat een verhaal Muronia. Dat zal best schrikken zijn geweest en enorm pijnlijk. Hopelijk knap je snel op en mag je lekker weer thuis van de paarden gaan genieten.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:40

Wat moet jij geschrokken zijn, zeg! En wat heeft je dochter onwijs goed gehandeld, daar mag je/ze trots op zijn. Ik wens je heel veel sterkte en beterschap en hoop dat je spoedig herstelt.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:44

Wat heftig zeg en super dat je dochter zo goed gehandeld hebt! Knap hoor, zo rationeel kunnen nadenken in zo’n enge situatie.
Beterschap TS! Ik moest trouwens wel grinniken om je koliekaanval :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:50

Wat heftig. Sterkte met het herstel.

Het is inderdaad een simpele ingreep tot er complicaties optreden en ik ken toch best een paar gevallen (inclusief ikzelf) waarbij dat gebeurd is. Het rotte is dan ook dat ze er al vrij snel niets meer van snappen omdat ze zo gefocust zijn op je galstenen :+

Wat goed van je dochter dat ze zo adequaat gehandeld heeft. Zal voor haar ook schrikken geweest zijn :(:) .

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:02

Jemig wat een schrik! Voor jouw dochter ook, goed dat ze zo snel gehandeld heeft.

Heel veel beterschap, sterkte met je herstel!

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 18:13

Ik ben heel trots op mn dochter en ik vond het vooral ook erg voor haar dat ze dat moest meemaken. Nu gauw mn best doen dat ik in ieder geval weer naar huis mag.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:23

WOOW Dat is niet niks.
Koelbloedige dochter heb je, fijn. Nu goed herstellen, doe rustig aan. Beterschap.

Fnanne

Berichten: 14269
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:23

Jeetje, wat een schrik en wat heftig...

Sterkte en beterschap gewenst <3

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:29

Heftig zeg! Blij dat de pijn nu wat afneemt. Is zeker niet niks, de operatie zelf al maar ook de aanval natuurlijk.

Ik heb begin dit jaar een stuk of 7 aanvallen van acute pancreatitis gehad waarvan 4 keer opgenomen. Mij hadden ze alleen verteld dat antibiotica e.d niks hielpen tegen een alvleesklierontsteking, maar de situatie bij jou was dan ook wel anders. Bij mij hebben ze helaas alleen nog steeds geen oorzaak gevonden maar het is nu al een maand of 3 rustig.

Ik hoop dat je heel snel op knapt en weer lekker naar huis kan! Neem wel de tijd om hiervan bij te komen, anders blijft het straks maar doorsudderen. Sterkte! :(:)

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:30

Muronia schreef:
Dat liep toch even anders dan verwacht..

Vorige week maandag had ik mijn afspraak in het ziekenhuis voor het laten verwijderen van mijn galblaas. Na een koliekaanval is uit een echo gebleken dat ik galstenen had en een kleine poliep in mijn galblaas, dus die moest eruit. Vrij standaard ingreep, dagopname en met de verwachting dat ik een weekje later wel weer aan het werk zou zijn.

Dat leek ook zo te verlopen tot afgelopen zaterdagavond. Vanuit het niets kreeg ik zo'n enorme pijn bovenin mijn buik dat het koude zweet overal gutste. Ik kon geen woord meer uitbrengen. Mijn dochter heeft gelukkig 112 gebeld en zo werd ik per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Ik kan me nog wat flarden van de nacht herinneren, alleen de e-norme pijn, de benauwdheid, lichte paniek en een lading morfinespuiten, fentanyl en andere zooi die naar binnen ging. Zondag eerst een buikecho, die gaf niet genoeg informatie en dus door de mri-scan. Daaruit bleek dat mijn alvleesklier was ontstoken, dat er in de galwegen toch nog galstenen zaten en dat er vocht om mijn lever heen zat. Al met al best een gevaarlijke situatie zelfs.

Binnen 30 minuten lag ik met een slang in mijn keel (gelukkig wel onder een roesje) en hebben ze de galstenen verwijderd en een stent geplaatst. De pijn werd daarna gelukkig meer dragelijk maar sindsdien lig ik nog in het ziekenhuis aan een infuus met antibiotica om de pancreatitis (ontstoken alvleesklier) te bestrijden. Inmiddels dalen de ontstekingswaarden al wat en gaat het de goede kant op.

Ik hoef geen medelijden met dit topic, maar ik wil graag wel iedereen op het hart drukken dat je niet te licht moet denken over een simpele ingreep. Heel vaak gaat het goed, maar het kan ook flink anders gaan. Ik was zelf zaterdagnacht toch wel even zo bang dat ik dacht dat het helemaal fout zou gaan met me. Gelukkig mag ik nog even verder, maar zo vanzelfsprekend is het dus allemaal niet.


Wat erg en wat herkenbaar, bij mij is het op de zelfde manier mis gegaan in 2013 en heb er nog de gevolgen van. Ik heb 3 ( 1 week waar ik niets meer van weet)weken in het ziekenhuis gelegen en 5 weken sondevoeding gehad. Al met al een nare ervaring, maar blij dat ik er nog ben.
Heel veel beterschap

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:36

Zo, dat is schrikken! Chapeau voor je dochter.
Ik hoop dat je je snel weer beter voelt.
Beterschap.

Muronia

Berichten: 19551
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 12:32

Zo lees je toch steeds meer vergelijkbare verhalen, ook via pb, heftig ook. Ik heb hier wel van geleerd dat ik een beetje zuiniger op mezelf moet zijn soms.

Als het goed blijft gaan, dan mag ik morgen naar huis. Daar kan ik me op verheugen. Maar het betekent niet dat ik weer beter ben en het werk zal nog maar even geduld met me moeten hebben.

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:47

Wat een heftig verhaal en wat een kanjer van een dochter heb je!

Hoe is het nu met haar?

karijn

Berichten: 5406
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:14

Poe, jeetje wat onwijs vervelend. Heel veel beterschap!

DuoPenotti

Berichten: 29481
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:17

Wauw wat flink van je dochter zeg.
En wat schrikken voor jullie allebei.
Heel veel beterschap!

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Van een simpele galblaasoperatie naar acute pancreatitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:19

Jeetje wat schrikken voor jullie! Heel veel beterschap! :knuffel: