Draagt uiteindelijk iedereen een bril?

Moderators: Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird

Captain

Draagt uiteindelijk iedereen een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-22 12:03

Terwijl ik in een [***] zit met 11 mensen waarvan 9 een bril dragen... :')
Zullen uiteindelijk alle mensen een bril gaan dragen, omdat we natuurlijk qua voortplanten niet letten op goede/slechte ogen en we zo steeds meer mensen creeëren die een bril nodig hebben? :))

Ik bedoel natuurlijk: "Heeft uiteindelijk iedereen een bril/lenzen/lasering nodig?"
Laatst bijgewerkt door Captain op 11-10-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Goudhaan1

Re: Draagt uiteindelijk iedereen een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:05

Wat een interessante vraag! Ik ben oprecht heel benieuwd naar reacties, ik draag zelf alleen een bril voor de verre afstanden :')

Devil take the hindmost..
“Why does death always come as such a shock to mortals?”

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:08

Ik denk het niet! Zelf brildrager hier, en ik heb er totaal geen problemen mee. Vind mezelf mooier met bril en kan mijn leven niet zonder bedenken.

Toch merk ik in mijn omgeving dat de meningen daarover verdeeld zijn. Ik hoor veel mensen die eigenlijk een bril moeten, maar dat niet willen, door verschillende redenen.
Deze mensen nemen vaak lenzen, of kijken naar de optie om ogen te laseren. Dat is nu nog duur, maar ik denk dat als dat meer bekend wordt, mensen hier ook gebruik van zullen maken.

Dus het kan best dat we steeds meer mensen creëren die een bril nodig hebben, maar ik denk niet dat iedereen van die optie gebruik gaat maken!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:08

Wat is de leeftijd van de groep waar je het over hebt?
Hoe ouder je wordt, hoe slechter je ogen ook worden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-22 12:08

Binkie_Eline schreef:
Dus het kan best dat we steeds meer mensen creëren die een bril nodig hebben, maar ik denk niet dat iedereen van die optie gebruik gaat maken!

Ja, had hem even anders moeten formuleren.
"Heeft uiteindelijk iedereen een bril nodig?"

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:13

Steeds meer mensen krijgen ook op jongere leeftijd problemen omdat ze alleen nog maar korte afstand kijken (tv, laptop, tablet, telefoon).
Je wil niet weten hoeveel leerlingen ik heb die achterin het lokaal zitten en zitten te turen, te knijpen of aangeven het bord niet te kunnen lezen, puur omdat ze niet meer buiten spelen, buiten komen, buiten sporten etc, maar alleen maar op de bank op hun mobieltje zitten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:14

Ik ben mij n.a.v. dit topic gaan afvragen of ik oude mensen (75+) zonder bril ken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:16

Ik denk het wel, want wij fokken niet op goede eigenschappen maar gewoon voor de fun. Waardoor dus de slechte genen er niet uit gaan. En daarna kijken we steeds meer naar schermen wat niet zo goed is voor je ogen.
https://visusoogkliniek.nl/blog/hoe-bee ... aantasten/

De verwachting is ook dat over een tijd iedereen een keizersnede nodig heeft omdat de baby's een steeds groter hoofd krijgen omdat er tegenwoordig door de goede zorg nauwelijks iemand meer overlijdt bij de bevalling en dus de grote hoofden zich ook blijven voortplanten.

[o]

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:16

Gezien slechte ofen echt wel genetisch lijkt te zijn en flink door geeft vermoed ik inderdaad dat er steeds meer mensen bijziend zullen zijn met de tijd.

Dat het te maken heeft met schermen en binnen zitten geloof ik niet zo. Is wetenschappelijk ook niet bewezen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:18

.. en wie weet hadden die andere 2 lenzen :Y)

Interessante vraag. Ikzelf heb wel een bril/lenzen. Helaas de genen van mijn vader geërfd :D
Het zou mij niks verbazen, om terug te komen op je vraag. Met als ‘veroorzaker’ dat we steeds meer achter schermpjes zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-22 12:19

Heb ook weleens gelezen dat er in de verre toekomst ook nog nauwelijks blanke/blonde mensen zijn omdat donkere genen dominant zijn. Blijft interessant. :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:20

Een leesbril denk ik bijna iedereen wel.

Maar voor veraf?
Ik denk dat er zelfs meer mensen zijn die dat hebben, de lenzendragers vallen al niet op.

Mijn moeder heeft met haar 76 nog steeds geen bril nodig voor veraf.
Mijn vader toen hij 38 was ook niet (ouder is hij niet geworden)
Terwijl ik -8 heb.
Dus van wie ik dat heb gekregen?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:21

Captain schreef:
Heb ook weleens gelezen dat er in de verre toekomst ook nog nauwelijks blanke/blonde mensen zijn omdat donkere genen dominant zijn. Blijft interessant. :))

En de roodharigen schijnen ook uit te sterven omdat er steeds meer mensen van verschillende rassen kinderen maken. En voor roodhaar heb je 2 genen nodig en alleen blanken kunnen dat gen dragen.

[o]

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:22

Mijn man heeft geen bril, ik +2,5 en mijn kinderen van 6 en 8 jaar hebben +9 en +7. En die van de +9 zit alle dagen van top tot teen onder de modder *\o/* en niet achter schermpjes, dus hoe zij eraan komt?

[o]

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:26

Ik denk inderdaad dat zomaar iedereen ooit slechte ogen gaat hebben. Eigenlijk alles waar wat aan gedaan kan worden zal niet zomaar meer weggaan. Een slecht gebit is ook niet meer een gigantisch probleem tegenwoordig en vaak wordt er al vanaf kleins af aan wat mee gedaan. Denk dat net als slechte ogen ook slechte gebitten dus alleen maar gaan toenemen.

Wat ik me wel nu bedenk.. het zijn toevallig beide 'dure' problemen. Het dragen van een bril of lenzen of een beugel kost een hoop geld. Ben benieuwd of die zorg goedkoper gaat worden als nagenoeg iedereen die zorg nodig heeft of dat zoiets op een gegeven moment alleen voor de rijken is.

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:29

Het klopt dat steeds meer mensen een bril nodig hebben. Dit heeft echter niet te maken met het niet uitselecteren van genen voor slechte ogen. Bijziendheid is deels erfelijk, maar wordt ook veroorzaakt door omgevingsfactoren. En dan vooral tijdens de groei veel dichtbij kijken. De ogen passen zich daar namelijk aan aan. Tegenwoordig kijken mensen uren per dag op hun telefoon, tablet, etc (= dichtbij), ook kinderen. Kinderen die veel op de telefoon/tablet kijken hebben later een grotere kans op bijziendheid. Veel in de verte kijken en voldoende daglicht zijn belangrijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:30

Natuurlijk zijn er ernstige oogafwijkingen die puur erfelijk zijn, maar ik denk dat veel ook veroorzaakt wordt door leefstijl.

In mijn eigen familie

moeder flinke min
Vader op latere leeftijd een plus

Mijn broer nog meer min dan mijn moeder
Ik na mijn 40e een kleine plus voor ver weg en een grotere plus voor lezen

Mijn zoon geen bril
Mijn dochter een kleine min

Hun vader op ca 40 jaar een leesbril

Hetzelfde heb ik mij weleens gevraagd bij vruchtbaarheidsproblemen. Of kinderen die met IVF/ICSI verwekt zijn later zelf ook vaker vruchtbaarheidsproblemen hebben, dus op populatieniveau, niet om over een individueel geval te oordelen. Niet dat de onvruchtbaarheid door de methode veroorzaakt wordt maar doordat genetische eigenschappen van onvruchtbaarheid doorgegeven worden.

Een gezonde geest in een zo gezond mogelijk lichaam

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:34

tiwi1969 schreef:
Hetzelfde heb ik mij weleens gevraagd bij vruchtbaarheidsproblemen. Of kinderen die met IVF/ICSI verwekt zijn later zelf ook vaker vruchtbaarheidsproblemen hebben, dus op populatieniveau, niet om over een individueel geval te oordelen. Niet dat de onvruchtbaarheid door de methode veroorzaakt wordt maar doordat genetische eigenschappen van onvruchtbaarheid doorgegeven worden.

Vruchtbaarheidsproblemen zijn een moeilijk iets. Vaak zijn er geen duidelijke oorzaken voor, of ligt het aan de combinatie man/vrouw.
Het is volgens mij nog niet eens duidelijk of verminderde vruchtbaarheid per definitie genetisch doorgegeven wordt. Daarvoor zijn er te veel factoren die meespelen.

[o]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:35

Ik zat vroeger ook juist heel veel buiten, en toch op jonge leeftijd al een bril.
Toch denk ik dat het vele tv kijken/computeren/mobieltjes zeker niet meehelpt aan betere ogen.
Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat je in de toekomst de uitzondering bent als je goede ogen hebt. Dat is het nadeel van geen natuurlijke selectie, we worden elke generatie wat zwakker en dommer ben ik bang :=

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:35

Denk het wel ja :)) Hier ook lenzen. Ken wel veel mensen met nog prima ogen, overigens.

Ook ooit eens iets gelezen over een soort 'rasterbril' waarmee je je ogen weer traint om goed te kijken, waardoor je uiteindelijk weer zonder bril kan. Had inderdaad iets te maken met te weinig veraf kijken. Niet uitgeprobeerd dus geen idee in hoeverre dat echt werkt, maar vond het wel interessant.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:38

Celebi schreef:
Ik denk inderdaad dat zomaar iedereen ooit slechte ogen gaat hebben. Eigenlijk alles waar wat aan gedaan kan worden zal niet zomaar meer weggaan. Een slecht gebit is ook niet meer een gigantisch probleem tegenwoordig en vaak wordt er al vanaf kleins af aan wat mee gedaan. Denk dat net als slechte ogen ook slechte gebitten dus alleen maar gaan toenemen.

Wat ik me wel nu bedenk.. het zijn toevallig beide 'dure' problemen. Het dragen van een bril of lenzen of een beugel kost een hoop geld. Ben benieuwd of die zorg goedkoper gaat worden als nagenoeg iedereen die zorg nodig heeft of dat zoiets op een gegeven moment alleen voor de rijken is.

Het schijnt dat scheve tanden, en dan met name een overbeet, ook te maken hebben met het eten van hapklaar, zacht voedsel. Dus gesneden zacht gekookte worteltjes met een lepel eten ipv een hele rauwe winterpeen afbijten.
Overigens waren vroeger gebitten nou ook niet bepaald goed. Iets met gebrek aan tandpasta enzo :')

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:54

Deze trend is al langer waargenomen door wetenschappers, en het blijkt samen te hangen met (o.a.) de leefstijl: dat we op jonge leeftijd al veel lezen, en dan voornamelijk van schermen, is slecht voor de ontwikkeling van je ogen. En te weinig 'ver weg' (buiten) kijken. Dat geeft bij heel veel mensen problemen waardoor steeds meer mensen aan de bril moeten.

Ooit werden kinderen met brillen gepest vanwege een imago als 'stuudje', want veel lezen als kind hing ook toen al samen met slechtere ogen. En slimme kinderen lazen relatief veel, vandaar die associatie.

Dat je er verder prima mee kunt leven kan daar ook nog best aan bijdragen ja, want het is niet zo dat je met een bril minder kinderen kunt krijgen o.i.d. En het zal in de praktijk vaak een combinatie van factoren zijn.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:07

Mjetterd schreef:
Ik ben mij n.a.v. dit topic gaan afvragen of ik oude mensen (75+) zonder bril ken.

Zonder medische ingreep zijn dat uitzonderingen.

Met medische ingreep heb je geen bril nodig, volgens mijn oogarts, als je gezonde ogen hebt en nooit een laser/ lasik/ lasek enz operatie hebt gehad en minimaal 55 plus bent.
Er wordt een multifocale lens geïmplanteerd. Dit kan eventueel zoals een staar operatie maar dat kan ook met bijvoorbeeld een femtolaser. Het resultaat is statistisch gelijk behalve de kosten femtolaser is plus 1000 euro.

Daarnaast is er nog een trucje welke in de praktijk vaak goed werkt maar ongeschikt voor vrachtwagenchauffeurs. Dan wordt je ene oog geschikt gemaakt voor veraf en de andere dichtbij. De methode is verschillend laser en of lens inplanting.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:23

Mijn moeder is 78. Zij kreeg rond haar 40e een leesbril en daarna ook voor ver. Sinds een aantal jaren heeft ze maculadegeneratie, dus ziet echt slecht, mag niet meer autorijden en heeft div aanpassingen in huis. Zij komt niet uit het tijdperk van schermen en vroeger was het dieet ook anders dan nu. Wel waren er andere mindere omstandigheden. Ze was kapster en vroeger rookte iedereen in de kapsalon, ook klanten als je bezig was, je had de bussen met drijfgassen, de waterstoffen in hogere percentages en vooral geen afzuiging.

Een ander familielid is 78, heeft wel diabetes en ogen staan onder controle, maar hij leest zo een boek met kleine letters.

Bij mijn tante was va jong ver een probleem en haar kinderen hebben wisselend wel of niet meer en minder problemen.

Mijn man is 50 en heeft een bril voor ver. Niet heel sterk, maar scheelt hem net, vooral met autorijden.
Hij kan alles nog lezen. Hij heeft niet het meest gezonde beroep en zelfs een keer een ongeluk gehad waar ene oog was beschadigd.

Ik had nooit problemen. Kreeg auto immuun ziekte's, ook in mijn ogen en paar keer flinke aanvallen gehad waarvoor ik weken moest druppelen.
De laatste keer herstelde mn ogen niet snel en begon ik ook snel last te krijgen met lezen. Ik ben nu 48 en kan de laatste 3/4jr echt niks zonder leesbril. Heb nu nog maar +1.5 maar een wereld van verschil voor mij.
Ik heb alleen wel last van alles dichtbij, dus kan ook niet goed mn eten op mn bord zien bijv.

Schermen was in mijn tijd nog niet het probleem. En eerlijk heb ik er juist wel voordeel van dat je een scherm kan aanpassen qua licht.

En volgens mij worden de lettertjes op verpakkingen echt echt echt steeds kleiner :o Soms denk ik zelfs met bril; hoe dan?

Andere nadeel is dat ik niet zo goed kan wennen aan een bril buiten de deur. Ik kan niet lopen met een leesbril, dus waar laat je hem? In de winkel heb ik heb soms wel nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:25

Mjetterd schreef:

Mijn oom is dus 78 en kan lezen zonder. Ik denk dat het dan ook niet meer achteruit zal gaan.