Emoties verwerken, welke hulp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Emoties verwerken, welke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 23:18

Ik heb de afgelopen tijd er hard gewerkt aan trauma's verwerken. Ik heb EMDR gehad en dat was heel succesvol. Nu zit ik nog met de restschade, pijn, verdriet, angst, boosheid, ik merk dat ik nu ruimte krijg om te verwerken, om te rouwen. Ik dacht dat ik dat wel alleen kon, maar ik merk dat het toch misschien handig is om daar wat hulp bij te krijgen. Nu ga ik dat wel navragen bij mijn traumapsycholoog, misschien kan ik ook bij haar terecht. Maar hebben jullie nog andere tips? Een reguliere psycholoog is leuk, maar ik rouw in het hier en nu en ik kan niet nog 9 maanden wachten op een intake :P Dus misschien zijn er wegen die korter zijn, het hoeft namelijk niet perse via de huisarts. Oh die ga ik trouwens ook nog optrommelen hoor, maar toch.
Het gaat dus niet om EMDR, maar om emotieregulatie/verwerking. Ik merk dat dit me zwaar valt en dat het verstandig is om dat niet alleen te doen. Ik heb soms namelijk het idee dat ik teveel ga derealiseren, dus hulp is wel geboden.
Tips voor behandelaars omgeving Twente mag altijd :)

Amado7

Re: Emoties verwerken, welke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:22

Heb je weleens gekeken naar EFT?

Je hebt veel behandelingen met emotie maar ook gewoon psychologen die werken met MBT of EFT oid. Zijn heel veel benaderingen voor. Zoek eens op EFT therapeut. Ik heb alleen geen idee hoe lang de wachtlijsten daar zijn.

Goed van je dat je op zoek bent!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 23:43

Kijk, eft lijkt me idd wel interessant, bedankt voor de tip! Volgens mij kan ik daar wel therapeuten voor vinden.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 06:01

Contacteer zeker je traumapsycholoog, wellicht kun je daar nog een aantal sessies volgen.
Mocht je daar niet terecht kunnen zijn er nog wel meerdere opties zonder (meestal) die mega lange wachtlijsten.
Gestalt therapie is bv iets wat wordt vergoed onder de alternatieve zorg en waar je dus zonder verwijzing terecht kan en ook kan helpen bij rouwbegeleiding.
Psychosomatische oefentherapie is niet praten maar meer doen, deze pakt de lichamelijke klachten aan en leert je stil staan en omgaan bij je emoties. Dit valt onder fysiotherapie dus hier kun je ook zonder verwijzing terecht.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:29

Ik heb ptss en inmiddels al 2x traumabehandeling gehad. Ik sta nu op de wachtlijst voor de derde keer. Ik heb donderdag een kennismaking staan bij een Body Mind Release coach. Misschien zou zoiets jou kunnen helpen?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:07

Paardentherapie/hulpverlening bij een goed opgeleide behandelaar (met hulpverleningsachtergrond) kan ook helpend zijn.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:10

Vraag het ook eens aan je huidige psycholoog. Die heeft ongetwijfeld suggesties :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:10

Een vriendin van me heeft een 2-jarige opleiding tot rouw coach gedaan, zou zo iemand nirt iets voor je kunnen betekenen?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:24

Al eens aan PMT gedacht? Psychomotorische therapie.
Is misschien heel iets anders dan dat je in eerste instantie in gedachten hebt, maar het is een mooie manier om (letterlijk) lichamelijk rust te kunnen vinden. Stuk uiten van emoties, herkennen van lichaamssignalen, leren hoe je spanning kan weg laten vloeien en soortgelijke thema's. Dit kan eventueel ook in combinatie met EMDR of een andersoortige therapie ter ondersteuning op het mentale vlak.

Mocht je hier meer informatie over willen mag je me een pb'tje sturen, ik ben afgestudeerd als PMT'er.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:25

Idd gestalttherapie voor rouwverwerking bij de psychotherapeut. Wordt ondanks dat het alternatief is bij diverse praktijken door zorgverzekeraars vergoed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:28

Ik ken iemand (2 zelfs) die zijn gaan wandelen. De ene is met de hond elke dag uren gaan lopen. De andere heeft aan haar man gevraagd haar aan het begin van het Pieterpad af te zetten en zij is weken gaan lopen, ‘s nachts overnachtte ze in een B & B of motel en overdag ging ze weer lopen. Beide geven aan dat dit zo helend was, inzicht gaf en het ze zo goed deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:17

mijn laatste psycholoog raadde me hypnotherapie aan. Was absoluut geen zweverige kerel (tegenovergesteld juist) maar hij had hier persoonlijk goede ervaringen mee in zijn persoonlijke leven. En ik geloof er ook wel, als niet-zweverig persoon, in.

Als ik zie hoeveel mensen een totale epiphhany hebben en een nieuw leven op kunnen bouwen na een puike trip na een paddenstoeltje ofzo (wat ik echt niet op eigenhandig niveau aanraad) moet er toch echt wel iets wonderlijks aan de hand zijn met dat onderbewuste van ons (als je daar ooit toegang toe krijgt). Ik heb het zelf niet meer geprobeerd want ik had het budget er niet voor en het ging best prima.

Verder geloof ik niet dat "een psycholoog" per se de juiste optie is voor iedereen. Ik ging juist heel erg negatieve emoties opsparen om die er bij de psycholoog 1x per week uit te spuwen, terwijl ik er zonder psycholoog misschien niet eens bij stil gestaan had. Uiteindelijk is het, saai, toch een kwestie van accepteren dat je bepaalde emoties hebt en wachten tot ze over gaan (als ze je functioneren niet beinvloeden). Hoe poedersuiker ze ook zijn. Om er dan als ze eindelijk weg zijn, 3 dagen later nog op terug te komen is niet per se altijd helend.

En ik geloof veel meer (en dan ook echt heel veel meer) in doe-dingen dan praattherapie. Dus een goede tekencursus waarbij je je emoties er lekker op papier uit kan gooien, of idd wandelen, of muziekmaken. Op die manier zet je je emotionele geheugen en je werkgehheugen tegelijkertijd aan het werk met je nare herinneringen, doe je er iets constructiefs mee (yay, zingeving. negatieve dingen omzetten in iets positiefs), en zullen de emoties idealiter ook wat afzwakken. En je kunt het omzetten in iets heel concreets wat vaak ook heel erg opluchtend werkt, want dan heb je er ineens grip op.

Ik zeg dit overigens als "ervaringsdeskundige" (wat een stom woord :') ) maar ook als iemand die zelf psychologie heeft gestudeerd en een partner heeft in het werkveld. Ik ben een groot voorstander van "praktische" interventies waar mogelijk t.o.v. hele intensieve en diepgravende therapieën :) .

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:36

Ik heb zelf hele fijne ervaringen met Haptotherapie. Ik was en bleef alles aan het wegdrukken waardoor het steeds groter werd. Door het toe te laten en het te doorvoelen was ik het in staat te verwerken en af te vloeien ipv het nog verder op te stapelen

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:50

Als overbrugging kan je misschien bij de poh van de huisarts terecht. Die hebben meestal niet zo'n lange wachtlijst.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:58

Misschien innerlijk kind dialoog iets voor je.
Je leert om innerlijke kinddelen (ervaringen) ruimte en erkenning te geven. Dit kan helend werken.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:23

Rouw kost ook tijd. Ik weet niet hoeveel professionele hulp je al hebt gehad.
Maar dat het met meer hulp altijd beter gaat is een hypothese die niet altijd opgaat.

Wat ik denk dat belangrijk is: blijven praten (zoek mensen op!), bewerken, gezond eten, slapen, en het de tijd geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:07

Ik zou ook zeggen: bel je traumapsycholoog. Want zo te lezen is het proces gewoon nog niet klaar.

En op het gevaar af dat ik een stokpaardje berijd, hoe je praat over emdr vind ik wat wonderlijk.
Earth schreef:
Ik heb de afgelopen tijd er hard gewerkt aan trauma's verwerken. Ik heb EMDR gehad en dat was heel succesvol. Nu zit ik nog met de restschade, pijn, verdriet, angst, boosheid, ik merk dat ik nu ruimte krijg om te verwerken, om te rouwen.

Dat is op zich alleen maar heel erg goed, maar het is niet klaar.
En meld vooral het derealiseren!

Citaat:
Ik dacht dat ik dat wel alleen kon, maar ik merk dat het toch misschien handig is om daar wat hulp bij te krijgen.

Afdeling invullen van mijn kant :o - wellicht een valkuil....?
(En andermaal mijn stokpaardje := - ook dit soort valkuilen kun je met emdr aanpakken!)

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:11

Het is vooral handig, fijn en helpend om handvatten te hebben hoe om te gaan met die emoties. Ik zit aan de andere kant van het land, maar je mag me altijd contacten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 12:54

Inmiddels merk ik dat ik opnieuw in een depressie slip. Dus er moet nog wel wat meer gebeuren. Maandag naar de POH-GGZ, kijken welke stappen ik nog kan nemen.
Ik ben nu denk ik bijna 2 maanden gestopt met mn anti-depressiva en dat is wel alarmerend. Wat als ik niet zonder kan... Ik wil die pillen niet meer slikken -O-
Ik probeer wel zoveel mogelijk te blijven doen. Afleiding helpt, maar geeft me niet meer echt een 'YAY' gevoel. :\

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:01

hier ook iemand met emotieregulatiestoornis, ik ben hieronder behandeling van een psycholoog die emotie probeert te controleren er leren mee om te gaan.
normaliter is het groepsterapie maar hier word het individueel gedaan en ik merk tot op de van vandaag verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:08

Lichaamsgerichte therapie zoals cranio sacraal en/of yoga

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:14

Wat naar TS. :(:) Hoelang heb je antidepressiva geslikt? Volgens mij kan stoppen met zulke medicijnen je lichaam best door de war schoppen, zeker als je het lange tijd gebruikt hebt. Het kan dus best even duren (lees: maanden) voordat je lichaam gewend is aan het niet meer krijgen van zulke medicijnen, wat ook invloed kan hebben op je stemming. Na het 'afkicken' kan het zijn dat je stemming toch weer bij trekt. Het fijne weet ik er niet van, maar misschien kan je het eens bespreken met een professional of een ervaringsdeskundige?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:21

pluisje88 schreef:
Ik heb zelf hele fijne ervaringen met Haptotherapie. Ik was en bleef alles aan het wegdrukken waardoor het steeds groter werd. Door het toe te laten en het te doorvoelen was ik het in staat te verwerken en af te vloeien ipv het nog verder op te stapelen

Dit wilde ik ook opnoemen. Ik volg dit nu en vind het heel prettig.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:25

Muurp schreef:
Al eens aan PMT gedacht? Psychomotorische therapie.
Is misschien heel iets anders dan dat je in eerste instantie in gedachten hebt, maar het is een mooie manier om (letterlijk) lichamelijk rust te kunnen vinden. Stuk uiten van emoties, herkennen van lichaamssignalen, leren hoe je spanning kan weg laten vloeien en soortgelijke thema's. Dit kan eventueel ook in combinatie met EMDR of een andersoortige therapie ter ondersteuning op het mentale vlak.

Mocht je hier meer informatie over willen mag je me een pb'tje sturen, ik ben afgestudeerd als PMT'er.

Dit wilde ik inderdaad ook als tip/advies geven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 13:42

_Mar3 schreef:
Wat naar TS. :(:) Hoelang heb je antidepressiva geslikt? Volgens mij kan stoppen met zulke medicijnen je lichaam best door de war schoppen, zeker als je het lange tijd gebruikt hebt. Het kan dus best even duren (lees: maanden) voordat je lichaam gewend is aan het niet meer krijgen van zulke medicijnen, wat ook invloed kan hebben op je stemming. Na het 'afkicken' kan het zijn dat je stemming toch weer bij trekt. Het fijne weet ik er niet van, maar misschien kan je het eens bespreken met een professional of een ervaringsdeskundige?

Dit klinkt op zich ook wel logisch, dat neem ik maandag even mee. Het zou fijn zijn als ik het even kan ondersteunen oid want ik voel me echt bar ellendig.