Oor zit dicht

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4854
Geregistreerd: 06-02-13

Oor zit dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 12:14

Hoi, gezien het weekend is en nog tot maandag moet wachten tot ik de HA kan bellen, wellicht alvast iemand die advies heeft?

Ik heb sinds donderdag de griep te pakken, voornamelijk heel moe, gewoon niet lekker en keelpijn.

Maar vanaf het begin voelde het al alsof mijn beide oren een beetje dicht zaten.. maarja ik dacht even afwachten. Nu is het echter naar één oor gegaan en ik kan met dat oor bijna niks meer horen. Hij zit echt helemaal "dicht" zo voelt het..

Het gekke is dat ik geen verstopte luchtwegen heb (neus is vrij enz), echt alleen keelpijn.

Kan het een ontsteking zijn? En kan ik er zelf iets aan doen?

Heel erg is het niet hoor, maar wel flink irritant :') alvast bedankt!

chanicha

Berichten: 12496
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:18

Goed neusspray gebruiken, kan zijn dat je buis van Eustachius verstopt is en dat werkt weer op je trommelvlies.
Heb je al geprobeerd om je neus dicht te houden en dan blazen, misschien plopt je oor open!

Fearn

Berichten: 4854
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 12:21

chanicha schreef:
Goed neusspray gebruiken, kan zijn dat je buis van Eustachius verstopt is en dat werkt weer op je trommelvlies.
Heb je al geprobeerd om je neus dicht te houden en dan blazen, misschien plopt je oor open!


Oh ja, goede! Ik ga vanmiddag even kijken voor neusspray! :)

Dat blazen heb ik meerdere keren geprobeerd idd, maar dan plopt ie open en verder gebeurt er niks :') althans, ik voel me daarna nog steeds "doof" haha

chanicha

Berichten: 12496
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:22

Als dat allemaal niet helpt zou ik vast gaan druppelen met olie, kans dat je oor uitgespoten moet worden.

Hhilde

Berichten: 7688
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:24

Dit had ik van de zomer, net na een corona-besmetting en bijbehorende klachten. Uiteindelijk was uitspuiten de enige oplossing :)

lies1998

Berichten: 360
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:30

Ik heb vaak tijdens verkoudheid dat mijn oren dicht gaan. Ik weet niet hoe het nu met je is maar bij mij gaat dit al vrij snel over in pijn en oorontsteking als het te lang duurt. Wat bij mij altijd goed helpt:

Waterkoker aanzetten.
Watjes/prop wc papier in een plastic bekertje. Vullen met water zodat de prop nat is en voldoende stoom geeft. Vervolgens dat bekertje op je oor zetten. Pas wel op want de stoom is natuurlijk erg heet dus zet hem niet direct helemaal op je oor…
Hierdoor krijg je druk vanaf de andere kant.
Herhaal dit een paar keer. En probeer na het stomen te klaren door middel van neus dichthouden en uitademen

Hopelijk werkt het!

chanicha

Berichten: 12496
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:51


amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Oor zit dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:54

Ik had vorige week precies hetzelfde. Keelpijn, oorpijn, niet neusverkouden, maar wel een dicht oor. Het ging met een paar dagen over. Ik heb een beetje heet water in een mok gedaan en dat tegen mijn oor gehouden om te stomen. Dat verzachtte de pijn. En gewoon stomen boven een pan heet water.
Ik zou niet teveel in de weer gaan met middeltjes in je oor spuiten, zoals olie. Grote kans dat je buis van Eustachius dicht zit en dan helpt dat niet.

Fearn

Berichten: 4854
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 12:56

lies1998 schreef:
Ik heb vaak tijdens verkoudheid dat mijn oren dicht gaan. Ik weet niet hoe het nu met je is maar bij mij gaat dit al vrij snel over in pijn en oorontsteking als het te lang duurt. Wat bij mij altijd goed helpt:

Waterkoker aanzetten.
Watjes/prop wc papier in een plastic bekertje. Vullen met water zodat de prop nat is en voldoende stoom geeft. Vervolgens dat bekertje op je oor zetten. Pas wel op want de stoom is natuurlijk erg heet dus zet hem niet direct helemaal op je oor…
Hierdoor krijg je druk vanaf de andere kant.
Herhaal dit een paar keer. En probeer na het stomen te klaren door middel van neus dichthouden en uitademen

Hopelijk werkt het!


Moet je dat bekertje dan op het oor zetten dat dicht zit? Of op t andere oor? :)

Ik ga het eens proberen!

@chanicha Oh jee, zo'n oorkaars lijkt me wel erg spannend :') Olie druppelen lijkt me nog wel proberen waard. Alleen even kijken hoe ik het dan 'gedruppeld' krijg haha

Janine1990

Berichten: 44279
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:56

Buis van eustachius is waarschijnlijk dicht door je keelpijn (zwelling), gewoon rustig afwachten.

Zelf kan ik mijn oren niet eens klaren omdat die buis praktisch altijd dicht zit :+

Fearn

Berichten: 4854
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Oor zit dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 12:59

Ja ik wacht het eerst wel even af. Ik drink nu veel koude cola want dat verlicht de keelpijn een beetje :)

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:00

Fearn schreef:
lies1998 schreef:
Ik heb vaak tijdens verkoudheid dat mijn oren dicht gaan. Ik weet niet hoe het nu met je is maar bij mij gaat dit al vrij snel over in pijn en oorontsteking als het te lang duurt. Wat bij mij altijd goed helpt:

Waterkoker aanzetten.
Watjes/prop wc papier in een plastic bekertje. Vullen met water zodat de prop nat is en voldoende stoom geeft. Vervolgens dat bekertje op je oor zetten. Pas wel op want de stoom is natuurlijk erg heet dus zet hem niet direct helemaal op je oor…
Hierdoor krijg je druk vanaf de andere kant.
Herhaal dit een paar keer. En probeer na het stomen te klaren door middel van neus dichthouden en uitademen

Hopelijk werkt het!


Moet je dat bekertje dan op het oor zetten dat dicht zit? Of op t andere oor? :)

Ik ga het eens proberen!



Hoofd kantelen met je dichte oor naar beneden en de mok op je dichte oor zetten ;)

chanicha

Berichten: 12496
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:04

Ik heb een flesje met een pipetje bij de apotheek gevraagd en voor keelpijn gebruik ik Superol.
Vreselijk goor maar werkt als een tiet :j

lies1998

Berichten: 360
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:38

Fearn schreef:
lies1998 schreef:
Ik heb vaak tijdens verkoudheid dat mijn oren dicht gaan. Ik weet niet hoe het nu met je is maar bij mij gaat dit al vrij snel over in pijn en oorontsteking als het te lang duurt. Wat bij mij altijd goed helpt:

Waterkoker aanzetten.
Watjes/prop wc papier in een plastic bekertje. Vullen met water zodat de prop nat is en voldoende stoom geeft. Vervolgens dat bekertje op je oor zetten. Pas wel op want de stoom is natuurlijk erg heet dus zet hem niet direct helemaal op je oor…
Hierdoor krijg je druk vanaf de andere kant.
Herhaal dit een paar keer. En probeer na het stomen te klaren door middel van neus dichthouden en uitademen

Hopelijk werkt het!


Moet je dat bekertje dan op het oor zetten dat dicht zit? Of op t andere oor? :)

Ik ga het eens proberen!

@chanicha Oh jee, zo'n oorkaars lijkt me wel erg spannend :') Olie druppelen lijkt me nog wel proberen waard. Alleen even kijken hoe ik het dan 'gedruppeld' krijg haha


Op degene die dicht zit!

Es_ther

Berichten: 18805
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:40

Ik druppel altijd met olie als m’n oor dicht zit. Helpt bij mij altijd heel goed :)

Onali

Berichten: 18792
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:14

Es_ther schreef:
Ik druppel altijd met olie als m’n oor dicht zit. Helpt bij mij altijd heel goed :)



Dat heeft alleen zin bij oorsmeer, niet verkoudheid.

Janneke2

Berichten: 23551
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:26

... dat virus heerst kennelijk. Beetje keelpijn, ik heb 1 dag gehoest - en die oren...
Manlief werd 'horendol' van mijn doofheid.

En op een goede dag was het gewoon over.
Neem wat extra vitamine C met zink.

chanicha

Berichten: 12496
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:35

chanicha schreef:
Als dat allemaal niet helpt zou ik vast gaan druppelen met olie, kans dat je oor uitgespoten moet worden.


Dat zei ik ook Onali :j

Fearn

Berichten: 4854
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 19:59

Janneke2 schreef:
... dat virus heerst kennelijk. Beetje keelpijn, ik heb 1 dag gehoest - en die oren...
Manlief werd 'horendol' van mijn doofheid.

En op een goede dag was het gewoon over.
Neem wat extra vitamine C met zink.


Ja hé, heel typisch. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben het ook.

Was hij ook zo moe? Pff, dat mag van mij ook wel over zijn.

M'n ene oor lijkt trouwens iets beter te zijn, maar nu begint het andere oor weer te suizen :')

Ik probeer straks dat trucje met het bekertje nog even!

marleen_usar

Berichten: 24864
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:32

Neusspray gebruiken meer kan je er niet aan doen.