Energie terugvinden, patronen veranderen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Energie terugvinden, patronen veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 01:06

Ik zat een beetje te twijfelen of dit de juiste plek is, maar zo niet, excuses.

Vorig jaar heb ik een korte pauze ingelast met school. Dit had ik heel erg nodig, aangezien ik het mentaal allemaal even niet meer goed trok. Dit was een moeilijk stap. Ik ben erg hard voor mezelf meestal en kreeg van bijv. Mijn ouders weinig steun. Al met al wel een goede keuze geweest, waar ik nog steeds blij mee ben. Ik heb toen ook een doorverwijzing gekregen naar een psycholoog. Door de lange wachttijden kon ik daar pas sinds kort terecht. Dit betekent voor mij dat ik nu therapie en een full time stage in de zorg aan het combineren ben. Ik weet het, geen ideale combinatie :')

Ik lijk goed te matchen met mijn therapeut en daar ben ik erg blij mee. Stap je voor stapje gaan we aan de slag. Hierbij eerst beginnende met de basis en dan ook het moeilijkste voor mezelf. Het terugkrijgen van mijn energie door een gezonde, gebalanceerde basis. Mijn batterij is al tijden niet meer helemaal vol en dit breekt op. Ik ben op. Hier moet ik nodig wat mee. Tips die ik mee gekregen heb zijn: vaste tijd opstaan, betere avond routine, meer mijn hobby's beoefenen, zorgen voor rust, emoties de ruimte geven, grenzen aangeven. Dit is een opsomming van dingen waarmee ik aan de slag moet. Pittig lijstje. In theorie zijn het dingen die makkelijk moeten zijn, maar een mens is toch een gewoontedier merk je dan. (Daarnaast moet ik dit doen terwijl ik bijna full time stage loop met onregelmatige diensten)

Dus eigenlijk ben ik hier opzoek naar ervaringen van anderen. Meer mensen die patronen hebben moeten veranderen? Die hun energie terug hebben moeten vinden? Mensen met tips? Of juist mensen die heel goed zijn in het behoud en van de balans en willen delen hoe ze dit doen.

Ik hoor graag ervaringen van anderen hierin.

Bedankt voor het delen!

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 02:50

https://www.bol.com/nl/p/het-no-nonsens ... androidapp

Klinkt misschien raar, maar ik heb best veel aan dit boek gehad. Elke week krijg je er een taakje bij. Week 1 is bijvoorbeeld sta op en kleed je aan. That's it. En zo wordt het steeds verder uitgebreid met dingen opruimen en schoonmaken. Scheelt nadenken. En de Purpuz planner.

Het geeft een relatief makkelijke routine en als bonus ruim je je huis op en daarmee ook je hoofd.

Verder heb ik eigenlijk als beste tip, probeer het te accepteren, ook als het even niet gaat. Morgen is er weer een dag. Heeft mij zeker 2 jaar gekost om daar te leren (en accepteren) en ben er nog mee bezig.

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 07:58

Oh bedankt! Daar kan ik wel eens naar kijken. Stapje voor stapje is een hele goede. Ik merk dat ik het lastig vind om niet alles in één keer te willen veranderen en dus het overzicht verlies.

Oef accepteren... Ja, dat kan ik nog niet. In het kort ben ik oververmoeid/overspannen. Moeilijk om zo uit te spreken naar mezelf en anderen. Ik probeer het steeds meer bespreekbaar te maken en mijn gezondheid daarmee de ruimte te geven. Maar ik merk dat ik het moeilijk kan accepteren dat het nu even niet zo gaat zoals ik wil en dat ik hier ruimte voor mag vragen. Door bv aan te geven, vandaag gaat het even niet.
'Morgen is er weer een dag' is een hele mooie wat dat betreft.

Maanlicht

Berichten: 6861
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Energie terugvinden, patronen veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:36

Heb je niet een burn-out? Dan gaat dit namelijk alleen werken als je echt even de rust neemt om eerst alleen aan je gezondheid te werken.

Suzanne F.

Berichten: 50068
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:03

Hier heb ik wel ervaring mee. Als ervaringswerker help ik ook anderen hiermee.
Ik zal vanmiddag kijken of ik tijd heb om je verhaal beter te lezen en erop te reageren.

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:42

Firefly289 schreef:
Oh bedankt! Daar kan ik wel eens naar kijken. Stapje voor stapje is een hele goede. Ik merk dat ik het lastig vind om niet alles in één keer te willen veranderen en dus het overzicht verlies.

Oef accepteren... Ja, dat kan ik nog niet. In het kort ben ik oververmoeid/overspannen. Moeilijk om zo uit te spreken naar mezelf en anderen. Ik probeer het steeds meer bespreekbaar te maken en mijn gezondheid daarmee de ruimte te geven. Maar ik merk dat ik het moeilijk kan accepteren dat het nu even niet zo gaat zoals ik wil en dat ik hier ruimte voor mag vragen. Door bv aan te geven, vandaag gaat het even niet.
'Morgen is er weer een dag' is een hele mooie wat dat betreft.


Ja, dat is heel herkenbaar, alles willen veranderen, zeker als je even een goede dag hebt. Daar ben ik al zo vaak mee op mijn bek gegaan... Mijn eerste burn (of misschien was het een bore) out was al in 2010. Sindsdien ben ik al aan het klooien om overeind te blijven, ene jaar gaat het beter als het andere, ik zit nu bijna 1,5 jaar in de ziektewet en heb nu eindelijk het idee dat ik meestal omhoog ga.

Maar dat kost dus tijd, veel tijd.

Maeve
Berichten: 1874
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Energie terugvinden, patronen veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:21

Ik herken wel een beetje wat je schrijft. Maar na 10 jaar worstelen met onregelmatige diensten in de zorg heb ik besloten daar mee te stoppen. Ik heb behoefte aan regelmaat en een gezonde verdeling inspanning/ontspanning en dat is al jaren helemaal zoek.
Misschien niet wat je wilt horen maar ik denk dat de chaos van zo'n ongeregeld leven voor niemand goed is, en voor sommige mensen is het gewoon niet te doen, helemaal als je al niet goed in je vel zit.

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 16:51

Maanlicht schreef:
Heb je niet een burn-out? Dan gaat dit namelijk alleen werken als je echt even de rust neemt om eerst alleen aan je gezondheid te werken.


Tja, daar zeg je wat. Misschien? De kans is zeer aanwezig. Maar eraan toe geven lukt moeilijk, ik ben 23? Ik begin pas net.. (ik weet dat dit niks betekent, bij anderen, voor mezelf ben ik wat minder begripvol helaas)

Bedankt voor jullie reactie. De herkenbaarheid is fijn en tegelijkertijd ook wel confronterend. Dat dit tijd gaat kosten is ook een goede. Ik betrao me erop dat ik steeds denk, oh dit lossen we zo even op. Dst zou leuk zijn, maar is niet relaistisch.

Wat betreft de onregelmatige diensten. Ik denk ook dat dit niet voor mij weggelegd, helaas ben ik nog bezig met de opleiding wat daarin weinig mogelijkheden bied. Als ik klaar ben wil ik zeker opzoek naar meer regelmatige tijden.

Suzanne F.

Berichten: 50068
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:57

Hoe zien je dagen eruit? Wat doe je om voor jezelf te zorgen? Waar krijg je energie van?
Structuur en rust aanbrengen helpt vaak om een balans te vinden. Net als met paardrijden, eerst terug naar de basis. Wat is jouw basis?

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Energie terugvinden, patronen veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:41

Ik heb het ook gehad in een revalidatietraject en ik moet zeggen, een paar jaar later blijft energie nog steeds een heikel punt. Ik kreeg toen van ergotherapie de opdracht om elke 2 uur een kwartier te liggen. Eerst denk je wtf echt niet maar als je een dag onderweg bent dan merk je echt dat je in die tijd die je niet ligt echt productiever bent zonder je accu nog verder leeg te laten lopen. Ik werk inmiddels weer 4,5 dagen en ik merk dat als ik te druk ben dat dat te veel is. Dan pak ik een weekend weer terug op die kwartieren en dan voel ik mezelf weer aansterken. Je eigen grenzen bewaken blijft moeilijk.

moonfish13
Berichten: 18318
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:55

Ik lees mee, hier is de oorzaak wel bekend maar het is zo lastig een balans te vinden.
Want ja je moet soms ook gewoon dingen doen.
Het punt emoties los kunnen laten en soms gewoon even een potje janken zit erin.
Dat scheelt al enorm.
Maar ik knok nog teveel door als ik moe ben.
En van frustreren gaat het enkel beroerder.
Gisteren besloten om echt gewoon niets te doen, echt niets.
En vandaag ook: blijf maar in je bed liggen tot laat en ga bijtanken, mijn spieren deden erg zeer en ik was doodop.
Maar vandaag heb ik een soort knop gevonden lijkt, ik wilde de deur uit voor boodschappen etc.
Maar in de vriezer liggen prima zelfgekookte maaltijden, dus ik eet zo uit de vriezer.
Even pas op de plaats en ik merk dat ik nu rust begin te krijgen.
Eindelijk voor het eerst in weken geniet ik van een beetje rust ipv het idee ik moet en dan inklappen omdat het niet lukt.
Nu was het hier ook hectisch afgelopen weken.
Oa een operatie wat elke keer spanning blijft bij ons hele gezin.
Maar nu ik even op niets moet en enkel mag als ik wil, merk ik dat ik uit mijn bevroren modus kom.
Maar ik heb die mogelijkheid, niet iedereen.

Wel verstandig dat je hulp gezocht hebt!
Ik kreeg juist te horen: als je moe bent en slaap nodig denkt te hebben, ga slapen.
Je bent uitgeput, en niks moet je doet alleen wat goed voelt en gaat.
Niet meer, dus jij gaat 4 weken lanterfanten nu.
Uhh ok. :+
Dat was dus heel raar maar het hielp wel. :=

Maanlicht

Berichten: 6861
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 05:33

Firefly289 schreef:
Maanlicht schreef:
Heb je niet een burn-out? Dan gaat dit namelijk alleen werken als je echt even de rust neemt om eerst alleen aan je gezondheid te werken.


Tja, daar zeg je wat. Misschien? De kans is zeer aanwezig. Maar eraan toe geven lukt moeilijk, ik ben 23? Ik begin pas net.. (ik weet dat dit niks betekent, bij anderen, voor mezelf ben ik wat minder begripvol helaas)

Bedankt voor jullie reactie. De herkenbaarheid is fijn en tegelijkertijd ook wel confronterend. Dat dit tijd gaat kosten is ook een goede. Ik betrao me erop dat ik steeds denk, oh dit lossen we zo even op. Dst zou leuk zijn, maar is niet relaistisch.

Wat betreft de onregelmatige diensten. Ik denk ook dat dit niet voor mij weggelegd, helaas ben ik nog bezig met de opleiding wat daarin weinig mogelijkheden bied. Als ik klaar ben wil ik zeker opzoek naar meer regelmatige tijden.


Dat begrijp ik. Ik heb het zelf een aantal jaar geleden gehad. Kwam tot uiting in mijn eerste baan, dus het voelde voor mij ook heel erg als falen. Het ging bij mij van kwaad tot erger. Probeerde mijn hoofd boven water te houden maar werd alleen maar meer moe en had steeds minder energie. Ben toen ziek uitgevallen. Dat klinkt heel heftig maar het was echt wat ik nodig had. Even helemaal niks hoeven en bijslapen. Daarna ben ik begonnen met een revalidatietraject en daarna ben ik aan die diepgewortelde patronen gaan werken die mij in de weg zaten. Heeft bij elkaar ruim twee jaar geduurd, maar het was echt een reset.

Ik hoor veel mensen die hiermee blijven hakkelen. Als je de patronen niet kunt aanpakken bij de kern blijf je tegen dingen aanlopen.

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 13:44

Dit is ook één van de dingen waar ik tegen aanloop: Reageren. Mailtjes, appjes etc. Overweldigen op momenten dat ik drukker ben. Dus sorry voor het trage reageren.


Suzanne F. schreef:
Hoe zien je dagen eruit? Wat doe je om voor jezelf te zorgen? Waar krijg je energie van?
Structuur en rust aanbrengen helpt vaak om een balans te vinden. Net als met paardrijden, eerst terug naar de basis. Wat is jouw basis?


Ik loop 3 a 4 dagen in de week stage. Dit is onregelmatig met een uur reistijd. Ik spreek met minstens 1 persoon af elke week. Op mijn vrije dagen ben ik vrijwel leeg en doe ik het liefst vrij weinig (als in series kijken, gamen, bank hangen). Daarnaast heb ik af en toe school en ook opdrachten om aan te werken. Ik doe mijn best om mij dagelijks iniedergeval even de deur uit te krijgen voor wat frisse lucht. Als het leukst probeer ik wat te tekenen of lezen, maar mijn hobby's vervallen snel als ik drukker ben.

Nu wil ik dus invoeren dat ik rond dezelfde tijd opsta, welke is lastig. Aangezien dit niet gelijk te trekken is met bv mijn vroege diensten. Dit is een uitdaging, maar zal het slapen 's avonds ook ten goede komen. Daarnaast mag ik van mijzelf pas na het avondeten de televise aanzetten.

Stage is iets dat mij veel energie kost, maar tegelijkertijd ook geeft. Als ik het erover heb merk ik ook dat ik er energieker van wordt. Echter is het inwerken en omgaan met de verwachtingen die er voor je zijn als stagiaire erg vermoeiend. Vooral nu in het begin. Merk ook dat ik weer wat meer last krijg van angst gevoelens (dat je dan zo fijn op je borst voelt :')). Geen ideaal teken.
Ik vind het moeilijk om daar wat mee te doen, aangezien ik nu op een plek stage loop bij een organisatie waar ik graag goed bekend sta. Ik wil hier straks graag aan het werk.

@moonfish13 Ik vind het wel heel fijn om te lezen at je de mogelijkheid hebt eraan toe te geven en dat het helpt. Kan mij voorstellen dat dit wel even de mogelijkheid geeft weer wat op te laden.

@Maanlicht Dat is het ook inderdaad. Ik heb voor de zomer wel even rust gehad. En dat was super fijn. Alleen ik ben toen niet bezig gegaan met het veranderen van patronen (helaas duurt wachten op hulp lang). Dus nu ik weer druk ben is er niks meer te merken van die periode van rust. Het is een gevecht om niet compleet in oude patronen te vallen (slapen, eten, stage), maar een oké ritme te houden en ook nog een beetje hobbys uit te voeren ter ontspanning.

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Re: Energie terugvinden, patronen veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 13:52

Wat ook lastig is, is dat stage/mijn opleiding niet helemaal aan sluit met wat ik wil. Ik wil graag meer achter de schermen of van hoger af bezig in de zorg. Bijvoorbeeld door te werken aan kwaliteitsverbetering. Vergadering en over wat kan en moet er anders en hoe vind ik bijvoorbeeld super leuk. De doelgroep waar ik nu mee werk vind ik ook geweldig, maar het op de werkvloer/groep staan vind ik niks. Dat is lastig, aangezien je hier als student verpleegkunde niet aan ontkomt. Hierna kan ik meer mijn kant op, maar voor nu moet ik het uitzingen. Ben al zo ver dat ik het wel 'moet' afmaken. Denk dat dit ook iets is wat mij niet meehelpt in dit alles.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:57

Fijn dat je zelf al in de gaten hebt welke onderdelen van je stage energie geven. Dat is dus duidelijk niet het grootste deel van de stage, maar misschien kun je hier wel met je begeleider over praten. Als jij energie krijgt van verander processen, en zelf frisse ideeën hebt, zijn ze daar misschien wel blij mee. Of anders kun je misschien voor jezelf een soort overzicht maken van wanneer je bepaalde activiteiten op de planning hebt staan (binnen je stage, of daarbuiten) waar je energie van krijgt. Dan kun je daar als het ware naar toe leven. Voorpret (bijvoorbeeld bij een vakantie maar ook bij een leuke activiteit in je stage/ opleiding) kan al energie geven. Misschien dat dat helpt om door de 'taaie' gedeeltes heen te komen. Je ziet het dan misschien ook aankomen als er een lange saaie periode gepland staat, en dan heb je dus tijd om daar van te voren wat aan te doen.
Vaste routines als op tijd naar bed en op tijd opstaan (voor zover mogelijk met onregelmatige diensten) zal zeker helpen.
En het gevoel even uit te mogen staan, is ook rustgevend. Je kunt dus met jezelf afspreken dat je telefoon uit staat tussen bepaalde periodes. En dan niet alleen s nachts, maar ook bijvoorbeeld een periode van 2 uur overdag. Als jij gaat wandelen/ paardrijden/ op de bak luieren bijvoorbeeld.

Veel succes