Welk thuis fitnessapparaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Welk thuis fitnessapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 11:34

Ik wil thuis gaan sporten, maar wel met een apparaat. Ik had een roeitrainer, maar dat ding is één doffe ellende, valt telkens half uit elkaar. Dus er komt iets nieuws, maar wat?

Een nieuwe roeitrainer, crosstrainer, loopband? Wat hebben jullie thuis of wat doen jullie het meeste bij de sportschool en waarom?

Als het mooi weer is ga ik buiten wielrennen, maar met regen wordt dat niets.

Anoniem

Re: Welk thuis fitnessapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:44

Ik heb zelf een crosstrainer, vind dat toch het meest effectief voor het hele lijf.. Een fiets vind ik toch wat simpeler, moet je al een half uur flink trappen voor je moe wordt, bij de crosstrainer ben ik na 5 minuten al dood.. Voelt dus voor mij effectiever. Het zou nog effectiever zijn als ik er ook daadwerkelijk wat vaker op ga staan :')

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 12:13

:D ik zoek inderdaad wel iets dat effectief is en zoveel mogelijk spieren gebruikt (en conditie opbouwt). De crosstrainer klinkt wat dat betreft dus wel interessant!

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:24

Dat ligt er denk ik echt aan wat je wilt. Ik hang in de sportschool altijd in de gewichten. Voor cardio ga ik naar buiten, zoals hardlopen, fietsen of stevige wandeling.

Verder boks ik, dus je zou een bokszak op kunnen hangen, dat is ook een flinke cardio training. Maar dan mis je misschien wat technieken.

En, is een machine echt nodig? Een stevige HIIT brengt je hartslag ook omhoog en helpt je spieren opbouwen. Ik zou vooral kijken naar wat je leuk vind. Ik hoor toch vaak dat mensen machines kopen en ze vervolgens nooit gebruiken.
'Bezit van de zaak is het eind van het vermaak' :+

Als je wielrennen leuk vind, maar regen niet, misschien is een Tacx dan iets voor je? Daar kan je fiets op

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:31

Een beetje buiten het standaard plaatje gekeken, maar ik zou zeggen: koop je een paar Kettlebells (gewicht afhankelijk van ervaring en kracht, ik heb er bv van 6kg - 9kg - 16kg - 20kg. Super veelzijdig in te zetten ('gewone' swings is zowel conditioneel als naar kracht top, maar je kan ook gaan naar squats/deadlifts/pushes/cleans/snatches/of zelfs gewoon suitcase Carey - gewoon ermee op wandel...), Véél goedkoper in aankoop dan een loopband of een crosstrainer, neemt amper plaats in, makkelijk verplaatsbaar (bij mooi weer lekker buiten),....
Enkel zorgen dat je ergens een lesje PT krijgt, waarbij al die mogelijke basisbewegingen overlopen en goed aangeleerd worden.

Check deze eens, wat inspiratie https://instagram.com/cokitofitness?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:32

Zet je racefiets op een trainer ( Wahoo of een Elite ) en ga Zwiften.
altijd leuke groupsrides, geregeld met bekende wielrenners, of gewoon met een eigen groepje. Wedstrijdjes, trainingplannen en uiteraard wil je alle routes een keer gedaan hebben en badges halen.

Daarnaast HIT trainingen zonder dat je gewichten of apparaten nodig hebt zijn ook fijn.
Youtube staat er vol mee, maar als boorbeeld eentje die ik wel graag doe :
https://youtu.be/CBWQGb4LyAM

En dan heb je ook nog de online trainingen van dynamic cyclist. yoga , stretchen en krachttraining speciaal voor fietser.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:42

Crosstrainer. Die doe ik in de sportschool, lekker met muziek. Loopband ook, hoor, want hardlopen buiten mag ik niet meer (artrose op diverse plekken). Het loopt net wat fanatieker dan mijn lange wandelingen buiten.... ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:45

Fiets op de rollen zetten en inderdaad Zwiften tijdens de winter.
Bijkomend voordeel is dat je in het voorjaar meteen vol gas ertegenaan kan buiten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:51

Florenc schreef:
Een beetje buiten het standaard plaatje gekeken, maar ik zou zeggen: koop je een paar Kettlebells (gewicht afhankelijk van ervaring en kracht, ik heb er bv van 6kg - 9kg - 16kg - 20kg. Super veelzijdig in te zetten ('gewone' swings is zowel conditioneel als naar kracht top, maar je kan ook gaan naar squats/deadlifts/pushes/cleans/snatches/of zelfs gewoon suitcase Carey - gewoon ermee op wandel...), Véél goedkoper in aankoop dan een loopband of een crosstrainer, neemt amper plaats in, makkelijk verplaatsbaar (bij mooi weer lekker buiten),....
Enkel zorgen dat je ergens een lesje PT krijgt, waarbij al die mogelijke basisbewegingen overlopen en goed aangeleerd worden.

Check deze eens, wat inspiratie https://instagram.com/cokitofitness?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Maar hier kun je ook heel snel de mist mee in gaan.. De kettlebell swing is echt een technisch lastige oefening.. Ik doe hem met mij PT en merk het meteen in mijn rug als ik hem toch net een keer niet goed swing.. Squatten en deadliften idem, voer je dat technisch niet goed uit dan werkt het averechts.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:16

Druif_01 schreef:
Ik wil thuis gaan sporten, maar wel met een apparaat. Ik had een roeitrainer, maar dat ding is één doffe ellende, valt telkens half uit elkaar. Dus er komt iets nieuws, maar wat?

Een nieuwe roeitrainer, crosstrainer, loopband? Wat hebben jullie thuis of wat doen jullie het meeste bij de sportschool en waarom?

Je racefiets op de Tacx zetten. Dat doen wij in de winter altijd. Schermpje aan, muziekje op en gaan!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:51

Padoertje schreef:
Druif_01 schreef:

Je racefiets op de Tacx zetten. Dat doen wij in de winter altijd. Schermpje aan, muziekje op en gaan!

Ik heb om deze reden een goedkope tweede fiets gekocht en die op de Tacx gezet (ik zag het niet zitten om iedere keer een fiets 2 verdiepingen omhoog te slepen langs mooi gestucte muren). En we hebben een roeiapparaat staan. Die heeft mijn vriend gekocht, maar ik vind het ook wel leuk om te doen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:58

Als je over een trainer/rollen nadenkt zou ik niet perse voor een tacx gaan. Wahoo en Elite zijn tegenwoordig veel gebruikt en zeker iets on naar te kijken.

Je zet zo'n trainer op de plek van je achterwiel en die trainer is verbonden met het programma waar je mee traint (Zwift) als je dan berg op gaat wordt het vanzelf zwaarder en berg af etc....
Ook meet hij je wattage waardoor er goed bijgehouden wordt of je fitter en sterkte wordt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:12

Eleeke schreef:
Als je over een trainer/rollen nadenkt zou ik niet perse voor een tacx gaan. Wahoo en Elite zijn tegenwoordig veel gebruikt en zeker iets on naar te kijken.

Je zet zo'n trainer op de plek van je achterwiel en die trainer is verbonden met het programma waar je mee traint (Zwift) als je dan berg op gaat wordt het vanzelf zwaarder en berg af etc....
Ook meet hij je wattage waardoor er goed bijgehouden wordt of je fitter en sterkte wordt

Ja, maar ook een stuk duurder in aanschaf. Een tacx heb je al voor zo'n 250,- en tweedehands goed te vinden. Zeker als je niet zeker weet of dit het is om de winter te overbruggen. Ik zit persoonlijk nu liever in de sportschool, dan thuis op de Tacx. Zelfs met allerlei programma's ben ik het snel zat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:13

Wij hebben een wat duurdere roeitrainer.

Voordeel is dat er vaste programma's op staan, van ongeveer 12 minuten. Ik ben namelijk iemand die wel een doel moet hebben, anders vind ik het al snel saai. :')

Ik kan nu een programma uitzoeken, die rond ik af en dan heb ik mijn doel bereikt. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:52

YT heeft zat filmpjes met doemee gymprogramma's, gratis, neemt geen ruimte in anders dan dat je misschien wat meubels opzij moet schuiven.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 15:02

Zo wat een reacties! Even wat antwoorden:
Kettlebells heb ik en ook veel gebruikt! Maar dat heb ik inmiddels echt wel gezien.

Thuis fitness met YouTube ook gedaan, ook leuk, maar mist voor mij het echte enorme actieve. En ja, HIIT heb ik ook gedaan, maar uiteindelijk is hem dat allemaal niet.

Mijn man heeft een Elite fietstrainer. Toevallig onlangs een tweede racefiets erbij aan geschaft zodat hij niet continue hoeft te wisselen. Ik ga niet nog een vierde racefiets én fietstrainer erbij aanschaffen om dan ook te kunnen trainen, dat gaat me te ver ;)

Oh ja, een simpele Tacx heb ik ook gehad, maar vond ik echt helemaal niets. Dan zat je maar een beetje dom te trappen een uur lang.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:09

Roeien is super fijn en efficiënt maar je moet wel een degelijk apparaat kopen. Op de roeiclub en nu thuis hebben wij een concept2 trainer. Doe monstertjes kosten wat maar zijn wel super waardevast. tweedehands vind je ze vaak Max €300 goedkoper.

Die zijn degelijk, sterk en daar heb je ook echt plezier van. Je kunt eindeloos oefenen met technieken zodat je ook altijd wat te doen hebt (:

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:20

Ik heb een krachtstation, loopband, crosstrainer, verschillende gewichten en een matje. ☺️

En ben net een blauwe maandag begonnen met kickboksen, voor nu nog even in de sportschool.. maar wie weet dat er tzt nog een bokszak bij komt.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:42

Tja, thuis binnen sporten is al snel saai is mijn ervaring (die ervaring kan voor anderen anders zijn :D ). Hardlopen en wielrennen (ok, met gravelbandjes) doe ik juist graag buiten in het najaar en in de winter. Lekker in de frisse lucht, het is rustig op straat en zo kom je nog eens buiten op de donkere dagen :D Maar goed, dat was je vraag helemaal niet.

Een direct drive fietstrainer met Zwift zou dan ook mijn advies zijn. Als je in de winter toch niet wielrent, kun je je fiets er gewoon op laten staan. Wel prijzige apparaatjes, maar dat zijn vrijwel alle binnensport-apparaten. Je kunt meedoen aan allerlei competities etc. in Zwift, veel leuker dan idd een saai uur op de Tacx trappen.

En roeien beviel wel? Dan zou ik investeren in een goede Concept2. Mijn ouders en mijn personal trainer hebben allebei zo'n ding staan en hij is onverwoestbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:23

het hangt ook een beetje af van wat je wil bereiken. Calorieen verbranden? Krachttraining? conditie-opbouw?