Blaasontsteking en op vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

Blaasontsteking en op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 17:53

Ik ben sinds 2 dagen in Oostenrijk en heb nu, denk ik, een blaasontsteking. Heb bloed bij mijn urine en een iets onbestemd gevoel in mijn onderbuik.
Tot nu toe irritant maar wel te doen. Nu twijfel ik om hier naar de arts te gaan. De ervaring leert dat alleen antibiotica helpt. Toch maar afwachten, veel water drinken en het uitzitten tot volgende week dinsdag (dan ben ik weer thuis) of toch naar een arts?
Wat is verstandig?

Vayo

Re: Blaasontsteking en op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:57

Genoeg water drinken en cranberry capsules slikken kan geen kwaad, maar als ik lees dat je bloed in je urine hebt …. Ik zou toch even daar je urine laten controleren. Je wilt geen nierbekken ontsteking krijgen oid. En in principe is dit relatief simpele zorg die je daar best moet kunnen regelen lijkt me. Beterschap

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:03

Zeker in Oostenrijk kun je prima even langs de huisarts toch? Ik zou hier niet mee blijven lopen dat je hele vakantie naar de knoppe is..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:08

Bij mij helpt het erg goed om brandnetelthee te drinken, en dan echt een paar liter achter elkaar.
Toch denk ik dat het wel slim is om ook wat antibiotica te halen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:11

Naar een arts want dit heeft een kuur nodig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:19

Zeker naar een arts.

Als het wel nierbekken ontsteking wordt dan heb je kans dat je opgenomen moet worden. En dat is niet tof op vakantie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:21

Naar een dokter gaan, nooit mee blijven lopen. Zo'n bacterie gaat lekker zitten broeien en dan ben je verder van huis. Cranberry en veel water is wel goed ter voorkoming van maar als zo'n bacterie eenmaal bezig is dan begin je daar niets mee.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:23

Even in een potje wat urine opvangen en naar eerste de beste huisarts gaan. Ze zullen je vast en zeker wat voorschrijven.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:24

Inderdaad naar een arts, nierbekkenontsteking oplopen wil je echt niet en zeker niet op vakantie

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:48

Dan heb ik denk ik veel geluk gehad want ik ben toch echt drie keer van blaasontsteking af gekomen (twee keer ook met iets bloed in de urine) door enorm veel te drinken. Met name kruidenthee en water. Bij mij heeft het zich niet door ontwikkeld in een nierbekken ontsteking gelukkig.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:50

Kuurtje halen, moet geen probleem zijn.
Anders slaat het zo naar je nieren en dan kom je niet meer uit je bed.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:56

Idd ik heb ook wel eens door gelopen met een blaasonsteking en kreeg een urineweginfectie en kon niets meer.

Dus een bezoek aan een huisarts is geen overbodige luxe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:50

Mars schreef:
Naar een dokter gaan, nooit mee blijven lopen. Zo'n bacterie gaat lekker zitten broeien en dan ben je verder van huis. Cranberry en veel water is wel goed ter voorkoming van maar als zo'n bacterie eenmaal bezig is dan begin je daar niets mee.

1) Naar de arts.

2) Cranberry en D-Mannose maken dat de bacterie zich niet goed aan de blaaswand kan hechten.
Ter voorkoming doet het dus weinig, maar helpt in combinatie met veel drinken wel om de schade te beperken.
... maar bij bloed in de urine: arts.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:12

Op het moment dat er bloed bij de urine zit: tijd om een arts op te zoeken.

Ik had afgelopen vakantie ook een blaasontsteking. Was in Schotland. Helaas was langs een huisarts gaan daar geen optie en moest ik naar de eerste hulp. Geloof me, dat was echt de laatste plek waar ik wilde zijn op mn 1e vakantiedag. :=

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 20:36

Bedankt voor jullie berichten. De huisarts is hier tot 18.30 open. Ik heb om 18.25 gebeld en heb morgenochtend een afspraak.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:37

frensje schreef:
Bedankt voor jullie berichten. De huisarts is hier tot 18.30 open. Ik heb om 18.25 gebeld en heb morgenochtend een afspraak.

Hartstikke goed. Neem direct een potje ochtend urine mee.
Ik weet niet of ze in Oostenrijk standaard testen welke bacterie je hebt?
Of misschien willen ze wel testen of het echt blaasontsteking is. (Ook al weet je dat zelf heel goed)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:45

Fijn dat je zo snel terecht kunt!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:20

Een kuurtje is tegenwoordig nog maar 1 pil. Hopelijk ben je er snel vanaf. Beterschap.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 03:22

Ik heb een aantal jaar geleden ook in Oostenrijk een blaasontsteking gehad. Uiteindelijk na checken van urine een kuurtje en speciale blaasthee gekregen. Binnen no time was ik er vanaf. Ik moest wel na een paar dagen weer opnieuw mijn urine laten checken, was bij die huisarts in ieder geval standaardprocedure, maar ik weet niet hoe dat verder in Oostenrijk is. Beterschap!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:51

... heb je het recept van de blaasthee?
Nu ja, welke kruiden er in zitten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:23

Waarschijnlijk zit daar oa veel brandnetel in, dat is hét kruid tegen blaasontsteking :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:50

Maar is brandnetel om het te genezen of ter voorkoming van? Ik kamp al 15+ jaar met chronisch terugkerende blaasontstekingen, heb de volledige medische molen gehad+fysio, acupunctuur en wat alternatieve toestanden met doormetingen en dure pilletjes met allemaal 0 resultaat.
Blaasontsteking is bij mij van 0 tot 100 zo pijnlijk dat ik alleen maar krom kan liggen met kruik tegen mijn blaas. Alleen antibiotica zorgt dan dat ik diezelfde dag weer wat op de been kom. Cranberry en D-mannose werkt ook niet bij mij. Dus mocht brandnetel wat doen ter voorkoming zou ik zo ongeveer het halleluja zingen.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:31

Ik drink bij blaasontsteking altijd blaas- en nierenthee. Ik haal die van de dm in Duitsland maar je hebt ze ook in andere landen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:15

Eerste vraag is drink je wel genoeg water? Maar goed dat hoort in de voorkomen sectie.
Er is een eendaagse antibiotca kuur die vaak niet in het ziekenfonds pakket zit en je dus gewoonlijk over de toonbank kunt kopen bij de apotheek. Het heet Fosfomycin (Monurol)
nu je een afspraak hebt mete en arts wellicht niet nodig, maar misschien iets om te onthouden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:24

AB zonder recept krijgen gaat je in Nederland niet lukken. Hoe dat in andere landen is geregeld weet ik niet.