Intimiteit onder jongeren/kinderen

Moderators: Muiz, ynskek, NadjaNadja, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

E_C

Intimiteit onder jongeren/kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 10:29

Hai bokkers,

hier ben ik weer met een wellicht wat bijzonder onderwerp. Mijn vorige topic heeft mij toch erg veel inzichten gebracht, wat mij heeft doen besluiten om wederom een topic te openen over iets waar niet alledaags over gesproken wordt.

Het zit zo: mijn vriend heeft een ontzettend leuk neefje in de leeftijd van 10-12 jaar. Hij brengt redelijk wat tijd door met mijn vriend en met mij en gebruikt ons vaak als luisterend oor. Nu kwam laatst het onderwerp intimiteit naar boven. Hij vertelde dat hij daar al best veel mee bezig was en behoefte aan had. Vooral het zichzelf ontdekken, maar ook samen met zijn vriendinnetje in dezelfde leeftijds categorie. Ik was eigenlijk best in shock dat kinderen hier op die leeftijd al zo mee bezig zijn. In mijn herinneringen was ik toen nog in bomen aan het klimmen en met Pokemon kaarten aan het spelen en helemaal niet zo met dit onderwerp bezig.

Ik heb, net als mijn vriend, weinig tot geen ervaring met kinderen van die leeftijd en ik heb ook geen idee wat 'normaal' is op die leeftijd wanneer het op intimiteit met anderen en zelf ontdekking aankomt. Laat ik voor op stellen dat ik ontzettend blij ben dat het neefje zo openlijk gesprekken durft aan te gaan en zich niet schaamt. Dit is ook het laatste wat ik bij hem wil oproepen. Ik zou hem graag, samen met mijn vriend, ondersteunen en begeleiden in zijn ontwikkeling op dit gebied, maar hoe? Hoe communiceer je met kinderen/jongeren over intimiteit en wat eventueel wel/niet passend is?

De ouders van het neefje in kwestie zijn zeker in 'the picture'. Hij geeft alleen aan dat hij het lastig vindt met ze te praten. Hij vertelt dat ze niet altijd evenveel tijd en ruimte hebben voor hebben en dat hij zich bij ons fijn voelt, waardoor hij dus vaak naar ons komt om gezellig te kletsen.

Zijn er bokkers bereid om hun ervaringen te delen? Hoe hebben jullie dit onderwerp bespreekbaar gemaakt? Wat is 'normaal' voor deze leeftijdscategorie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:39

Dat is wel een redelijk normale leeftijd kan ik mij herinneren. In mijn schooltijd was er een meisje in de 1e klas voortgezet onderwijs al zwanger geraakt, dan ben je volgens mij ook iets van 12/13 en verdwenen er in de laatste klas van het basisonderwijs ook "stelletjes" in de bosjes achter het schoolplein.
Ik ben nu 60 dus dat is wel even geleden.

Ik denk dat gesprekken vooral moeten gaan over het elkaar respecteren; dat intimiteit en seks iets is dat je moet leren en dat leren jezelf te beheersen ook geen slecht idee is. Dat het iets speciaals is dat je niet aan jan en alleman geeft. En dat als een meisje "nee" zegt, dat ook "nee" betekent :D
Voorkomen dat ze experimenteren kun je niet, maar wel uitleggen wat de risico's zijn en dat je beter nog even kunt wachten om daar goed over na te denken. Hopelijk doen ze er dan wat mee.
Fijn dat hij er met jullie over kan praten.

linoleum

Re: Intimiteit onder jongeren/kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:42

Ik zou dit wel met de ouders bespreken. Mogelijk hebben zij er wel al goed over nagedacht wat en hoe ze dit aan hun zoon willen vertellen. Dus betrek hun er vooral bij.

Ik zou het zelf als ouder niet kunnen waarderen als ik er later achter kom dat iemand anders dit deel van de opvoeding van mij heeft overgenomen, zonder te overleggen. Hoe goed de intenties ook zijn.

I'm not weird, I'm limited edition :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:43

linoleum schreef:
Ik zou het zelf als ouder niet kunnen waarderen als ik er later achter kom dat iemand anders dit deel van de opvoeding van mij heeft overgenomen, zonder te overleggen. Hoe goed de intenties ook zijn.

Dit ja.
Of dat er over mijn kind op een openbaar forum wordt gepraat rondom zoiets.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:45

secricible schreef:
linoleum schreef:

Dit ja.
Of dat er over mijn kind op een openbaar forum wordt gepraat rondom zoiets.

Ja precies dit. Leg het bij de ouders neer, niet op een openbaar forum.

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:49

Wat goed dat je even om hulp vraagt TS! Juist omdat je zelf geen ervaring met de kids hebt.

Tijdens de vakken waarbij wij leerden over de ontwikkelingsfasen van een kind merk je dat juist rond die leeftijd kinderen echt heel erg uiteen lopen. Ik was net als jij in de boom aan t klimmen en Pokemon kaarten aan t verzamelen maar sommige klasgenootjes waren al veel verder.

Toen ik voor de klas stond in de bovenbouw merkte je dat ook. Sommige kids zijn al met dit soort dingen bezig, anderen totaal niet.

Een goede tip is inderdaad om het met de ouders te bespreken. En blijf lekker verder het luisterend oor van je neefje. Is toch super fijn ook voor hem dat hij zonder gêne met jullie kan kletsen?

Goed dat je het even komt checken :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:49

Ik zou het juist fijn vinden als mijn kinderen ermee naar mijk zouden komen, maar als ze dit toch net te dichtbij vinden iemand anders zoals ts treffen waar ze dit wel mee kunnen bespreken. Daarnaast op een open forum dit bespreken zonder enig besef hebben over wie het gaat hoezo niet?

Qua leeftijd en onderzoeken naar zichzelf dat is wel vrij normaal, het andere eerlijk gezegd weet ik zo niet, in mijn tijd was je daar rond je 12/14de toch wel echt mee bezig.

Maar wellicht in deze maatschappij in het nu dat ze wat eerder zijn, dus vind het qua leeftijd dan wrl vrij overeenkomen.

Ik zou niet meteen naar de ouders stappen, maar ook eerst met de jongen in gesprek gaan of je dit deels bespreekbaar mag maken en hoe hij dit voor zich ziet naar zijn ouders. Wellicht met hem erbij of zonder hem erbij wat wel en wat niet. Je wil zijn vertrouwen niet beschamen dus ben erg voorzichtig zeker in deze leeftijd hebben ze iemand nodig en dat is soms niet de ouders en dat heeft niks met vertrouwen naar de ouders te maken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:50

Maar ik zou als moeder toch graag willen weten wat iemand anders mijn kind over seks en intimiteit vertelt. Dan hoef je als tante geen details te delen van wat mijn kind deelt, maar geef me aub wel een heads up van wat jij deelt.

Me. An empath.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:53

Een leuk boek om te geven is "Ben jij ook op mij" van Sanderijn van der Doef.

Verder zou je eens op het forum van ouders.nl kunnen kijken voor meer tips.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:56

Marie111 schreef:
Een leuk boek om te geven is "Ben jij ook op mij" van Sanderijn van der Doef.

Verder zou je eens op het forum van ouders.nl kunnen kijken voor meer tips.

Dat boek had ik ook, maar dat is inmiddels erg verouderd. Tenminste, het gaat over het praktische gedeelte, maar niet over gender of consent.

Me. An empath.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:57

Urbanus schreef:
Maar ik zou als moeder toch graag willen weten wat iemand anders mijn kind over seks en intimiteit vertelt. Dan hoef je als tante geen details te delen van wat mijn kind deelt, maar geef me aub wel een heads up van wat jij deelt.

Daar heb je zeker gelijk in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:02

Dit is een redelijk normale leeftijd om je seksualiteit te ontdekken.
Ik neem aan dat kinderen op die leeftijd ook het meeste van seks wel weten? Ik zou er als ouder iig gewoon met ze over praten.

[o]

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:09

verootjoo schreef:
Ik neem aan dat kinderen op die leeftijd ook het meeste van seks wel weten? Ik zou er als ouder iig gewoon met ze over praten.

Niet helemaal er zijn gezinnen die erg preuts zijn, en kinderen totaal geen besef hebben

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:44

StalNollie schreef:
Ik zou het juist fijn vinden als mijn kinderen ermee naar mijk zouden komen, maar als ze dit toch net te dichtbij vinden iemand anders zoals ts treffen waar ze dit wel mee kunnen bespreken. Daarnaast op een open forum dit bespreken zonder enig besef hebben over wie het gaat hoezo niet?

Omdat dit naïef is. Prima als je onder dat mom je eigen ins en outs wil vertellen, maar niet die van anderen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-22 11:52

Bedankt iedereen voor de reacties en visies. Hier kan ik zeker mee verder.

linoleum schreef:
Ik zou dit wel met de ouders bespreken. Mogelijk hebben zij er wel al goed over nagedacht wat en hoe ze dit aan hun zoon willen vertellen. Dus betrek hun er vooral bij.

Dit is waar ik en zeker mijn vriend ook mee worstel. Ik ben blij dat hij zich bij ons zo fijn voelt dat hij er hier over kan praten, maar mijn vriend, en ik zeker zijn natuurlijk niet zijn ouders. Ik ben wat dat betreft 'maar' een aanhangsel van mijn vriend.

Dit is best een moeilijk punt hier gezien de familie banden niet fantastisch en nog herstellende zijn vanwege omstandigheden rond acceptatie van de situatie van mijn vriend. Hierdoor is het lastig voor hem (ons) om dit met de ouders bespreekbaar te maken. Gelukkig hebben de ouders nooit het neefje omgang met ons ontzegd, maar het contact tussen ons en de ouders is nog voorzichtig.

We proberen nu een weg te vinden in er kunnen zijn voor ons neefje, maar tegelijkertijd de ouders niet voor het hoofd te stoten. Neefje geeft zelf aan dat dit onderwerp met zijn ouders moeilijk is. Hij zegt ook geen echte seksuele voorlichting te hebben gekregen en dit vooral op school/vrienden/internet 'geleerd' heeft. Ik weet natuurlijk niet wat hier van waar is, maar ik vind het wel belangrijk dat er mensen zijn waar hij bij terecht kan mocht dit niet bij zijn ouders kunnen.

Vooralsnog hebben we bovenal een luisterend oor geboden, zonder zelf (expliciete) dingen te vertellen. Hij komt zelf wel met vragen en ik vind het dan best ingewikkeld om te zeggen 'vraag maar aan je ouders' wanneer hij aangeeft dat deze gesprekken daar weinig mogelijkheden bieden. Wat voor mij het meest belangrijk is, is dat neefje niet de dupe wordt en zijn verhaal nergens kwijt kan en vragen onbeantwoord blijven. Ik heb dan liever dat ze het van een vertrouwd persoon horen dan op het internet rond gaan struinen bijvoorbeeld.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:00

Ik juich het alleen maar heel hard toe dat dit soort vragen worden gestelt, ook hier. Het bericht én het profiel van TS is geenszins herleidbaar of bevat ook maar enige aanknopingspunten om op door te zoeken. Het wordt tijd dat seksualiteit bespreekbaar gemaakt wordt en dit is een manier daarvoor.

TS, sowieso is het belangrijk om te benadrukken dat niks moet en dat er geen verwachtingen zijn. Niet van hem vanuit jou, maar ook niet vanuit hem naar een ander of vanuit een ander naar hem. Intimiteit in de breedste zin van het woord is iets wat met volledige consent van alle partijen moet gebeuren. Een goed filmpje om te laten zien is het filmpje over consent vs. thee (https://youtu.be/oQbei5JGiT8), die is heel goed begrijpelijk voor die leeftijd. En benadruk ook dat niks gek is. Behoeftes of fantasieën die hij heeft zullen vrijwel allemaal heel normaal zijn, tenzij hevig beïnvloedt door pop/R&B cultuur of eigen trauma's maar dat lees ik niet terug in je bericht.

Ik vind het in ieder geval helemaal top dat je dit doet voor hem en dat je het goed wil doen en dus hier een vraag stelt. Laat je niet van de wijs brengen door de toetsenbord brigade, als je profiel of bericht nou helemaal open zou zijn allah maar dat is niet het geval dus je doet in mijn ogen juist alleen maar goede dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:04

StalNollie schreef:
verootjoo schreef:

Niet helemaal er zijn gezinnen die erg preuts zijn, en kinderen totaal geen besef hebben

Buiten dat ik het erg gek vind als je je kind op 10 jarige leeftijd nog niet hebt verteld over hoe en wat, leren ze dat ook op de basisschool.
Tenzij ze op een reformatorische school zitten, volgens mij op verder alle scholen wel.

[o]

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:17

verootjoo schreef:
StalNollie schreef:

Buiten dat ik het erg gek vind als je je kind op 10 jarige leeftijd nog niet hebt verteld over hoe en wat, leren ze dat ook op de basisschool.
Tenzij ze op een reformatorische school zitten, volgens mij op verder alle scholen wel.

Heel wisselend per school. En soms zelfs per leerkracht die ze in de 7e of 8e hadden.
Zijn echt niet alleen reformatorische scholen waar het onderwerp seksualiteit weinig besproken wordt.

Ik ben van achtergrond docent bio,

En dit onderwerp komt in het voortgezet op de meeste scholen in de 1e of 2e aan de orde.

Mijn ervaring is dat de basiskennis enorm verschilt per kind.
En dat hangt af van basisschool, leerkracht die ze hadden, thuissituatie. (Ouders, maar ook of er oudere broers en of zussen zijn)

Verder wisselt het enorm in hoeverre ze er aan toe zijn of niet.
De een wil alle details weten, de ander zit wat schuchter voor zich uit te staren bij het onderwerp, en is er mentaal/fysiek gewoon echt nog niet aan toe.
En dat is allemaal normaal eigenlijk.

Het starten van seksuele interesse ligt grofweg tussen de 8 en de 16 met daar nog weer uitschieters op.

Maar het gros zo tussen 12 en 14 denk ik, vandaar dat het wat mij betreft zo belangrijk is om voor dat kinderen 12 zijn al de basis te vertellen, en het onderwerp echt uitgebreid te behandelen rond de 12.
En dan zowel het technische stuk, als voorbehoedsmiddelen, als consent, keuzes, genderidentiteit, emoties en maatschappelijke thema s.
(Dus niet alleen het technische gebeuren)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:10

In mijn tijd zag je heel duidelijk dat er een generatiekloof was tussen mijn klassen en die van mijn zusje die drie jaar jonger was.
Ik kan me nog goed herinneren dat we in de eerste klas van de middelbare school zaten, en dat er zo’n gerucht ging over een jongen in de klas, en hoe we dat allemaal maar vies vonden en echt niks van snapten :') Niemand was ook nog bezig met vriendjes/vriendinnetjes enz.. Terwijl mijn zusje al heel vroeg met d’r eerste vriendje thuis kwam.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:23

Als de ouders op die leeftijd het onderwerp sexualiteit nog niet zelf met hun kind gethematiseerd hebben, hebben ze volgens mij toch echt de boot gemist. :o (Zeg ik zelf als moeder van twee pubers)
Het argument dat je de ouders hierin niet mag overslaan is dus naar mijn mening niet juist. Intimiteit, relaties, sexuele ontwikkeling, genderidentiteit,...ect. zijn thema's die gewoon bespreekbaar moeten zijn. En zijn deze thema's voor het kind niet bespreekbaar met de eigen ouders, dan zal dat kind daar wel zijn reden voor hebben en is het alleen maar toe te juichen dat het andere volwassen vertrouwenspersonen vind.

Dit gezegd hebbende, in antwoord op de vraag in de openingspost: ik denk dat je gewoon alle gestelde vragen eerlijk kan beantwoorden. Of je ook méér wil vertellen, kan dan je dan in de loop van het gesprek zelf bekijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:29

Ik zou het wel voorzichtig polsen bij de ouders.

De ouders uitsluiten op dit thema vind ik niet wijs.

En neefje verder wel -passend bij zijn leeftijd en ontwikkeling- eerlijk antwoord geven op zijn vragen.

Op zich heel positief dat hij -naast internet- ook 'echte' informatie zoekt bij volwassenen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:45

Als ik in de situatie van de ts zou zitten zou ik er open over praten met het neefje.

Vooral ook omdat het neefje jullie in vertrouwen durft te nemen om -voor hem- zo'n onderwerp te bespreken.

Als je er normaal over kan praten dan blijkt se x en alles eromheen gewoon normaal te zijn.

Wel zou ik het goed duidelijk maken dat hij er op tijd bij is en dat nee ook nee is, dat filmpjes en het internet de boel soms behoorlijk verheerlijken .

Als het onderwerp nu afgekapt wordt door wie dan ook dan kan het juist de verkeerde kant opgaan want bij wie kan je dan met je vragen terecht en juist dan wordt het zo'n onderwerp waar je bijna niet over mag praten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:59

Lastig hoor, als het contact met z'n ouders niet zo goed is.

Ik vind dat ieder kind recht heeft op goede seksuele voorlichting en als jullie degenen zijn die dat moeten doen, so be it.

Jullie kunnen eventueel een boek in huis halen wat handvatten geeft. Het boek van dokter Corrie is denk ik heel fijn om samen door te bladeren.

Me. An empath.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:07

Je schrijft een neefje in de leeftijd van 10-12 jaar
Vind ik nog wel een verschilletje.
Behoefte aan intimiteit met zijn vriendinnetje van dezelfde leeftijd? Vraag me dan af hoever de ‘behoeftes’ gaan. Ik vind dit toch wel heel erg jong. Interesse in intimiteit ( lees sex ?) is denk ik heel normaal, het in de praktijk brengen toch nog niet.
Heb zelf een kleindochter die over een half jaartje 10 wordt, zou er niet aan moeten denken dat zij zich tegen die tijd actief bezig zou houden met seks met een vriendje van ongeveer dezelfde leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:09

Als jullie band met de ouders herstellende is en nog erg wankel, dan zou ik hier erg mee oppassen. Zoonlief is nu de toegang naar jullie nog niet ontzegd, maar valt dit niet goed, dan kan het je alles kosten zeg maar. En daar heeft uiteindelijk niemand wat aan.
Kind is tussen de 10 en 12, lagere school leeftijd, vaak nog niet in staat het geheel te overzien. In hoeverre klopt het wat hij over zijn ouders zegt, aangezien je zegt dat niet te weten? Al met al zou ik dit toch bij de ouders aangeven en ze de mond gunnen.

Hier kregen ze seksuele voorlichting op de middelbare school, niet op de lagere school. Wij gaven het met overgang van basis naar middelbare school. Dus misschien waren de ouders dit ook wel van plan.