Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly
Amber_anne schreef:Ik heb zelf de röntgen cursus gedaan als tandarts assistente en daar werd het afgeraden om bij elke nieuwe patiënt een overzichtsfoto te nemen.
Bitewings bij een nieuwe patiënt is wel normaal en geeft een goed beeld. Let wel op dat daar meerdere van gemaakt worden, de prijs hierboven is per stuk
dorientjuh schreef:Amber_anne schreef:Ik heb zelf de röntgen cursus gedaan als tandarts assistente en daar werd het afgeraden om bij elke nieuwe patiënt een overzichtsfoto te nemen.
Bitewings bij een nieuwe patiënt is wel normaal en geeft een goed beeld. Let wel op dat daar meerdere van gemaakt worden, de prijs hierboven is per stuk
En waarom werd die overzichtsfoto dan afgeraden? Gewoon niet nodig?
Goed om te weten dat die Bitewings per stuk gaan.
Flip schreef:Ik denk dat deze brief ook meer is om patiënten voor te bereiden op de maximale kosten van het eerste bezoek. Als een OPT niet nodig is zal deze niet gemaakt en berekend worden. Tenminste dat is wat ik zelf (ik ben tandarts) altijd doe. De maximale kosten begroten zodat patiënten daarop voorbeid zijn, dan kunnen de kosten achteraf alleen maar meevallen.
snorkel1986 schreef:Euh..waar om ze lezen je dossier maar.. ( kan je door laten sturen van uit de oude) en als er tijdens een controle foto's gemaakt moeten worden dan zien we dan wel gaan we niet klakkeloos doe ..
Ben net z3lf overgestapt en er zijn foto's gemaakt van deze problemen in een kies en denk ik bite wings gezien een links en rechts had ( probleem zat links en is anders op de foto gezet) verder gewoon normale consult kosten...
Amber_anne schreef:Ik heb zelf de röntgen cursus gedaan als tandarts assistente en daar werd het afgeraden om bij elke nieuwe patiënt een overzichtsfoto te nemen.
upendo schreef:Omdat niet alle gaatjes goed te zien zijn/in te schatten zijn op basis van wat je ziet in de mond.
Op de röntgen kijk je daar niet zo snel overheen.
Janneke2 schreef:Tuurlijk.
Maar patiënt heeft geen klachten en van tevoren wil de tandarts toch zowel een overzichtsfoto als tenminste 1 individueel element op de foto.
Ik vind dat inderdaad flink overdreven.
En ik heb geen goede argumenten pro gelezen.
(Tuurlijk kun je net niet alles zien, maar dat lijkt mij een argument voor een overzichtsfoto. Niet in combinatie met individuele foto's. En het hangt ook af van het dossier van de oude tandarts.)
(Geen dossier, tien jaar geen tandarts gezien - zelfs toen werd er bij mij 1 foto van een moeilijk element gemaakt. Het is geen voorbeeld ter navolging, maar zonder tandzorg nul gaatjes kan best.)
Morganlefay schreef:Mijn tandarts tikt altijd zachtjes tegen de kies waar een implantaat onder zit en luistert of ie nog vast zit.
Morganlefay schreef:De X21 €74,07 - Orthopantomogram (overzichtsfoto) dus een OPG en de C001 €46,91 - Consult ten behoeve van een intake vind ik een beetje teveel van het goede.
Ik zou een andere tandarts zoeken.Weet niet of je deze kosten verzekerd hebt anders zou ik er een belletje richting je verzekeraar aan wagen.
Bitewings gaan meestal om de 2 jaar.
Mijn tandarts tikt altijd zachtjes tegen de kies waar een implantaat onder zit en luistert of ie nog vast zit.
Liselot schreef:Bij een opg kan je juist net niet lekker zien hoe het met de indivuduele kiezen gesteld is.
Opg wordt overigens niet snel gedaan, er is niet vaak indicatie voor.
Bitewings daarintegen wel, deze worden elke 2 a 3 jaar gemaakt om de bestaande vullingen en afzonderlijke kiezen te kunnen controleren op evt gaatjes of andere problemen.
Dit zijn overigens géén solo opnames waarbij echt maar 1 element op de foto wordt gezet zoals jij stelt Janneke
Bij de praktijk waar ik werkzaam was keken we altijd het dossier van de oude TA door en als daar bitewings in zaten van max 2 jaar oud én de conditie in de mond zag er goed uit dan werden ze nog wel eens uitgesteld tot de volgende afspraak of die daarop
Gebruikers op dit forum: bliksem38, Bullebeest, Charlie_, ComscoreBot, enny, Frydis, hakkipilke87, ImkeTarek, JoyenUnory, loadihra, madelonvdw, Orchideee en 42 bezoekers