Fibromyalgie en werken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jesito

Fibromyalgie en werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 08:34

Ik ben wel een benieuwd hoe anderen dit allemaal doen.

Al jaren kamp ik met veel lichamelijke problemen. Een stukje slijtage in de onderrug maar vooral de fibromyalgie zijn een grote struggle, zeker op werkvlak.

Ik loop bij de meeste banen echt tegen problemen aan, soms al meteen andere laterna omdat ik dan niet meer lijk te herstellen.
Eigenlijk bij iedere baan zit iets wat gewoon te zwaar is op korte of lange termijn.
Ook in combinatie met het huishouden waar ik vaak geen puf meer voor heb is het vaak lastig.
Mijn man wil dat ik stop met werken, maar ja, met die gekke prijzen overal voor nu is dat ook niet echt wenselijk.
Ben nu voor 5 uur aan t werk 5 dagen, maar merk nu al dat het zwaar is en dan staan we met zijn 2en, dadelijk moet ik datzelfde alleen gaan doen.

Ik wil niet zeuren maar soms vraag ik me echt af, hoe doen anderen dat??

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:44

Hoe doen anderen dat? Ik heb zelf een hart probleem waarbij ik meer en sneller moe ben dan andere mensen. Ik heb daarbij altijd werk gehad waarbij ik redelijk met de flow mee kan. Maar ik lig ook bijna dagelijks in de middag een of twee uur op bed. Enkel en alleen omdat de hele dag op voor mij te veel is. Iedereen in mijn omgeving is hier aan gewend. En soms ben ik er niet bij. Niet op een verjaardag of feestje. Enkel omdat ik er geen energie voor heb of andere keuzes heb gemaakt om het in te zetten.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Fid

Re: Fibromyalgie en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:48

Ik heb ook fybo en een whiplash. Die combi is niet………..
ik werk al 25 jaar in de zorg. Omdat het overdag veel te zwaar werd en ik naast mijn werk daardoor niks meer kon ben ik bij de terminale nachtzorg gaan werken. Dit is voor mij perfect. Lichamelijk niet zwaar en je betekend toch veel voor iemand.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 14:43

Lange dagen is heel erg zwaar en ik herstel op een gegeven moment niet meer. Nu werk ik 5 uur 5 dagen, maar het valt vies tegen. Maar ik zou ook niet weten wat ik dan nog moet gaan doen. Denk, misschien pik ik hier ideeën n op

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:12

Ik denk dat de enigste mogelijkheid is, er tegen te vechten. Heb fibro, artrose en al 2 x hartoperatie, en een verziekte maagverkleining. Ga nu weer werken. Hoop op 40 uur. Ben samen met m’n zoon dus geen kostwinner die het overneemt.
Als ik weer werk, heb ik een huishoudster die m’n benedenverdieping doet.
Mijn dag straks.. opstaan, koffie, hond uitlaten, kattenbak, vogels doen, infrarood sauna, werk, thuiskomen, koken, beestjes, sauna en dan in elkaar storten op bed. Veel privé ontspanning is er niet. Weekenden is het weer wassen, slaapkamer en achterstallig werk en boodschappen. Adem in en adem uit. En zo nu en dan een tramadolletje enzo. Maar je moet wat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:13

Het is belangrijk om zoveel mogelijk balans te vinden tussen rust en beweging.
En ook qua energie keuzes te maken en steeds te kijken naar "brengt het mij energie? Of kost het me energie?

Ik heb fibromyalgie en Astma en ben 46 jaar.
Ik heb een contract voor 32 uur. Daarnaast heb ik als ZZP-er wat klussen en woon ik buitenaf en heb ik 2 paarden.

Met pijnbestrijding toegespitst op fibromyalgie ging dat lange tijd best aardig.
In de maand Augustus heb ik echter door drukte op het werk weken van 45 uur gedraaid. En mijn lijf lijkt daar slecht van te herstellen, dus ik doe nu even een stapje terug qua werk.(deels ziektewet).

Ik zou best graag een andere baan willen, maar ik merk dat de fibromyalgie mij daar toch wat in tegen houdt. Nu werk ik veel thuis en doe met regelmaat even wat oefeningen voor mn lijf of loop even een rondje buiten. Ben bang dat het bij een andere werkgever moeilijker wordt.

Wat bij mij trouwens helpt bij de echt zware dagen is Mindfulness en Reiki.

M1+10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:35

En een thuiswerk baan? Vaak heb je dan wat meer vrijheid in hoe je het indeelt. Ik ken de ziektebeelden die je noemt geheel niet qua symptomen. Maar ik kan mij voorstellen dat het wel fijn is als je tussendoor even ongegeneerd een wandeling kan maken, een half uurtje op bed kan liggen, de was kan vouwen etc. en dan een half uurtje langer doorwerken bv.

Ik kan me voorstellen dat het probleem erin zit dat je niet de goede balans tussen in beweging blijven en overbelasting kunt vinden, maar dat kan ik mis hebben.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:24

Ik heb fybromyalgie, trauma, astma, 6 voudige hernia die telkens opnieuw opspeelt. Of terwijl ik zit fysiek een beetje verrot in elkaar. Ik werk nu 34 uur en dat kan net aan. Regelmatig lig ik na het werk eerst een uur te slapen voor ik naar de paarden ga. Het gevolg is wel dat als ik het werk bij de paarden gedaan heb er vaak geen energie meer is voor rijden of iets. Het is altijd plannen, afwegen ed. Soms als ik over m’n grenzen ben gegaan breng ik een heel weekend in bed door en kom ik alleen m’n bed uit om de paarden te verzorgen. Zo is het nu eenmaal. Ik zal het ermee moeten doen. Minder werken is financieel geen optie. Paarden weg doen scheelt in fysieke belasting maar maakt me ongelukkig. Dus dit is hoe het is. Zolang ik strak op mezelf let en me niet te veel laat leiden door anderen in wat wel of niet te doen lukt het wel op deze manier.

De fybromyalgie klachten zijn niet de klachten waar ik het meest last van heb. Die zijn namelijk door strak op
Voeding en supplementen te letten heel veel te beïnvloeden/verminderen Ookal wordt er regulier geroepen dat dat niet zo is.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 16:26

pipo schreef:
Ik denk dat de enigste mogelijkheid is, er tegen te vechten. Heb fibro, artrose en al 2 x hartoperatie, en een verziekte maagverkleining. Ga nu weer werken. Hoop op 40 uur. Ben samen met m’n zoon dus geen kostwinner die het overneemt.
Als ik weer werk, heb ik een huishoudster die m’n benedenverdieping doet.
Mijn dag straks.. opstaan, koffie, hond uitlaten, kattenbak, vogels doen, infrarood sauna, werk, thuiskomen, koken, beestjes, sauna en dan in elkaar storten op bed. Veel privé ontspanning is er niet. Weekenden is het weer wassen, slaapkamer en achterstallig werk en boodschappen. Adem in en adem uit. En zo nu en dan een tramadolletje enzo. Maar je moet wat.

Of dat de oplossing is, al heb ik respect voor je als je het kan. Begrijp ook dat je niet anders kan gezien je situatie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 16:30

Het is inderdaad de juiste balans vinden maar vaak gaat dat een tijd goed maar als er 1 stuk anders gaat dan anders dan ligt vaak alles op de kop.

Thuiswerk heb ik bekeken en hou ik in de gaten, veel dingen moet je toch weer 1 kantoordag doen en daar moet ik dan weer weet ik hoever voor rijden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:31

Ik kom ook even meelezen ik ben ook mijn opties aan het bekijken. In red het niet meer met mijn huidige salaris, maar lichamelijk lukt het in mijn huidige werk niet meer uren te draaien. Heb met deze dage al moeite. Ik werk nu in de horeca, maar heb een beschadigde tussenwervelschijf en daarnaast ook astma. Heb een 30uur contract verdeeld over 5 dagen van 6uurtjes. Officieel mag ik 3uurtjes per dag zittend kassawerk doen, maar in de praktijk is het vaak maar 1 of 2 uurtjes. Ook werk ik vaak 30min tot een uur over op drukke dagen. Stoppen is geen optie want heb toch een inkomen nodig. Administratief werk heb ik geen ervaring in of voldoe vaak niet aan de eisen. En thuiswerken lijkt mij saai, omdat ik graag met collega’s werk.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:33

Ik heb fibro en een trage schildklier, ik ben altijd heel erg moe. Ik ben blij dat ik voor mezelf werk. Voor een baas werken wil ik zo ie zo niet dus dat scheelt. Je ziet het niet aan iemand dus is er soms veel onbegrip. Mijn kinderen hebben ook beperkingen dus die hebben ook hulp nodig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:37

Wat voor werk doe je nu TS?
Ik heb ook fibro en werk 4 dagen in het voortgezet onderwijs. Ideaal omdat ik niet de hele dag zit of sta. Fysiek perfect dus, ik kan het ook goed combineren met huishouden en met sporten.
Wat mij nekt is lange tijd in 1 houding zijn, dua ofwel lang zitten ofwel lang staan. Ik ben dus fysiek helemaal kapot na een open dag/avond bijvoorbeeld, dan moet ik echt herstellen en naar de fysio en aan de pijnstillers.
Maar mijn gewone dagelijkse invulling gaat prima.

Ik zie iemand zeggen dat je er tegen moet vechten. Niet doen, zonde van je energie. Het gaat om ermee leren leven en een goede balans vinden.
Succes.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:58

Hier ook ooit de diagnose fibro gekregen en heb nog wat vervelende lichamelijke dingen. Maar ik ga vooral gewoon door. Werk verdelen over meerdere dagen. Ik werk zelf veel achter de computer, dat vind ik wel heel pijnlijk.

En wat echt heel heel belangrijk is: trainen. Heel gericht spieren sterker gaan maken, want dan kunnen die spieren ook veel meer hebben. Ik ben een tijd begeleid door een fysio in de sportschool en echt ik voelde me zoooo veel beter.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie