App vrienden maken jongere met autisme

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1708
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

App vrienden maken jongere met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 10:46

Dag medebokkers,

Ik ben op zoek naar een leuke app voor een jongere met autisme en een normale intelligentie om vrienden te leren kennen. (Ik heb goedkeuring van deze jongere dat ik dit mag bevragen)

Via instagram en FB en dergelijke lukt het hem niet. Hij zal niet zo makkelijk vreemden aanspreken.

Het jammere is, is dat de jongere zich heel eenzaam voelt. Ook op de school loopt het moeilijk in het leggen van contacten omdat zijn interesses vaak afwijken met de interesses van de anderen.

Alle ideetjes zijn welkom!

lies_sparkle
Berichten: 6151
Geregistreerd: 19-06-11

Re: App vrienden maken jongere met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:58

Binnen gemeentes, in ieder geval in Nederland, heb je vaak vanuit de gemeente ook groepen waarbij jongeren elkaar ontmoeten. Dit zijn vaak leerlingen die iets minder makkelijk contact maken, ook een aantal jongeren met ASS dus. Dit is vaak eenmaal per week en de jongeren kunnen daarnaast ook samen afspreken. Qua apps kan ik je niet helpen en ik weet niet of je dit ook in België hebt, maar zou zoiets iets kunnen zijn?

BriPi
Berichten: 461
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:21

Ik heb zelf autisme (en ADD). Ik had op de Middelbare door depressie en nog wat problemen vaak het gevoel alleen te zijn, maar ik kon meestal wel goed aansluiting vinden (meestal was ik juist degene die op buitenbeentjes afstapte en vrienden maakte). Uit je verhaal maak ik op dat het om een Middelbare scholier gaat? Want dat is inderdaad lastig, op de hogeschool (en de universiteit) vond ik meer aansluiting met en begrip van mensen met andere hobby's.
Ik had vroeger Google+, dat was niet echt populair op school en is tegenwoordig niet meer beschikbaar. Verder weinig social media gehad. Ik vond vooral aansluiting bij clubs.

Wat voor interesses heeft hij? Ik speel klarinet bij een muziekvereniging en rij paard op een manege en help af en toe bij een vrijwilligerstuin. Ook ben ik begonnen met weven. Op de basisschool en in de onderbouw middelbare school heb ik kunstklassen en schilderlessen gevolgd. Nu ben ik begonnen met Dungeons & Dragons spelen met vrienden (mijn oudste vriendin van de basisschool, twee vriendinnen van de middelbare en mijn vriend van de hogeschool) en ik doe regelmatig biologie cursussen/workshops (ik studeer het ook dus vraag graag mensen mee). Daardoor ontmoet ik mensen van verschillende leeftijden en achtergronden en vind ik vanzelf aansluiting. Maar wat voor interesses heeft hij zelf dat hij weinig aansluiting vindt bij klasgenoten? Als ik het mag vragen natuurlijk.

Eelmo

Berichten: 3005
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:26

Ik zou het in die hoek van die 'afwijkende interesses' gaan zoeken denk ik. Fora, clubs, events... Als je bij voorbaad al weer dezelfde hobby te hebben oid neemt dat misschien de drempel al iets weg :)

Wat BriPi dus eigenlijk ook zegt :j

Laibadji

Berichten: 1708
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 18:51

Eelmo schreef:
Ik zou het in die hoek van die 'afwijkende interesses' gaan zoeken denk ik. Fora, clubs, events... Als je bij voorbaad al weer dezelfde hobby te hebben oid neemt dat misschien de drempel al iets weg :)

Wat BriPi dus eigenlijk ook zegt :j

Clubs en dergelijke wil hij niet. Fora is nog een idee.

Hij is nogal een gamer en houdt van Manga en dergelijke. Naar dergelijke events zou hij wel willen gaan maar ouders houden dat wat tegen omdat hij zichzelf snel verliest in fantasie. Gamen wordt ook beperkt ook hier omdat hij dan over zijn grenzen heen gaat.

Het is een jongen van 14 volop op zoek naar zichzelf.

996981
Berichten: 10043
Geregistreerd: 16-02-08

Re: App vrienden maken jongere met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:54

Wat lief dat je dit doet :)
Heb verder geen tips, maar vindt het leuk om te zien dat je zo met hem begaan bent

BriPi
Berichten: 461
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:06

Laibadji schreef:
Eelmo schreef:
Ik zou het in die hoek van die 'afwijkende interesses' gaan zoeken denk ik. Fora, clubs, events... Als je bij voorbaad al weer dezelfde hobby te hebben oid neemt dat misschien de drempel al iets weg :)

Wat BriPi dus eigenlijk ook zegt :j

Clubs en dergelijke wil hij niet. Fora is nog een idee.

Hij is nogal een gamer en houdt van Manga en dergelijke. Naar dergelijke events zou hij wel willen gaan maar ouders houden dat wat tegen omdat hij zichzelf snel verliest in fantasie. Gamen wordt ook beperkt ook hier omdat hij dan over zijn grenzen heen gaat.

Het is een jongen van 14 volop op zoek naar zichzelf.


Manga en fantasie, ik hou nu al van dit kind. Wat vervelend dat zijn ouders het tegenwerken, ik herken het heel erg. Anders dan anderen, volop ontwikkelend brein en ouders die er eigenlijk niet veel mee kunnen (van wat ik hieruit opmaak, niet vervelend bedoeld verder want het is lastig, dat weet ik).
Als het gamen beperkt is en hij niet naar zulke events mag, wat doet hij dan verder? Leest hij veel (fantasieboeken, manga etc.)? Of vult hij zijn tijd anders in?
Zit hij op Discord? Daar zitten veel gamers. Misschien weten mijn vrienden nog een leuke website/leuk forum met manga/anime of fantasy.

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: App vrienden maken jongere met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:13

Ik zou idd ook zeggen, zoek een leuke community op discord. Bij ons in de groep zit een jongen met autisme die eerder echt sociaal 0 vaardigheden had, en nu ons de oren van de kop praat en de leukste grapjes maakt :)

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:16

Ik zit in een ASS groep op discord, (belgië maar zitten ook Nederlanders bij.) Over het algemeen wat volwassenen die voornamelijk aan het woord zijn maar ertussen door ook jongere. Zal hij ook gewoon hulp kunnen vragen dus.
Voor veel games zijn er trouwens discord groepen, zo zit ik in de rdr2 server, zitten genoeg jongere daar. :') Misschien de ouders uitleggen dat online spelen met vrienden juist goed en leuk kan zijn. Zijn er vast ook voor minecraft etc.
Qua manga heb ik eigenlijk geen idee(meer), maar lief dat je dit doet!

Laibadji

Berichten: 1708
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 20:17

Op discours zit hij maar blijft altijd bij het gekende namelijk een paar andere jongeren van school waar hij geen klik mee heeft.

Hij vindt het heel lastig om uit zijn comfortzone te komen. Deels uit veiligheid maar ook deels uit angst voor delen en niet goed weten hoe het aan te pakken.

Leuke tips rond Manga en dergelijke is altijd welkom!

Sportclub heeft hij geprobeerd maar is tegen gevallen. Hij zag er het nut niet van in en vroeg fysiek te veel. Hierdoor heeft hij door alle sporten een streep getrokken.

Laibadji

Berichten: 1708
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 20:20

Anastasia24 schreef:
Ik zit in een ASS groep op discord, (belgië maar zitten ook Nederlanders bij.) Over het algemeen wat volwassenen die voornamelijk aan het woord zijn maar ertussen door ook jongere. Zal hij ook gewoon hulp kunnen vragen dus.
Voor veel games zijn er trouwens discord groepen, zo zit ik in de rdr2 server, zitten genoeg jongere daar. :') Misschien de ouders uitleggen dat online spelen met vrienden juist goed en leuk kan zijn. Zijn er vast ook voor minecraft etc.
Qua manga heb ik eigenlijk geen idee(meer), maar lief dat je dit doet!

De jongen is van België. Dus als je nog tips hebt ;)
Ik ga ook is bij de VVA horen of zij nog tips hebben.

Het gesprek met de ouders is al aangegaan en ik kan hen ook deels begrijpen. Het leven van de jongere zou (mocht hij mogen kiezen) alleen maar uit gamen bestaan. Ouders willen hem graag nog wat in de reëele wereld houden om zo zijn sociale vaardigheden te oefenen.

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:24

Ik snap dat zijn ouders hem in de reële wereld willen hebben, maar je kan moeilijk alles tegenhouden wat hem interesseert en alleen alternatieven bieden die niet passen. Een bezoek aan een event rondom gamen/manga zou ik hem niet ontzeggen, daar zal hij juist veel anderen tegenkomen met gelijke interesses en mogelijk iemand vinden om bij aan te haken. Maar goed, dat is aan zijn ouders.

Hoe staat hij tegenover tabletop/roleplaying games? Als hij dat leuk vind is er misschien een Dungeons&Dragons groep in de buurt waar hij bij aan kan haken? Dat is een spel maar ook bij uitstek sociaal en naar wat ik van mijn neefje begrijp erg populair onder jongeren en jongvolwassenen.

BriPi
Berichten: 461
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:32

Hmmm... ik snap hem wel.
Is er helemaal niemand op school waarmee het echt klikt?
Tips rond manga als in wat hij kan lezen of hoe hij ermee kan socializen? Want qua socializen is zo'n event of eventueel een forum gewoon het beste.
Dat van het sporten kan ik wel begrijpen, ieder zijn ding. Dat is wel iets wat veel jongens van die leeftijd doen, gamen en/of sporten (mijn broertje doet beide). Maar het is ook vervelend als hij dan blijft hangen bij mensen waar het eigenlijk niet mee klikt. Dat maakt het wel lastig om te bedenken hoe hij meer aansluiting kan vinden.
Anders zou ik zeggen, ga naar een spellenwinkel waar ze ook spellen uitproberen. Hij houdt van fantasie? Ik heb eindelijk met vrienden die eerste Dungeons & Dragons sessie gehad en het was veel leuker dan verwacht! Misschien kan hij bij zo'n winkel een keer meedoen. Het leuke is dat je helemaal niet jezelf hoeft te zijn, je kan je personage spelen zoals je wil en op avontuur gaan. En daar zullen waarschijnlijk meer mensen van zijn smaak tussen zitten. En op Discord zitten ook Dungeons & Dragons groepen, misschien kan hij daar ergens aansluiten (ik ben tegenwoordig meer sociaal in het echt dan online, dus ik zou mijn vriend en wat andere vrienden moeten vragen of zij wat leuke Discordgroepen weten).

BriPi
Berichten: 461
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:40

Laibadji schreef:
Anastasia24 schreef:
Ik zit in een ASS groep op discord, (belgië maar zitten ook Nederlanders bij.) Over het algemeen wat volwassenen die voornamelijk aan het woord zijn maar ertussen door ook jongere. Zal hij ook gewoon hulp kunnen vragen dus.
Voor veel games zijn er trouwens discord groepen, zo zit ik in de rdr2 server, zitten genoeg jongere daar. :') Misschien de ouders uitleggen dat online spelen met vrienden juist goed en leuk kan zijn. Zijn er vast ook voor minecraft etc.
Qua manga heb ik eigenlijk geen idee(meer), maar lief dat je dit doet!

De jongen is van België. Dus als je nog tips hebt ;)
Ik ga ook is bij de VVA horen of zij nog tips hebben.

Het gesprek met de ouders is al aangegaan en ik kan hen ook deels begrijpen. Het leven van de jongere zou (mocht hij mogen kiezen) alleen maar uit gamen bestaan. Ouders willen hem graag nog wat in de reëele wereld houden om zo zijn sociale vaardigheden te oefenen.


Maar dan kunnen ze toch binnen zijn comfortzone hem meenemen naar zo'n event? Dan komt hij al buiten en is er interactie met andere mensen en misschien kan hij dat gebruiken om steeds meer uit zijn comfortzone te komen. Ik zie daar niks mis mee, een kindvriendelijk fantasie of manga/anime event is toch juist leuk om samen heen te gaan? Dat lijkt mij juist beter dan apps zoeken als ik lees dat hij al moeite heeft me afstand doen van een jongensgroep waar het niet eens mee klikt en zijn ouders niet willen dat hij te veel tijd besteedt aan gamen.
Daarnaast is de fantasiewereld ook een beetje "dealen met de echte wereld". Ik kon het vaak allemaal niet hebben, dus droomde ik weg in mijn eigen wereldje (nog steeds heb ik dit soort momenten).

Kairos
Berichten: 2777
Geregistreerd: 07-08-17

Re: App vrienden maken jongere met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:59

Niet alles gelezen, maar:
Zelf oproepje doen in een lokale Facebook groep? Met iets in de trend van ik ken/begeleid een jongen van 14 met autisme, hij is op zoek naar vrienden die weleens wat leuks willen doen, dit zijn zijn interesses?
Je kan dan zelf even checken of het aardige mensen zijn (misschien zit er namelijk wel een moeder of vader thuis met een jongen of meid die ook op zoek is naar vrienden).

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 6848
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:09

Je geeft aan dat hij zich eenzaam voelt, dus daardoor ga ik er vanuit dat hij zelf ook echt behoefte heeft aan sociale contacten? Of is dat misschien iets waarvan de omgeving zegt/vindt dat het goed/beter voor hem zou zijn?

Er is een (sterke) motivatie nodig om zichzelf over bepaalde drempels te zetten namelijk. Als die motivatie ontbreekt, dan kun je alle mogelijke suggesties aandragen, maar zal er geen verandering zijn.

Laibadji

Berichten: 1708
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: App vrienden maken jongere met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 21:18

Naar een Spellenclub gaan voor D&D wil hij niet. Heb ik hem ook voorgesteld. Hier in de buurt is er eentje maar bij hem is er weerstand.

Meer gamen en naar events kan ik jullie 100% volgen. Ik ben hier ook voorstander van. Hij mag ook geen merchandise kopen omdat dit via Amazon gaat en ouders vertrouwen dit niet. De ouders zijn eerder conservatief op dat vlak. Wat wel jammer is.

Ondanks de moeilijkheden die hij ervaart op sociaal vlak voelt hij zich heel eenzaam en dat is heel jammer want het is echt een leuke jongen.

Kairos
Berichten: 2777
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:20

En je zou kunnen proberen uit te vragen wat hij als oplossing zou zien. Waarom hij bv geen aansluiting ervaart in de klas en waar hij hoopt dan wel aansluiting te vinden :) Dat maakt het denk ik wel makkelijker om iets te bedenken.

Laibadji

Berichten: 1708
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: App vrienden maken jongere met autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 21:34

Die vragen zijn gesteld en ik weet ook wat er achter zit.

Hij hoopt nu via een app of iets dergelijks gelijkgezinden te vinden. In real life is het net te onveilig voor hem waardoor blokkeert. Hij heeft het ook heel moeilijk met aanvaardbaar sociaal gedrag. Hij doet te hard zijn best om er bij te horen\ graag gezien te worden wat jammer genoeg het averechtse effect heeft. Hij zit ook in een klas met 5 leerlingen. 3 jongens en 2 meisjes. Er is 1 jongen waar hij mee omgaat maar hier is hij bang van en doet alsof het zijn vriend is. Eigenlijk is de andere jongen heel dominant waardoor hij nog mee een eenzaam gevoel heeft.

BriPi
Berichten: 461
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:39

Laibadji schreef:
Naar een Spellenclub gaan voor D&D wil hij niet. Heb ik hem ook voorgesteld. Hier in de buurt is er eentje maar bij hem is er weerstand.

Meer gamen en naar events kan ik jullie 100% volgen. Ik ben hier ook voorstander van. Hij mag ook geen merchandise kopen omdat dit via Amazon gaat en ouders vertrouwen dit niet. De ouders zijn eerder conservatief op dat vlak. Wat wel jammer is.

Ondanks de moeilijkheden die hij ervaart op sociaal vlak voelt hij zich heel eenzaam en dat is heel jammer want het is echt een leuke jongen.


Ik ben heel blij om te horen dat jij het wel begrijpt. Ik vind het echt jammer dat de ouders het niet begrijpen, ik herken het zo erg dat het bijna persoonlijk voelt.
Ik vind het een goed idee om uitgebreid te vragen wat hij zelf wil.
En eerlijk, ik sta bijna op het punt te zeggen dat ik je een pb stuur met mijn mailadres en discordnaam zodat hij mij kan benaderen als hij graag over zijn interesses praat, hij klinkt als een van de coole kinderen.
(En jammer dat hij het D&D idee niks vindt)

Edit: Wat betreft Amazon, daar koop ik ook niks (vertrouw het ook niet). Maar er zijn zat betrouwbare websites met merchandise en anders kun je juist op events de verkoper in het echt zien, wat ik zelf veel betrouwbaarder vind.
Laatst bijgewerkt door BriPi op 16-09-22 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:45

Lastig hoor. Ik snap de ouders ook wel hoor. Je wilt niet dat je kind enkel en alleen gamed, ook al is het zijn enige interesse. Ook lastig voor later, waar een iets bredere interesse als volwassene wel wenselijk is.
Je kan toch gewoon gamen in groepen, wel het contact, maar je ziet elkaar verder niet.

Bripri, Vergeet niet dat het een puber is en die gaan liever niet altijd met hun ouders iets doen.

BriPi
Berichten: 461
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:58

Mindim schreef:
Lastig hoor. Ik snap de ouders ook wel hoor. Je wilt niet dat je kind enkel en alleen gamed, ook al is het zijn enige interesse. Ook lastig voor later, waar een iets bredere interesse als volwassene wel wenselijk ik.
Je kan toch gewoon gamen in groepen, wel het contact, maar je ziet elkaar verder niet.

Bripri, Vergeet niet dat het een puber is en die gaan liever niet altijd met hun ouders iets doen.


Ik realiseer me heel goed dat het een puber is, maar ik lees dat de ouders eigenlijk heel veel niet vertrouwen (en daarmee het kind belemmeren binnen zijn comfortzone). Met hun kind naar de events gaan leek mij een prima compromis om hen gerust te stellen en hem te laten socializen binnen zijn comfort zone. Ik zie dat de ouders niet willen dat hij naar events gaat, dus hun zoon krijgt niet eens de kans aan te geven of hij dat met ouders wil doen of niet. Of dat interpreteer ik verkeerd, dan hoor ik dat graag van de OP.
Ook lees ik dat de jongen andere interesses heeft naast gamen, namelijk manga en fantasy, maar daar mag hij niks mee doen wat betreft merchandise of events of iets dergelijks. Dus de dingen die hij zelf wil doen binnen zijn comfort zone om te socializen worden weggedrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:06

Laibadji schreef:
Eelmo schreef:
Ik zou het in die hoek van die 'afwijkende interesses' gaan zoeken denk ik. Fora, clubs, events... Als je bij voorbaad al weer dezelfde hobby te hebben oid neemt dat misschien de drempel al iets weg :)

Wat BriPi dus eigenlijk ook zegt :j

Clubs en dergelijke wil hij niet. Fora is nog een idee.

Hij is nogal een gamer en houdt van Manga en dergelijke. Naar dergelijke events zou hij wel willen gaan maar ouders houden dat wat tegen omdat hij zichzelf snel verliest in fantasie. Gamen wordt ook beperkt ook hier omdat hij dan over zijn grenzen heen gaat.

Het is een jongen van 14 volop op zoek naar zichzelf.


Wat bedoel je precies met hij verliest zich zelf er in en hoe gaat hij over zijn grenzen?

KSHancox
Berichten: 1302
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:06

Ik zou toch wel op zoek gaan naar een Discord server die goed aansluit. Op Discord heb je ook de optie voor voicechat (ook met groepen) en ik heb daar meerdere mensen zien veranderen van stille muisjes naar lekker gekke kletskoppen.

Goof

Berichten: 29428
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:06

Ik denk dat zo'n jongen enorm gebaat zou zijn (en ouders misschien wel nog meer) bij een autismecoach die vanuit zijn vaardigheden en behoeften concrete begeleiding aan kan bieden.