Epilepsie en sport (en nog een derde kwaal)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Epilepsie en sport (en nog een derde kwaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 01:39

Oké, ik heb even geaarzeld om dit te delen. Ik ben er niet trots op.

Een paar jaar geleden kwam ik erachter dat ik epilepsie had. :( Nou komen aanvallen alleen in mijn slaap voor. Ik doe een paar minuten heel gek en vervolgens word ik wakker met gigantische spierpijn, al dan niet naast mijn bed. Daarom wist ik jaren niet wat het was: ik dacht dat een griep bij mij gewoon heel spectaculair begon. Totdat het een keer bij mijn ouders thuis gebeurde.

Enfin, ik ben allang blij dat het alleen in mijn slaap is, en niet terwijl ik op mijn fiets of mijn paard zit. En een rijbewijs had ik al niet, dus dat kunnen ze me ook niet afpakken. :) Wel ben ik meteen aan de medicatie gegaan. Dat werkte tot vorige maand, toen ik voor het eerst in vier jaar weer de banketstaaf was.

Maar nou mijn vraag. Na zo'n aanval loop je een paar dagen met zware spierpijn rond. Stel nou dat je regelmatig aan sport doet. Moet je die pijn dan gewoon negeren en vrolijk doorgaan? Met gewone spierpijn doe je dat tenslotte ook... Of moet je toch een paar dagen rust nemen? Zelf heb ik het deze keer wel wat rustiger aan gedaan. Ik heb namelijk een schouder die vaak uit de kom is geweest, de laatste jaren vooral na een aanval. Oefeningen voor de schouders heb ik dus wel een weekje laten zitten.

Ik hoor het graag van ervarings- en andere deskundigen.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 02:04

Een epileptisch insult is te vergelijken met topsport. Je spant al je spieren heftig aan, waardoor na de aanval je dus spierpijn hebt. Dat je schouder uit de kom gaat komt dus waarschijnlijk ook door de spiertrekkingen.

Ik zou opgeleide van pijn/ongemak wel doorbewegen , maar dan een paar dagen rustig trainen en niet meteen weer volle bak er tegenaan.

(Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar uit 22 jaar lange zorgervaring, waarbij ik veel cliënten met epilepsie voorbij heb zien komen)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 06:54

Afgelopen zaterdag liep ik een trailmarathon met veel hoogtemeters, zondag flinke spierpijn dus alleen wat gewandeld. Maandag nog steeds spierpijn, dus heel licht getraind (kort herstelloopje van 6 km op rustig tempo). Gisteren hetzelfde en vandaag train ik weer op ongeveer 80% van normaal.

Geen idee of het vergelijkbaar is, maar dat is dus mijn aanpak na flinke spierpijn.
Bij spierpijn zijn je spieren beschadigd en hebben tijd nodig om te herstellen, dus zeker de dag erna niet vol aan de bak. Wel blijven bewegen.
Ik neem na zo'n marathon ook vaak een pil magnesium ter bevordering van het herstel.

Sweetgirl1

Re: Epilepsie en sport (en nog een derde kwaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:04

Mijn vriend heeft ook epilepsie en die komen ook gewoon overdag voor. 1x snachts mee gemaakt.
De heftigste van hem was begin dese maand toen die helaas op de grond viel en zn hoofd open haalde.
Verder doet ie gewoon alles, sport dan niet er bij maar gewoon wel dagelijkse dingen enz.
Spierpijn heeft ie er ook wel zeker van. Bij hem kwamen ze er achter toen die 21 was, town viel die van een stijger 3 meter het water in

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:12

Over het algemeen met gewoon sporten kan je het beste een lichte training doen of zwemmen (onbelast spieren trainen)
Sowieso kan zwemmen direct omdat het onbelast is.

Bij mij werkte dat heel goed.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:29

Onali schreef:
Over het algemeen met gewoon sporten kan je het beste een lichte training doen of zwemmen (onbelast spieren trainen)
Sowieso kan zwemmen direct omdat het onbelast is.

Bij mij werkte dat heel goed.

Met actieve epilepsie sowieso niet gaan zwemmen. Mocht je een aanval in het water krijgen kan je verdrinken.

Verder zou ik gewoon rustig aan blijven bewegen, maar neem vooral ook rust. Niet alleen je lichaam krijgt een knal, maar ook je hersenen. Ik kan na een aanval een paar dagen echt niets behalve liggen en hopen dat de hoofdpijn snel voorbij is bijvoorbeeld. Mijn hoofd kan beweging dan nog echt niet aan.

Naar je lichaam luisteren dus.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:53

Bewegen bij spierpijn is altijd goed. Maar dan niet fanatiek sporten. Rustig wandelingetje en dat soort dingen. Je moet luisteren naar je lijf.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:25

Op zich zou ik er voor kiezen om het bewegen wel te blijven doen maar een tandje rustiger. Eventueel zwemmen in extra verwarmd water, bewegen helpt het beste om van de verzuring af te komen. Ik merk het ook, elke maandag na de fysio en revalidatiesport heb ik spierpijn, door te blijven bewegen is het het snelste voorbij.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:43

meggiemeg schreef:
Op zich zou ik er voor kiezen om het bewegen wel te blijven doen maar een tandje rustiger. Eventueel zwemmen in extra verwarmd water, bewegen helpt het beste om van de verzuring af te komen. Ik merk het ook, elke maandag na de fysio en revalidatiesport heb ik spierpijn, door te blijven bewegen is het het snelste voorbij.

Zwemmen mag niet want mochten mensen met epilepsie een aanval krijgen verzuipen ze in het water.
Kunnen ze beter een rondje wandelen of iets doen dan zwemmen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 10:54

Bedankt voor de reacties al. Zoals jullie boven kunnen lezen zal ik niet in het water verdrinken, omdat ik alleen in mijn slaap aanvallen kan krijgen. Bovendien zijn die aanvallen uiterst zeldzaam. Toch durf ik inderdaad niet of nauwelijks meer te zwemmen, vanwege die schouder. Zwemmen met een schouder die gemakkelijk uit de kom gaat is vragen om problemen.

De aanval van afgelopen maand was stom toevallig weer bij mijn ouders. Ik was er op de fiets heen gegaan en ik zou de dag erna weer op de fiets terug maar een tocht van 160 kilometer, want daar hebben we het over, leek me toen echt wel te veel. Daarna wel weer begonnen met sporten.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:20

Ik zwem ook met epilepsie. Alleen wel tussen de ouderen( bad minder diep). En pas nog de airborne gelopen 25 km.. licht wel de badmeesters in hoe of wat en neem wat extra pauze. En draag een sportbandje met gegevens