Welke goede gewoontes hebben jullie op werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Snippergroen

Welke goede gewoontes hebben jullie op werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-22 12:02

Welke gewoontes hebben jullie op je werk die bijdragen aan jullie welzijn en gezondheid? Dus dingen die jullie met z'n allen of met een team doen die echt gedragen worden in jullie organisatie? :)

Zeker met de donkere dagen weer voor de deur lijkt het me leuk om daar ideeën over uit te wisselen :j Dan kunnen we allemaal wel een extra opkikker, welzijnsboost of meer beweging gebruiken.

Een voorbeeld in mijn organisatie is ons trapgebruik. Ons kantoor heeft drie verdiepingen. Er is een lift aanwezig, maar we gaan allemaal met de trap. Er is niemand die de lift gebruikt (tenzij logischerwijze wel i.v.m. sjouwen van zware spullen of bijv. een gebroken been). Het is een ongeschreven regel, en iets waar eigenlijk niemand over praat, maar die wel iedere keer weer door nieuwe collega's wordt overgenomen. Ik vind dat wel een mooie ontwikkeling :D

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)

Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

afkepieteke

Re: Welke goede gewoontes hebben jullie op werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:31

Op zaterdag krijgen wij altijd de Leeuwarder Courant, hier staat elke zaterdag een kruiswoordpuzzel in. Deze lossen we dan op met het hele team :))

<3 Anastacia <3
New forest pony, tussen de grote dressuurpaarden
B + 11 L1 + 10 L2 + 10 M1 + 11 M2 + 10 Z1 + 7
Saskia Fan 'e Horne Zathe
Tjebbe 500 x Tonjes 459

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:33

Een goede werksfeer! Na het anders meegemaakt te hebben, weet ik hoeveel dat waard is :)

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:36

Lekker suf ... een wandeling tusse de middag

A horse is a horse .....

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:36

Wij doen op dit moment een 30-dagen challenge met het team (zonder telefoon):

- om 06.0uur opstaan
- 5 minuten mediteren/visualiseren
- groot glas water drinken
- 15 minuten iets aan bewegen (buiten of binnen)
- groot glas water drinken
- gezond ontbijten
- dagplanning maken
- aan de slag

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:37

misschien niet helemaal wat je bedoelt.
Maar in het kader van onze welzijn en gezondheid ruim ik regelmatig de ijskast op. Ik werken in een 24/7 bedrijf met zo'n 100 man binnen en er blijven nog wel eens bakjes eten staan die bol staan bijv.
Dus kijk ik regelmatig wat er over datum is en dus weggegooid kan worden.

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:44

Hier staan kisten met fruit dat je mag pakken :) En we lopen tijdens de lunch altijd een rondje buiten, ipv zitten eten.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:45

Vast niet wat je bedoelt, maar voor die opkikker/welzijnsboost doen wij graag aan een vrijmibo of ander random snackmoment :')
We plannen sowieso veel uitjes, dat vind ik wel een goede gewoonte. En dat zijn meestal echt geen grote dingen, maar bijv. een borrel bij een tentje hier in de buurt voor wie kan en wil.

En verder doen we vooral niet aan "groepsverplichtingen", heerlijk.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:45

Wij hebben sta-zit bureaus. Dus staan regelmatig te werken. En daarnaast pakken we wel eens de trap om op een andere etage naar de wc te gaan.

Niet heel collegiaal... Maar zelf je koffie/thee/water halen. Sommige collegas doen dat ook op een andere etage. Maar traplopen met hete koffie is niet aan mij besteed :D

Niets is zo troostend voor de ziel als galopperen in de zon - Kristin Hannah
De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-22 12:48

Hele leuke voorbeelden :D En alle mogelijkheden zijn leuk om te lezen! Welzijn en gezondheid kan natuurlijk in meerdere dingen zitten. Zowel fysiek als mentaal :)

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)

Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:53

Wij zijn erg bezig met duurzaamheid....
*geen frisrank meer maar water
*herbruikbare wegwerp koffiebekertjes óf je eigen mok.
*die weggooibekertjes worden apart ingezameld en recyceld
*een gezonde lange luchwandeling waarbij de cateting met korting dan een stokje gezond aabood
*2x per jaar vuil opruimen op het industrieterrein
*restaurant mocht nog maar 1x per week de frituur aan...

Elke maan hebben we een "maandborrel" met wat lekkers en drankjes. Das dan weer niet zo goed qua gezondheid maar wel erg gezellig voor de sfeer, 2x per jaar een BBQ en 1x per jaar personeelsfeest. Verder een PV die aantal dingen organiseert.

We hadden ooit een sportproject met een sportschool, dat werk niks, en een fietsproject , werd ook niks

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:55

Zit-sta bureaus, lunchwandelingen, bedrijfsfruit en een jaarlijkse bewegingschallenge van 6 weken waarin je punten verdient met een gezonde levensstijl en beweging.

Verder een summer event met een actieve happening (dit jaar highland games), laatste een MTB tocht.

Mijn vorige job hadden we bootcamp onder werktijd, betaald door de baas.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:07

Wij wandelen tijdens de lunchpauze op kantoordagen 30-45 minuten en mogen voor verreweg de meeste dagen zelf bepalen of we thuis of op kantoor werken.

Helaas niet overal standaard: er worden geen minuten geteld en niemand doet raar als je wat meer tijd neemt om bij te kletsen met collega's. Onze manager doet ook mee met grappen en grollen. Zo fijn dat er niet wordt gedaan alsof het een strafkamp is, want dit is écht beter voor de productiviteit en sfeer. :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:10

Hier kan nog veel verbeterd worden lees ik wel haha!
Wel altijd lunchwandelen en sta-zit bureau's :) .

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:24

- In alle drie pauzes wandelen (2x15 koffiepauze en 20 min lunchpauze)
- veel mensen nemen trap, ook naar 5e verdieping
- mtb/racefiets club
- yoga club
- voetbalteam
- sportieve uitjes van personeelsvereniging
- gezonde keuzes in kantine (fruit/salade) veel goedkoper dan ongezonde keuzes
- fietsenplan zodat meer mensen met fiets gaan

I'm not weird, I'm limited edition :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:26

Oh ja Yoga is hier ook en we hebben een chair-massage dame waar je elke maand te kan laten losmaken/masseren

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:40

Kookaburra schreef:
Wij hebben sta-zit bureaus. Dus staan regelmatig te werken. En daarnaast pakken we wel eens de trap om op een andere etage naar de wc te gaan.

Niet heel collegiaal... Maar zelf je koffie/thee/water halen. Sommige collegas doen dat ook op een andere etage. Maar traplopen met hete koffie is niet aan mij besteed :D

Dit laatste deden we op mijn vorige werk ook. Dan vroeg je wel: ''wil er nog iemand iets drinken'' en als iemand dan ''ja, lekker koffie'' zei dan liep je samen naar het apparaat (halve verdieping lager). Onder het motto: je zit al zoveel, dit breekt even je concentratie. En ik vond dat je zo ook wel eens met de unusual suspects bij het koffieapparaat stond!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:53

Ik neem mijn pup mee, goed voor de sfeer! :D

http://www.skyesearchdogs.nl
Reddingshonden, mantrailen, vlaktezoeken, detectie

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:57

Er was een tijdje dat wij hier bootcamp of yogalessen hadden, altijd aan het einde van de dag. Dat mocht dat 50% in eigen tijd en 50% in werktijd. Verder geen ingesleten gewoontes binnen het bedrijf. De fruitschaal is verdwenen na de coronaperiode, lunchwandelingen gebeurt soms wel. Ook probeer we met een groepje altijd de trap te nemen naar de vergaderruimtes, wij zitten op verdiepingen 3of 4 en moeten dan naar 10 of 11.

Er zijn ook zit/sta bureau's, zitballen e.d.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:00

Mlies schreef:
Ik neem mijn pup mee, goed voor de sfeer! :D

Ik neem ook mijn beide honden mee. Ze hebben zelfs hun eigen luxe kennel gekregen.
De een weet in de pauze ‘s de gene te vinden die wel een knuffel gebruiken kan.
De koeriers vinden het niet altijd even lollig als er 2 Rottweilers (achter hun hek) zitten te blaffen.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:30

"verplicht" samen lunchen. Zodat je niet doorwerkt tijdens de lunch maar echt pauze neemt.
elke week word er een kist met fruit geleverd.

en niet heel gezond maar wel grappig.
Ze zijn hier nogal dol op taart op kantoor. Dus ze doen er alles aan om meer taart te krijgen.
Pas zei een collega dat ze niet zo vaak meer bakt want ze heeft geen eierleggende kippen meer. Andere collega oh dus als je eieren zou hebben zou je wel een taart bakken? Die stond dus smiddag's in ons kantoor met een doos eieren.

Ik hou van taarten bakken en ze vonden hier dat ik wel wat vaker taart mee kon nemen. Toen vroeg ik de baas of hij dan de ingrediënten zou betalen. Dus tegenwoordig als ik een taart bak kan ik de ingrediënten declareren :+

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:42

Wij doen elke ochtend een kop thee(/koffie) met het team. Ik werk in een dierenwinkel en dan staan we gewoon als de winkel geopent is met een bakkie thee even achter de kassa te kletsen.

En niet zo gezond maar wel erg leuk; Soms tussen de middag met z'n allen een patatje eten :')

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:46

Elkaar altijd helpen. Werk bij picnic en het inladen is erg zwaar, de frames met kratten zijn denk ik wel rond de 1000kg. Al vanaf dag 1 kan je altijd om hulp vragen, en als meisje wordt je vaak sowieso al geholpen, er werken niet zoveel dames zeker niet toen ik begon. Dus de mannelijke collega's staan altijd klaar om je mee te helpen. Nooit gezucht of gesteun. Ik vind om hulp vragen lastig en heb dat op andere werkplekken heel anders ervaren, hier vind ik het niet erg om om hulp te vragen. Voel me niet beschaamd of bezwaard ofzo.

Dat waardeer ik!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:49

Er heerst een goede werksfeer wat heel fijn is!
Wanneer ik op kantoor werk heb ik de beschikking over een sta-zit bureau.

Er worden workshops en andere leuke dagen georganiseerd.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:52

We hebben een zit sta bureau, moet zeggen dat ik er te weinig (geen) gebruik van maak.
We lunchen samen en gaan dan rondje lopen (45 min)
Gezellige werksfeer, beetje ouwehoeren tussendoor dat vind ik zelf erg belangrijk.
En 2x per week met zijn allen (zijn met 7) weekopstart en weekafsluiting over werkzaken en elke vrijdag een kleine vrijmibo.