Ijzer/ ferritine tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Muze

Ijzer/ ferritine tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 18:49

Na een bloedonderzoek blijken mijn ijzer, ferritine veel te laag onder de laagste waarde.
( ijzer 8 umol, ferritine 10ug )
Ook d3 en b12 te laag.

Huisarts is, weer, laconiek.
Welke tips hebben jullie om ijzer/ ferritine ( wat is het verschil?) op te krikken?
Ik zag oa rood vlees, dat zal ik dan meer gaan eten.
Heb rooscover ferro gehaald ook.
Appelstroop?
Groentes eet ik ook genoeg, wisselend, maar wellicht kan ik betere keuzes maken?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:59

Flauw, maar een andere huisarts? :Y)

Maar zelf slik ik van die davitamon kauwtabletjes ijzer complex forte.

haffiefreak

Re: Ijzer/ ferritine tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:08

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 19:16

haffiefreak schreef:
https://www.etos.nl/producten/floradix- ... ncQAvD_BwE

Dit moest ik nemen met veel bloedverlies na de bevalling.
Is niet heel lekker, maar hielp erg goed.

Die wil ik nu even niet nemen omdat b12 eerst vanaf nulwaarde gemeten moet worden/ meer onderzoek.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:03

Muze schreef:
haffiefreak schreef:
https://www.etos.nl/producten/floradix- ... ncQAvD_BwE

Dit moest ik nemen met veel bloedverlies na de bevalling.
Is niet heel lekker, maar hielp erg goed.

Die wil ik nu even niet nemen omdat b12 eerst vanaf nulwaarde gemeten moet worden/ meer onderzoek.

Ook waren appelstroop, biefstuk en spinazie erg goed bij lage ijzer

Raisa is moeder van een mooi hengste veulentje Geboren op za 23-juni-07 tussen 19.00 en 21.00

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:09

Na bloedverlies bij keizersnede en ijzergehalte van 4 heb ik een tijd IJzer bisglycinaat tabletten van Holland and barrett geslikt nadat mijn darmen verkeerde kant op hol sloegen van ferrofumaraat. Daarnaast veel vlees spinazie smoothies en gedroogde abrikozen gegeten. Het kwam gelukkig vanzelf weer op pijl.

Floradix en roosvicee ferro kreeg ik ook niet weg. Net bloed. Appelstroop hou ik ook niet van.

Maar 8 valt nog mee hoor. Over paar maand nog eens laten prikken, misschien herstelt het vanzelf wel.

[o]

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:11

Wat ik als tips kreeg:
Veel groene groentes eten en volkorenproducten.
Ijzerrijk eten niet combineren met melkproducten, dat belemmert de opname van ijzer (dus geen yoghurt na maaltijd met broccoli).
Juist wel combineren met vitamine C rijk eten, dat bevort de opname van ijzer (stuk fruit als toetje doen dus).
Verder is Floradix een goed supplement, verkrijgbaar bij de drogist.

Lola. <3

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:40

Elanor schreef:
Wat ik als tips kreeg:
Veel groene groentes eten en volkorenproducten.
Ijzerrijk eten niet combineren met melkproducten, dat belemmert de opname van ijzer (dus geen yoghurt na maaltijd met broccoli).
Juist wel combineren met vitamine C rijk eten, dat bevort de opname van ijzer (stuk fruit als toetje doen dus).
Verder is Floradix een goed supplement, verkrijgbaar bij de drogist.

Ook geen thee drinken bij het eten van ijzer-rijk voedsel, dan wordt het ijzer gebonden door tannines (sterkst bij zwarte thee) en kan je lijf het daardoor niet opnemen/gebruiken.
Je kunt bij je arts ook informeren naar intraveneus ijzer (via injectie of infuus), dat wordt sneller en beter opgenomen dan ijzertabletten. Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7567229/
Er zijn meerdere vormen van oraal en intraveneus ijzer, het laatste wordt meestal ingezet als het ferritine snel weer omhoog moet.

Als antwoord op je vraag: ijzer is een bouwsteen die nodig is voor het lichaam, bijvoorbeeld voor het vervoeren van zuurstof in de rode bloedcellen, het bouwen van rode bloedcellen en het opwekken van energie in de cellen van je lichaam. Ferritine is het eiwit dat ijzer kan opslaan in de cellen voor gebruik.
Zonder ferritine geen ijzer opslag, en zonder ijzer geen rode bloedcellen en energie.
Bron: https://www.sanquin.nl/over-bloed/eiwitten/ferritine#:~:text=IJzer%20speelt%20een%20belangrijk%20rol,klein%20deel%20in%20je%20bloed.

Votti!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:47

Balenciaga schreef:
Flauw, maar een andere huisarts? :Y)

Maar zelf slik ik van die davitamon kauwtabletjes ijzer complex forte.

Nou, dit inderdaad.. Ik ben jaren niet serieus genomen door mijn huisarts, en wat is het fijn om nu eindelijk een fatsoenlijke te hebben! Voor ijzertekort hoor je ijzertabletten te krijgen en voor het b12 tekort injecties..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-22 21:31

Ik wil best een andere huisarts maar hoe weet ik dan of ik daar wel serieus genomen wordt in dergelijke zaken..

https://suusequus.nl

Holistisch ( massage) therapeut voor ieder paard
Sportmassage, lymfedrainage, myofasciale release, acupressuur, reiki….

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:37

Uitproberen.. Ik heb ook 3 andere huisartsen gehad voor ik een goede vond..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:44

Texas02 schreef:
Uitproberen.. Ik heb ook 3 andere huisartsen gehad voor ik een goede vond..

Ik weet niet hoe het bij jullie in de omgeving ing zit maar hier liggen huisartsen niet voor het oprapen. Veel is vol en neemt geen patiënten meer aan.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:14

Kan je niet beter eerst met je huisarts in gesprek?

Ik zie zoveel topics van mensen die adviseren een andere huisarts te zoeken en natuurlijk kan het zo zijn dat je geen klik hebt of geen vertrouwen hebt. Maar in dit geval zou het zijn omdat de huisarts niet meteen een behandeling start bij een eenmalig laag hb/ijzer wat niet eens extreem laag is. Ik zou toch even bellen en vragen welke overwegingen de huisarts in dit geval heeft voordat je een andere zoekt. Wat inderdaad nogal lastig is. En vergeet niet iedere behandeling heeft ook weer zijn bijwerkingen. Prima dat je nu even op je voeding en supplementen gaat letten. Over een poosje weer eens prikken misschien is het dan alweer anders. Succes ermee.

[o]

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 00:35

Een Hb van 8 mmol/L (ik neem aan dat je dat bedoelt) is voor een vrouw prima. Die mag tussen de 7.5 en 10 zijn. Als je zwanger bent mag het zelfs nog iets lager zijn. Je ferritine is een soort van ijzervoorraad en die is inderdaad laag. Ijzermedicatie zoals ferrofumaraat werkt dan goed, maar ook Floradix of Roosvicee ferro en ijzerrijk eten helpen. Maar als je vitamine B12 laag is, moet die ook omhoog, omdat vit B12 ook zorgt voor een betere ijzeraanmaak. Dit kan je in eerste instantie met tabletten doen (bij drogist te koop), maar mocht dit niet voldoende zijn, dan zijn er ook injecties. Bij heel veel mensen is het vitamine D3 gehalte te laag; we komen simpelweg veel te weinig buiten, zeker in de herfst/winter. D3 kun je goed aanvullen met tabletjes vitamine D3, bijvoorbeeld 50 mcg per dag.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:12

8 valt echt nog mee hoor. Ik zat tijdens de zwangerschappen tussen de 5 en 6 en moest echt die vieze vloeibare Floradix, anders wilden ze me opnemen. Ik heb al sinds mijn 15e 'chronisch' bloedarmoede en zit sowieso 2 weken per maand rond de 6,5/7. Ben eraan gewend en de ene dag loop ik moeiteloos 5km hard of zit ik 50 km op racefiets en de andere dag sta ik te hijgen als een oude rookster als ik 2 trappen naar boven moet :') . Wel altijd een vorm van hoofdpijn, dus dat is bij mij veelal gewoon r*k.
En ik eet en kook altijd vers en gezond, dus ik heb gewoon een stom lijf.

Voedingtips zijn hierboven al gezegd. Handje noten kan ook helpen: Amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, pinda's, pistachenootjes, walnoten en zonnebloempitten zijn rijk aan ijzer. En verder een compleet vitaminetablet.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:24

Padoertje, ik heb hetzelfde probleem als jij maar dat begon nog jonger. En ik slik permanent ferrofumaraat. 3 x daags. Proefondervindelijk ook uitgevonden dat ik mij goed voel boven de 8 of hoger en welke dosering daarbij moet.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:43

Lughnassadh schreef:
Padoertje, ik heb hetzelfde probleem als jij maar dat begon nog jonger. En ik slik permanent ferrofumaraat. 3 x daags. Proefondervindelijk ook uitgevonden dat ik mij goed voel boven de 8 of hoger en welke dosering daarbij moet.

Fijn dat dat voor jou helpt. Ja, hier waarschijnlijk ook al jonger, maar pas op mijn 15e (na pfeiffer) kreeg ik een andere arts die verder ging zoeken en mij om de week ging prikken om inzichtelijk te krijgen wat mijn lichaam nu precies deed. Al sinds mijn menstruatie dat ik geregeld flauwviel ook. Helaas kwamen ze er op mijn 35e pas achter dat het uit de darmen komt en ik een lichte darmbloedingen heb. Ik kan dus slikken wat ik wil, maar niet alles wordt opgenomen. Met de juiste voeding kan ik het zelf aardig reguleren en als mijn ijzer te laag wordt, dan geeft de hoofdpijn het wel aan of ik krijg migraine. Ik heb geleerd ermee om te gaan en doe verder alles (veel op karakter).

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-22 07:44

Laura_1986 schreef:
Een Hb van 8 mmol/L (ik neem aan dat je dat bedoelt) is voor een vrouw prima. Die mag tussen de 7.5 en 10 zijn. Als je zwanger bent mag het zelfs nog iets lager zijn. Je ferritine is een soort van ijzervoorraad en die is inderdaad laag. Ijzermedicatie zoals ferrofumaraat werkt dan goed, maar ook Floradix of Roosvicee ferro en ijzerrijk eten helpen. Maar als je vitamine B12 laag is, moet die ook omhoog, omdat vit B12 ook zorgt voor een betere ijzeraanmaak. Dit kan je in eerste instantie met tabletten doen (bij drogist te koop), maar mocht dit niet voldoende zijn, dan zijn er ook injecties. Bij heel veel mensen is het vitamine D3 gehalte te laag; we komen simpelweg veel te weinig buiten, zeker in de herfst/winter. D3 kun je goed aanvullen met tabletjes vitamine D3, bijvoorbeeld 50 mcg per dag.

Ik doel niet op hb.
Die is 7.9
Ik doel op ijzer en ferritine, neem letterlijk de waarden over van het lab formulier.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:32

Eerst je B12 laten bepalen dan, zoals je aangeeft en dan een goede ijzer formule gaan slikken.

Mijn natuurarts raadde me deze aan: https://www.drogist.nl/now-ijzer-comple ... letten.htm en ik reageerde daar inderdaad heel goed op. Daar krijg je geen darmproblemen van en er zit al vit. C bij in voor een goede opname.

Volgens hem neem je die bruine tabletjes die de huisarts meestal voorschrijft, niet goed op, vandaar de zwarte ontlasting bij gebruik van die bruine tabletjes (ferrofumaraat). 80% of meer verlaat het lichaam weer ongebruikt :=

B12 kun je slikken, maar vaak werken zuigtabletjes (die je onder je tong laat smelten) beter. Als je een probleem hebt met opname van B12 in je maag, dan lukt opname via het mondslijmvlies vaak wel. Deze bijvoorbeeld https://www.deonlinedrogist.nl/vitals-v ... 21641.html
Werkt dat ook niet, dan zijn B12 injecties de oplossing.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-22 08:39

M’n b12 is al bepaald. Ik moet nu mma en homocysteine laten prikken.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:46

Ik vind Floradix helemaal niet vies. Ik nam het puur (totdat ik doorkreeg dat het je tanden verkleurt!), of door een glas sinaasappelsap geroerd. Met een rietje drinken is dus aan te raden :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:54

Mijn ferritinegehalte is ook 10, het komt bij mij helaas door het bloed doneren. Als vegetariër herstel je dan dus minder na een donatie, zeker omdat ik ook niet zo groot/zwaar ben en daardoor dus relatief weinig bloed heb. Mijn HB was overigens ook laag: 6,9. Allemaal ontdekt door sanquin zelf trouwens, die willen wel goed voor hun donors zorgen :) En gelukkig maar, want ik voel me wel moe maar was nooit zelf naar de huisarts gegaan hiermee. Ik dacht eigenlijk dat ik me wat aanstelde.

Ik eet nu meer citrusvruchten en slik ijzertabletjes die vrij verkrijgbaar zijn (bij de kruidvat bijvoorbeeld). Ik ga helaas ook stoppen met bloed geven. En dan inderdaad na het eten geen toetjes met zuivel bijvoorbeeld, en iets minder vaak kaas op brood na het slikken van zo'n tablet. Hopelijk kom ik er dan wel weer :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:51

Ik heb met de waarden die jij nu aangeeft, een ferritine van 10 of minder en een hb van 7,5 eigenlijk al een ijzer infuus nodig. Pilletjes of floradix helpen mij sowieso bijna niks omhoog. Na een ijzer infuus knap ik een stuk van op. De huisarts laat je soms maar onnodig lang hiermee rondlopen.

Gemiddeld 3x per jaar bij mij, het komt bij mij door (zeer) heftig bloedverlies tijdens de menstruatie.

B12 injecteer ik ook zelf, vitamine D neem ik dagelijks.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:21

Allejandro schreef:
Ik heb met de waarden die jij nu aangeeft, een ferritine van 10 of minder en een hb van 7,5 eigenlijk al een ijzer infuus nodig. Pilletjes of floradix helpen mij sowieso bijna niks omhoog. Na een ijzer infuus knap ik een stuk van op. De huisarts laat je soms maar onnodig lang hiermee rondlopen.

.

Apart dat die huisartsen zo wisselend handelen..heb van 7.5 is nog op het randje ok.

Ik heb zelf een dalende ferritine . Zit nu op 11. Maar mn heb blijft rond 8.5. volgens de huisarts kunnen mijn klachten dus absoluut niet door lage ferritine komen. Dat was onzin. Klachten kreeg je alleen bij laag Hb. En pas als Hb ook omlaag zou gaan, DAN was er pas een probleem.
Terwijl huisarts van mn collega het weer anders uitlegd. Als eerste wordt ferritine voorraad aangebroken en dan pas Hb. Je moet dus al ingrijpen wanneer ferritine omlaag gaat
Helaas luistert mn huisarts niet -O-
Maar die vind vit d van 45 ook prima.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-22 18:28

Wat een geëmmer toch altijd met die huisartsen.
Althans ik word er letterlijk en figuurlijk echt moe van.