Been dik na scheuren enkelbanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Been dik na scheuren enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 21:00

2 weken terug viel ik van mn paard en ben heel kort in de beugel blijven hangen. Helaas lang genoeg om mn enkelbanden te scheuren.
Sindsdien loop ik met krukken en een brace. Deze had ik nog van de vorige keer toen ik mn enkelbanden had gescheurd
Ook zat ik toen in het gips. Gelukkig was dat nu niet nodig. Dus geen idee of het onderbeen toen ook dik was.
Buiten loop ik met 2 krukken, binnen 1 en soms zonder
Echter viel het mij op dat mijn been behoorlijk dikker is dan mn andere been. Ook andere mensen zagen het zonder dat ik het zelf had gevraagd of diegene het ook dik vind. Dus niet alleen de enkel maar mn hele onderbeen. Ook is de afdruk van mn sok/brace heel erg duidelijk in mn voet en enkel te zien. Ik heb vaker last van vocht in mn onderbenen. Hier draag ik ook regelmatig compressiesokken voor.
Maar nu vraag ik me af of ik de huisarts moet bellen hiervoor, of dat dit wel meevalt. Been glimt verder niet overigens.
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 04-09-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Re: Been dik na scheuren enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:03

Voor medisch advies zou ik inderdaad de huisarts bellen :). Beterschap!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:04

Gebruikelijk bij deze blessure.

Zoveel mogelijk je enkel hoger dan je heup, slaap je met een kussen onder je matras?

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:08

Er is een app: Vraag de dokter heb je binnen 1 uur medisch advies van een dokter ik gebruik die ook wel eens is echt super handig

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:20

Is normaal bij zo'n blessure. Het beste is om inderdaad je been hoog te leggen, enkel hoger dan knie en knie weer hoger dan de heup.

Ik heb ook een enkelblessure gehad ongeveer 8 maanden geleden. Zelfs nu wordt mijn enkel nog weleens dikker bij veel inspanning.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 22:51

Dankjulliewel! Ik zal vannacht mn been op een kussen leggen en morgen op de bank ook
Ik heb de app geinstalleerd

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:59

Enkel hoger dan je heup, dan zakt het vocht wat.
Normaal voer je vocht af door je been te bewegen. Die beweeg je nu niet en dus hoopt het vocht (wat er sowieso al meer zit door de blessure zich nog meer op.
ik heb 2 maand geleden mijn enkelband gescheurd en heb nog steeds meer vocht in dat been.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:03

Ik heb mijn enkelbanden zo vaak gescheurd dat ze zichzelf op een gegeven moment niet meer repareerden. Mijn ervaring is dat dit heel normaal is.

Mijn enkels waren dik en gezwollen van ongeveer halverwege mijn kuit tot aan de puntjes van mijn tenen. Duurde wel een goede 10 weken voordat dat echt was weggetrokken.

Als je pech hebt bestaat er inderdaad de kans dat dit de rest van je leven een gevoelige plek blijft en bij inspanning op zwelt.

Mocht je je toch zorgen maken, dan zou ik gewoon even bij de dokter aankloppen. Enige andere advies dat ik je kan geven is: poot omhoog. Zo hoog mogelijk, liefst hoger dan je hart, maar dat is (in mijn geval) niet altijd realistisch.