Ontstoken nagelriem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

Ontstoken nagelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 13:13

Vorige week ben ik zo stom geweest om aan de binnenkant van mijn grote teen en loszittend vel eraf te trekken. Daardoor is het gaan ontsteken. Ben bij de huisarts geweest en ze zei 24 uur nat houden want zo kan het vuil er makkelijker uit. En weken in soda/biotex. Normaal geven ze niet duur advies maar nu was het nodig.

Ik hou het nog steeds nat want dat voelt fijner. Ik kan wel weer schoenen aan maar doe dat liever niet want voelt nog niet heel fijn.

Het is nog wat rood/paars en wat dikker.

Hoe lang duurt dit ongeveer voor het over gaat? Ik ga namelijk volgende week op vakantie

Iriscope

Re: Ontstoken nagelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:14

Hoelanger je het nat houdt, hoe langer het duurt voor het deel dat gevoelig is, minder gevoelig wordt.
Gewoon laten indrogen dus, dan ben je er meestal met 2 dagen vanaf :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:17

Ik ben niet dol op medisch advies geven want daarvoor ben ik niet opgeleid. Maar wat bij mij helpt in zo'n geval is simpel sterilon erop.Na 1 of 2 keer is het dan over. Maar ieder geval is anders uiteraard.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:19

Pleisters met trekzalf erop, dat helpt mij altijd van ontstoken plekjes op vingers af, dus misschien helpt t ook voor tenen :-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:19

Citaat:
Artsen raden niet aan om uw vinger of teen in een badje met lauwwarm water (met soda of wasmiddel) te doen. Ook een nat verbandje om de vinger of teen helpt niet bij het genezen.
Komt er pus uit de ontstoken huid? Doe dan een droog verbandje of pleister om uw vinger of teen tegen het lekken.

https://www.thuisarts.nl/ontstoken-nage ... -nagelriem

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:46

Iriscope schreef:
Hoelanger je het nat houdt, hoe langer het duurt voor het deel dat gevoelig is, minder gevoelig wordt.
Gewoon laten indrogen dus, dan ben je er meestal met 2 dagen vanaf :)

Ik heb dat ook eens gehad. Werkt juist heel goed als je het 24 tot 48 uur goed nat houdt. Natte watten en verband erom. Evt plastic zakje er omheen en regelmatig onder de kraan houden.
Hopelijk gaat het over. Als het erger wordt, terug gaan naar de huisarts. Je wilt geen fijt krijgen. Soms moet het opengesneden worden.

Edit: dit was ook op advies van de huisarts.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:55

Ik heb dit vaker dan me lief is. Ik kan namelijk absoluut niet van loszittende velletjes o.i.d afblijven. :')

Open maken, troep eruit spoelen, afdrogen en sterilon erop. Met een paar dagen is het dan klaar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:02

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 00:06

Brainless schreef:
Citaat:
Artsen raden niet aan om uw vinger of teen in een badje met lauwwarm water (met soda of wasmiddel) te doen. Ook een nat verbandje om de vinger of teen helpt niet bij het genezen.
Komt er pus uit de ontstoken huid? Doe dan een droog verbandje of pleister om uw vinger of teen tegen het lekken.

https://www.thuisarts.nl/ontstoken-nage ... -nagelriem

Yep dit.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 01:36

Ik vind het altijd zo gek dat dit advies nog gegeven wordt. Als je het nat houdt, blijft het een ideale broedplaats voor bacteriën en schimmels en je houdt ook nog de wondranden week, waardoor het wondgebied alleen maar groter wordt als je pech hebt.
Drogen aan de lucht en droog houden. Bij voorkeur de hele dag op teenslippers lopen. En als het eenmaal droog is en niet meer actief ontstoken, even langs de pedicure om te controleren of er door het wegtrekken van het vel geen risico is op een ingegroeide nagel. Dan kunnen ze er iets onder duwen wat de druk op de nieuwe huid verlicht. Zolang het ontstoken is mogen ze er helaas niet aan zitten.

Sterkte TS!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 06:20

Hier een medisch pedicure :o

Voetenbadje wordt inderdaad niet aangeraden, omdat de huid dan te week wordt en dan extra kwetsbaar is voor bacerieen!

Het is al een paar keer genoemd, maar druppelen (2x daags) met Sterilon!
Het merknaam Sterilon bestaat trouwens niet meer, maar elk huid desinfecterend middel van Kruidvat , Trekpleister of Etos heeft dezelfde werking!

Op de zakken Soda staat zelfs dat het product niet geschikt is voor huiddesinfecterende dooeleinden(of iets in die trand)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:30

Maar in al die huiddesinfecterendemiddelen zit toch alcohol? Dat droogt ontzettend uit en is zeker niet goed voor genezing. Dan zou ik eerder kiezen voor een antibacteriële zalf zoals Mesitran. Wond blijft vochtig (met gaasje of pleister erover) zonder dat het verder gaat ontsteken en geneest goed. Tenzij er toch bacteriën onder zijn gekomen, dan is trekzalf een goed idee.

Edit: voor alle mensen die door loszittende velletjes alles regelmatig kapot trekken, een nagelriemmesje heeft mij geholpen om ze op tijd weg te halen zonder doortrekken.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 07:44

Afbeelding
Het ziet er trouwens nu zo uit.

Het lijkt op een ingegroeide nagel maar het is echt gekomen nadat ik er een vel heb weggetrokken. Ik heb het nooit eerder gehad.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:53

Ik heb het pas geleden ook voor het eerst gehad. Wel een paar weekjes zoet mee geweest voordat de totale ontsteking weg was. Maar weinig last
Van gehad

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 08:02

DiantaM schreef:
Ik heb het pas geleden ook voor het eerst gehad. Wel een paar weekjes zoet mee geweest voordat de totale ontsteking weg was. Maar weinig last
Van gehad

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:38

Wellicht met tea tree druppels? Of propolis (zonder alcohol)?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:58

karrij schreef:
Hier een medisch pedicure :o

Voetenbadje wordt inderdaad niet aangeraden, omdat de huid dan te week wordt en dan extra kwetsbaar is voor bacerieen!

Het is al een paar keer genoemd, maar druppelen (2x daags) met Sterilon!
Het merknaam Sterilon bestaat trouwens niet meer, maar elk huid desinfecterend middel van Kruidvat , Trekpleister of Etos heeft dezelfde werking!

Op de zakken Soda staat zelfs dat het product niet geschikt is voor huiddesinfecterende dooeleinden(of iets in die trand)

Waar die sodabadjes naar mijn ervaring wel voor helpen is als er een splinter in je vinger zit.Door het badje weekt de huid en kun je de splinter er uitpeuteren met een naald of zo. Maar de teen van ts is een ander geval want daar zit geen splinter in waarschijnlijk.Wel bacterieen en die kun je goed bestrijden met Sterilon (ik wist niet dat die merknaam niet meer bestaat,zo leer ik nog wat!)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:52

Humpiedumpie schreef:
Wellicht met tea tree druppels? Of propolis (zonder alcohol)?

Dit helpt bij mij iig heel goed!
Eerst een badje met wat zout, zodat het goed schoon is. Daarna laten drogen en teatree erop. Dat werkt ontstekingsremmend. Was er met twee dagen vanaf.

Maar ik denk dat er heel veel dingen zijn die werken. Ik zou alleen niet alles door elkaar proberen, maar iets kiezen en dat volhouden. Het heeft ook even tijd nodig.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:05

Ik heb een aantal keren geweekt in warm water en vervolgens het vocht eruit geduwd. Dat gaf elke keer flinke opluchting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:30

Ik ben met dat soort zaken redelijk hard en lomp.
Weken in zout water daarna flink knijpen en betadine erop.
Zo veel mogelijk droog houden.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:47

Net de assistent gesproken en ze zeggen toch blijven weken met soda. Die je gewoon kan kopen bij de AH. Kan pas woensdag bij de arts terecht