Ooglidcorrectie: wanneer weer naar stal?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Ooglidcorrectie: wanneer weer naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:33

En dan weet je dat je oud(er) word. De oogleden moeten een beetje omhoog. Geen ingrijpende operatie, weinig last van gehad, maar wanneer durf je het weer aan om naar stal te gaan. We zijn nu een week verder, de hechtingen zijn er vandaag uitgehaald, maar het is dus nog erg fragiel allemaal. En het lijkt me nog niet zo verstandig om nu al in stof en viezigheid te gaan rondlopen. Maar wanneer kan het dan wel?

En ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit heeft laten doen, welke ervaringen hebben jullie in combinatie met paard, stal en rijden?

Onali

Re: Ooglidcorrectie: wanneer weer naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:38

Bel anders even je arts op.
Die weet het beter dan Bokkers.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:40

Idd je dokter weet het het beste.

Je komt nu ook buiten? Automatisch waait er dan sowieso al wat zand,roet etc op je huid.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:41

Pet+zonnebril op en gaan?

Nee grapje. Ik zou wachten tot het echt goed dicht is :) En dan inderdaad voor de zekerheid toch wel een pet + bril op.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:43

Ik denk dat iemand met een ooglidcorrectie en een paard meer ervaring heeft dan een chirurg zonder paard. Overigens, ik weet wat de chirurg heeft gezegd.

Het gaat om ervaringen van mensen die een ooglidcorrectie hebben ondergaan, liever geen adviezen van mensen die geen ooglidcorrectie hebben ondergaan, geen medisch beroep hebben of geen ervaring hebben met anderen die er een ondergaan hebben (familie/vrienden).
Laatst bijgewerkt door dorothea op 25-08-22 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:45

Dus je vraagt medisch advies aan mensen die niet medisch onderlegd zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:46

https://www.mst.nl/dbs/folder/cc93421a- ... nezen%20is.
Daarin staat dat sporten na 4á6 weken weer mogelijk is:
Citaat:
Sport
Voelt u zich voldoende zeker, dan mag u de ingreep weer wandelen. Is uw conditie voldoende opgebouwd, dan kunt u weer fietsen. Trimmen en joggen mag u na vier tot zes weken en zwemmen pas als de wond volledig gesloten is en er geen hechtingen meer inzitten.
De sauna mag u bezoeken wanneer de wond geheel genezen is. Krachtsporten en andere sporten waarbij veel druk op het wondgebied uitgeoefend wordt, moet u de eerste zes weken vermijden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:48

Ik mag binnenkort ook :j van mijn arts mag ik een week niet werken en idem voor rijden. Ze is dus huisarts én rijdt zelf ook paard. Ik heb zelf bedacht dat ik ook een week of zo de stallen niet doe.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 13:49

Onali schreef:
Dus je vraagt medisch advies aan mensen die niet medisch onderlegd zijn?

Ervaringen!!!!!!!!!! Hoe moeilijk is het om te lezen?
Laatst bijgewerkt door dorothea op 25-08-22 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:50

Duikbril op en gaan :Y)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:01

Is een optie ja, heb nog wel een skibril liggen. :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:04

LaDonna75 schreef:
Ik mag binnenkort ook :j van mijn arts mag ik een week niet werken en idem voor rijden. Ze is dus huisarts én rijdt zelf ook paard. Ik heb zelf bedacht dat ik ook een week of zo de stallen niet doe.

Ben jij niet bang voor teveel druk op je ogen? Met kracht zetten (zadelen bijvoorbeeld).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:08

In het begin zitten er pleisters op. Ik had de paarden aan huis toen dus heb ze gewoon verzorgd, net als altijd.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:49

dorothea schreef:
LaDonna75 schreef:

Ben jij niet bang voor teveel druk op je ogen? Met kracht zetten (zadelen bijvoorbeeld).

Zoveel kracht zet ik niet denk ik. Bovendien heb ik een pony 8-) ik kijk wel, als het niet gaat doe ik het niet.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:49

je kan wel naar je paard maar verder even 2 weken niet rijden of tillen, heb dit begin van het jaar ook gehad. Anders heb je kans dat de hechtingen los gaan of de wond open gaat.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:53

Hier ook een ooglidcorrectie ondergaan. Ik ben pas na een week of 3 weer met een borstel in de weer durven gaan omdat het steeds net niet helemaal dicht was en je toch je ogen dicht knijpt op het moment dat er een stofwolk van dat stofmonster af dwarrelt.

Daarnaast erg opletten met bukken/vegen(!!)/zware spullen sjouwen/kruiwagen tillen etc etc.
Beter nu even wat langer wachten tot het goed geheeld is. Dan heb je straks meer profijt.
Het is te fragiel om daar onvoorzichtig mee om te springen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:40

Je tilt of heft toch niet met je ogen?
Kijk, als je een buikoperatie ofzo ondergaan hebt en je mag niet tillen omdat bij druk de wonde kan open gaan, ja uiteraard maar je ogen komt er toch geen druk op met heffen of tillen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:07

Taucha schreef:
Hier ook een ooglidcorrectie ondergaan. Ik ben pas na een week of 3 weer met een borstel in de weer durven gaan omdat het steeds net niet helemaal dicht was en je toch je ogen dicht knijpt op het moment dat er een stofwolk van dat stofmonster af dwarrelt.

Daarnaast erg opletten met bukken/vegen(!!)/zware spullen sjouwen/kruiwagen tillen etc etc.
Beter nu even wat langer wachten tot het goed geheeld is. Dan heb je straks meer profijt.
Het is te fragiel om daar onvoorzichtig mee om te springen.

Precies dit! Kijk uit met viezigheid in je snijwonden. Volgens mij mag je twee weken niet zwaar tillen en bukken toch?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 16:08

Nee, maar er komt wel druk op je hoofd te staan, je spant namelijk alles. Til maar eens iets zwaars op. Dan merk je het vanzelf.
@Little_Gift

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:10

Bij mij is het nu 3 weken geleden, ik ben een week niet op stal geweest en de 2e week heeft mijn vriend nog voor mijn paard gezorgd. Nu doe ik alles weer zelf, maar wel rustig aan.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:15

Ik heb hem vorig jaar gehad en na 2 weken weer het sporten opgepakt. Wel rustig aan gedaan en niet voorover gebukt of gehangen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 16:48

Dan ga ik ongeveer uit van twee weken niet rijden en zeker niet tillen. Het is gelukkig weideseizoen :D

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:30

even een andere vraag?

Doet het ook pijn?

De napijn na de operatie?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:00

Ik heb eigenlijk geen pijn gehad. Mijn oogleden zijn nog gevoelig, maar echt pijn heb ik niet ervaren.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:39

Zeker ook opletten met in de zon lopen en warmte! Dan gaan je aders uitzetten om je lichaam af te koelen en kan de wonde dus terug beginnen bloeden of wat gaan open zetten. Wat dus daarna weer meer kans geeft op niet goed genezen of ontsteking.

Als je gaat, ga dan dus zeker als het koel is in ochtend of avond en idd niet teveel bukken, druk zetten, ...

Anders kan je prima gaan lijkt me.

Met stof idd opletten tot de wonde volledig dicht is. Maar je hoeft natuurlijk niet perse direct je paardlief te gaan roskammen of het gangpad te vegen oid :') daar zou ik wel mee wachten.