Alcohol, het is lekker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Alcohol, het is lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 13:58

Maar...

Wat als je er juist niet van kan slapen.

Al vanaf m'n 18e drink ik eens in de twee a drie maanden een wijntje, biertje, mixje.
Nu 10 jaar verder, en daarin is niks veranderd.

Om aangeschoten te raken, heb ik aan één fatsoenlijke glas wijn al genoeg.
En dronkenschap heb ik amper mee gemaakt.

Alcohol is lekker.
Ik drink, wanneer ik drink, eigenlijk enkel voor de smaak.
Gezellig, met m'n kerel op het terras. Of met m'n beste vriendin met uitgaan.

Maar als ik dan op bed ga, word ik na twee uur slapen wakker. En dan ook echt klaar wakker.
Lastig. Vervelend.
Want ik kan niet meer in slaap komen.

Wat wil ik met dit topic?
Medestanders zoeken.
Want er zijn vast meer mensen die hier last van hebben.

Om die reden, hoe jammer ik het ook vind, vind ik het niet waard om alcohol te drinken.
Ik dronk eigenlijk alleen op zaterdag avond als ik zondag niet hoefde te werken. Door de week drink ik al absoluut niet.

Voor mij voelt het verbazingwekkend hoe mensen als een roosje kunnen slapen op drank!
Heb zelfs te horen gekregen. "Dan drink je te weinig."
Maar zelfs... Als ik dronken ben geweest. Zelfs dan! Als ik een paar uur geslapen heb, ben ik daarna klaar wakker.

Avalanche

Re: Alcohol, het is lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:01

Ik ben 2 dagen ziek van 1 glas en mijn ritme is idd ook helemaal kapot. Dus ik deel je gevoel.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:02

Mijn vriend heeft dit ook.
Beetje alcohol op betekent een slechte nacht

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:03

Ik heb dit ook geregeld.
Maar, als je eens in de 2 à 3 maanden iets drinkt en daardoor dus een nachtje iets slechter slaapt, is dat dan zo'n groot probleem?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:05

Ja, hier nog iemand :wave:

Eén drankje lukt nog wel, daar kan ik nog wel op slapen, maar als ik meer drink heb ik die nacht plafonddienst. Heel vervelend, zeker omdat je dan niet alleen (eventueel) een kater hebt, maar ook de gevolgen van het slaaptekort. Het is inderdaad best frustrerend, zeker als mensen komen met dingen als "dan drink je niet genoeg". Voor mij is het ook één van de redenen dat ik bijna niet meer drink.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 14:07

Balenciaga schreef:
Ik heb dit ook geregeld.
Maar, als je eens in de 2 à 3 maanden iets drinkt en daardoor dus een nachtje iets slechter slaapt, is dat dan zo'n groot probleem?

Groot probleem niet.
Vervelend wél en ik vind het niet waard.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:12

je hoeft geen alcohol te drinken he? Als het je niet goed valt zou ik het gewoon niet meer drinken. Voor mij misschien makkelijk praten, ik vind de smaak heel smerig en proef de alcohol ruim boven alle toegevoegde smaakjes heen. Ik drink dus hooguit met het toosten op oudjaar een slokje en dat is het wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 14:15

pjer schreef:
je hoeft geen alcohol te drinken he? Als het je niet goed valt zou ik het gewoon niet meer drinken. Voor mij misschien makkelijk praten, ik vind de smaak heel smerig en proef de alcohol ruim boven alle toegevoegde smaakjes heen. Ik drink dus hooguit met het toosten op oudjaar een slokje en dat is het wel.

Is ook zeker een optie.

Waar ik dan wél blij om ben.
Ik ben niet de enige :j die dit dus heeft.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:16

Ik slaap ook slecht met alcohol op. Niet perse de hele nacht wakker, maar echt super onrustig. Met 1 glas gaat het nog wel, maar bij meer slaap ik gewoon slecht.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:19

Ik heb het ook, in toenemende mate. Sowieso heel licht en onrustig slapen, en wakker worden en dan niet meer inslapen.
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook lekkere 0.0% weizen/witbiertjes te koop. :9

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:22

Als ik echt ziek ben dan "moet" ik van m'n man een glas cola met jenever of Berenburg of iets anders alcohol houdend drinken. ( 1 x per jaar ofzo of nog minder)

T'is gewoon zonde van de cola :') maar ik slaap dan wel beter.

Het helpt niet om beter te worden trouwens _O-
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 23-08-22 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:23

maralyn schreef:
Balenciaga schreef:
Ik heb dit ook geregeld.

Groot probleem niet.
Vervelend wél en ik vind het niet waard.

Daar heb je je oplossing, lijkt mij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:26

Ik kan enorm veel drinken, merk er altijd erg weinig van, maar als ik een avond stevig heb gedronken dan slaap ik slecht. Ik slaap onrustig en heel licht ofzo, dus ik herken het ook :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:43

Ik slaap juist heerlijk op alcohol. Maar als ik er last van zou hebben dan zou ik gewoon niet meer drinken. Ik drink nu nog amper, omdat het gewoon weg niet meer in mijn systeem zit. Maar soms heb ik weer eens zin in een wijn of een bepaald drankje en haal ik het in huis. Ik kan stevig drinken zonder er last van te hebben, maar dat komt nu eigenlijk al vele jaren niet meer voor.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:47

Heel herkenbaar! Ik ben nu 30 en heb wel altijd gewoon kunnen drinken en daarna gewoon slapen. Dan was ik op zondag wel brak vanwege een korter nachtje en de alcoholafbraak en dat vond ik dan prima :+ Nu ik ouder ben vind ik dat niet meer zo prima en merk ik dat op tijd naar bed, maar wel 1 of 2 drankjes drinken er al voor zorgt dat mijn nachtrust onvoldoende is. Ik drink daardoor een stuk minder vaak dan voorheen, wat opzich een prima gewoonte is, wat ik wel jammer vind want net als jij TS drink ik ook wel graag eens een wijntje of biertje.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:51

Citaat:
Als je alcohol drinkt, slaap je slechter. Alcohol heeft een effect op de lengte én de kwaliteit van slaap. Mensen vallen na een glas alcohol sneller in slaap. Vandaar dat mensen spreken over een ‘slaapmutsje’. De slaap is echter onrustig en minder diep. Iemand die alcohol heeft gedronken en wel veel uren heeft geslapen, is minder uitgerust dan iemand die niet heeft gedronken en hetzelfde aantal uren geslapen heeft. Sommige mensen worden daarnaast eerder wakker wanneer zij alcohol hebben gedronken. Het maakt daarbij niet uit hoeveel alcohol iemand heeft gedronken.

Drink je toch een keer alcohol? Als je alsnog goed wilt slapen, zorg dan dat je niet meer dan twee glazen drinkt, verspreid over de avond. Drink uiterlijk vier tot zes uur voordat je gaat slapen je laatste glas.

Bron: https://www.alcoholinfo.nl/gezondheid/alcohol-en-slapen

Kortom: je bent heel normaal TS, en mensen die zeggen dat ze goed slapen op alcohol slapen vooral makkelijk in, maar slapen feitelijk slecht.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 18:35

Lijsken schreef:
Citaat:
Als je alcohol drinkt, slaap je slechter. Alcohol heeft een effect op de lengte én de kwaliteit van slaap. Mensen vallen na een glas alcohol sneller in slaap. Vandaar dat mensen spreken over een ‘slaapmutsje’. De slaap is echter onrustig en minder diep. Iemand die alcohol heeft gedronken en wel veel uren heeft geslapen, is minder uitgerust dan iemand die niet heeft gedronken en hetzelfde aantal uren geslapen heeft. Sommige mensen worden daarnaast eerder wakker wanneer zij alcohol hebben gedronken. Het maakt daarbij niet uit hoeveel alcohol iemand heeft gedronken.

Drink je toch een keer alcohol? Als je alsnog goed wilt slapen, zorg dan dat je niet meer dan twee glazen drinkt, verspreid over de avond. Drink uiterlijk vier tot zes uur voordat je gaat slapen je laatste glas.

Bron: https://www.alcoholinfo.nl/gezondheid/alcohol-en-slapen

Kortom: je bent heel normaal TS, en mensen die zeggen dat ze goed slapen op alcohol slapen vooral makkelijk in, maar slapen feitelijk slecht.

Oh dat is wel heel goed om te weten!!!

Thankxxx

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:32

... om onder andere deze reden ben ik zo ongeveer geheelonthouder.

Zondags in de kerk 1 slok wijn is prima.
Op hete dagen 1 hapje schuim als Klaas een biertje neemt ook.

(En ik heb een ex broer die alcoholist is, misschien wel mede vanwege een vergelijkbare biologische reactie.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:40

Het is een hele normale lichamelijke reactie om slecht te slapen en/of wakker te liggen na alcohol. Bij veel mensen komen daar nog eens angst of depressieve gevoelens bij.

Alcohol vind ik ook (erg) lekker, maar inmiddels is wel duidelijk dat het lichamelijk echte niets voor je doet, integendeel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:47

Mijn man slaapt ook beroerd van alcohol, denkt zelf wel lekker te slapen maar wordt altijd wakker alsof hij snachts is overreden door een bus. Je slaapt kwalitatief echt minder goed als je drinkt.

0% is echt een uitkomst! Tegenwoordig zijn zeker de 0% speciaal biertjes echt heel lekker en ik kan naar huis rijden én lekker slapen. 8-) Win-win zou ik zeggen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:51

Ik had niet het gevoel dat ik slechter sliep door alcohol. Maar ik was wel overdag heel moe. Ik zat toen in zo'n cirkeltje. In de avond een lekker wijntje bij het eten en in het weekend soms iets meer. Maar dan was ik overdag zo moe dat ik redbull dronk om de (werk) dag door te komen. Ik was daar zo klaar mee. Want van redbull kreeg ik wel af en toe hartkloppingen.
Dus vanaf 1 april gestopt met beide. Geen druppel alcohol meer gedronken en ook geen energie dranken meer. Ben er echt heel blij mee!
Als ik voor de gezelligheid wat mee wil drinken dan bestel ik een alcohol vrij biertje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:00

Ik slaap voornamelijk slecht als mijn man heeft gedronken :+
Blaast alcohol dampen in je gezicht, en snurkt als een malle.
Gelukkig drinkt hij zelden :D

Nee ff zonder gekheid, ik herken het wel. Slecht slapen als je wat gedronken hebt, maar ook ik drink zelden.
Radler 0.0 vind ik net zo lekker (of gewoon een frisje).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:22

Daarom mede is het zo slecht voor je. Voor je hersenen, je lever etc. Alcoholisten zitten vaak ook aan de slaappillen. En is alcohol wel zo lekker? Ik denk het niet. Het drankje vind je lekker maar expliciet de alcohol die erin zit betwijfel ik. Vaak zit het ook tussen je oren. Ik heb weleens drankjes gedronken waarvan ik dacht dat er alcohol inzit maar er zat niks in.
Sowieso dronk ik bijna geen alcohol, soms een biertje (Palm ofzo) maar tegenwoordig ook niet meer. Ik word net zo blij van Crystal clear of iets anders met prik.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:35

Waarom heb je medestanders nodig hiervoor? Je hebt 2 keuzes, je drinkt een drankje wat je lekker vindt eens in de 2/3 maanden en dan slaap je eens in die 2/3 maanden slecht of je doet het niet. Het is niet zo dat je er wekelijks of dagelijks last van hebt toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:41

Ik slaap prima met alcohol op. Wordt ook gewoon uitgerust wakker. ik wordt altijd wel 1 x per nacht wakker voor het toilet en dan slaap ik ook weer in.
Zonder alcohol slaap ik wel beter is mijn ervaring. Dieper. Maar ik wordt niet meer of minder uitgerust wakker.
Ik kan wel genieten van een wijntje. Of een koud biertje als het heel warm is. Maar kan ook zonder op gewoon water met een citroentje. Frisdrank is met te zoet. Is ook een kwestie van wennen denk ik.