Ik ben zelf ongeveer 14 kilo aangekomen dankzij eten en krachttraining. Wat mij heeft geholpen (en nog steeds helpt): in ieder geval een goed ontbijt, lunch en avondeten. Eerder at ik altijd maar wat (vaak ook ongezond). Nu eet ik nog steeds veel lekkere, minder gezonde dingen, maar ik zorg in ieder geval dat ik ook genoeg voedzame dingen eet.

Mocht een flink ontbijt nou te veel zijn in één keer dan kun je het ook opdelen. Bijvoorbeeld om 8 uur twee boterhammen en om 10 uur nog twee boterhammen. Naast die drie grotere eetmomenten zorg ik dat ook twee/drie tussendoortjes neem: bijvoorbeeld iets van fruit, kwark, een reep en 's avonds lekker een bakje chips en een chocolaatje. Als mogelijk kan het helpen om die eetmomenten ook echt op vaste tijden te plannen. Eventueel zou je ook kunnen meal preppen (doe ik zelf eigenlijk nooit).
Ik weet dat veel mensen mindful proberen te eten, ik probeer dat juist niet te doen door bijvoorbeeld iets te kijken ondertussen.

Verder beleg je boterhammen/yoghurt/havermout (wat je dan ook eet) extra dik. Net een beetje extra boter, plakje kaas (om maar wat te noemen). Kies volle producten. Neem vloeibare calorieën (een smoothie bijvoorbeeld), gebruik olie om in te bakken. Eet dagelijks een handje noten. Neem net dat hapje extra op het moment dat je normaal zou stoppen. Als het lukt om wat structuur aan te brengen en vol te houden dan zal het vanzelf normaal (en makkelijker) worden. Wat dat betreft is het echt een kwestie van discipline boven motivatie. Als je eenmaal merkt dat je wat aankomt zal dat waarschijnlijk ook weer motiverend werken.
Ik noem nu heel veel maar probeer ook niet in één keer alles drastisch om te gooien, dan maak je het jezelf veel te moeilijk en het moet ook een beetje leuk blijven.

Probeer kleine stapjes te zetten om het op die manier behapbaar te maken. Bijvoorbeeld eerst één extra boterham per dag. Vooral niks overhaasten.
Qua sport, toen ik begon zat ik op twee keer per week. Ik weet niet of je al bekend bent met krachttraining, maar het kan heel helpend zijn om een (aantal) keer een PT sessie te nemen. Je zou dan ook een schema op maat kunnen laten maken. Dan weet je zeker dat je goed met je doelen bezig bent. Inmiddels zit ik zelf op vier keer per week krachttraining (gericht op powerliften) en ik ben echt verliefd geworden op trainen (terwijl ik mezelf altijd als a-sportief zag). Het sporten motiveert mij ook heel erg om goed te blijven eten.
Dit is wat mij heeft geholpen, dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar misschien kun je er wat uithalen!