Bewust aankomen, wie nog meer?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Summerfly

Berichten: 2919
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Bewust aankomen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 18:40

Omdat er al best wat topics lopen over afvallen, maar nog geen over aankomen, dacht ik dat dat wel eens tijd werd :D
Wie is er nog meer bezig met bewust (gezond) aankomen? Ik struggle zelf al mijn hele leven met ondergewicht, blijf hangen rond hetzelfde gewicht en wil nu echt graag gezonder en sterker worden. Dat wil ik gaan doen door meer en gebalanceerder te eten en door te gaan sporten (krachttraining). En laten dat nou allebei mijn struikelpunten zijn, want ik eet graag “makkelijk” (en daardoor ongezond maar wel te weinig) en ik heb een hekel aan sporten :+. Hoop dan ook dat dit topic een goede schop onder mijn kont kan zijn :).
Dus voor wie er bezig is met aankomen, wat zijn jullie tips en tricks? Hoevaak sporten jullie en wat doen jullie dan met name? Wat zijn jullie go-to maaltijden? En bovenal, hoe blijf je gemotiveerd?

lies_sparkle
Berichten: 6155
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Bewust aankomen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:50

Ik meld me ook :)

Ik probeer al heel wat jaren wat aan te komen maar het lukt niet echt. Ik ben ooit veel gewicht verloren en toen is het er niet meer bijgekomen.

Ik ben heel actief dus dat helpt ook niet, verder eet ik de hele dag door :+

Ik lees mee voor tips!

Sheran

Berichten: 17353
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:51

Ik heb hier in het verleden ook enkele topics over geopend, maar ik heb het laten zitten en besloten blij te zijn met mezelf. Al dat geforceerde eten vond ik vreselijk en alle lust verging me. Zolang ik me goed voel is het prima.

Wel let ik nu extra op voedingsstoffen ipv calorieën en probeer ik echt wel elke pauze te eten - ik heb een stressbaan en vaak gewoon geen tijd om te eten tussendoor.

Ineke2

Berichten: 33216
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:55

Ik heb hetzelfde als Sheran. Vooral het geforceerde eten gaat mij tegenstaan.
Ik voel mij goed en probeer wel gezond te eten overigens. Ik kook ook gewoon voor mezelf en haal haast nooit afhaalmaaltijden oid.

In de pauze van mijn werk eet ik overigens wel altijd, anders blijf ik niet overeind hoor.

Summerfly

Berichten: 2919
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 19:21

Ik heb 1 van je oude topics net door zitten lezen Sheran, daar stonden al veel handige tips in (maar ook een hoop gewauwel van mensen die zich willen bemoeien met iets dat ze niet snappen, helaas :+)! Fijn dat je wel happy bent met je lichaam nu, ik ben ook niet ongelukkig met mijn lichaam maar wil toch graag een serieuze poging doen om mijn streefgewicht te bereiken. Als dat echt niet lukt, dan kan ik in ieder geval mezelf in de spiegel aankijken en zeggen dat ik mijn best heb gedaan :)
Ik wil het daarnaast eerst zelf proberen en evt nog eens met een diëtist gaan praten om te kijken wat er beter kan.

daantjuhhh

Berichten: 27392
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Bewust aankomen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:46

Hier ook zelfde verhaal als Sheran.

Het geforceerde eten ging mij alleen maar tegenstaan waardoor ik een afkeer kreeg van eten.
Sinds een paar jaar let ik nergens meer op.
Ik eet waar ik zin in ben.
Ik zorg wel voor veelzijdige keuzes en groente en fruit.
Maar verder nergens op.

Sem_
Berichten: 7810
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:57

Ik ben zelf ongeveer 14 kilo aangekomen dankzij eten en krachttraining. Wat mij heeft geholpen (en nog steeds helpt): in ieder geval een goed ontbijt, lunch en avondeten. Eerder at ik altijd maar wat (vaak ook ongezond). Nu eet ik nog steeds veel lekkere, minder gezonde dingen, maar ik zorg in ieder geval dat ik ook genoeg voedzame dingen eet. :D Mocht een flink ontbijt nou te veel zijn in één keer dan kun je het ook opdelen. Bijvoorbeeld om 8 uur twee boterhammen en om 10 uur nog twee boterhammen. Naast die drie grotere eetmomenten zorg ik dat ook twee/drie tussendoortjes neem: bijvoorbeeld iets van fruit, kwark, een reep en 's avonds lekker een bakje chips en een chocolaatje. Als mogelijk kan het helpen om die eetmomenten ook echt op vaste tijden te plannen. Eventueel zou je ook kunnen meal preppen (doe ik zelf eigenlijk nooit).

Ik weet dat veel mensen mindful proberen te eten, ik probeer dat juist niet te doen door bijvoorbeeld iets te kijken ondertussen. :+

Verder beleg je boterhammen/yoghurt/havermout (wat je dan ook eet) extra dik. Net een beetje extra boter, plakje kaas (om maar wat te noemen). Kies volle producten. Neem vloeibare calorieën (een smoothie bijvoorbeeld), gebruik olie om in te bakken. Eet dagelijks een handje noten. Neem net dat hapje extra op het moment dat je normaal zou stoppen. Als het lukt om wat structuur aan te brengen en vol te houden dan zal het vanzelf normaal (en makkelijker) worden. Wat dat betreft is het echt een kwestie van discipline boven motivatie. Als je eenmaal merkt dat je wat aankomt zal dat waarschijnlijk ook weer motiverend werken.

Ik noem nu heel veel maar probeer ook niet in één keer alles drastisch om te gooien, dan maak je het jezelf veel te moeilijk en het moet ook een beetje leuk blijven. :) Probeer kleine stapjes te zetten om het op die manier behapbaar te maken. Bijvoorbeeld eerst één extra boterham per dag. Vooral niks overhaasten.

Qua sport, toen ik begon zat ik op twee keer per week. Ik weet niet of je al bekend bent met krachttraining, maar het kan heel helpend zijn om een (aantal) keer een PT sessie te nemen. Je zou dan ook een schema op maat kunnen laten maken. Dan weet je zeker dat je goed met je doelen bezig bent. Inmiddels zit ik zelf op vier keer per week krachttraining (gericht op powerliften) en ik ben echt verliefd geworden op trainen (terwijl ik mezelf altijd als a-sportief zag). Het sporten motiveert mij ook heel erg om goed te blijven eten.

Dit is wat mij heeft geholpen, dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar misschien kun je er wat uithalen!

xDenies

Berichten: 13665
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:27

Oh wat fijn om eens lotgenoten te zien! Hier ging het geforceerde eten ook heel erg tegen staan wat resulteerde in juist veel minder eten. Ik houd heel erg van eten, vooral als het écht lekker is, en door mijn lage gewicht heb ik het ook echt nodig. Ik ben geen snoepert (op chocolade en soms wat chips na) en eet veel fruit, ben een echte groente eter bij wijze van, alleen brood is een dingetje. Verder eet ik dus gevarieerd en gezond. Maar ... aankomen? Ho maar. Spieren heb ik ook wel, ik sport af en toe en ik rijd natuurlijk paard. Daarnaast wandel ik stevig met de honden.

Ik heb me er bij neergelegd en ben tevreden met wie ik ben en hoe ik er uit ziet :)
De rest van de wereld alleen nog niet.

Uiteraard blijf ik er wel gewoon op letten, zeker als ik bijvoorbeeld griep heb gehad en wat minder heb gegeten.

Ineke2

Berichten: 33216
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bewust aankomen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:34

Dat is wel balen inderdaad, zodra ik ziek ben of stress heb eet ik minder. Dus probeer ik dan extra lekkere dingen in huis te hebben en maaltijden die snel klaar zijn.

maras

Berichten: 2361
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 21:28

Een topic over aankomen en daaronder een levensgrote advertentie over 7 kilo afvallen met Keto :D

Een paar jaar geleden ben ik gaan intermittent fasten omdat ik had begrepen dat dit goed voor je cellen in je lichaam zou zijn ( even heel simpel uitgelegd) niet omdat ik wilde afvallen maar inmiddels ben ik toch wat kilo's kwijt wat niet de bedoeling was.

Het lukt mij nu ook niet meer om dat erbij te krijgen maar afgezien van de vele opmerkingen dat ik nu toch echt weer wat moet gaan aankomen ( altijd geadviseerd door mensen die in mijn ogen best wat mogen kwijt raken) voel ik me kern gezond en energiek dus voor diegene die vinden dat ze wat moeten aankomen hoop ik dat ze dit vinden omdat ze te weinig energie hebben of het altijd koud hebben, dat is niet prettig.

Havermout met kwark, kokosolie en flink wat noten +'honing in de ochtend en voor het naar bed gaan geeft in ieder geval goede vulling.

Summerfly

Berichten: 2919
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 21:34

Sem_ schreef:
Ik ben zelf ongeveer 14 kilo aangekomen dankzij eten en krachttraining. Wat mij heeft geholpen (en nog steeds helpt): in ieder geval een goed ontbijt, lunch en avondeten. Eerder at ik altijd maar wat (vaak ook ongezond). Nu eet ik nog steeds veel lekkere, minder gezonde dingen, maar ik zorg in ieder geval dat ik ook genoeg voedzame dingen eet. :D Mocht een flink ontbijt nou te veel zijn in één keer dan kun je het ook opdelen. Bijvoorbeeld om 8 uur twee boterhammen en om 10 uur nog twee boterhammen. Naast die drie grotere eetmomenten zorg ik dat ook twee/drie tussendoortjes neem: bijvoorbeeld iets van fruit, kwark, een reep en 's avonds lekker een bakje chips en een chocolaatje. Als mogelijk kan het helpen om die eetmomenten ook echt op vaste tijden te plannen. Eventueel zou je ook kunnen meal preppen (doe ik zelf eigenlijk nooit).

Ik weet dat veel mensen mindful proberen te eten, ik probeer dat juist niet te doen door bijvoorbeeld iets te kijken ondertussen. :+

Verder beleg je boterhammen/yoghurt/havermout (wat je dan ook eet) extra dik. Net een beetje extra boter, plakje kaas (om maar wat te noemen). Kies volle producten. Neem vloeibare calorieën (een smoothie bijvoorbeeld), gebruik olie om in te bakken. Eet dagelijks een handje noten. Neem net dat hapje extra op het moment dat je normaal zou stoppen. Als het lukt om wat structuur aan te brengen en vol te houden dan zal het vanzelf normaal (en makkelijker) worden. Wat dat betreft is het echt een kwestie van discipline boven motivatie. Als je eenmaal merkt dat je wat aankomt zal dat waarschijnlijk ook weer motiverend werken.

Ik noem nu heel veel maar probeer ook niet in één keer alles drastisch om te gooien, dan maak je het jezelf veel te moeilijk en het moet ook een beetje leuk blijven. :) Probeer kleine stapjes te zetten om het op die manier behapbaar te maken. Bijvoorbeeld eerst één extra boterham per dag. Vooral niks overhaasten.

Qua sport, toen ik begon zat ik op twee keer per week. Ik weet niet of je al bekend bent met krachttraining, maar het kan heel helpend zijn om een (aantal) keer een PT sessie te nemen. Je zou dan ook een schema op maat kunnen laten maken. Dan weet je zeker dat je goed met je doelen bezig bent. Inmiddels zit ik zelf op vier keer per week krachttraining (gericht op powerliften) en ik ben echt verliefd geworden op trainen (terwijl ik mezelf altijd als a-sportief zag). Het sporten motiveert mij ook heel erg om goed te blijven eten.

Dit is wat mij heeft geholpen, dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar misschien kun je er wat uithalen!


Wat een fijne post Sem, dankjewel! Ik ga je tips absoluut gebruiken.
Ik merk dat ik het best wel eng vind om naar een sportschool of PT te gaan, ik heb echt 0,0 conditie en ben bang dat ik dan een beetje voor l*l sta :o moet ik natuurlijk lak aan hebben, maar ik ga toch eerst de komende weken met wat beginner workouts aan mijn conditie werken. Kleine stapjes :))
Heb jij ervaring met protein powders/mass gainers om te helpen met de calorieën? Ik merk dat het door social media zaligmakend lijkt maar ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen ermee. Het verwerken in smoothies en shakes lijkt mij wel een makkelijke manier om het geforceerde “overeten-gevoel” een beetje tegen te gaan, een goed gevulde shake drinkt toch minder moeizaam weg dan een heel bord eten.

Sem_
Berichten: 7810
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 21:58

Snap ik helemaal, het is ook spannend. Je moet maar zo denken, iedereen in de sportschool is een keer begonnen! Je kunt ook een keertje binnenlopen en alleen op de loopband gaan o.i.d. Gewoon even rustig rondkijken en ervaren. :) De standaard apparaten kan meestal weinig bij misgaan en er staat doorgaans ook iets van uitleg op het apparaat. Verder heb ik heel veel filmpjes gekeken, van iedere oefening kun je heel veel vinden op Youtube! Maar niks mis mee om eerst zelf thuis een beetje aan de slag te gaan.

Eerlijk gezegd is mijn conditie ook niet fantastisch hoor, ik hou helemaal niet van dingen waar je van buiten adem raakt. :))

Proteïne poeder heb ik in het verleden wel genomen, kan zeker een toevoeging zijn. Zolang het geen vervanging wordt van een normale maaltijd. Maar als jij er veel moeite mee hebt om genoeg proteïne binnen te krijgen dan kan een shake daar zeker bij helpen! Ik vind ze zelf vooral heel vies, maar mijn vriend vindt ze dan weer heerlijk haha. Wat betreft mass gainers, dat heb ik op een blauwe maandag weleens geprobeerd, maar het mixte totaal niet. Het kan een hulpmiddel zijn om net even dat zetje te geven, maar ik zou het niet als vervanging nemen.

Ineke2

Berichten: 33216
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:01

Extra naar de sportschool ga ik niet. Ik heb een paard en ik wandel. Financieel en qua tijd lukt het mij nu niet om ook nog naar de sportschool te gaan. Ach ik ben in mijn vrije tijd dus wel aardig wat uurtjes buiten bezig.