Wel of geen kind willen, hoe die keuze maken?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Mandy_89

Wel of geen kind willen, hoe die keuze maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-22 12:44

Eigenlijk al een lang lopend dilemma, wil ik wel of geen kind..

Ik lijk er maar niet uit te komen eigenlijk, mijn vriend wil wel erg graag een kind en hoopt dat ik uiteindelijk dan ook ja zal beslissen om ervoor te gaan.

Wat mij vooral tegenhoud is het idee van zwanger zijn en de bevalling, dat lijkt mij gewoon verschrikkelijk. En heb een gigantische hekel aan ziekenhuizen, naalden en alles wat daarbij komt kijken.. dat als ik daaraan denk, ik meteen denk euhh laat maar..

Maar als ik dan aan de toekomst denk, dat de rest van mijn leven blijft zoals nu is, in die vaste sleur van werken, wonen, vakanties. Voelt ook niet compleet zeg maar. Dan kan het misschien wel leuk zijn om dan een stap verder te nemen in het leven.

Ben wel een zorgzaam type, maar toch vind ik kinderen niet leuk ofzo, eerder irritanten ik begrijp ze niet. Nu zijn er ook geen kinderen die ik echt goed ken,alleen van kinderen van...kennis,schoonfamilie etc. En ben niet zo'n allemansvriend, meer een kat uit de boom kijker.

Nu ben ik bang dat ik later misschien ook spijt zal krijgen als ik op een Nee twijfel blijf hangen, ik wordt 33 dit jaar dus moet en wil ook niet te lang wachten met beslissen.

Hoe hebben jullie bokkers deze beslissen weten te nemen? En misschien nog tips voor mij?

Doubtless

Re: Wel of geen kind willen, hoe die keuze maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:46

Je kiest niet voor een kind om aan de sleur te ontkomen.
Als ik jouw post lees denk ik 'vooral niet doen'.

Bij ons was het geen beslissing. Het was een sterk verlangen waar we aan toe gegeven hebben.

Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:48

Heel simpel bij twijfel niet doen! Een kind heeft een behoorlijke impact op je leven en daar moet je echt met de volle 100 procent zelf achter staan.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:48

Doubtless schreef:
Je kiest niet voor een kind om aan de sleur te ontkomen.
Als ik jouw post lees denk ik 'vooral niet doen'.

Bij ons was het geen beslissing. Het was een sterk verlangen waar we aan toe gegeven hebben.

Hier helemaal mee eens. Ondanks alle honderden redenen die ik kan bedenken om geen kinderen te willen, is het verlangen naar kinderen zo sterk dat het allemaal niet meer uitmaakt.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Rodevlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:49

Ik ga met Doubtless mee.
Ik zie vrijwel geen motivatie om het wel te doen (als het je überhaupt gegeven is natuurlijk). Misschien voelt het meer als een maatschappelijke verplichting voor jou.
Hier was de wens en verlangen voor een kind groot en inderdaad geen overweging.

In dit geval zeg ik zeker bij twijfel niet doen, een auto of een paar schoenen kun je nog verkopen mocht het tegenvallen maar een kind niet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:49

Lastig. Het enige waar je niet over hoeft te twijfelen is liefde voor je kind. Ik vond andermans kinderen ook niet zo leuk, maar de mijne zijn geweldig.

Bij mij heb ik het altijd geweten. Ik vond zwanger zijn niet zo leuk, maar mijn bevallingen waren prachtig.

Een vriendin van me was ook heel erg bang voor zwanger zijn en de bevalling, en die heeft hulp gekregen nog voordat ze zwanger was. Uiteindelijk is ze na de 1e, ook voor een 2e kindje gegaan.

Succes met je lastige keuze. Goed dat je hierover nadenkt.
Laatst bijgewerkt door Storm op 19-08-22 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Laatst bijgewerkt door Storm op 2 min geleden, in het totaal 261285 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:50

Ik volg even... ben iets ouder, maar zit eigenlijk in precies hetzelfde schuitje.

Nu zie ik niet eens op tegen zwanger zijn, maar wel alles wat daarna komt. (poepluiers, kots, slapeloze nachten). Ook al weet ik dat het waarschijnlijk goed zou komen, ik weet gewoon nog altijd niet, of ik mijn hele leven om wil gooien (want ja, zoals wij nu leven, dat kan gewoon echt niet met een kleine, dan kun je niet te pas en te onpas weg, en niet dat wij op vakantie gaan of uitgaan, maar wij hebben veel dieren, die niet aan huis staan, dus rijden wat af, je kunt niet als je kind op bed ligt een koe gaan verlossen met zijn 2 en het kind dan maar thuis laten)......

En daar komt dan ook nog de huidige situatie in de wereld bij, waarvan ik ook niet weet of ik daar een kind aan toe wil voegen.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Qimm

Nou ja het zwanger zijn, bevallen en ziekenhuizenverhaal is natuurlijk maar een relatief korte tijd aan de orde en is waarschijnlijk prima te behappen.

Wat denk je dat er zo leuk is aan een kind?
Heb je er bij stilgestaan dat een kind er echt niet voor zorgt dat je niet in een sleur komt te zitten? (ik vrees zelfs het tegenovergestelde)

Ik hoef ze zelf zeker weten niet, ik denk dat mijn leven er qua kwaliteit op achteruit zal gaan. Kinderen krijgen, vind ik, moet je dan ook echt -ECHT- willen. De komende tig jaar zal je leven draaien om het kind en schijnbaar zul je je de rest van je leven zorgen maken of ze wel gelukkig zijn. Als dat voor jou een prima vooruitzicht is, dan ga er voor. Ik ken zat mensen die het helemaal heerlijk vinden.

Doe het iig niet omdat je denkt dat je leven er misschien leuker van wordt, of omdat iemand anders zegt dat het hoort of omdat je partner het heel graag wil.
Denk er eens goed over na, praat met mensen en vorm hierin je eigen beeld en beslis dán.

Wat je ook kiest, succes!

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Marjo

Als de zwangerschap/bevalling hetgeen is wat je tegenhoudt, waarom kijk je dan niet naar adoptie?

Voor mij is het al jaren heel duidelijk dat ik geen kinderen wil. Ik heb niets met kinderen en ik kan er ook niks mee. Ik zie alleen maar de nadelen van kinderen nemen :P

Sometimes, being lost is not knowing how to get from where we are to where we want to be, where we need to be. -Evan Buckley, 9-1-1

Horse Event Pro: Een fotoverslag van de zaterdag || MB-Shots: Fotografie van mens & dier || Nationale Tentoonstelling KVTH 2023 in beeld

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:52

Ik denk dat je voor een kind kiest, of zou moeten kiezen, omdat je met heel je wezen voelt dat je het kind wil. En dan boeien al die dingen die jij op noemt niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:54

Marjo schreef:
Als de zwangerschap/bevalling hetgeen is wat je tegenhoudt, waarom kijk je dan niet naar adoptie?

Voor mij is het al jaren heel duidelijk dat ik geen kinderen wil. Ik heb niets met kinderen en ik kan er ook niks mee. Ik zie alleen maar de nadelen van kinderen nemen :P

Voor mij precies zo. Ik ben inmiddels 40, maar wist al vanaf mijn pubertijd dat ik geen kinderen wilde.
Terwijl ik kinderen op zich best leuk vind, zeker vanaf een jaar of 10. Ik werk ook veel met kinderen. Dus het is geen antipathie. Maar ik wil ze gewoon niet van mezelf.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Veilig kruiden en planten plukken voor je paard: Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:54

Ben je bang niet bang voor een sleur met kinderen? Het brengt uiteraard veel nieuwe dingen mee, maar je hebt wel minder vrijheid. Ik denk ook dat het een gevoel is, de ene krijgt opeens heel erg de behoefte aan kinderen en een ander misschien nooit

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:55

Je merkt hier nu vooral de komst van de duidelijke
JA (ik wil kinderen)
NEE (ik heb en wil niks met kinderen)

maar er zijn ook legio mensen, die onder een derde categorie vallen, en dus nog in de Misschien fase zitten.....Ik ken ook heel veel mensen, die vanuit deze fase hebben besloten om er voor te gaan, en uiteindelijk daar heel blij mee zijn, maar die gewoon toegeven nooit die "oergevoelens" gehad te hebben. En dat zijn echt geen mindere ouders hoor. Dus in dat opzicht is er geen goed of fout.

Ik heb voor mezelf altijd besloten, dat zolang ik nog zo twijfel, ik er niet aan begin. En wie weet verandert dat nog wel, want niks zo raar als hormonen ;-)

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:56

Je gaat van ons echt geen antwoord krijgen op je vraag vrees ik.
Ik kies bewust voor geen kinderen. Deels om dezelfde reden als jij. Angst voor naalden, ziekenhuizen, pijn etc. Als ik hoor van zwangere vrouwen of nieuwbakken moeders dat zusters gewoon huppakee het dekentje wegslaan en even met hun vingers in je poeren om weet ik wat te doen. Nee bedankt. Daarnaast heeft een vrouw die zwanger is geweest 50%meer kans op vroegtijdige incontinentie, blaas- en baarmoederverzakking etc. (trust me, ik heb minor gerontologie gedaan).
Een baby hebben lijkt me echt funest voor mijn humeur. Ik vind babys niet schattig of lief of lekker ruiken. Vooral mijn partner zou ik een kleine baby niet aan doen. Die huilen om de zoveel uur en dat verpest je nachtrust. Mijn partner heeft een paar jaar gekampt met een depressie en ik weet zeker dat hij daar weer in belandt dan.
Ikzelf werk fulltime (eigen bedrijf) en wil niet moeten schipperen tussen carriere en gezin.
En daarnaast heb ik al miljoenen zorgen over mn dieren. Als er iets is ben ik in de stress. Zeker met een opgroeiend kind lijkt me echt heel stressvol. En als ik kijk naar de wereld..... Nouja daar ga ik niet eens woorden aan vuil maken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:57

Wij hebben ook onwijs lang getwijfeld en er was niet echt iets wat daarbij hielp. Er is zo'n boek 'het babydilemma' geloof ik maar ook de (gratis via de mail na aanmelden) oefeningen hielpen hier niet om de keus te maken. Lijstjes met voordelen en nadelen werkten niet want we konden geen rationele reden bedenken om er wel aan te beginnen. De enige reden was 'omdat we het graag willen' en daar waren we dan net niet zeker van. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om er wel voor te gaan omdat we ons wel over een x aantal jaar met een gezinnetje zagen in plaats van met z'n tweetjes. Eigenlijk precies wat jij zegt: het leven is nu fantastisch samen maar vinden we dit leven over 10 jaar nog net zo leuk?

Wat betreft de zwangerschap en bevalling: ik vond er persoonlijk niks aan. Ik voelde me enorm, die buik zat in de weg en tegen het einde had ik olifantenpoten. En dan laten we de wekenlange misselijkheid en onderzekerheid of alles wel goed gaat nog buiten beschouwing. Je bent inderdaad een speldenkussen, ook als alles gewoon goed verloopt, en als het minder goed verloopt mag je nog een paar keer extra. En gelukkig mag je tegenwoordig gewoon zeggen dat je sommige dingen niet leuk vindt. Je hoeft (in elk geval bij de meeste mensen) niet meer te faken dat het een grote blije roze/blauwe wolk is. En als jij zo'n geluksvogel bent waarbij dat wel zo blijkt dan zijn dan is dat alleen maar fantastisch :D

En alles wat daarna komt kan je volgens mij toch niet inschatten. Je hebt baby's die altijd slapen en baby's die nooit slapen en alleen maar gillen en alles er tussen in. Misschien kun je goed tegen slaapgebrek, misschien ben je twee jaar lang een zombie. Doe je je kind vanaf een paar weken oud regelmatig een nachtje uit logeren voor me-time of wil je juist je kind geen meter bij je vandaan tot 'ie loopt.

Succes met je beslissing!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:58

Een kind krijg je voor het leven en niet voor even.
Als het tegenvalt kan je er geen afstand van doen, zoals met een hond, kat, konijn of goudvis.

En sleur, tja, ik denk dat je van de ene sleur gewoon in een andere sleur komt.

Ik heb nooit een kinderwens gehad, maar desgevraagd zou het bij de afweging zijn: carrière opgeven op paard opgeven. Beide waren en zijn voor mijn geen optie.

En je vriend heeft makkelijk praten hè. Die hoeft niet met die toeter rond te slepen, het kind eruit te persen, de mogelijk bijkomende lichamelijke ongemakken te ervaren van misselijkheid tot het risico op een lijf dat de rest van je leven kapot is. Een beetje speculeren met de gezondheid van een ander voor je eigen gewin. Zo kan ik ook wel iets willen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:00

Ne neemt geen kind omdat je bang bent voor de sleur, of denkt dat je een volgende stap in het leven moet nemen. :n Je neemt een kind omdat je de plicht en de drang voelt om een goed functionerende volwassene op deze wereld wil zetten. Dat is de ENIGE legitieme reden om een kind te nemen. Denk daar over na.
Wil jij al je hebben en houwen erin stoppen om een klein ding van 0 tot 18 op te voeden en te begeleiden, alles ervoor te doen, alles te leren zodat het aan het eind van de rit zelfstandig in deze maatschappij kan staan? Ik haal niet uit je verhaal dat je daar erg geïnteresseerd in bent, dus in dat geval: NIET DOEN!!

Edit: Als je erover twijfelt een kind te nemen voor je partner, praat eerst eens met Moestuin hier op bokt. Zij heeft een kind genomen omdat haar partner dat graag wilde, en nu draait zij voor de zorg op.
Laatst bijgewerkt door topsylover op 19-08-22 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Qimm schreef:
Nou ja het zwanger zijn, bevallen en ziekenhuizenverhaal is natuurlijk maar een relatief korte tijd aan de orde en is waarschijnlijk prima te behappen.

Wat denk je dat er zo leuk is aan een kind?
Heb je er bij stilgestaan dat een kind er echt niet voor zorgt dat je niet in een sleur komt te zitten? (ik vrees zelfs het tegenovergestelde)

Ik hoef ze zelf zeker weten niet, ik denk dat mijn leven er qua kwaliteit op achteruit zal gaan. Kinderen krijgen, vind ik, moet je dan ook echt -ECHT- willen. De komende tig jaar zal je leven draaien om het kind en schijnbaar zul je je de rest van je leven zorgen maken of ze wel gelukkig zijn. Als dat voor jou een prima vooruitzicht is, dan ga er voor. Ik ken zat mensen die het helemaal heerlijk vinden.

Doe het iig niet omdat je denkt dat je leven er misschien leuker van wordt, of omdat iemand anders zegt dat het hoort of omdat je partner het heel graag wil.
Denk er eens goed over na, praat met mensen en vorm hierin je eigen beeld en beslis dán.

Wat je ook kiest, succes!

Een kind zorgt idd juist voor sleur want je raakt veel vrijheden kwijt doordat je naar kinds agenda moet gaan leven. School, clubjes alleen op vakantie in de schoolvakanties IPV dat je vrij bent om verre reizen te maken in elk seizoen dat je daar zin in hebt.

En dan nog de zorgen over de leefbaarheid en betaalbaarheid van onze maatschappij.

Qimm

het is denk ik vooral belangrijk om je te beseffen welke impact het gaat hebben op je leven. De leuke en minder leuke dingen. En als je van het gehele vooruitzicht (poepluiers vs. een stralende babylach, gillende peuter in het gangpad van de supermarkt vs. een knutselwerkje, bekladderde muren vs. een dekenfort bouwen en ga zo maar door) blij wordt dan weet je dat het een goed idee is. Lijkt het je een ramp dan weet je zeker dat je het niet moet doen. En als je nog steeds in de misschien groep valt dan heb je iig bij alle facetten stilgestaan en maak je een keuze met je verstand.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:04

Ik zie met name redenen waarom je ze niet zou willen.

Wat zijn voor jou redenen waarom je wel kinderen zou willen? En wat maakt dat je kinderen van je zelf wil en niet zoals hier boven ook aangegeven wordt bijvoorbeeld geadopteerd of pleegkinderen?

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:05

Yessy schreef:
Wij hebben ook onwijs lang getwijfeld en er was niet echt iets wat daarbij hielp. Er is zo'n boek 'het babydilemma' geloof ik maar ook de (gratis via de mail na aanmelden) oefeningen hielpen hier niet om de keus te maken. Lijstjes met voordelen en nadelen werkten niet want we konden geen rationele reden bedenken om er wel aan te beginnen. De enige reden was 'omdat we het graag willen' en daar waren we dan net niet zeker van. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om er wel voor te gaan omdat we ons wel over een x aantal jaar met een gezinnetje zagen in plaats van met z'n tweetjes. Eigenlijk precies wat jij zegt: het leven is nu fantastisch samen maar vinden we dit leven over 10 jaar nog net zo leuk?

Wat betreft de zwangerschap en bevalling: ik vond er persoonlijk niks aan. Ik voelde me enorm, die buik zat in de weg en tegen het einde had ik olifantenpoten. En dan laten we de wekenlange misselijkheid en onderzekerheid of alles wel goed gaat nog buiten beschouwing. Je bent inderdaad een speldenkussen, ook als alles gewoon goed verloopt, en als het minder goed verloopt mag je nog een paar keer extra. En gelukkig mag je tegenwoordig gewoon zeggen dat je sommige dingen niet leuk vindt. Je hoeft (in elk geval bij de meeste mensen) niet meer te faken dat het een grote blije roze/blauwe wolk is. En als jij zo'n geluksvogel bent waarbij dat wel zo blijkt dan zijn dan is dat alleen maar fantastisch :D

En alles wat daarna komt kan je volgens mij toch niet inschatten. Je hebt baby's die altijd slapen en baby's die nooit slapen en alleen maar gillen en alles er tussen in. Misschien kun je goed tegen slaapgebrek, misschien ben je twee jaar lang een zombie. Doe je je kind vanaf een paar weken oud regelmatig een nachtje uit logeren voor me-time of wil je juist je kind geen meter bij je vandaan tot 'ie loopt.

Succes met je beslissing!

Dat dus. En toch, is mijn kind de leukste van de hele wereld. Zegt degene die pertinent geen kinderen wilde tot ze zwanger bleek. Ondanks een zware zwangerschap en bevalling en wat blijvende fysieke schade. Ik zou het met liefde nogmaals doormaken voor mijn kleine kerel.

Als je het niet heel zeker weet (wel of niet), is er bijna geen keuze in te maken.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:06

ynskek schreef:
Ik zie met name redenen waarom je ze niet zou willen.

Wat zijn voor jou redenen waarom je wel kinderen zou willen? En wat maakt dat je kinderen van je zelf wil en niet zoals hier boven ook aangegeven wordt bijvoorbeeld geadopteerd of pleegkinderen?

Geadopteerd kun je er ook niet zomaar vanaf.

Zou gewoon een paard nemen als je zorgbehoeftes hebt.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-22 13:06

Sky_As schreef:
Je merkt hier nu vooral de komst van de duidelijke
JA (ik wil kinderen)
NEE (ik heb en wil niks met kinderen)

maar er zijn ook legio mensen, die onder een derde categorie vallen, en dus nog in de Misschien fase zitten.....Ik ken ook heel veel mensen, die vanuit deze fase hebben besloten om er voor te gaan, en uiteindelijk daar heel blij mee zijn, maar die gewoon toegeven nooit die "oergevoelens" gehad te hebben. En dat zijn echt geen mindere ouders hoor. Dus in dat opzicht is er geen goed of fout.

Ik heb voor mezelf altijd besloten, dat zolang ik nog zo twijfel, ik er niet aan begin. En wie weet verandert dat nog wel, want niks zo raar als hormonen ;-)

Ja lastig hoor die twijfels, erbij komt ook dat mijn vriend zijn geduld een beetje opraakt omdat hij 39 wordt en hij zichzelf dan te oud vind worden als we nog jaren gaan wachten.

Had ook besloten zolang ik nog twijfel niet doen, maar die druk wordt intussen wel groter. Daarnaast heeft mijn vriend ook twijfels of hij nog wel samen wil blijven als ik echt duidelijk voor een nee ga. Omdat het voor hem wel echt een levensdoel is geworden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:07

Ik heb 4 kinderen. Voor we aan de eerste begonnen moest ik ook niets van kinderen hebben, vond ze een beetje eng eerlijk gezegd. Ik had nog nooit een baby vastgehouden of verschoond.
Maar op een gegeven moment begon het toch te kriebelen, heel cliché, rammelende eierstokken. Dus er toch voor gegaan. Ik vond zelf het zwangerzijn echt geweldig! Zo'n oergevoel, een kindje dat in je groeit.
Bevallingen zijn iets minder, de eerste 2 keer medisch in het ziekenhuis.
Maar de laatste 2 heerlijk thuis, toen kwamen er geen naalden aan te pas en was het gewoon een heel fijne ervaring.

Veel succes met je overwegingen. Nog een cliché, maar wat mij betreft zijn mijn kinderen echt een verrijking van mijn leven.

Iedere dag BBBeter

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:08

Hoe zou je er in staan als je man geen kinderen zou willen?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse