gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 11:00

Mijn vader (80 jaar) heeft al jaren een gehoorapparaat. Hij heeft een klein pensioen en een goedkope zorgverzekering. Hij mag 1x per 5 jaar een nieuwe volgens mij.
Eerder regelde hij dit in z'n uppie maar inmiddels is z'n gehoor zo slecht dat ik met hem mee wil gaan als hij een nieuwe krijgt en wil ik zeker weten dat z'n gehoor echt goed gecontroleerd wordt. Via de telefoon kunnen we eigenlijk niet met hem communiceren omdat hij bijna niets verstaat. Ook als je bij hem bent en met hem praat moet je heel hard praten (of schreeuwen).
Hij ging zelf naar Specsavers maar nu de vraag...zijn er betere adressen voor hem? Zit er verschil in Specsavers/beterhoren/etc etc?

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132481
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:08

Misschien een rare vraag, maar wil je vader zelf ook een hoorapparaat?
Mijn vader is ook slechthorend en heeft ook een hoorapparaat, maar het ligt eigenlijk altijd in de fruitschaal ( :D ) omdat hij er niet mee overweg kan. En omdat hij het blijkbaar wel makkelijk vindt als anderen alles drie keer moeten herhalen (ja, daar vind ik wat van.......).
Het is best wat gedoe om zo'n ding aan te laten meten en je bent er best wat tijd mee kwijt voordat het allemaal goed zit. Daarom de vraag: wil hij het zelf ook? Want anders kun je je een hoop gedoe besparen.

packer
Berichten: 316
Geregistreerd: 12-12-09
Woonplaats: Buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:17

Hoi, ik heb sinds een week of 4 nieuwe gehoorapparaten, tip die ik je wil geven, ga naar een echte hoorwinkel, beter horen of schooneberg.
ik ben ook niet aanvullend verzekerd, en ja, je bent zo wie zo je eigen risico kwijt.
Als je vader dermate slechthorend is, is misschien een tripje langs de kno geen slecht idee, en dan vandaar uit langs het audiologisch centrum. Deze nemen een uitgebreide test af, en kunnen adviseren welke stappen je moet nemen, dit wordt vergoed door de verzekeraar.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 11:33

Oscar, hij heeft ze nu ook en hij wil inderdaad nieuwe. Heeft zo ongeveer zitten aftellen tot hij weer 'mag'
Packer, dat heeft hij in het verleden al gehad, zo'n test etc bij de kno arts

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132481
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:36

Och, dat is wel heel erg sneu inderdaad.
Mijn vader had goede ervaringen bij Beter Horen. Hij is ook eens bij Specsavers geweest, maar daar probeerden ze hem van alles aan te smeren.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 11:38

ja, t is echt triest. Er valt eigenlijk alleen nog (met veel geschreeuw) te communiceren als je bij hem bent. Ik woon bijna 1 1/2 uur rijden van hem, m'n oom en tante nog verder weg. En een kleine familie. Een vriend van hem, z'n buren en de thuiszorg, die spreekt hij het meest

Friesfanaat

Berichten: 1405
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:40

Hier ben ik degene die slechthorend is, om de 5 jaar mag ik inderdaad nieuwe ´uitzoeken´. Na jaren bij Schoonenberg gezeten te hebben ben ik overgestapt naar Beter Horen, dit bevalt mij (en ik ben erg moeilijk wat mn gehoor betreft) erg goed. Vanwege de mate van slechthorend zijn bij mij is het standaard dat ik eerst langs de KNO-arts ga voordat ik nieuwe toestellen uitzoek bij Beter Horen.

Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen (in het topic of PB, maakt mij niet uit)

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:40

Naast het eigen risico is er ook een eigen bijdrage van 25% van het toestel. Soms wordt de eigen bijdrage vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Als hij een goedkope verzekering heeft, verwacht ik dat er geen aanvullende verzekering is met deze vergoeding.
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/gehoorapparaat

Als je vader weinig geld heeft, kun je eens bij de gemeente vragen om bijzondere bijstand. Of voor volgend jaar misschien een gemeentepolis, afhankelijk van het aanbod in zijn woonplaats en welke kosten hij nog meer heeft.

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 12:11

hij heeft inderdaad geen aanvullende polis.
Inmiddels wat reviews gelezen, waarbij Schoonenberg het beste eruit komt.
Denk dat we sowieso maar eens een ander moeten kiezen dan waar hij eerder naartoe ging.
Friesfanaat, waarom bevalt Beter Horen jou beter?

Friesfanaat

Berichten: 1405
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:14

Kinke schreef:
hij heeft inderdaad geen aanvullende polis.
Inmiddels wat reviews gelezen, waarbij Schoonenberg het beste eruit komt.
Denk dat we sowieso maar eens een ander moeten kiezen dan waar hij eerder naartoe ging.
Friesfanaat, waarom bevalt Beter Horen jou beter?


Bij Schoonenberg zat ik vanaf mijn geboorte, hier waren ze op den duur van mening beter te weten hoe mijn gehoorapparaten afgesteld moesten worden dan dat ik dat zelf zou weten. Toen dus gewisseld naar Beter Horen waar er meer naar mij geluisterd wordt en ze ervan uitgaan dat ik zelf het beste kan bepalen wat prettig is qua afstelling en wat niet.

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132481
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:21

Citaat:
.......waar er meer naar mij geluisterd wordt.......


Sorry, maar daar moest ik even om lachen :))

Volgens mij zijn er ook weleens acties waarbij je (tijdelijk?) die eigen bijdrage niet hoeft te betalen (als in: dat de hoorwinkel het vergoed)? Of ben ik nu in de war met iets anders?

Friesfanaat

Berichten: 1405
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:24

Oscar schreef:
Citaat:
.......waar er meer naar mij geluisterd wordt.......


Sorry, maar daar moest ik even om lachen :))

Volgens mij zijn er ook weleens acties waarbij je (tijdelijk?) die eigen bijdrage niet hoeft te betalen (als in: dat de hoorwinkel het vergoed)? Of ben ik nu in de war met iets anders?


Hahaha, ik had hem zelf niet eens door :') :+

Nico12
Berichten: 831
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:47

Sedert 17 jaren heb ik hoortoestellen. Elke 5 jaren nieuw. Belangrijk voor mij, ik wil niets instellen, moet goed zijn onder alle omstandigheden. Tevens wil ik 75% van de basis verzekering. Ook de eis categorie 5.
Na talloze proefexemplaren wil ik alleen Widex. Mijn huidige hoortoestellen, voldoen aan al mijn eisen.
Mijn eisen waren te hoog voor: Beter horen en Schoonenberg omdat de proefexemplaren niet voldeden of ze willen of kunnen Widex niet leveren. Schoonenberg haakte direct af: geen interesse.
Ik heb ze van een onbekende leverancier maar is hofleverancier van Widex waardoor de meeste hoorwinkels afvallen, gebruik google en Widex, daarna zoek hoorwinkel.
Het addertje onder het gras is dat de meeste hoorwinkels niet zullen meewerken aan categorie 5 bij bejaarden op hogere leeftijd. Dus liggen de hoortoestellen soms ongebruikt wegens problemen.
De prijs van Widex categorie 5 zonder aanvullende verzekering, dus basis verzekering in Nederland is € 175,- per stuk. Onderhoudspakket 5 jaren is € 550,-
Spec savers hoeft niet slecht te zijn maar is chinees spul, heb 1 keer proefset gehad. Widex is deens en wegens de hoogste kwaliteit is daar een prijsverschil.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 12-08-22 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:49

Ik ga naar Schoonenberg en om alles vergoed te krijgen naar de kno arts voor een gehoortest.

thirteenn

Berichten: 2091
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:57

Ik zit al van kinds af aan bij beterhoren (ben nu 27) en vind ze daar heel fijn. Je mag hoorapparaten gewoon twee weken ofzo testen. Ik heb geen ervaring met zaken zoals specsavers qua gehoor, maar ik zou liever ergens gaan waar ze focussen op gehoor en het er niet als ‘erbij’ doen. Ik heb sinds een paar maanden weer nieuwe (oplaadbaar, geen gepruts met batterijen meer) en toen ik ze net in kreeg klopte het geluid niet helemaal, maar ik kreeg ook niet goed uitgelegd hoe het klonk. Toch wist ze precies wat ik bedoelde en heeft ze het opgelost. Vind het zo fijn hoe goed ze met je meedenken en naar je wensen luisteren. Ze weten ook precies wie ik ben en dat vind ik ook een fijn idee :+

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 14:55

bedankt voor alle info. Nico, toevallig is 1 van de aanbieders van Widex vlak bij mijn vader in de buurt en ook nog een winkel waar de zorgverzekeraar mee akkoord gaat :)

vierspan

Berichten: 308
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:49

marleen_usar schreef:
Ik ga naar Schoonenberg en om alles vergoed te krijgen naar de kno arts voor een gehoortest.



Interessant! Zou je daar wat meer toelichting over kunnen geven?

Friesfanaat

Berichten: 1405
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:51

vierspan schreef:
marleen_usar schreef:
Ik ga naar Schoonenberg en om alles vergoed te krijgen naar de kno arts voor een gehoortest.



Interessant! Zou je daar wat meer toelichting over kunnen geven?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar, tot nu toe altijd de 25% eigen bijdrage moeten betalen namelijk.

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:39

Ik ga zo ie zo 1 keer per jaar naar de kno arts, en laat daar nu een gehoortest doen dat is voor de vergoeding. Als ik de test bij de winkel laat doen heb ik geen vergoeding.

DuoPenotti

Berichten: 31745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:45

marleen_usar schreef:
Ik ga zo ie zo 1 keer per jaar naar de kno arts, en laat daar nu een gehoortest doen dat is voor de vergoeding. Als ik de test bij de winkel laat doen heb ik geen vergoeding.

?
Omdat ik jonger dan 65 ben moet ik ook naar de kno voordat ik een toestel krijg.
Anders doet de hoorzaak het niet eens.
Ik kom dus volgens kno arts in aanmerking voor een hoortoestel.
Maar betreft vergoeding is dat niet anders dan een 65 plusser.

Nico12
Berichten: 831
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:18

Kinke schreef:
bedankt voor alle info. Nico, toevallig is 1 van de aanbieders van Widex vlak bij mijn vader in de buurt en ook nog een winkel waar de zorgverzekeraar mee akkoord gaat :)


Dat is fijn, Widex stelt hoge eisen aan gehoorwinkel waardoor ze schaarser zijn. Vraag tevens naar de categorie indeling. Bij mazzel wil de winkel de vragenlijst invullen. De meest geavanceerde toestellen waarmee de zorgverzekeraar akkoord gaat is categorie 5 (van 1 tot 5)
Boven de categorie 5 is vrije markt.

novita13

Berichten: 412
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:28

Wat misschien voor je vader handig is een gehoorapparaat die je aan een mobiele telefoon kan koppelen. Dit heeft mijn schoonmoeder sinds een half jaar en dat is heel erg fijn.

Voorheen kon ik haar nooit bereiken omdat ze de telefoon niet hoorde. Als hij nu binnen bereik ligt kan ze met haar gehoorapparaat opnemen en praten.

Zij is hier erg blij mee en wij ook!

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 21:12

is dat dan een smartphone Novita?
m'n vader heeft wel een mobieltje maar geen smartphone

novita13

Berichten: 412
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:23

Kinke schreef:
is dat dan een smartphone Novita?
m'n vader heeft wel een mobieltje maar geen smartphone


Als je telefoon Bluetooth functie heeft kan dat. En ik denk wel dat het een smartphone moet zijn dan…. Maar dat weet ik niet zeker. Mijn schoonmoeder heeft een iphone 4 mega oud maar wel Bluetooth erop.

Ceetje_bokt
Berichten: 5230
Geregistreerd: 01-05-07

Re: gehoorapparaten (vergoed door zorgverzekeraar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:18

Ik heb gehoorapparaten en toen ik wist dat ik weer nieuwe moest, ben ik eens gaan shoppen bij de verschillende verzekeraars. Hoewel tevreden over fbto, overgestapt op het 50+ pakket van CZ. Ook prima, maar een veel betere vergoeding voor mijn apparaten. Heel tevreden over Beterhoren, ware het niet dat met geen van hun apparaten tevreden was qua vorm. Toch weer terug naar Schoonenberg en direct het eerste paar zat weer als vanouds. Ik heb er idd eentje met een app op mijn telefoon, maar maak er wei ig gebruik van. Heb bij Beterhoren de meest geavanceerde op dit moment mogen proberen, maar vond het niks: te veel mogelijkheden. Die wordt alleen vergoed als je kan aantonen dat deze echt nodig is.