Dieet zonder koolhydraten, lactose en weinig fruit

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Dieet zonder koolhydraten, lactose en weinig fruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 15:18

Hoi!

Ons zoontje van 4 heeft al lange tijd veel buikpijn. We hebben zijn ontlasting goed laten onderzoeken en er is in de vertering en microbiomen het e.e.a. mis, waar we dus mee aan de slag gaan om dat weer op peil te krijgen.

Afspraak met de diëtist wordt ingepland maar we gaan op korte termijn op vakantie. Een mooi moment om alvast wat nieuwe dingen te introduceren maar ik merk dat het een behoorlijke zoektocht is naar 'lekkere' dingen. Omdat we wel graag meteen wat veranderingen willen doorvoeren zijn we op zoek naar tips.

Hebben jullie nog goed ideeën of producten? Hier moeten we op letten:
- Koolhydraatarm
- Zo min mogelijk melksuikers, fruitsuikers, zetmeel en alle toegevoegde suikers
- Lactosevrij
- Wel voldoende voedingswaarde ivm zijn groei, dus het liefst niet echte dieetproducten

Hij is gek van ijs, kaas, pasta en brood. Pasta hebben we inmiddels vervangen voor linzenpasta en dat slaat gelukkig goed aan! Het is een moeilijke eter dus groente gaat er niet zo goed in. Tips daarvoor zijn natuurlijk ook welkom!

Tatjanaa

Re: Dieet zonder koolhydraten, lactose en weinig fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:25

Oi, dat is een lijst.. Eerste waar ik aan moet denken zijn FODMAP recepten of lijsten zodat je kan zien welk product waar op deze lijst staat (veel-weinig suikers)

Verder kan je best wel veel variëren met zelf pannenkoekjes, cake en muffins waarin je groente onherkenbaar in verwerkt. Deze kan je ook met amandel of boekweitmeel maken en plantaardige melk. Kan straks thuis even kijken naar wat recepten.

Heel veel succes met de zoektocht. Hopelijk knapt je zoontje snel op en gaat het beter met z’n buik :)

Ik wil

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:26

Ik eet en drinkt ook veel dingen niet ik vind rijstemelk lekker ik gebruik ook amandelmeel. Ook veel vegan producten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:29

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 15:47

Bedankt al!

@Tatjanaa: FODMAP ken ik inhoudelijk niet, weet alleen dat het behoorlijk streng is... maar bedankt voor de tip, gaan we daar eens kijken.

Pannekoekjes, cakes en muffins met groente erin is een hele goede! Als je wat recepten wilt delen, graag!

@marleen_usar: rijstmelk, kokosmelk, amandelmelk/meel zijn allemaal dingen die we gaan proberen

@veerledec: klopt, linzenpasta is niet koolhydraatarm. Helemaal zonder koolhydraten kan ook niet... en het is voor hem een betere optie dan gewone pasta. Maar die groentepasta gaan we ook zeker proberen.

Waterijsjes van Slimpie is een goede! Het nadeel van de ijsjes die je doorstuurt is dat het ook meteen een Light product is en niet lactosevrij.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:01

veerledec schreef:
Linzenpasta is niet koolhydraatarm toch? Dit wel: https://www.action.com/nl-nl/p/zero-pasta-spaghetti/ en anders dit: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... -spaghetti

Als broodvervanger is er koolhydraatarm brood te koop, of je kan kiezen voor verschillende koolhydraatarme crackers.

Kaas is koolhydraatarm.

Ijs: waterijsjes van Slimpie, gewoon ijs gaat deze best goed: https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... met-stevia

Van lactose geen verstand overigens.

Linzen en peulvruchten in het algemeen zijn absoluut niet koolhydraatarm, pasta wat men daarvan maakt dus ook niet ;)

Ze zijn wel glutenvrij, maar dat is uiteraar heel wat anders.

Vrijwel alle vegan zuivelvervangers zitten ook altijd war koolhydraten in, omdat deze op basis van peulvruchten (soja) of granen (haver, rijst) worden gemaakt. Zo heeft haver- en rijstmelk aardig wat meer koolhydraten dan gewone melk.

Bij koolhydraatarm, lactosevrij, melksuikervrij, fruitsuikervrij en zetmeelarm hou je zo weinig over - namelijk vlees, vis, olie, sommige noten, harde kaassoorten, beperkte heoveelheid vegan zuivel obv soja, groene groenten... en niet veel meel eigenlijk - dat ik me afrvraag of zulk restrictief dieet door een arts is voorgeschreven? Bij googlen op microbioom onderzoek + ontlasting kom ik namelijk weinig nuttigs tegen :?

ir_2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:06

Heb je al echte (allergie)testen gedaan? Bijvoorbeeld ook op gluten? Dat is in veel gevallen handig om te doen vóór dat je dingen elimineert.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:24

Lactosevrij: er zijn capsules die zorgen dat de lactose word afgebroken,ook zijn er druppels voor in een pak melk te doen die zorgen dat de lactose word afgebroken zodat je gewoon melk kunt gebruiken om bv pannekoeken enz kunt maken,zelf nerm ik lactosevrije melk van campina,maar voor in het buitenland zijn die druppels handiger

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:29

Wat is je doel met natuurlijke koolhydraten zoveel mogelijk elimineren. Deze heeft hij nodig. Denk dat het verstandig is om eerst met een goede dieetist rond de tafel te gaan. Koolhydraten (niet de geraffineerde suikers) heeft je lichaam gewoon nodig. Probiotica en een grote afwisseling van groenten en fruit is denk ik echt een aanrader. Hoe meer soorten gezonde voeding hoe meer de darmflora hersteld. Lactose en granen zou je idd kunnen proberen te vermijden, maar ik schik van jouw plannen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:35

Sojamelk bevat minder koolhydraten dan gewone melk.

Op de vraag of en hoeveel koolhydraten een kind nodig heeft kon de diëtiste hier in ieder geval geen zinnig antwoord geven..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:37

Waarom ook geen fruit? Je kan heel lekker brood maken met bananen, of cakejes op basis van havermout ook met banaan of dadels. Maar dat zijn wel veel fruitsuikers.

Enige snacks die ik nu zo kan verzinnen zijn groentechips, groente dippen in humus, of eiersalade.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 16:40

@fly_high: het ging ook om de soort koolhydraten. Die van linzen zijn dan beter dan die van alle toegevoegde suikers. Wat opzich logisch klinkt.
Het is niet door een arts voorgeschreven. Mocht je er meer over willen weten kan het uiteraard via PB

ir_2021: jazeker er zijn verschillende allergie/intolerantietesten gedaan en dat is het niet

@happytime, die vond ik net indd ook in mijn zoektocht dus zal eens vragen in hoeverre dat nu zinvol is om te geven

@scrabbel: natuurlijke koolhydraten hoeven niet geëlimineerd te worden, volgens mij zeg ik dat ook nergens? We moeten er alleen op letten dat het niet teveel wordt. Ik weet dat je lichaam het nodig heeft ;) vandaar dat we ook een gesprek met een diëtiste aangaan voordat we hier daadwerkelijk mee verder gaan.

Tot die tijd voeren we alleen kleine veranderingen door hoor, dus bang hoef je niet te zijn. Als we al kleine dingen kunnen veranderen (bijv lunchen met ei ipv met brood) dan is dat al winst.

SusanH: hij mag wel fruit maar niet teveel fruitsuikers. Uit alle onderzoeken lijkt hij sterk te reageren op suikers van alle soorten. Fruit krijgt hij sowieso 1x per dag en dat blijft ook zo.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:51

Keto? Heb he ook genoeg vervangproducten voor

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:55

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:04

Haf_Woezel schreef:
Keto? Heb he ook genoeg vervangproducten voor

Je moet keto niet willen bij een kind van 4. Fruit blijft toch idd wel belangrijk, in fruit zitten heel veel goeie dingen.

Ik volg een dieet gelijkend op fodmap, maar dan nog veel strenger, maar ik mag wel fruit. Qua zoetmaker is honing misschien een optie?

Eieren worden hier nu veel gegeten. Vaak ook met spek.
Kefir (lactosevrij, als yoghurtvervanger) met een stuk fruit in stukjes en noten, da's mijn ontbijt.
Ik eet ook wel eens yucachips uit de wereldwinkel.
Een zoet tussendoortje is hier wel eens een medjouldadel met een walnoot erin.

Het lastige is vaak dat vegan producten vol suiker zitten. Glutenvrij en lactosevrij leven dan ook weer in op andere dingen. Het is niet makkelijk. Goede, deskundige opvolging is wel heel belangrijk.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:13

veerledec schreef:
Sojamelk bevat minder koolhydraten dan gewone melk.

Gewone sojamelk heeft meer koolhydraten dan koemelk, alleen ongezoet heeft wat minder, niet aan gedacht dat mensen sojamelk ongezoet nog te nassen vinden :P haha

Kirstenn schreef:
@fly_high: het ging ook om de soort koolhydraten. Die van linzen zijn dan beter dan die van alle toegevoegde suikers. Wat opzich logisch klinkt.
Het is niet door een arts voorgeschreven.

@scrabbel: natuurlijke koolhydraten hoeven niet geëlimineerd te worden, volgens mij zeg ik dat ook nergens? We moeten er alleen op letten dat het niet teveel wordt.

Als het alleen om natuurlijke koolhydraten gaat is gewone pasta net zo goed als linzenpasta, koolhydraten in graan zijn namelijk net zo natuurlijk als koolhydraten in linzen. En geen van beide bevat toegevoegde suikers.

Ik vermoed dat het om iets van holistische /alternatieve behandeling gaat, dat verklaart waarom het best vaag is wat wel en niet mag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:26

Ik zou met een kind van deze leeftijd helemaal niet zo aan gaan rommelen maar naar een diëtiste in het ziekenhuis gaan via de kinderarts.

Natuurlijk zijn koolhydraten uit een volkoren boterham of uit volkoren pasta beter dan de witte lege varianten. Maar het blijven koolhydraten. Die een kind ook nodig heeft
Zijn alle "berry" fruit minder in suikers dan bijvoorbeeld druiven.
Maar dat is allemaal gekeken vanuit volwassenen, niet vanuit een kind in de groei.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 18:01

We hebben ook een doorverwijzing naar de diëtiste in het ziekenhuis alleen omdat de afspraak daarvoor nog even duurt, willen we alvast wat dingetjes veranderen. Er is in z'n huidige voedingspatroon namelijk genoeg wat te verbeteren is.

Keto producten ga ik echt niet geven. Hij is volop in de groei en ga dus echt geen Light of andere dieetproducten geven.

Thanks iig Fly_high van je toelichting over koolhydraten. Dan hoeven we ons daar dus niet zo druk over te maken.

Hij krijgt overigens al alles in volkorenvariant. En als ik het zo lees dan gaan we vooral kijken naar wat minder suikers en de rest laten we maar even zo tot de diëtiste.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:22

Citaat:
Als het alleen om natuurlijke koolhydraten gaat is gewone pasta net zo goed als linzenpasta, koolhydraten in graan zijn namelijk net zo natuurlijk als koolhydraten in linzen. En geen van beide bevat toegevoegde suikers.

Ik vermoed dat het om iets van holistische /alternatieve behandeling gaat, dat verklaart waarom het best vaag is wat wel en niet mag.

Pardon...?

Ik geef toe: 'koolhydraat arm' / alleen natuurlijke koolhydraten - dat soort termen kunnen nog van alles betekenen.

@TS: ... bedenk ook dat als je etiketten leest: suiker heeft zo'n 15 verschillende namen.
Als je je weinig fruit geeft, maar verder gezonde voeding zonder toegevoegde suiker (glucosefructosesiroop en nog - tig andere namen) ga je op zich wel de goede kant op...
... maar behalve fruit zijn er natuurlijk nog wel andere dingen 'die natuurlijk zijn' maar hoog scoren qua suikers of zetmeel.
Dus ik weet net niet of dit een goede interpretatie van het advies is.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 18:28

Dat weet ik, dus daar gaan we zeker op letten. En het zit in zoveel verstopt... en voordat die andere 'natuurlijke' dingen die hoog scoren gaan verminderen/elimineren hebben we gewoon de begeleiding van een diëtiste nodig, dat is ons inmiddels wel duidelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:35

Ik denk voor nu dat je al een heel eind bent als je geen aanmaaklimonade geeft, ook die zonder toegevoegde suikers zit boordevol suiker.
Niet kookt met pakjes en zakjes.
Pizza bijvoorbeeld maken met amandelmeel.
Veel groente en minder pasta dan op de recepten staat. Dat vult ook.
Bij fruit zijn lijstjes welke het meeste suiker en zetmeel hebben en welke minder.
Dan ben je voordat je hulp hebt niet vlug verkeerd bezig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:38

Ik kan de boeken van Sandra Bekkari aanraden trouwens, er is nu ook een fodmaps boek maar alle boeken zijn goed. Recepten die geschikt zijn voor jong en oud.

Idd, vers koken is al héél veel, geen verwerkte voedingsmiddelen, of die alleszins beperken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:52

Tieneke schreef:
Je moet keto niet willen bij een kind van 4.

Heb je hier een bron bij? Ik kwam dus niet verder bij de diëtiste of online (zoontje met diabetes, niet eigenwijs bedoeld dus maar ik zoek meer info).
Laatst bijgewerkt door veerledec op 04-08-22 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:53

Kirstenn schreef:
Keto producten ga ik echt niet geven. Hij is volop in de groei en ga dus echt geen Light of andere dieetproducten geven.

Alleen dit stuk geeft al aan dat je nog totaal geen kennis hebt van keto. Ik denk dus dat het heel verstandig is om toch te wachten tot de afspraak bij de diëtist.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:17

Deze website maakt wel een aantal bedenkingen die me logisch lijken: https://prirucnik.hr/nl/keto-za-djecu-o ... sigurnost/

Keto kan bij bepaalde aandoeningen wel een oplossing bieden aan kinderen, maar ik zou het nooit als een standaard zien voor elk kind. Zoals ook op de website beschreven is, is eten o.a. ook iets cultureels. In mijn ogen weegt dat beperken niet op als je kind er geen fysieke noodzaak voor heeft.

Mijn achterneefje (de zoon van mijn nicht, diëtiste die het diabetescentrum heeft opgericht) heeft een heel aparte vorm van Crohn, een vorm die je zelden tegenkomt, heel extreem. Jarenlang hebben ze gezocht naar het juiste dieet voor hem, maar je kan het niet keto noemen. Hij krijgt vooral veel voeding en supplementen die de darm herstellen, waardoor hij nu doorgaans klachtenvrij is...maar hij moet wel continu opletten en zich houden aan regels. Maar fruit mag hij onbeperkt eten.

Ik denk dat keto vaak wordt toegepast door mensen die geen begeleiding krijgen, het is erg in de mode om te vermageren. Terwijl het niet noodzakelijk nodig is om gezond(er) te leven, al heeft natuurlijk op veel mensen wel een positief effect, ik wil het zeker niet demoniseren of zo :'). Ik ben zelf een paar jaar geleden in de problemen geraakt omdat ik onbewust keto at, maar mijn nieren reageerden bijzonder slecht en plots zag ik met een zware nierbekkenontsteking. Ik had geen begeleiding op dat moment.
Een dieet volgen om af te vallen is vaak iets anders dan een dieet volgen om gezond te zijn. Elk lichaam is anders en ieders nood is anders. Het hoeft niet keto te zijn, wil ik maar zeggen.

Ik ben geen deskundige, maar het is mijn kijk erop ;-)