Werken aan zelfvertrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Anne_V

Werken aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 21:44

Ik kon geen recent topic vinden over dit onderwerp, vandaar dat ik er zelf 1 open.

Ik zit momenteel wat in de put vanwege mijn gebrek aan zelfvertrouwen. In mijn verleden zijn er verschillende dingen gebeurd die mijn zelfvertrouwen flink hebben aangetast, ik merk dat ik daar nu nog last van heb.

Omdat ik hierdoor veel frustratie, verdriet en boosheid richting mezelf voel, wil ik hier aan gaan werken. Ik loop alleen ontzettend vast bij hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Iemand tips of ervaringen om te delen hoe jullie dit doen? :)

xChanelx

Re: Werken aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:50

Als eerste: wat naar dat je je zo voelt :knuffel:

Ik zou je aan willen raden om aan te kloppen bij de praktijkondersteuner bij de huisarts of een psycholoog.
Zelf realistisch naar jezelf kijken is zó ingewikkeld als je eenmaal (vaak) kritische gedachten hebt. Het kan zoveel schelen als je dat met iemand doet.

Verder heeft het mij erg geholpen dat je niet je gedachten bent, maar dat je gedachten hebt. Hoe jij naar jezelf kijkt, is dus jouw "verzinsel" en niet (per de) de waarheid. Dat vond ik best een verademing :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:51

Ik ben echt super slecht in tips geven.

Er zullen hier andere zijn die je beter opweg kunnen helpen

Maar stap 1 heb je al gezet, het erkennen en eraan willen werken

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:54

Pfoeh, ik denk dat dat een hele lastige vraag is. Iedereen is anders, en daardoor is hetgeen wat helpt voor iedereen ook anders. Maar weet dat je niet de enige bent :(:)

Wat je vast ergens leest is 'bedenk positieve gedachten'. Dit is o zo moeilijk, vooral als je een negatieve gedachte hebt. Wat bij mij werkt is om een 'neutrale gedachte te bedenken.

Bijvoorbeeld:
Negatief: 'deze klus gaat mij nooit lukken'
Neutraal: 'er is een kans dat de klus prima gaat'
Positief: 'Het gaat mij zeker lukken! Dat kleine klusje!'

De neutrale gedachte is een stukje makkelijker om te geloven dan de positieve gedachte. En zo kun je het wat opbouwen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:58

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:01

Proberen veel positieve ervaringen op te doen. Ik durfde nooit voor mensen te praten, ben ook niet van sociale kletspraatjes, maar ik vond het zo leuk om bezig zijn met de natuur en was zo enthousiast dat ik mijn enthousiasme wou delen. Ik was echt zo super zenuwachtig de eerste keer maar inmiddels neem ik groepjes mensen mee op pad en vertel over de natuur. De mensen zijn altijd heel enthousiast dus mijn missie is gelukt :D

Ik was ook heel bang dat mensen iets zouden vragen wat ik niet zou weten, maar ook dat blijkt oké te zijn.

Wat ook kan helpen is misschien bepaalde cursussen zo heb ik daarvoor even bij toastmasters gezeten die op een hele positieve manier helpt met het praten voor groepen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:02

Allereerst stoppen met jezelf te vergelijken met anderen. Niet kijken naar wat anderen allemaal wel hebben en jij niet. Maar je juist focussen op jouw kwaliteiten en jouw mooie kanten. Je moet eigenlijk op zoek naar jezelf. Waar houd je van? Waar hecht je waarde aan? Wat vind je leuk om te doen?
Neem tijd voor jezelf en minimaliseer je social media gebruik. Ga dingen ondernemen die je leuk vind om te doen en die je energie geven. En wees lief voor jezelf. Je hoeft niet perfect te zijn, goed is goed genoeg.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 22:04

xChanelx schreef:
Als eerste: wat naar dat je je zo voelt :knuffel:

Ik zou je aan willen raden om aan te kloppen bij de praktijkondersteuner bij de huisarts of een psycholoog.
Zelf realistisch naar jezelf kijken is zó ingewikkeld als je eenmaal (vaak) kritische gedachten hebt. Het kan zoveel schelen als je dat met iemand doet.

Verder heeft het mij erg geholpen dat je niet je gedachten bent, maar dat je gedachten hebt. Hoe jij naar jezelf kijkt, is dus jouw "verzinsel" en niet (per de) de waarheid. Dat vond ik best een verademing :o

Dat vind ik zelf dan meteen weer zo'n hele grote stap, ik denk dat mijn voorkeur er toch naar uit gaat om het eerst zelf te proberen met behulp van praten met anderen, zonder meteen naar een psycholoog te stappen.

Goed om te onthouden dat ik niet hetzelfde ben als wat ik denk over mezelf! Dank je :)

hagelslag schreef:
Ik ben echt super slecht in tips geven.

Er zullen hier andere zijn die je beter opweg kunnen helpen

Maar stap 1 heb je al gezet, het erkennen en eraan willen werken

Haha, dan kan ik stap 1 alvast doorstrepen, misschien is het dan toch niet zo moeilijk als ik denk :D ;)

Kookaburra schreef:
Pfoeh, ik denk dat dat een hele lastige vraag is. Iedereen is anders, en daardoor is hetgeen wat helpt voor iedereen ook anders. Maar weet dat je niet de enige bent :(:)

Wat je vast ergens leest is 'bedenk positieve gedachten'. Dit is o zo moeilijk, vooral als je een negatieve gedachte hebt. Wat bij mij werkt is om een 'neutrale gedachte te bedenken.

Bijvoorbeeld:
Negatief: 'deze klus gaat mij nooit lukken'
Neutraal: 'er is een kans dat de klus prima gaat'
Positief: 'Het gaat mij zeker lukken! Dat kleine klusje!'

De neutrale gedachte is een stukje makkelijker om te geloven dan de positieve gedachte. En zo kun je het wat opbouwen.

Ooh dat is een goede tip :j Ik heb gelezen om positief te denken, maar dat is een grote stap. Grote stappen werken bij mij niet. Bij mij zit het er ook in dat ik risico's vermijd en snel angst heb voor bepaalde zaken.
Laatst bijgewerkt door _Anne_V op 01-08-22 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 22:14

Sem_ schreef:
Misschien heb je iets aan dit (werk)boek: https://www.bol.com/nl/nl/p/boom-hulpbo ... oductTitle :)

Lijkt me een handig hulpboek! Heb je er zelf ook ervaring mee?

moonsparkle schreef:
Proberen veel positieve ervaringen op te doen. Ik durfde nooit voor mensen te praten, ben ook niet van sociale kletspraatjes, maar ik vond het zo leuk om bezig zijn met de natuur en was zo enthousiast dat ik mijn enthousiasme wou delen. Ik was echt zo super zenuwachtig de eerste keer maar inmiddels neem ik groepjes mensen mee op pad en vertel over de natuur. De mensen zijn altijd heel enthousiast dus mijn missie is gelukt :D

Ik was ook heel bang dat mensen iets zouden vragen wat ik niet zou weten, maar ook dat blijkt oké te zijn.

Wat ook kan helpen is misschien bepaalde cursussen zo heb ik daarvoor even bij toastmasters gezeten die op een hele positieve manier helpt met het praten voor groepen

Positieve ervaringen zullen inderdaad goed helpen, maar ik stress dan weer zo erg, waardoor ik bepaalde zaken uit de weg ga omdat ik bang ben dat het een negatieve ervaring wordt.

Suzanne F. schreef:
Allereerst stoppen met jezelf te vergelijken met anderen. Niet kijken naar wat anderen allemaal wel hebben en jij niet. Maar je juist focussen op jouw kwaliteiten en jouw mooie kanten. Je moet eigenlijk op zoek naar jezelf. Waar houd je van? Waar hecht je waarde aan? Wat vind je leuk om te doen?
Neem tijd voor jezelf en minimaliseer je social media gebruik. Ga dingen ondernemen die je leuk vind om te doen en die je energie geven. En wees lief voor jezelf. Je hoeft niet perfect te zijn, goed is goed genoeg.

Bingo :+ Precies wat ik doe. Ik vergelijk mezelf met anderen en hoe ik meer zou moeten/willen zijn. Ik ben nu weer op zoek naar mezelf, ik ben een enorme people pleaser, dus het is lastig om weer meer met mezelf in verbinding te komen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:20

Als je zoveel stresst, is het misschien geek gek idee om dat aan de huisarts te vertellen. Iedereen vermijd wel eens iets, maar het moet niet je leven gaan beheersen. :(:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:38

Ik ben zelf erg fan van de boeken en het gedachtegoed van Gijs Jansen, zeker als je aan het vermijden bent.

Bv dit boek:
Afbeelding
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:48

Qua zelfhulp (nuttig..!) ben ik een fan van TA, Transactionele Analyse.

Er staat links en rechts vrij veel over op het internet.
(En het is jaren geleden ooit ontwikkeld om het therapieproces duidelijker te maken, 'on-mysterieus' te maken, ook nuttig.)

Om de gedachte te bepalen : 'een mens bestaat uit drie delen' (met weer allemaal sub-delen)
in plaatselijk jargon:
je gevoel heet 'kind'
je nuchtere verstand heet 'volwassene'
en hoe het hoort, moet, sociale regels en wat al niet heet 'ouder'.

Tip 1 in TA: pluk deze drie goed uit elkaar.

Je hebt nare dingen meegemaakt, en die hebben de neiging 'boe ouders' (vergelijk boeman; Engels : pig parent) te worden.

"Maak je boeouder 'leeg'" en maak je eigen, innerlijke troostende ouder boordevol."

Accoord, de volgende vraag is hoe je dit doet (er zijn 100 dingen mogelijk), maar het doel kun je alvast helder formuleren: ik wil een 'lege' boeouder en de goed gevulde innerlijke troostende (steunende, toejuichende, etc) ouder.

Wat een manier is:
1) opmerken 'Ho, hier heb ik er geloof ik één!'
2) Ga nuchter nadenken in hoeverre het nu echt terecht is - gebruik je logische verstand, buiten de mening van de mogelijke boe ouders om.
Pluk ze echt uit elkaar...!!!!
3) Troost je innerlijke kind: je gevoel is het deel van jou dat de klappen krijgt.
4) Als het een boe ouder is, ga je over tot de aanval. 'Kop dicht, niets van waar en wegwezen...!!!'
(En soms moet je één en ander met grote regelmaat herhalen. 'Het zij zo', niet alle boe ouders gaan braaf in 1x weg. Volhouden!)

En neus binnen TA ook eens rond mbt de reddingsdriehoek (officiële naam drama driehoek)
en de 'spelletjes' (die veel over manipulatie vertellen).

Succes!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-08-22 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:48

Misschien is een life coach iets voor je? Klinkt een beetje minder “spannend” dan een psycholoog maar kan super hulpzaam zijn!

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 22:49

Kookaburra schreef:
Als je zoveel stresst, is het misschien geek gek idee om dat aan de huisarts te vertellen. Iedereen vermijd wel eens iets, maar het moet niet je leven gaan beheersen. :(:)

Het is gelukkig niet zo dat ik altijd stress, maar nu ik even in de put zit wel. Ik haat het en daarom wil ik het veranderen :j

Huisarts voelt nog als een te grote stap. Ik probeer het liever eerst zelf.

verootjoo schreef:
Ik ben zelf erg fan van de boeken en het gedachtegoed van Gijs Jansen, zeker als je aan het vermijden bent.

Bv dit boek:
[ [url=m/QmxBji.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wOwKOR.png]Afbeelding[/url] ]

Dank voor de tip, ik houd van lezen, dus zal er naar kijken :)

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 22:52

Janneke2 schreef:
Qua zelfhulp (nuttig..!) ben ik een fan van TA, Transactionele Analyse.

Er staat links en rechts vrij veel over op het internet.
(En het is jaren geleden ooit ontwikkeld om het therapieproces duidelijker te maken, 'on-mysterieus' te maken, ook nuttig.)

Om de gedachte te bepalen : 'een mens bestaat uit drie delen' (met weer allemaal sub-delen)
in plaatselijk jargon:
je gevoel heet 'kind'
je nuchtere verstand heet 'volwassene'
en hoe het hoort, moet, sociale regels en wat al niet heet 'ouder'.

Tip 1 in TA: pluk deze drie goed uit elkaar.

*knip*

Succes!

Ik had nog nooit gehoord van TA, maar klinkt goed! Ik ga het eens opzoeken.

Phonix schreef:
Misschien is een life coach iets voor je? Klinkt een beetje minder “spannend” dan een psycholoog maar kan super hulpzaam zijn!

Heb ik inderdaad al aan zitten denken, dit is inderdaad een stap die ik wel zou willen nemen. Alleen even goed kijken wie ik dan het beste kan inschakelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:58

In plaats van een psycholoog oid, zou ik je weerbaarheidstraining aanraden.

Wel even opletten of diegene er een opleiding voor gevolgd heeft.

Een coach kan ook wel, maar er zijn heel veel zelfbenoemde coaches die dit aanbieden na een cursus van 6 dagen en die kunnen je ook goed van de wal in de sloot helpen.

Een weerbaarheidstraining van een goed opgeleide trainer kan je wel echt verder helpen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:00

Het kan ook helpend zijn af te wegen wat je graag zou willen leren/veranderen. Je hebt verschillende "stromingen"/manieren. Bijv. je gedachten ombuigen, je gedachten/jezelf accepteren, meer uitzoeken waar het gevoel vandaan komt enz. Dit kan veel richting geven ook aan welke boeken of tips je zouden kunnen helpen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:05

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:05

Ik ben een beetje anti-coach. Er zitten echt hele goede tussen hoor. Maar sommigen hebben hun papiertje na een paar dagen training en helpen jou allemaal maT verder de put in.

Zelfde heb je trouwens bij 'psycholoog'. Die titel is onbeschermd. Ik mag mijzelf ook psycholoog noemen. Alleen heb ik geen kaas van dat vak gegeten :P Dus mocht je ooit die stap zetten, let even goed op ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:06

De eerste keer dat ik ging spreken bij toastmasters heb ik met een trillende stem voorgelezen en sprongen de tranen in mijn ogen en toch daarna was ik zo blij dat ik het wel had gedaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:09

Ik weet niet of het een richting is die je op wil, maar mij helpen de programma's van Tony Robbins heel erg. Hij heeft regelmatig online gratis dingen, maar bijvoorbeeld UPW (unleash the power within) vond ik erg fijn om mee te doen. Ik doe nu samen met een groep zijn hele programma.

En inderdaad, als je de coach richting op wil, zoek echt een goede uit. Ik heb ook mensen gesproken die coach willen worden waarvan ik denk, misschien moet je eerst je eigen leven eens op orde krijgen voor je iemand anders verder de grond in helpt...

Michael pilarzyck heeft ook een goede podcast.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 23:33

Marije_jiplover schreef:
In plaats van een psycholoog oid, zou ik je weerbaarheidstraining aanraden.

Wel even opletten of diegene er een opleiding voor gevolgd heeft.

Een coach kan ook wel, maar er zijn heel veel zelfbenoemde coaches die dit aanbieden na een cursus van 6 dagen en die kunnen je ook goed van de wal in de sloot helpen.

Een weerbaarheidstraining van een goed opgeleide trainer kan je wel echt verder helpen.

Ik heb inderdaad verhalen gehoord over coaches die een situatie erger maken in plaats van helpen op te lossen, daarom tot nu toe nooit echt mee aan de slag gegaan met het idee.

xChanelx schreef:
Het kan ook helpend zijn af te wegen wat je graag zou willen leren/veranderen. Je hebt verschillende "stromingen"/manieren. Bijv. je gedachten ombuigen, je gedachten/jezelf accepteren, meer uitzoeken waar het gevoel vandaan komt enz. Dit kan veel richting geven ook aan welke boeken of tips je zouden kunnen helpen

Ik vind dit alleen lastig om echt dieper te komen om zo de antwoorden te achterhalen.

Suzanne F. schreef:

Zet ik op mijn lijstje om aan te schaffen, dank!

Kookaburra schreef:
Ik ben een beetje anti-coach. Er zitten echt hele goede tussen hoor. Maar sommigen hebben hun papiertje na een paar dagen training en helpen jou allemaal maT verder de put in.

Zelfde heb je trouwens bij 'psycholoog'. Die titel is onbeschermd. Ik mag mijzelf ook psycholoog noemen. Alleen heb ik geen kaas van dat vak gegeten :P Dus mocht je ooit die stap zetten, let even goed op ;)

Zeker belangrijk om goed op te letten :j
moonsparkle schreef:
De eerste keer dat ik ging spreken bij toastmasters heb ik met een trillende stem voorgelezen en sprongen de tranen in mijn ogen en toch daarna was ik zo blij dat ik het wel had gedaan.

Als iets lukt, is dat zeker een hele goede ervaring :) Kun je me wat meer vertellen over toastmasters? Wat kun je daar zoal leren? Is het een soort lidmaatschap of cursus?

Prairy schreef:
Ik weet niet of het een richting is die je op wil, maar mij helpen de programma's van Tony Robbins heel erg. Hij heeft regelmatig online gratis dingen, maar bijvoorbeeld UPW (unleash the power within) vond ik erg fijn om mee te doen. Ik doe nu samen met een groep zijn hele programma.

En inderdaad, als je de coach richting op wil, zoek echt een goede uit. Ik heb ook mensen gesproken die coach willen worden waarvan ik denk, misschien moet je eerst je eigen leven eens op orde krijgen voor je iemand anders verder de grond in helpt...

Prairy schreef:

Op dit moment weet ik nog niet zo goed wat ik wil / waar ik moet beginnen. Eerste stap is eerst wat informatie verzamelen, zodat ik daarna een plan kan schrijven om zaken aan te pakken / uit te proberen.

is die laatste niet de schrijver van Master your mindset of zoiets?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:36

Wat mij trouwens ook helpt is het opschrijven van positieve ervaringen ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:40

Tony heeft een documentaire op Netflix, I am not your guru. Duurt iets van 1,5-2u (van een 6 daags programma opgenomen), dan kun je vrij snel zien of het bij je past.

En Michael is inderdaad de schrijver van master your mindset (onder andere).

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 23:47

Kookaburra schreef:
Wat mij trouwens ook helpt is het opschrijven van positieve ervaringen ;)

Telt dan elke positieve ervaring, dus ook kleine dingen? Zoals iets heel simpels 'ik heb vandaag lekker gesport'

Prairy schreef:
Tony heeft een documentaire op Netflix, I am not your guru. Duurt iets van 1,5-2u (van een 6 daags programma opgenomen), dan kun je vrij snel zien of het bij je past.

En Michael is inderdaad de schrijver van master your mindset (onder andere).

Ik ga de documentaire bekijken, dank :)