Overgang of is er iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deugenietje

Overgang of is er iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 22:43

Ik weet niet of ik in de overgang ben of er is iets anders aan de hand met mijn menstruatie.

Ik ben afgelopen 2 maanden, elke 2 week ongesteld geweest.

Ik heb dit nooit gehad.

Ben nog maar 37 jaar oud.

Heb af en toe een soort opvlieger.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben of die wat ouder zijn en die te snel terugkerend menstruatie hebben?

Ik ga morgen met begeleiding bespreken om toch maar naar de huisarts te gaan.

Want kan je via bloedprikken zien of je in de overgang bent?

Tieneke

Re: Overgang of is er iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:57

Toevallig geen covid gehad? Er zijn mensen die door vaccinatie een ontregelde cyclus hebben, maar ook mensen, zoals ik, die dat na een covidinfectie hebben. Laatst twee keer op drie weken, door de pil heen....

Ik heb geen ervaring met de overgang, dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar hoop dat je snel duidelijkheid hebt...

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 23:01

Het was al anderhalf maand aan de gang en na de 4 ongesteldheid had ik corona.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:07

Misschien eens een echo (oid) laten maken van je eierstokken?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 00:05

Mijn moeder heeft dit gehad en had toen vleesbomen. Dat is goedaardig en niks engs maar kan wel voor klachten zorgen, goed om het even uit te laten zoeken.
Verder kun je misschien je schildklierwaardes laten prikken?
Toen mijn schildklier veel te snel werkte had ik ook een soort opvliegers :)

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 01:21

Ik begon ook zo, alleen echt super heftig, ik weet niet of de bloedingen bij jou ook heel heftig zijn?
Helaas heb ik er 2 jaar mee gelopen omdat de dokters het maar op mijn gewicht bleven gooien.
Na 2 jaar bijna non stop bloedingen, en echt heftig ben ik eindelijk door gestuurd en kwam er uit dat ik baarmoederkanker heb.
Ik zou er dus zeker wel even goed naar laten kijken, wie weet is er niks bijzonders aan de hand, maar anders beter er vroeg bij zijn als er wel iets gaande is.
Ik ben trouwens 34.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 07:12

Ik heb al jaren overgangs klachten
Nachtelijk transpireren, overdag hitte aanvallen onregelmatige ongesteldheid.

Ik ben ook eerst onderzocht een echo van de baarmoeder inwendig onderzoek etc
Bloedonderzoek kwam niks uit.

Ze zeiden wel dat als ik een jaar lang geen anticonceptie zou nemen ze dan nog een test konden doen.

Gezien ik geen kinderwens heb besloten niet te stoppen met anticonceptie dat hield nog enigszins regelmaat erin, wel overgestapt op een andere soort

Ik heb dus geen uitsluitsel of het wel of niet overgang is.
Klachten begonnen zo rond m’n 30ste en ik wordt nu 40 en heb ze nog steeds

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:10

Als je geen anticonceptie gebruikt, kunnen ze aan de hand van een bloedtest wel bepalen of je al dan niet in de overgang bent. Zo hebben ze het bij mij wel gedaan in ieder geval. Inmiddels slik ik dagelijks progesteron en heb ik een pleister voor het oestrogeen. De boel is weer in balans met als heel groot voordeel: geen opvliegers meer. Ik was 37 toen het begon.

Maar ik zou gewoon om een verwijzing naar de gynaecoloog vragen. Dan kunnen ze van alles direct onderzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:37

kan van alles zijn, ook een ontregelde schildklier kan deze klachten geven.
dus beter om morgen een afspraak te maken bij de huisarts om een en ander na te laten kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:06

Lieve mensen, laat je niet in de luren leggen...!

Ten eerste hoeft de overgang geen problemen te geven - en als dat wel zo is, kan en moet dit worden onderzocht. (Waar ik vreselijk veel baat en plezier van heb gehad: de ondersteuning van mijn bijnieren door de orthomoleculaire arts. Je bijnieren moeten een deel van de activiteiten van de eierstokken overnemen - en ik stond op dat moment helaas al stijf van de stress...
Dus konden mijn overwerkte bijnieren de overgang er niet bij hebben.
Goed om dit in beeld te brengen en er zijn 'goede kruiden tegen gewassen'.)

En de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse vrouw mbt haar laatste menstruatie is meen ik 52 jaar.
Klachten vóór je 45ste die doen denken aan de overgang: het kan, het komt voor - maar laat je niet afschepen.

Zowel pms, menstruatie als overgang: slik het smoesje niet 'dat die ellende er nu eenmaal bij zou horen'..!!!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:45

Ik zat al met de 36 in de overgang. Het kan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:53

Dit kan alleen een huisarts met testen of doorverwijzing voor een hysteriscopie bevestigen of uitsluiten. Leeftijd zegt niets, want ik was met 37 (ook) in de overgang.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:51

Ik ben sinds mijn 2e vaccinatie (heb er 3 gehad) erg onregelmatig.
Ook opvliegers en dergelijke. Menopauze is door de HA wel uitgesloten.
Eerst was het ook elke 2 weken, nu soms met 6 weken ertussen (dus ja ook tich zwangerschapstesten er doorheen inmiddels), maar medisch is er dus verder niks aan de hand.
Mijn zus en een kennis zelfde probleem sinds de 2e vaccinatie.

Ik neem overigens geen anticonceptie.

Best is om naar de HA te gaan en te vragen op je hormoonspiegels even na te kijken, dan ben je zeker
Ga voor de zekerheid ook langs een gynaecoloog en vraag een doorverwijzing bij de HA voor een echo van de baarmoeder/eierstokken. Zo kan je medisch alles uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:05

laat je bloed testen, daaruit kan men zien of je in de overgang bent. Zo niet dan verder gaan zoeken. Je lijf trekt aan de bel.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 19:31

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest voor mijn vermoeidheidsklachten.

Heb toen ook aangegeven dat ik in 10 week tijd 5 keer ongesteld was geworden.

Dit zou hij mee nemen met het bloedprikken.
De rode bloedcellen wordt op gecontoleerd.
De schildklier en nog wat andere dingen.

Ik mag ook naar ziekenhuis voor echo van de eierstokken en naar de internist voor
de hormoon huishouding.

Ben benieuwd.

26 augustus kan ik al voor de echo terecht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:40

Jeetje, sommige mensen zijn echt nog heel jong in de overgang zeg! :wow:

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:25

Heb begin dit jaar de booster gehaald en 2 maanden daarna Corona gekregen. Sindsdien is mijn hele menstruatie ontregeld. Overgang zou ook kunnen, in onze familie beginnen alle vrouwen rond de 40 en ben zelf 43. Had eind vorig jaar een soort van opvliegers maar een test wees uit dat het nog geen menopauzes was. Nu ook al een hele tijd geen “ opvliegers “ gehad. Ongeveer 2 weken geleden was ik heel kort ongesteld en nu heb ik het weer :?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:36

Cayenne schreef:
Jeetje, sommige mensen zijn echt nog heel jong in de overgang zeg! :wow:

Ik ben zelf vrij jong maar heb vele klachten die lijken op de overgang. Voor de grap laatst opgezocht en 1 op de 1000 vrouwen komt al rond de 20ste in de overgang. Ik schrok daar wel van!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:47

Ik ben rond mijn 40e in de overgang gekomen door bestraling, ben de pil gaan slikken tot mijn 51e want had heftige klachten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:03

Mijn moeder was 36 toen de ellende van de pre overgang begon, ook vast gesteld in het ziekenhuis.

Ik ben nu 45 en ben ook al ruim 2 jaar aan het rommelen met mijn menstruatie. Geen pil etc en was altijd standaard al 17 jaar om de 28 dagen ongesteld.
Dat ging verlopen naar iedere 26 dagen, toen 24 dagen.
En het laatste jaar is het drama. Dan weer 14 dagen ertussen, dan weer 31 maar totaal geen regelmaat erin.
Daarnaast merk ik ook dat mijn gewicht veranderde, met de nacht vaak zwetend wakker worden, slecht slapen.
Hiervoor ook naar de ha geweest want werd er een beetje moedeloos van. Nu de prikpil gekregen om te kijken of we het op die manier kunnen stoppen. Nou eerste 6 weken gingen goed, toen 3 weken lang feest. Als dat zo blijft dan is het ook gelijk het laatste prikje.

Vorig jaar wel 2x een vacc gehad en dit jaar 1x booster, 2 maanden daarna corona. Nu was het daarvoor al flink aan het veranderen, maar heb wel het idee dat de corona het proces versneld heeft