Opgeblazen buik, wat te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Opgeblazen buik, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 21:59

Ik heb met enige regelmaat een heel heftige opgeblazen buik, soms ziet het eruit alsof ik 7 maanden zwanger ben := En dat doet zeer! Het lijkt niet echt op een bepaald soort voedsel te zijn waarop ik reageer, al vermijd ik wel bepaalde producten. Ik ga ook een voedingsdagboek bijhouden om eens te kijken of ik het kan bijhouden.

Maar nu kwam ik op facebook van Sterrenstof Flush tegen. Nu is dat best prijzig en vind ik Sterrenstof al een dubieus bedrijf. Maar toen las ik de reacties over Flush en er waren zoveel mensen die er baat bij hadden, dat ik wel zoiets wil proberen. Nu ben ik wel benieuwd of er mensen op bokt zijn die positieve ervaringen hebben met iets van een ondersteunend middel die een opgeblazen gevoel verminderen.

Ineke2

Re: Opgeblazen buik, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:03

Kauw je wel goed?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 22:04

Ineke2 schreef:
Kauw je wel goed?

Jazeker, neem ook bewust wat kleinere happen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:04

Drink je voldoende? Als ik slechter drink is het wachten op een opgeblazen buik -O- En ik ben heel goed in te weinig drinken..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 22:06

Ook dat doe ik. Probeer zeker 2 liter per dag te drinken, en dat lukt bijna altijd. :j

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:06

Misschien kun je om macrogol / electrolyten vragen via de huisarts. Dat zijn zakjes poeder die je kunt oplossen en kunnen geen kwaad

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:07

Wat vervelend. Een buik alsof je 7 maand zwanger bent klinkt wel heftig. Heb je weleens allergie testen gedaan? Veel testen zijn ook als thuistest verkrijgbaar.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:09

Ik heb ditzelfde heel erg van suikers, waaronder ook veel fruit valt. Ik zwel bijvoorbeeld enorm op van appels. Misschien hier ook eens naar kijken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 22:13

Gitana schreef:
Wat vervelend. Een buik alsof je 7 maand zwanger bent klinkt wel heftig. Heb je weleens allergie testen gedaan? Veel testen zijn ook als thuistest verkrijgbaar.

Wel eens gedaan, maar kwam niet veel uit. Ik denk dat het bij mij komt door stress/trauma. Ik zit vaak in de veel te alerte fase (sympatisch stelsel), waardoor mn spijsvertering ook gewoon niet helemaal lekker werkt. Want de ene keer kan ik onwijs reageren op bijv lasagne (die altijd hetzelfde is) en de andere keer helemaal niet :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:15

Er zijn wel kruiden die kunnen helpen.
Gember en kaneel schieten mij zo te binnen, liefst als thee (niet gloeiend heet drinken, beetje laten afkoelen).
Thijm en oregano kunnen ook helpen.

En je zou eens kunnen rondneuzen met de zoektermen 'ayurveda vata verstoring'.

(Zowel opgeblazen buik als stress/trauma vallen onder het ruime begrip 'vata verstoring'. En er zijn behalve kruiden allerlei tips en gratis informatie beschikbaar over wat juist wel of niet / niet te veel te eten aan groenten, granen, zuivel, etc.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:21

Ik had er ook last van ik eet nu heel anders dus ik laat veel weg. Ik heb er zelden nog last van.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:34

marleen_usar schreef:
Ik had er ook last van ik eet nu heel anders dus ik laat veel weg. Ik heb er zelden nog last van.

Zo'n antwoord heb je wat aan

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:35

Uiteraard goed om naar de oorzaak te zoeken. Om de symptomen behapbaar te houden werkt bij mij rennie deflatine heel goed. En pepermuntcapsules met pepermuntolie erin. Succes en sterkte!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:38

Iedere ochtend een glas water met 2 theelepels backing soda drinken. Ook op de momenten dat je er last van hebt helpt dat.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:42

Hoe is je ademhaling? Je zegt dat je vaak in een te alerte staat bent, wat waarschijnlijk ook betekent dat je te snel/veel ademhaalt. Dit kan ook zorgen voor een opgeblazen gevoel en opgezette buik. (En veel andere vervelende klachten.) Of het daarvan dan ook een 7-maanden-zwanger-buik kan worden weet ik niet, maar wellicht draagt het er aan bij.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:42

Toevallig gisteren bij de huisarts geweest voor hetzelfde. Af en toe ben ik zo opgeblazen dat ik niet eens meer normaal kan zitten, maar alleen languit liggen.
Bij mij is mijn hartmedicatie de oorzaak , bijwerkingen.
Ik heb inderdaad het hier al eerder genoemde macrogol / elektrolyten ( movicolon heet het ook wel) gehad.
Het gespannen gevoel is wat weg , maar de apotheker zei al dat het wasrschijnlijk wel een paar dagen kon duren .
Neem GEEN Iberogast waar ze mee adverteren, daar heb ik een maagzweer van gekregen….
Laatst bijgewerkt door proudmama op 30-07-22 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:43

Probeer eens of het met koolhydraadarm eten vermindert. Ik had dat soms ook en nu ik kha ben gestart is dat weg

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:45

Goh, dit kan aan heel veel dingen liggen. Ik ben na jaren met klachten gaande van opgeblazen gevoel tot een twee jaar durende maagontsteking etc etc aan een darmherstellend dieet begonnen, het lijkt een beetje op fodmap. Het komt er nu op neer dat ik geen gluten mag, bepaalde koolhydraten niet (niet alle koolhydraten zijn slecht), geen lactose en nog heel wat lastigere dingen niet (bepaalde stofjes in groenten zijn ook niet goed etc). Ik neem heel wat supplementen om de darm te herstellen, wel onder medische begeleiding. Het was heel erg aanpassen, maar de klachten zijn wel stilaan zo goed als weg. Hopelijk kan ik binnenkort opnieuw introduceren en zo zoeken wat o.a. de opgeblazenheid triggert.

Een eetdagboek is dus zeker een goed idee. Zo heb ik een tijdje geleden ontdekt dat ik wel durf reageren op rauwe tomaat. Het is niet altijd te zoeken in de lactose-hoek of koolhydraten-hoek bijvoorbeeld...

Moesten de klachten aanhouden, zou ik toch aanraden om bij een diëtist in begeleiding te gaan die op zoek kan gaan naar de oorzaak en niet gewoon een middeltje voorschrijft om het symptoom weg te nemen.

Psychische zaken kunnen zeker een invloed hebben, zeker aanhoudende stress. Ook je gemoed kan je in een dagboek bijhouden.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:46

Heel herkenbaar probleem het is echt letterlijk alsof je 7 maanden zwanger bent. Compleet opgeblazen. Dus ik lees even mee :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:48

Een tabletje Rennie deflatine geeft bij mij direct letterlijk en figuurlijk opluchting. Daarvoor heb ik geen duur sterrenstof o.z.i.d. nodig. Maar wel met mate natuurlijk.

Ik krijg last na het eten van rijst. Vanavond nog. Ik moet dat eigenlijk gewoon niet eten.

En soms kan ik het niet verklaren. Een eetdagboek bijhouden als het voorkomt, kan je mogelijk duidelijkheid verschaffen.

Er zijn ook andere mogelijke oorzaken.
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-07-22 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:49

pillow schreef:
marleen_usar schreef:

Zo'n antwoord heb je wat aan

Waarom? Het is echt waar dat het aan het voedingspatroon kan liggen.

@ts: probeer eens minder koolhydraten te eten en hou een boekje bij met wanneer je er last van hebt. Zo kun je erachter komen bij welke voeding dit voorkomt
Ga je wel goed af? ( poep je regelmatig)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 23:01

Ik ga wel goed af ja haha, al kan het soms dat ik wat later ben maar ook dat komt door spanning.

Ik bedenk me net trouwens dat ik vorig jaar bij de mld arts ben geweest, mede hierom, maar ze konden me niet scopen omdat ik niet leeg kon functioneren :') Dus ze hebben wel mijn maag onderzocht, maar niet mijn darmen.
Ik zag de tip van gember en kaneel voorbij komen, laat dat nou net 2 dingen zijn die ik onbewerkt of in thee echt om te kotsen vind := en ik ben zelfs allergisch voor kaneel :')
Ik gebruik al maagtabletten, ook om te proberen het opgeblazen gevoel wat te temperen maar dat werkt maar deels. Want het is al wel veel minder dan wat het was.
Ik heb overigens al eens een paar dagen koolhydraatarm gegeten maar dat maakte voor mij geen verschil. I kwil wel eens reageren op tomaat, spinazie of andere groentes ook. Maar dus niet altijd, snap je het nog? :')

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:11

Maagtabletten kunnen ook averechts werken, te weinig maagzuur zorgt ook voor een opgeblazen buik/gevoel. Zelf gehad en dat was echt heel naar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:12

Stress kan echt heel veel doen met je buik, daar weet ik alles van.

Ik heb het vooral met melk producten zoals kwark en yoghurt.
Stukje griekse/salade kaas gaat nog wel.
Andere melkproducten eet ik eigenlijk niet en vervang dit allemaal voor de nu peperdure soja producten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:16

Ik pers een citroen uit en daar gaat warm water bij. Dat drink ik in de ochtend, het is voor van alles goed maar ook voor je darmen. Ik drink het met een rietje omdat het zuur niet goed is voor je tanden.