Zenuw aangeprikt bij infuus aanleggen, klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Zenuw aangeprikt bij infuus aanleggen, klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 10:39

11 juli kreeg ik vanwege hartklachten een infuus (bovenop/zijkant linkerpols) in een ambulance. Bij het eerste naaldje kreeg hij geen bloed opgetrokken. Bij het tweede naaldje voelde ik meteen dat hij tegen een zenuw aanprikte. Hij kwam ook niet verder, zei hij (gelukkig :brr: ) en ik zei ook: "au dat was m'n zenuw" en dat beaamde hij. Ik kan een infuus prima hebben maar dit deed écht flink zeer. Toen heeft hij die twee naaldjes laten bungelen en maar in mn elleboog een infuusnaaldje geplaatst omdat we wel op pad moesten vanwege mijn tachycardie van 185bpm en toen die zat, die andere twee naaldjes er pas uit gehaald. Eigenlijk direct vormde zich bij die zenuwprikplek een pijnlijke bult, waar ik de arts in het ziekenhuis nog naar heb laten kijken, zij keek ernaar en zei dat het "morgen waarschijnlijk een blauwe plek zou zijn maar verder niets".

Dat is nu 2,5 week geleden maar naast dat het nog steeds gezwollen en blauw is, heel mooi om m'n Fitbit heen, voel ik wanneer ik met mijn vinger over die tweede prikplek een elektrische sensatie aan de binnenkant van mijn wijs- en middelvinger. Niet pijnlijk, meer een soort buzz. In het ziekenhuis was die bult te pijnlijk om die buzz al te voelen denk ik.

Is dat iets dat bij zo'n zenuwaanprikfoutje hoort en gaat dat ook weer weg met de tijd?
Ik vind dit geen 'ik ga hier direct mee naar de huisarts', omdat ik al zo vaak bij de huisarts kom, ik ben wel benieuwd naar jullie kijk hierop.

Ik zal wat foto's ter beeldvorming bijvoegen.

Afbeelding
Dit was 5 dagen erna
(Even lelijk litteken weggewerkt en die bobbeltjes zijn van het bandje van m'n Fitbit)

Afbeelding
Weer een paar dagen later, het blauwe ging rondom m'n Fitbit zitten.

Afbeelding
Dit is vandaag, zo blauw is het nu nog, je ziet dat het vooral helemaal naar links trekt nu

Afbeelding
Even ter uitleg:
Groen: de eerste prikpoging
Oranje: de zenuwaanprikpoging
Rood: vochtophoping bovenop mijn pols links die ontzettend pijnlijk blijft maar waar helemaal niet geprikt is oid

Edit: ik draag overigens niet elke dag mijn Fitbit, ook weleens dagen niet

UhNee

Re: Zenuw aangeprikt bij infuus aanleggen, klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:58

Ik zou het tijd geven. Niet helemaal hetzelfde, maar tijdens een vingerprik in het ziekenhuis is er bij mij ook een zenuw geraakt in m’n vingertop (wijsvinger rechterhand, en ik ben rechts dus gebruik die vinger veel). Had toen inderdaad ook een vreemde prikkelende sensatie als ik het aanraakte. Het is daarna nog een tijdje ‘gevoelloos’ geweest. Het heeft echt een paar maanden geduurd, maar nu nergens meer last van.

Hopelijk is het inmiddels weer goed met je hart, schrikken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:03

Daar kan inderdaad best nog even tijd over gaan en is erg vervelend maar weinig aan te doen.

Ik prik zelf dagelijks tientallen infusen en ironisch genoeg is er bij mij in een spoed situatie een infuus tegen mijn zenuw aangezet. Kan gebeuren, zeker tijdens een spoed geval. Heeft bij mij toch een week of Drie-Vier weken irritant gedaan. De vocht ophoping kan een beetje verzakt zijn naar een plek door de zwaartekracht of omdat de huid daar meer mee rekt.

Draag je nu nog je fitbit? Want daar zou ik toch wel even mee wachten tot het helemaal genezen is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:06

Ik zou je fitbit aflaten of om je andere pols doen zodat je linkerpols rust heeft.
Zenuwen herstellen heel langzaam dus ja dit gaat nog even duren.

Mocht je het echt niet vertrouwen kna je altijd naar je HA gaan.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:18

Ik ben heel moeilijk te prikken en bij mij zitten ze regelmatig tegen een zenuw.
2x was het zo pijnlijk dat ik tegen het plafond schoot van de pijn.
Maanden daarna heb ik bij aanraken nog een vervelende prikkeling gevoeld.
Werd wel steeds minder.
En ik zet zelf ook infusen etc( verpleegkundige).
Dus ik weet ook hoe lastig het kan zijn en dat je er niets aan kan doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:54

Bij mij blijven de plekken waar ze hebben geprikt voor een infuus of bloedtrekken ook zeker een maand gevoelig. En ik ben heel makkelijk te prikken.
Een zenuw heeft langer nodig om te herstellen. Een gebroken bot geneest sneller, dus geef het tijd. Drie maanden is niet ongewoon.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 18:16

Bedankt voor jullie reacties!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:26

Kan wel weken tot maanden duren voor het weg trekt, zou idd je fitbit om de andere pols dragen en het verder vooral tijd geven!
Alles oké afgelopen in het ziekenhuis qua hartklachten?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 22:09

Nee, blijf klachten houden. Maar ik wacht al 6 maanden op een MRI....
Was al hartpatiënt en bekend bij de cardioloog hiervoor.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:33

Wauw, 6 maanden is echt lang.
Ik heb vorig jaar 4 scans gehad en kon binnen 2 weken terecht.

Ik ben niet makkelijk te prikken en ik moet maandelijks bloed prikken.
En 2 x per jaar aan het infuus maar bij mij blijven de plekken ook vaak lang blauw en gevoelig.

Het infuus laat ik ook in mijn arm zetten ipv mijn hand.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 23:43

Mijn zenuwen hebben er ongeveer een jaar over gedaan om weer een beetje tot rust te komen na een kaakoperatie (dus bij mijn mond). Zijn nu nog steeds wel wat extra gevoelig.

Zou in jouw geval eens kijken om je Fitbit aan je andere pols te doen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 23:56

Hoi TS, als je er echt veel last van hebt zou ik je aanraden om toch even langs de huisarts te gaan. Wellicht heb je een flebitis (aderontsteking) ontwikkelt van het prikken, dat gaat meestal vanzelf over, maar is wel vervelend. Koelen met ijs kan helpen tegen de pijn. In ieder geval even het horloge af laten. Succes!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 11:56

M'n Fitbit draag ik nu rechts maar dat is ook gevoelig ivm ooit gebroken gehad op die plek :') maar ik wil hem wel graag blijven dragen dus dan maar dit.

Ja 6 maanden is bizar lang. Ik weet niet waarom het zo lang duurt, of het is omdat het een speciaal onderzoek is (ik krijg een infuus in de MRI dat mijn hart in staat van inspanning brengt, inclusief hartkloppingen, zweten, duizeligheid, zweten, angstgevoelens, echt zin in :n en dan kunnen ze zien of mijn hartspier daadwerkelijk te zwak is of niet), of dat de wachtlijst voor alle MRI's zo lang is. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat als ik in augustus nog geen oproep heb, ik ga bellen.

Flebitis is het niet denk ik, dat heb ik eens gehad en dat liep echt in de richtingen van de aangeprikte ader, deze pijnlijke zwelling zit nu vooral helemaal aan de andere kant van mijn pols.

Maar het is me nu duidelijk geworden dat zenuwen dus traag herstellen. Wel apart trouwens, want met bloedgas prikken ze ook weleens op een ader maar daar heb ik nooit langer dan 3 dagen last van. Ligt misschien aan de soort/plek van de zenuw dan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:09

Oh wat is dat naar die zenuwpijn van het verkeerd prikken, ik ken het. Al een paar keer gehad helaas, en de eerste keer leek het net of iemand met de punt van een mes in mn arm prikte. Ik schrok daarbij ook onwijs, wat wel goed was voor de adrenalinestoot want ik was een beetje flauw door het bloedprikken := Maar goed, bij mij heeft het ook een maand geduurd voordat ik het echt niet meer voelde. Dus idd even geduld. Bij mij was t ook goed blauw, maar trok wel sneller weg dan bij jou.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:58

paddington schreef:
Wauw, 6 maanden is echt lang.
Ik heb vorig jaar 4 scans gehad en kon binnen 2 weken terecht.

Ik ben niet makkelijk te prikken en ik moet maandelijks bloed prikken.
En 2 x per jaar aan het infuus maar bij mij blijven de plekken ook vaak lang blauw en gevoelig.

Het infuus laat ik ook in mijn arm zetten ipv mijn hand.

vorig jaar kon je in BE ook nog binnen twee weken terecht maar nu echt niet meer. Als je om drie uur 's nachts kan en wil gaan dan geraak je nog wel eens binnen twee maanden aan eentje maar anders is het langer wachten.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:19

Misschien ligt het aan het ziekenhuis?
Ik had de mijne in het AMC en daar hebben ze meerdere mri apparaten staan.

Ik kreeg contrastvloeistof in gespoten tijdens al mijn scans maar merkte er weinig van.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 15:35

paddington schreef:
Misschien ligt het aan het ziekenhuis?
Ik had de mijne in het AMC en daar hebben ze meerdere mri apparaten staan.

Ik kreeg contrastvloeistof in gespoten tijdens al mijn scans maar merkte er weinig van.

Zou kunnen, Gelre heeft overal lange wachttijden volgens mij.

Ik heb het niet over contrastvloeistof, maar over een medicijn genaamd adenosine.

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... /adenosine

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:45

Ik vind het echt schandalig dat je al zo lang moet wachten op een CMR, vooral gezien je op jouw leeftijd al zo tachycard bent. Is een second opinion geen optie?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 15:50

Is een CMR hetzelfde als een MRI?

Ja tijdens het consult in februari zei mijn cardioloog: hou rekening met een wachttijd van 2 a 3 maanden. 4 maanden nog niks gehoord dus gebeld en de radiologie zei: Neee, wij hebben een wachttijd van 6 maanden hier voor. Dus toen dacht ik: ach, nog 2 maanden.

En nu hoop ik toch wel zo'n beetje aan de beurt te zijn. Volgende week ga ik dus wel bellen.