Correctie neustussenschot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Melewel94

Correctie neustussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-22 14:42

Ik zoek ervaringen van mensen die een correctie hebben gehad aan hun neustussenschot.

Ik heb geen allergieën, en uit de scan is gebleken dat ik een licht S-vormig tussenschot heb waardoor ik ontstekingetjes krijg en dus om de haverklap verkouden ben.

Nu zegt de huisarts dat het niet ernstig genoeg is voor een operatie maar ik ga een second opinion vragen bij een KNO arts. Ik zou het met een spray moeten oplossen, maar ik zie het als symptoom bestrijding en niet de bron...

Hoe is het bij jullie verlopen? Heeft het ook geholpen?

Every accomplishment starts with the decision to try.

Keizerinnnn

Re: Correctie neustussenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:47

Ik heb dit laten doen, ik was chronisch verkouden hierdoor en ben via KNO geopereerd uiteindelijk. Ze hebben via onderkant neustussenschotje overtollig kraakbeen weggeschaafd. Hoefde geen tampons in mijn neus alleen tijdelijke plaatjes.

Uiteindelijk is nu aan de andere kant extra kraakbeen gaan ontwikkelen waar ik nu last van heb... de kant waar het weggehaald is nu nog steeds netjes recht!
Stel gerust vragen

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:19

Wat toevallig, mijn vriend is vorige week bij de KNO arts en vanmiddag gaan we voor de voorbereiding op de operatie weer naar het ziekenhuis. Na onze vakantie wordt hij geopereerd.
Mijn vriend ademt altijd lastig door zijn neus, hij heeft lang gedacht dat dat normaal is. Na lang aandringen van mijn kant (voor hem was het normaal, dus weinig extra last van) ging hij naar de huisarts met de opdracht een verwijzing te vragen naar de KNO arts. Deze stuurde hem weg met een neusspray die niet heeft geholpen. Na weer aandringen is hij teruggegaan met de opdracht een verwijzing naar de KNO arts te vragen. Ik ben logopedist, dus ik kom wel meer van dit soort "gevallen" tegen waarbij de dokter het niet goed ziet met een KNO geval.
De KNO arts zag direct wat er mis was en nu dus over een paar weken een operatie. Ik ben benieuwd hoe het voor hem uit gaat vallen!

Volgens de KNO arts van mijn vriend is het een kleine ingreep, in jouw geval denk ik dus zeker het proberen waard.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-22 15:51

Keizerinnnn schreef:
Ik heb dit laten doen, ik was chronisch verkouden hierdoor en ben via KNO geopereerd uiteindelijk. Ze hebben via onderkant neustussenschotje overtollig kraakbeen weggeschaafd. Hoefde geen tampons in mijn neus alleen tijdelijke plaatjes.

Uiteindelijk is nu aan de andere kant extra kraakbeen gaan ontwikkelen waar ik nu last van heb... de kant waar het weggehaald is nu nog steeds netjes recht!
Stel gerust vragen

Is het dan zo voor je gevoel nog altijd minder erg als eerst?

jojoleinee schreef:
Wat toevallig, mijn vriend is vorige week bij de KNO arts en vanmiddag gaan we voor de voorbereiding op de operatie weer naar het ziekenhuis. Na onze vakantie wordt hij geopereerd.
Mijn vriend ademt altijd lastig door zijn neus, hij heeft lang gedacht dat dat normaal is. Na lang aandringen van mijn kant (voor hem was het normaal, dus weinig extra last van) ging hij naar de huisarts met de opdracht een verwijzing te vragen naar de KNO arts. Deze stuurde hem weg met een neusspray die niet heeft geholpen. Na weer aandringen is hij teruggegaan met de opdracht een verwijzing naar de KNO arts te vragen. Ik ben logopedist, dus ik kom wel meer van dit soort "gevallen" tegen waarbij de dokter het niet goed ziet met een KNO geval.
De KNO arts zag direct wat er mis was en nu dus over een paar weken een operatie. Ik ben benieuwd hoe het voor hem uit gaat vallen!

Volgens de KNO arts van mijn vriend is het een kleine ingreep, in jouw geval denk ik dus zeker het proberen waard.

Het klinkt inderdaad hetzelfde als bij mij! Ik ben heel erg benieuwd hoe het verloopt bij jullie. Ik heb 16 augustus een afspraak bij de KNO. Viel me nog mee qua tijd voor een afspraak.

Ik verwacht binnenkort ook een kaakosteotomie (enkel onder, datum nog te bepalen) en als dit probleem al verholpen zou zijn, zou al een pak schelen qua ademhaling. Ben echt een mondhijger momenteel :')

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:06

Voor onze zoon (nu 13) staat die in de toekomst ook te wachten. Hij heeft toen hij 9 was zijn neus gebroken op een trampoline. Helaas was de assistente van de huisarts niet zo doortastend en omdat wij hem niet heel ascheef vinden staan hoefde hij niet gezien te worden. Blijkbaar was zijn neus al behoorlijk gezwollen. Later bleek toch dat er een S-bochtje in zijn neus zat.
Helaas is hij nu nog te jong om het te laten corrigeren ivm groei. Op dit moment gebruikt hij iedere dag neusspray om zwellingen van zijn slijmvliezen te voorkomen en in de toekomst, vanaf een jaar of 17, kunnen ze opereren.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:47

Mijn neus stond van binnen en buiten scheef door breuken. Links zat mijn neusgat helemaal dicht en ik had een bult bovenop mijn neus door extra botvorming.

mijn neus is helemaal recht gezet van binnen en buiten en het bot bovenop is weggeschaafd. Ik kan veel beter ademen en ben zekerder nu mijn neus recht is. De operatie viel mij reuze mee. ik heb weinig last gehad. Tampons deed mijn chirurg niet. die vond dat tegen werken. Ik heb niets erin gehad.

Ik heb spijt dat ik het niet jaren eerder heb laten doen.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 26-07-22 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:48

Het is een heel stuk beter! Van chronisch verkouden naar af en toe bij overgang van weer. En neus zat links altijd verstopt en nu zelfs bijna niet bij verkouden zijn. Alleen dan nu rechts doordat daar weer wat meer kraakbeen zit.

Dus zeker blij mee dat het gedaan is!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:52

jojoleinee schreef:

Bij mijn vriend is het traject precies op deze manier verlopen. Ondertussen heeft hij twee operaties gehad. Hij kan ook weer een beetje ruiken en de ademhaling gaat makkelijker. Het is nog niet helemaal perfect maar een derde operatie ziet hij nu niet zitten

Edit: mijn vriend vond beide operaties wel heftig en heeft ook tampons in de neus gehad. Hij heeft ook vrij moeten nemen van werk ervoor

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:58

Ik raad het niemand aan. Hier 15 jaar geleden deze operatie ondergaan. Toen heeft de arts ook ongeveer 2/3e van mn slijmvliezen afgehaald. Was een loze (best pijnlijke) operatie. Mijn klachten waren onveranderd. Ik moest een aantal jaar geleden bij een andere kno-arts zijn voor totaal iets anders en die vroeg of ze even korte metten met die neus mocht maken. Met een electroding in mn neus. 3 min werk en tadaaaaa! Klachten weg, bloedneuzen weg en ik ben zooo opgelucht

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:17

De mijne staat na twee correcties nog steeds met een s bocht en nog steeds veel bloed bij niezen of snuiten. Los het verhaal op met af en toe een spraytje neusspray voor babies.
Geen haar op mijn hoofd die het voor een derde keer laat doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:44

Hier ook jaren geleden laten doen. Wel nog steeds chronisch verstopte neus. Maar ik heb dan ook geen ontwikkelde voorhoofdsholte.
Weet niet of dat met elkaar te maken heeft.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:48

Ik ben aan mijn hersenen geopereerd via mijn neus en daarvoor hebben ze mijn tussenschotje er uit moeten halen, wel weer teruggezet :P maar heb er totaal geen pijn aan gehad.
Het vervelendste vond ik de tampons meer niet.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:54

Jaren geleden mijn tussenschotje recht laten zetten. Beer van een nabloeding gehad en het heeft totaal niets geholpen. Wat mij de laatste jaren goed helpt is al ik merk dat ik verkouden wordt Cetrizine (te koop bij Lidl ed.) gaan slikken en zo voorkom ik 9 van de 10 keer een kaakholteontsteking en anders op advies van de KNO arts een 3 daags kuurtje zytromax en ik kan er weer tegenaan.

Ik adviseer dus niet doen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:58

Ik spoel sindsdien met zout water en dat werkt heel goed voor de holtes :j

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:35

Heel lang geleden is dit bij mij ook gedaan. Maar heeft niet geholpen. Het is als het ware weer terug gegroeid zoals het was.
Gebruik wel een neusspray van de huisarts en dat werkt best goed als je het consequent gebruikt.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:40

De chirurg die mijn vriend heeft geopereerd zei idd dat het neusschot een 'geheugen' heeft en dus terug kan gaan naar de oude stand

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:35

Wij hebben de voorbereidende afspraak gehad. Het kan nog makkelijk een half jaar duren voor mijn vriend aan de beurt is. Wat naar om deze negatieve ervaringen te lezen.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-22 22:41

Inderdaad ook een hoop negatieve ervaringen. Maar goed, wel zo fijn om eerlijke ervaringen te lezen, zowel positief als negatief :)

purny schreef:
Hier ook jaren geleden laten doen. Wel nog steeds chronisch verstopte neus. Maar ik heb dan ook geen ontwikkelde voorhoofdsholte.

Mijn verslag gaf ook aan "weinig ontwikkelde frontale sinus". Zou dat hetzelfde betekenen als bij jou denk je?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:04

Melewel94 schreef:
Inderdaad ook een hoop negatieve ervaringen. Maar goed, wel zo fijn om eerlijke ervaringen te lezen, zowel positief als negatief :)

purny schreef:

Mijn verslag gaf ook aan "weinig ontwikkelde frontale sinus". Zou dat hetzelfde betekenen als bij jou denk je?

Ik heb mijn scan gezien van mijn voorhoofdsholte. Bij mij is het een zwart gat, het bot wat er normaal hoort te zitten zit er niet. Maar de medische term weet ik niet

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:30

Bij mij hebben ze ervoor gekozen om het tussenschot te laten staan en spreadergrafts te plaatsen.
Daardoor kon ik weer door mn neus ademen en is mn snurken heeeeeeeeeeeeeeel veel minder geworden.
Plus dat ik amper nog keel ontstekingen heb (en ook bijna geen longsteking meer).

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-22 10:30

Mri schreef:
Bij mij hebben ze ervoor gekozen om het tussenschot te laten staan en spreadergrafts te plaatsen.
Daardoor kon ik weer door mn neus ademen en is mn snurken heeeeeeeeeeeeeeel veel minder geworden.
Plus dat ik amper nog keel ontstekingen heb (en ook bijna geen longsteking meer).

Nog nooit van gehoord, ga ik even opzoeken :)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 19:02

Ik ga de behandeling toch doen. De arts had positieve prognose voor mij en m'n ademhaling. 16 sept wordt ik behandeld.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie