Fiets zit niet lekker..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Biks2

Fiets zit niet lekker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-22 12:19

Hoi,
Na jaren op een oude gazelle te hebben gefietst dacht ik dat het tijd was voor een lichtere fiets. Deze heb ik gekocht hij decathlon en ik kon kiezen uit 3 maten, heb de meest passende gekocht. Nu ik er dagelijks op fiets krijg ik veel last van mijn polsen en ik zit er ook niet lekker op (wel een nieuw zadel gekocht maar het helpt niet).
Ik denk dus dat de fiets mij niet goed past. Alleen het zadel is in hoogte verstelbaar maar het blijft best oncomfortabel.

Ik zat te denken hoe ik dit nu op ga lossen, want het is mijn primaire vervoersmiddel en best zonde op deze manier.

Ik heb wel gekeken voor een bike fitting maar dan ben je 200/300 euro verder en is volgens mij vooral geschikt voor sport fietsers om de prestatie te optimaliseren.

Iemand een goed idee?

Alvast bedankt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:30

Wat voor type fiets is het?

Ik heb sinds kort een MTB en ben ook nog wat zoekende ookal heb ik 3x proef gereden.
Hoewel ik nog beginner ben ben ik er wel al achter dat je ook een ander type stuur erop kan zetten waardoor je wat hogerop komt te zitten.
Op mijn sportfiets (woon/werk fiets) heb ik de handvaten toen veranderd naar wat bredere.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Fair

Re: Fiets zit niet lekker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:32

Ik had ook last van een verkeerd ingestelde fiets waardoor mijn armen zeer deden. Ik ging langs de fietsenmaker en toen hebben ze alles op maat gezet voor mijn lengte (wat mij erg hielp was het zadel naar voren laten zetten waardoor er meer gewicht op het zit gedeelte kwam ipv armen). Het was bij mij ook nog eens gratis.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:33

Is dit een heel ander model fiets dan de vorige?

Ander model stuur bijvoorbeeld? Ik houd niet van fietsen met een "recht" stuur, heb liever een stuur met de handvatten die naar "achter" wijzen (snap je het nog?).

Heeft deze fiets ook voorvorkvering?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:42

Een bikefitting is vooral voor echt racefietsen of mountainbiken. Je kan inderdaad eens met een fietsenmaker overleggen, wat die nog kan verstellen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-22 12:59

Cowgirl schreef:
Wat voor type fiets is het?

Ik heb sinds kort een MTB en ben ook nog wat zoekende ookal heb ik 3x proef gereden.
Hoewel ik nog beginner ben ben ik er wel al achter dat je ook een ander type stuur erop kan zetten waardoor je wat hogerop komt te zitten.
Op mijn sportfiets (woon/werk fiets) heb ik de handvaten toen veranderd naar wat bredere.

Het is een racefiets model, maar zonder versnellingen: https://www.decathlon.nl/p/single-speed ... NcEALw_wcB

@marie111, het is zo’n recht stuur, ik denk dat een ander stuur al wel een verschil zou kunnen maken inderdaad. Geen voorvork vering

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:08

Vaak kan een zadel ook iets naar voren of naar achteren. Kan schelen. En het stuur kan niet wat omhoog zodat je wat rechterop kan zitten?

Edit:laat maar...even specificaties bekeken.
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 24-07-22 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:08

Had je hiervoor ook een racefiets?
Want ik weet bijvoorbeeld met mijn "lastige" polsen dat dit sowieso niet gaat werken.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:10

De fiets ziet er op de afbeelding al zeer oncomfortabel uit. Al het gewicht rust nu op je polsen. Stuur omhoog, meer naar je toe en een kromming kan nog wel eens helpen.

Doe wel en zie niet om

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:14

Sowieso al contact gehad met Decathlon om terug te brengen of te ruilen? Weet niet hoe lang je hem al hebt..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:18

De dechatlon fietsen zijn leuk voor beginners maar qua maatwerk hebben ze er daar natuurlijk minder verstand van dan dat je naar een fietsenzaak gaat.

Ik stop liever wat meer in een goede merk fiets ook voor je eigen plezier

Mijn eerste fiets was een Bulls eigenlijk hele fijne fietsen om mee te beginnen. Het stuur is niet recht toe recht aan maar de handvaten staan iets omhoog en daarvan zijn ook damesmodellen te krijgen.

Je zou nog een bikefit kunnen doen. Maar als ik eerlijk ben kan je de fiets ook terugbrengen en de geld voor de bikefitting investeren in een goed afgestelde merkfiets.

Dechatlon spul is leuk maar te goedkope om ook echt dergelijke kwaliteit te leveren.

Licht uit, zelfspot aan

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:28

Ai, ik krijg al rugpijn als ik naar deze fiets kijk.

Je zit er niet lekker op, en de fiets is nauwelijks aan te passen. Dan zou ik kijken of je hem terug kan brengen. Een bikefit is zonde van je geld: voor dat geld (plus aanschafwaarde fiets) kun je een veel betere fiets kopen die ze in de winkel al aardig voor je kunnen instellen. Een bikefit gaat over het finetunen van allerlei afmetingen, maar dat schiet niet zoveel op bij deze fiets.

Gebruik je dit als dagelijkse stadsfiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:11

Als ik die foto zie krijg ik overal pijn. Rij al een eeuwigheid op een Batavus Mambo en dat is zo'n krachtpatser met dikke banden. Gekocht, zadel op hoogte en weggereden ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:19

Ga bij een degelijke fietsenwinkel langs.

Toen ik mijn vorige fiets kocht, hoefde ik echt geen bike-fitting aan te vragen, maar ze gaan wel even uitgebreid met je naar buiten en je rondjes laten fietsen om te kijken hoe en wat. Dat kost geen extra geld, dat is gewoon service.

I am because you were

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:20

Ik hou van zitten op een fiets.
Gewicht op het zadel, bovenlijf los en rechtop en peddelen maar.

Daar is deze fiets niet echt voor gemaakt.

En aangezien mijn fiets mijn primaire vervoermiddel is sinds een jaar of 15 : ook graag gelegenheid om bagage tot een kilo of twintig mee te nemen.
(Voerzakken naar stal, of op vakantie.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-22 14:33

@ siskeh, nee hiervoor had ik een oma-fiets. Die heb ik overigens nog steeds alleen is het echt een oude fiets, mega zwaar, zit vast in de zwaarste versnelling ook.. Onmogelijk om hem in van die hoge fietsenstalling houders te tillen zoals op een station. Dus dat is ook geen fijne fiets.
Ik heb last van hypermobiliteit dus eigenlijk lijkt dit type fiets me niet heel handig voor mijn polsen net zoals jij al zegt..

@ marleen_88, het stuur is helaas niet verstelbaar maar eventueel kan ik er een ander stuur op laten zetten maar ik denk dat ik voor een hele andere fiets ga kijken. Het is ook erg onhandig met slecht weer. Heb er wel spatborden op gezet maar dat werkt toch weer veel minder goed dan gewoon vaste spatborden

@ nafkedemi, ik heb hem 1 jaar. Dus ik denk gewoon een gevalletje miskoop := Wil nu een fijne fiets kopen en dan de twee fietsen die ik nu heb op marktplaats zetten..

@ Zebrastreep, wat voor winkel zou jij aanraden? Als ik bijvoorbeeld even snel op de Gazelle site kijk zie ik daar wel veel knappe fietsen tussen staan maar sommige hebben een levertijd ergens is 2024. Is Mantel bijvoorbeeld een goed adres?

@ leeslampje, ja ik gebruik hem elke dag. Heb geen auto oid.

@ prugelpiet, waar ben jij geweest voor de aankoop van je fiets?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:17

Ik ben bij Egberts Egberts geweest in Borger, Drenthe.

I am because you were

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:25

Oww ja, als je van een omafiets naar dit gaat snap ik dat het niet gaat werken...
Ik ben niet officieel hyper mobiel, maar wel veel kenmerken, zelf nu een elektrische fiets, maar daar ook wat polsproblemen op, maar gelukkig kan bij deze fiets het stuur versteld worden, dus dat kan opgelost.
Er is op internet wel al wat te vinden over fietshouding enz. daar zou je ook al wat info kunnen vinden.
En ga naar een "gewone" fietsenzaak die tweedehands verkoopt en fiets gewoon met een paar fietsen een rondje.
En let er op hoeveel je kan verstellen, en welke inchmaat voor jou prettig is.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:45

Van een oma fiets naar dit is inderdaad een kleine aanpassing :D

Kan je bij de Decathlon niet vragen of ze deze 2e hands willen overnemen en dan de hybride fiets of een ander model kopen ?
Daar ga je een heel stuk comfortabeler opzitten dan op deze zonder dat je veel geld moet toesteken.
En anders in een fietsenzaak inderdaad.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:50

Biks2 schreef:
@ siskeh, nee hiervoor had ik een oma-fiets. Die heb ik overigens nog steeds alleen is het echt een oude fiets, mega zwaar, zit vast in de zwaarste versnelling ook.. Onmogelijk om hem in van die hoge fietsenstalling houders te tillen zoals op een station. Dus dat is ook geen fijne fiets.
Ik heb last van hypermobiliteit dus eigenlijk lijkt dit type fiets me niet heel handig voor mijn polsen net zoals jij al zegt..

@ marleen_88, het stuur is helaas niet verstelbaar maar eventueel kan ik er een ander stuur op laten zetten maar ik denk dat ik voor een hele andere fiets ga kijken. Het is ook erg onhandig met slecht weer. Heb er wel spatborden op gezet maar dat werkt toch weer veel minder goed dan gewoon vaste spatborden

@ nafkedemi, ik heb hem 1 jaar. Dus ik denk gewoon een gevalletje miskoop := Wil nu een fijne fiets kopen en dan de twee fietsen die ik nu heb op marktplaats zetten..

@ Zebrastreep, wat voor winkel zou jij aanraden? Als ik bijvoorbeeld even snel op de Gazelle site kijk zie ik daar wel veel knappe fietsen tussen staan maar sommige hebben een levertijd ergens is 2024. Is Mantel bijvoorbeeld een goed adres?

@ leeslampje, ja ik gebruik hem elke dag. Heb geen auto oid.

@ prugelpiet, waar ben jij geweest voor de aankoop van je fiets?

Niet online kopen maar echt fysiek naar een winkel. Maar je hebt gelijk ik had even niet nagedacht over de levertijden dat is momenteel inderdaad echt heel lang wachten.

Belga fietsen ga ik meestal heen zit in Groningen maar ook wel op meer plekken door het land.

Mijn tweedehands mtb heb ik bij een soort van handelaar weggehaald uit Brabant. Maar dan moet je wel een beetje verstand er van hebben wat nog eventueel gerepareerd moet worden. Dus ene kant ook weer een beetje een afrader.

Licht uit, zelfspot aan

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-22 16:03

Pandora2 schreef:
Van een oma fiets naar dit is inderdaad een kleine aanpassing :D

Kan je bij de Decathlon niet vragen of ze deze 2e hands willen overnemen en dan de hybride fiets of een ander model kopen ?
Daar ga je een heel stuk comfortabeler opzitten dan op deze zonder dat je veel geld moet toesteken.
En anders in een fietsenzaak inderdaad.

Haha ja achteraf wel! :P

Ik heb net even met Decathlon gechat, ze nemen inderdaad tweedehands fietsen wel in. Voor hoeveel geld ect. moet ik langskomen met de fiets. Dus bedankt voor de tip!

Ik heb net deze fiets: https://www.mantel.com/pegasus-piazza-21v gezien bij Mantel, wil morgen meteen even langsgaan voor een proefrit. Er is er nog een beschikbaar, dus ben benieuwd of dat gaat lukken.
Ook heeft deze een open kettingkast wat me niet handig lijkt als het regent (ik heb dus ook niet echt plek om een fiets uitgebreid te onderhouden. Ben met mijn racefiets een keer naar een fietsenmaker geweest voor een onderhoudsbeurt, maar je moet hem natuurlijk ook schoonhouden. Ik heb alleen een balkon en het is erg veel gedoe om zo'n fiets de hele tijd in de lift door je huis te rijden kan ik je vertellen haha!)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:10

ik heb onlangs een prachtige zgan fiets gekocht in een fietsenwinkel. Veel mensen stappen over op elektrisch en doen dan hun 'oude' gewone fietsen weg. Er stonden er zo een stuk of 20 waar ik uit kiezen kon. Nieuw waarde van de fiets was over de 1500 euro, ik heb m voor nog geen 500 euro. Inclusief service om m af te stellen en kreeg er een ander zadel op omdat het zadel dat er bij hoorde niet lekker zat.

Zo kun je voor een normaal bedrag een top fiets kopen!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-22 16:14

Ir111 schreef:
ik heb onlangs een prachtige zgan fiets gekocht in een fietsenwinkel. Veel mensen stappen over op elektrisch en doen dan hun 'oude' gewone fietsen weg. Er stonden er zo een stuk of 20 waar ik uit kiezen kon. Nieuw waarde van de fiets was over de 1500 euro, ik heb m voor nog geen 500 euro. Inclusief service om m af te stellen en kreeg er een ander zadel op omdat het zadel dat er bij hoorde niet lekker zat.

Zo kun je voor een normaal bedrag een top fiets kopen!

Wow klinkt goed! Ik heb inderdaad ook wat mailtjes gestuurd naar fietsenzaken in de buurt om te vragen wat zij hebben staan en of ik eens langs kan komen. Dat is wellicht nog beter dan een nieuwe.

Dat veel mensen hun normale fiets wegdoen voor een elektrische is erg gunstig!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:28

Als onderhoud een probleem is zou ik niet voor een fiets met derailleur gaan maar een met naafversnelling. Een naafversnelling heeft bijna geen onderhoud nodig en een derailleur zou je eigenlijk iedere week maar toch minimaal elke maand een goede schoonmaak- en smeerbeurt moeten geven.
Daarnaast heeft riemaandrijving ook minder onderhoud nodig in vergelijking tot een ketting.
Remschijven zijn fijner dan trommelrem en van die blokjes op de velgen.
Dat stuur van die Pegasus is wel een goede omdat het goed verstelbaar is.

Nog iets; ik zie bijna iedereen op een te grote fiets zitten waarbij de zadelpen niet of nauwelijks te zien is. In mijn zoektocht naar een fijne goede fiets werd ik vrijwel in elke winkel op een te grote fiets gezet. Ik ben 168cm en heb uiteindelijk een fiets met framemaat 46cm waar ik extreem blij mee ben. Verkopers wilden mij minstens een framemaat 50 aansmeren terwijl ik maximaal 48 wilde. Ik ben om die reden heel veel winkels uitgelopen. De framemaat gaat niet alleen over de maximale hoogte van het zadel maar ook over de afstand tussen stuur en zadel. Puntje om op de letten dus met name omdat jij iets rechterop wilt kunnen zitten.

Succes met je zoektocht.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-22 18:47

@ herr_balou, bedankt voor je tips! Die Pegasus lijkt me niet zo’n handige fiets door het onderhoud inderdaad. Ik zat nu naar deze te kijken: https://www.mantel.com/batavus-fonk-3&s ... 5B%5D=7008
Is denk ik beter, weinig onderhoud staat erbij. Wel maar 3 versnellingen maar is misschien wel genoeg, heb er nu immers 1.

Goed dat je dat zegt over de framemaat. Ik zie dat veel maten gaan vanaf lichaamslengte 1.65 maar ik haal dat niet eens..
Waaraan merkte je dat je op te grote fietsen werd gezet? Wel fijn dat je nu een goede hebt gevonden! Waar ben je uiteindelijk geslaagd?