Dyshidrotisch eczeem/blaasjes eczeem

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Dyshidrotisch eczeem/blaasjes eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 17:46

Hallo bokkers,

Ik ben op dit moment een beetje ten einde raad.

Sinds jaren heb ik met regelmaat al eens op een klein plekje (wisselt per keer waar) wat last van blaasjes eczeem. Vervelend, maar opzich geen ramp. Even een pleister om het schoon te houden, in laten drogen en zo snel als het kwam, was het ook weer weg..

Maar sinds een aantal maanden is het verergerd, vooral in combinatie met warm weer. De blaasjes komen niet met 1 of 2, maar met tientallen tegelijk. Het zit niet meer op 1 vinger, maar inmiddels komen alle vingers aan de beurt. Laatst was het zelf zo erg dat elke vinger tegelijkertijd open lag. En waar het eerst een klein irritant blaasje was was irriteerde, jeukt het nu vreselijk en laat de huid gewoon echt in grotere stukken los. Het begint oppervlakkig en word eigenlijk steeds dieper tot bloedens aan toe. Het worden uiteindelijk kloven die amper genezen en op een aantal plekken is de huid gewoon verdikt.. Ook de binnenkanten van m’n handpalmen beginnen nu. De plekjes dicht laten of doorprikken heeft hetzelfde resultaat…

Uiteraard met de huisarts besproken, die heeft vandaag een zalf voorgeschreven, maar met het advies dit niet op open plekken te smeren, maar vooral om de aangedane plekken zodat het zich niet verder verspreid.. Verder moest de rest gewoon genezen, maar probleem is dat er juist ook in de blaasjes die open springen, weer ontstaat.. Eerst pakte ik de boel in met vaseline, maar dat werd afgeraden., dus Ik ga maar braaf aan het smeren in de hoop dat het wat doet..

Verder werk ik niet met vloeistoffen, heb zover bekend geen allergieën, ben geen andere lichaamsverzorging gaan gebruiken, heb geen huid-schimmel.

Mijn vraag na dit hele verhaal is, heeft er iemand misschien nog andere tips, wat juist wel of niet te doen? Of ervaring hiermee? Want naast dat het er eigenlijk niet uit ziet, heb ik bij elke beweging van de handen vreselijke pijn, dus ik wil alles proberen om er maar vanaf te komen..

Foto’s in de spoilers..

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:52

Ik heb dit gehad, kreeg toen lanettezalf en daarmee is het over gegaan. Bij mij was er ook een nagel aangedaan die er helemaal af is gegaan. Dokter zei toen dat het ook vaak voorkomt icm voetschimmel en ondanks dat ik dat niet duidelijk had, ook gaan smeren met miconazol op mijn voeten. Ik leek het te krijgen door veelvuldig handen wassen en handalcohol gebruiken door werken in de zorg.
Het is gelukkig nooit meer terug gekomen.
Sterkte, het jeukt als de ziekte :')

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 17:55

Maeve schreef:
Ik heb dit gehad, kreeg toen lanettezalf en daarmee is het over gegaan. Bij mij was er ook een nagel aangedaan die er helemaal af is gegaan. Dokter zei toen dat het ook vaak voorkomt icm voetschimmel en ondanks dat ik dat niet duidelijk had, ook gaan smeren met miconazol op mijn voeten. Ik leek het te krijgen door veelvuldig handen wassen en handalcohol gebruiken door werken in de zorg.

Ik heb nu cutivate crème gekregen, dus hoop dat dit net zo goed werkt als de zalf die jij hebt gekregen! De voetschimmel vond de huisarts niet nodig om op te behandelen, maar ik hou hem toch in gedachten, Er is inderdaad niks te zien; maar je weet het nooit zeker.

Bedankt, het is echt vreselijk inderdaad

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:58

Mijn huisarts noemt het huisvrouwen eczeem.. zo min mogelijk water en zeep gebruiken.
Ik heb zo nu en dan nog 'aanvallen' maar stukken minder als eerst. Ik had ook wel zalf maar weet eigenlijk niet meer welke, gebruikte het ook amper

Jindai

Re: Dyshidrotisch eczeem/blaasjes eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:35

Ik heb dit ook gehad, zowel op m'n voeten als m'n handen. Als er één blaasje open ging, kreeg ik er meerdere voor terug. Heb ook allerlei zalfjes geprobeerd en hoe vetter ik het hield, hoe erger het leek te worden. Uiteindelijk bij Dutimon poeder uitgekomen en daarmee ben ik er helemaal vanaf gekomen, heb er nu ook al een aantal jaar geen last meer van. :) Die poeder werkt ontsmettend en droogt het in, heel fijn spul. Prikt ook verder niet. Het enige nadeel is dat het wel vlekt en je het niet meer uit je kleding of zo krijgt.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:38

Ik ben vandaag naar de huisarts geweest hiermee. Inderdaad ook blaasjesexceem. Ik heb 2 soorten crème gekregen. 1 voor de eczeem en 1 voor te hydrateren. Ik heb het ook mijn vingertoppen en op mijn vingers maar ook onder mijn voet. De jeuk is vreselijk...

Mijn huisarts schreef speciaal een crème voor ipv zalf, hij zei dat dit beter zou helpen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:39

Ik gebruik nu een aantal jaar Aloe Vera Propoliscreme en het is 90% minder en wat er wel begint met bultjes is met twee dagen weg.
Ik heb het al meerdere keren aangeraden omdat ik eerst ook niet meer wist wat ik ermee aan moest en geen hormoonzalf wilde gebruiken.

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:42

Er is vaak een secundaire aandoening aanwezig, meestal een voetschimmel.
Heb het nu twee keer gehad. Smeer met ureum zalf en zuivere sheabutter.
Al het andere schiet niet op.
Overigens bij mij zat het eczeem aan de binnenkant van mijn handen en vingers.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:17

Bij mij in mijn handen en niet mijn voeten maar nu bijna niet meer gelukkig.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:32

Sinds ik bij de paarden handschoenen aan heb (bij het borstelen/wassen ed) heb ik er beduidend minder last van.
Het zijn gewone losse tuinhandschoenen met een latex of nitrile werkgedeelte en de rest ademend polyester, schijnbaar is voor mij de combi vochtige huid met zand/paardenhaar een trigger.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:33

Maeve schreef:

Dit dus, bij mij was er ook sprake van een reactie op voetschimmel. Die kreeg ik doordat ik een glasscherf in mijn voet kreeg, waardoor ik zowel een nare bacterie, als voetschimmel opliep. Voor de bacterie kreeg ik een antibioticum, voor de handeczeem een hormoonzalf, plus vaseline cetomacrogol, vergelijk maar met lanettencreme, en voor de voetschimmel miconazolnitraat, waar de schimmel resistent voor bleek, daarom kreeg ik lamisil zalf, wat wel werkte, maar niet genoeg door de diepte van de schimmel, dus dat werd lamisil tabletten, en toen verdween de voetschimmel en tegelijkertijd ook het handeczeem, wat ik nooit meer hoop te krijgen, wat een jeuk had ik ervan.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:07

Oh jeetje dat is erg vervelend :oo ik heb het ook ieder jaar, gelukkig beperkt op dezelfde plekken (op beide wijsvingers duimkant).
Dit jaar op 1 vinger, zag er op gegeven moment hetzelfde uit als jouw 3e foto hierboven. Heb er niks aan gedaan tot het zo open was. Heb er toen even een pleister op gehad omdat t steeds pijn deed (stootte natuurlijk steeds die plek overal tegenaan :+ )
En een beetje honingzalf.

Ik ben dit jaar regelmatig in de weer met MTG. Dat spul werkt heel goed tegen zomereczeem bij paarden. Misschien ook wel bij mensen en heeft t mij (onbewust) geholpen dat ik er niet meer dan dit plekje last v heb dit jaar?

Succes en beterschap!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:16

Bij mij bleek dit een allergie. En aangezien je allergieen en de reactie hierop opbouwt word t logisch dus ook erger.
Als het erger word zou ik vragen om een doorverwijzing naar een allergoloog.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:51

Ik heb het ook. Hoor het ook steeds meer om mij heen

Hier is warmte en stress de grootste trigger. En droge handen.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:23

Ik heb het ook, al een heel aantal jaar komt het af en toe boven. Is een periode geweest dat beide handen de vingers helemaal open lagen ;(
Op dit moment op 3 vingers waarvan 1 bij de aanhechting naar je hand zeg maar. Kan idd goed jeuken, vergeet altijd te smeren als het weer eens zover is. Ik heb geloof ik betametason en vaseline cetomacrogol.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:30

Ik heb het ook en heb ook betametasonzalf en cetomecragol en ook nog micozonal zalf en het helpt geen sikkepit.
Ik ben nu in het buitenland en smeer niks meer en het is gewoon weg, dus wellicht zeewater proberen? Werkt bij de paarden ook altijd goed bij mok oid.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:34

Misschien niet wat je wilt horen, maar ik heb dit al jaren..
Al meerdere keren naar de doktor geweest en heb een lade vol met verschillende zalfjes, zelfs de zwaarste hormoonzalf die ze mee konden geven.
Ben er ook mee naar het ziekenhuis/dermatoloog geweest, maar die hebben ook geen idee waar het vandaan komt.

Bij mij zijn het geen kleine losse plekjes meer, maar zit het over 2 gehele vingers heen aan de binnenkant.
In de zomer met de hitte lijkt het erger te worden, maar op vakantie (zeewater?) trekt het vaak wel even weg.

Ik ga dus mooi hier even meelezen voor tips :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:40

Propolis inderdaad, of groene klei, of tea tree druppels.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:54

Ik heb dit ook elk jaar maar dan in de winter. Heel vervelend! (Al vind ik het stiekem wel leuk om de blaasjes kapot te maken). De cutivate crème die je voorgeschreven hebt gekregen is een derde graads hormoonzalf en zou het doorgaans wel op moeten lossen binnen een paar dagen. Bij mij wordt het daar echter wel erg droog van. Ik zou je aanraden om dit tussendoor in te smeren met bijvoorbeeld vaseline cematagrol (dus niet de normale doorzichtige) of een andere vette crème zoals de Baume5 van La Roche Posay.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:08

Afbeelding
Dit zijn de 2 crèmes die ik vandaag heb meegekregen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 07:10

Ergens heel fijn om al behoorlijk wat reacties te hebben gehad hier in het topic, anderszijds ook niet want het is echt super rot om hier zo’n last van te hebben..

Ik merkte inderdaad bij de huisarts ook dat die het allemaal niet zo goed wist. Dus in de auto naar huis toe met m’n zalfje voelde het wel een beetje als, wij weten het ook niet, probeer dit maar gewoon eens.. Maar ik heb al jullie tips eens opgeschreven; ook met betrekking tot de zalf/crèmes die jullie in gebruik hebben en andere middelen. Ik vond een hormoonzalf vrij heftig klinken, maar ben vanmorgen begonnen met smeren. De andere plekken hou ik toch maar licht vet met vaseline zodat het niet openspringt en dan zien hoe het zich verder ontwikkeld of hersteld.

Het idee van de vakantie en zeewater klinkt heerlijk, alleen gaat onze vakantie naar Luxemburg dus helaas.

Ik heb nog wel even nagedacht over de triggers. In perioden van veel stress heb ik het nog niet zo erg ervaren, maar ik ben de laatste periode wel heel moe en denk dat m’n weerstand hierdoor ook lager is. Zou misschien kunnen verklaren waarom het dit keer zoveel erger is?

Bedankt iig voor jullie reacties!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:51

Ik heb jaren vrij ernstige eczeem gehad, ontzettend veel geprobeerd. Uiteindelijk is het met elke dag een dikke laag vaseline smeren overgegaan. Dus misschien nog iets om te proberen!

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:03

Ik heb de melk de deur uit gedaan en dat scheelde diverse tubes. En de cortison is bij mij in de ban. Werkt niet, maskeert alleen maar.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:07

Ik had iets soortgelijks en ben door de huisarts doorverwezen naar een huid medisch centrum. Hier hebben zij meer verstand van verschillende soorten eczeem en uiteindelijk hebben zij een allergie test gedaan. Ik blijk zelf allergisch te zijn voor een stofje dat zorgt dat producten schuimen. Sinds ik hier op let is het weg.

Het is de moeite waard denk ik om eens te vragen voor een doorverwijzing.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:18

Nog 1 tip: gebruik hypo-allergene "zeep" oftewel zeepvrije wasemulsie. Dat kan ook al enorm schelen/het probleem oplossen.