Tips gezocht anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Mandy_89

Tips gezocht anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-22 13:22

Heb jaren de standaard combinatie pil gebruikt, dat ging verder prima, totdat ik elke stopweek migraine met aura kreeg.

Toen de minipil gaan gebruiken. Géén migraine meer, wel vaker lichte hoofdpijn. Géén menstruatie meer. Wat echt erg fijn was.
Vet nadeel, libido ging totaal weg, echt gewoon 0. En ik kreeg steeds meer huidproblemen, ook down under. Droogheid, vaak jeuk wat uiteindelijk tot chronische huidproblemen leidde.

Dus ik moest van de huisarts (tijdelijk) stoppen met hormonale anticonceptie.

Libido is volledig terug, en ook mijn heftige menstruatie weer. (Elke 3 weken een volle week bloeden) verder voel ik mij beter dan ooit. Mijn huidklachten zijn met 50% afgenomen en worden met de week nog minder (nu 2,5 maand gestopt)

Alleen zonder anticonceptie blijven is niet te doen. Gedoe met condooms is echt zo onhandig en niet fijn.

Maar ik kom er niet uit wat ik dan wil en kan gaan gebruiken.

Een anticonceptie met alleen progesteron kan niet ivm de huidproblemen die ik ervan ga krijgen en libido van een diepvries.

Een spiraal zie ik ook niet zitten, dan blijf ik met die heftige, en waarschijnlijk nog heftigere menstruatie lopen.

En blijft er toch de combinatiepil over. En daar zijn er echt vele diverse soorten van. Maar heb geen idee welke voor mij een optie zal kunnen zijn ivm de migraine.

Misschien een pil met lichaamseigen oestrogeen?

Hopelijk heeft iemand hier nog tips of ideeën?

Gianti

Re: Tips gezocht anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:28

En de nuvaring?

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:33

Ik weet niet meer hoe en wat het precies zit, maar volgens mij heb je met een spiraal met hormonen een grote kans dat je menstruatie helemaal uit blijft?
Ik heb die geprobeerd maar m'n lijf accepteerde het niet. Nu heb ik een implanon. Ook een grote kans dat menstruatie uitblijft. Ben nu een half jaar verder en het lijkt er op dat het nu weg blijft (het was direct al veel minder hevig).
Ik ben er blij mee. Er gaat bij mij nooit meer een spiraal in, want omdat mijn lijf het niet accepteerde was het een ware nachtmerrie := , maar nu ben ik toch beschermd, kan ik niet m'n pil vergeten en mocht je er niet fijn op reageren is het er ook zo weer uit.
Wel voel je het staafje soms zitten en daar ging ik de eerste dag heel slecht op. En je houdt een heel klein litteken als ze het eruit halen.

Ik zou zo graag zonder hormonen willen! maar dan is voor mij m'n menstruatie te heftig en daar wordt ik echt niet blij van :=

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:40

Wil je kinderen?
Anders kan je sterilisatie overwegen. Dan kan je helemaal zonder hormonen.

Eventueel kan dan ook het slijmvlies van je baarmoeder weggebrand worden zodat je geen menstruatie meer krijgt.

Indien je kinderen wil krijgen is dit uiteraard geen optie.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:43

Als het probleem enkel in de stopweek was dan kun je natuurlijk ook een pil zonder stopweek proberen.

Ik zou een afspraak maken bij een gyn en gewoon alle opties bespreken.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:46

Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar hormoonvrije anticonceptie, of niet?

Want van de hormoonspiraal is mijn menstruatie helemaal weg gegaan. Zetten vond ik ook enorm meevallen, ongesteld zijn vond ik vervelender.
Nog niet gedeeld in het topic, maar de prikpil?

Hormoonvrij heb je de koperspiraal (die idd voor een hevigere menstruatie kan zorgen) of condooms. :Y)

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:52

Nyaleti schreef:
Ik weet niet meer hoe en wat het precies zit, maar volgens mij heb je met een spiraal met hormonen een grote kans dat je menstruatie helemaal uit blijft?
Ik heb die geprobeerd maar m'n lijf accepteerde het niet. Nu heb ik een implanon. Ook een grote kans dat menstruatie uitblijft. Ben nu een half jaar verder en het lijkt er op dat het nu weg blijft (het was direct al veel minder hevig).
Ik ben er blij mee. Er gaat bij mij nooit meer een spiraal in, want omdat mijn lijf het niet accepteerde was het een ware nachtmerrie := , maar nu ben ik toch beschermd, kan ik niet m'n pil vergeten en mocht je er niet fijn op reageren is het er ook zo weer uit.
Wel voel je het staafje soms zitten en daar ging ik de eerste dag heel slecht op. En je houdt een heel klein litteken als ze het eruit halen.

Ik zou zo graag zonder hormonen willen! maar dan is voor mij m'n menstruatie te heftig en daar wordt ik echt niet blij van :=

Tegen mij is gezegd dat de implanon dezelfde hormonen bevat als de minipil. Ik was er in ieder geval heel tevreden mee. Ben nu overgestapt op de minipil omdat de 3 jaar bijna om was en omdat ik binnen nu en 3 jaar kinderen wil :)

Hier zie je de plek waar de naald is gezet en de snee van het eruit halen. Implanon is dik 3 jaar geleden gezet en de snee is van december 2021:
Spoiler:
Afbeelding

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:54

Roodvos schreef:
Wil je kinderen?

Eventueel kan dan ook het slijmvlies van je baarmoeder weggebrand worden zodat je geen menstruatie meer krijgt.

Kon dat maar zo gemakkelijk.. ik zie dat TS 32 is, dat zal op die leeftijd niet zo maar mogen helaas.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:57

Nyaleti schreef:
Roodvos schreef:
Wil je kinderen?

Kon dat maar zo gemakkelijk.. ik zie dat TS 32 is, dat zal op die leeftijd niet zo maar mogen helaas.

Nee, is het inderdaad niet.
Ikzelf wil ook geen kinderen en heb die overweging ook gemaakt.
Maar ze willen het niet doen. Want stel, ik krijg een kinderwens.

Ik moest wachten tot minimaal veertig, dacht ik. (Is nu ook vijf jaar geleden dat ik het heb aangevraagd. Misschien is er ondertussen heel wat veranderd. )

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:00

Balenciaga schreef:
Als ik het goed begrijp ben je op zoek naar hormoonvrije anticonceptie, of niet?

Want van de hormoonspiraal is mijn menstruatie helemaal weg gegaan. Zetten vond ik ook enorm meevallen, ongesteld zijn vond ik vervelender.

Hormoonvrij heb je de koperspiraal (die idd voor een hevigere menstruatie kan zorgen) of condooms. :Y)

Ik spreek uit ervaring dat ook bij een hormoonspiraal de ongesteldheid zelfs heftiger kan worden... :)

Ik heb dezelfde problemen gehad als TS, zware menstruatie, ongesteld worden ondanks geen stopweek en heftige lichamelijke reacties van diverse pillen.
Toen de Mirena spiraal geprobeerd, helaas dus nog heftiger ongesteld en nog steeds migraine. Dus als ik TS zo hoor zou ik dat niet aanraden.

Ik gebruik nu geen hormonale anticonceptie meer, die condoom is lastig maar niet onoverkomelijk, vooral gezien ik er lichamelijk nu veel beter bij zit dan toen. :)

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:03

Muurp schreef:
Balenciaga schreef:

Ik spreek uit ervaring dat ook bij een hormoonspiraal de ongesteldheid zelfs heftiger kan worden... :)

Ik heb dezelfde problemen gehad als TS, zware menstruatie, ongesteld worden ondanks geen stopweek en heftige lichamelijke reacties van diverse pillen.
Toen de Mirena spiraal geprobeerd, helaas dus nog heftiger ongesteld en nog steeds migraine. Dus als ik TS zo hoor zou ik dat niet aanraden.

Ik gebruik nu geen hormonale anticonceptie meer, die condoom is lastig maar niet onoverkomelijk, vooral gezien ik er lichamelijk nu veel beter bij zit dan toen. :)

Er is toch echt maar één manier om er achter te komen.
Toevallig hebben zowel ik als mijn nicht ook dezelfde problemen gehad, allebei een spiraal genomen en voor ons is het echt een uitkomst.

Niets zo persoonlijk als anticonceptie :Y)
En daarom ook direct een lastige vraag van TS...

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:08

Ik lees dat je condooms onhandig vindt, maar daarmee ben je wel af van het probleem. Vind je ze zodanig onhandig dat je ze niet als optie ziet?

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:12

Nyaleti schreef:
Roodvos schreef:
Wil je kinderen?

Tuurlijk mag dat wel, er is geen wet die voorschrijft dat het niet mag. Ze doen het liever niet vanwege [vul hier redenen in]. Mannen kunnen zich wel op iedere leeftijd laten steriliseren, dus ik vind dat gewoon discriminatie en ongelijke behandeling op basis van geslacht. En dat zou ik de arts durven vertellen ook. En ik zou er ook een klacht over durven indienen en er mee naar de rechter gaan indien nodig.

En gezien de klachten die TS ondervindt van hormonale anti-conceptie lijkt het mij zeker een overweging en gesprek met de (huis)arts.

TS, als je dat zou willen, in het "bewust kindvrij topic" zitten dames die zich op ongeveer jouw leeftijd hebben laten steriliseren. Die kunnen je van meer informatie voorzien.
[LZP] [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:13

Herkenbaar probleem. Ik ben 10 jaar zeer tevreden geweest van Zoely, wat werkt met een lichaamseigen hormoon en 1 synthetisch. Ik heb deze pil altijd door genomen. Ik ben een kleine 5 jaar gestopt met deze te nemen en was direct zwanger, dus ik ondervond geen nadelen van het doorslikken van de pil. Nu ben ik sinds een dikke maand over op de implanon uit gemak.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-22 14:13

Alles met alleen progestageen zoals de minipil, implanon, en spiraaltje vallen af. Koperspiraal ben ik bang voor nog heftigere menstruaties al ik nu al heb.

Enige wat overblijft zijn combinatie pillen en de anticonceptie ring.

Er bestaan ook pillen met lichaamseigen oestrogeen, misschien kan dat een optie zijn.

Mijn vriend en ik zijn nogal spontaan zeg maar, en dan zit je steeds met ja ff wachten eerst condoom ophalen :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:17

Eapy schreef:
Ik lees dat je condooms onhandig vindt, maar daarmee ben je wel af van het probleem. Vind je ze zodanig onhandig dat je ze niet als optie ziet?

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik kan ook niet tegen hormoon anticonceptie dus gebruiken we condooms. Ja soms onhandig maar echt waar het went en ik vind condooms gebruiken een stuk beter dan het hormonale alternatief.

Ik weet niet hoe oud je partner is maar als er geen kinderwens is dan is een sterilisatie misschien mogelijk

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:21

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, heel lang de combipil gehad, maar inderdaad door de pieken en dalen van de, voornamelijk, oestrogeen kreeg ik soms wel wekelijks migraine met aura. Ondanks het op een vast tijdstip innemen van de pil.

Ik ben sinds vorig jaar over gestapt op de implanon en de migraine is zoveel verminderd. Van gemiddeld 2 tot 3 keer per maand naar misschien 1 keer per 6 maanden. Ik lees dat je geen anticonceptie wil met alleen progesteron, maar hou er wel rekening mee dat, zeker met migraine met aura, je eigenlijk helemaal niet op een combinatiepil mag. Door de aura heb je al een vergrote kans op een beroerte en de combinatie pil zal dit dus nog meer vergroten. Voor mij de belangrijkste reden om te stoppen met de combinatiepil, ik wil niet bewust mezelf meer risico geven op een beroerte op jonge leeftijd.

Ik zou je vooral aanraden om de verschillende dingen met je huisarts te bespreken, zeker de anticonceptie met het lichaamseigen hormoon.

Heel veel succes in jouw zoektocht!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:21

Willen jullie kinderen?

Wat vreselijk trouwens dat wij vrouwen helemaal niet zomaar ons kunnen laten steriliseren.... Baas over eigen lichaam. Pas als je 40 bent... wat voor nut heeft t dan nog als je waarschijnlijk 10 jaar later al in de overgang bent... Bij een man is het sneller gepiept...

Als je geen kinderwens hebt kan je er over nadenken om de man te laten helpen. Moet ie maar net willen

Verder lees ik mee. Na 9 jaar de pil hebben gebruikt ben ik er nu mee gestopt. Jasje went snel genoeg. Ik wil geen hormonen meer slikken. Na het stoppen van de pil voel ik wel meer pijn in mijn buik en lage rugpijn. Moet weer helemaal gereset worden na die "troep"

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[FA] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:24

maralyn schreef:
Nyaleti schreef:

Nee, is het inderdaad niet.
Ikzelf wil ook geen kinderen en heb die overweging ook gemaakt.
Maar ze willen het niet doen. Want stel, ik krijg een kinderwens.

Ik moest wachten tot minimaal veertig, dacht ik. (Is nu ook vijf jaar geleden dat ik het heb aangevraagd. Misschien is er ondertussen heel wat veranderd. )

Het is niet gemakkelijk, maar het kan echt wel hoor.
Ik ben vorig jaar met 28 gesteriliseerd en ik ken er meerdere die voor hun 30e of zelfs 25e gesteriliseerd zijn.

Maar goed, dan moet TS natuurlijk geen kinderen willen hebben.

Ts: misschien heb ik er in de snelheid overheen gelezen, maar heb je al eens gekeken naar een hormoonstaafje? Een vriendin van me had altijd problemen met libido met anticonceptie, maar niet meer met haar staafje!

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~
Diervriendelijk wespenadvies nodig? Stuur mij een pb!
~~~

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:47

Mandy_89 schreef:
Alles met alleen progestageen zoals de minipil, implanon, en spiraaltje vallen af. Koperspiraal ben ik bang voor nog heftigere menstruaties al ik nu al heb.

Enige wat overblijft zijn combinatie pillen en de anticonceptie ring.

Er bestaan ook pillen met lichaamseigen oestrogeen, misschien kan dat een optie zijn.

Mijn vriend en ik zijn nogal spontaan zeg maar, en dan zit je steeds met ja ff wachten eerst condoom ophalen :')

Weet je dat de kans op heftige en pijnlijke menstruaties bij een koperspiraal ‘maar’ 20% is? Veel vrouwen schrijven om deze reden een koperspiraal meteen af maar dat is echt niet nodig. Het is echt de moeite waard om het te proberen.

Als je hormoonvrije anticonceptie wil, is de keuze inderdaad beperkt. Als je condooms zo onhandig vindt, dan zou ik je toch aanraden om je eens goed in de optie van een koperspiraal verdiepen.

Throw kindness around like confetti

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:54

Voor ik een keuze maakte heb ik dit filmpje gezien. Hier worden 5 hormoonvrije anticonceptie middelen besproken.

https://youtu.be/1ptFfQeRSF0

Leven is het meervoud van lef

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:58

Sizzle schreef:
Als het probleem enkel in de stopweek was dan kun je natuurlijk ook een pil zonder stopweek proberen.

Heb je dit idd al overwogen TS? Ik had hetzelfde probleem als jij en ben op advies van de huisarts de pil door gaan slikken zonder stopweek. Wereld van verschil. Ik heb echt nog wel eens migraine, maar veel minder vaak.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:05

Ik heb me uiteindelijk laten steriliseren op 32 want wilde echt geen kinderen, hormonen kon ik niet tegen, nuvaring, pillen en Modena gebruikt, was allemaal geen optie. Bij spiraal ben ik 8 maanden achter elkaar ongesteld geweest en 4 jaar buikpijn voor ik hem er uiteindelijk uit heb laten halen (en dat was een deel van de klachten).

Ik gebruikte een app welke dagen ik vruchtbaar was, dat wordt een soort Russisch roulette, dat werkt best ok als je consequent bent met condoom. Dat werkte ook niet echt :+

Uiteindelijk dus sterilisatie, voor mij want ik was degene die echt geen kinderen wilde, en ik wilde mijn (nu) man zijn opties laten houden mochten we ooit uit elkaar gaan want we waren toen nog niet zo heel lang bij elkaar. Beste beslissing ooit voor mij.

Al vind ik het nog steeds jammer dat ik nog ongesteld wordt :') maar branden zie ik ook niet zitten en dat schijnt soms ook maar een paar jaar te helpen.

Meer leren over vriesdrogen en voedsel conserveren? Volg me op Instagram
Forest Bitez

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:07

Waarom slik je de gewone pil niet gewoon door? Dat doe ik ook, is voor mij ook zo'n beetje de enige optie want ik heb van alles geprobeerd.
Dit in overleg met 2 gynaecologen.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:15

Heb je je al eens verdiept in de Nuvaring? Heeft mij geholpen.

Maar nu ik (al een aantal jaar) van alles af ben wil ik nooit meer terug naar hormonale anticonceptie.