Multifocale lenzen en wil nu een multifocale bril erbij, is dat gek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malle_meid

Multifocale lenzen en wil nu een multifocale bril erbij, is dat gek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:28

Op dit moment draag ik multifocale lenzen, omdat ik zonder lenzen/bril niet meer kan lezen. Mijn zicht voor veraf is nog redelijk goed. Echter kunnen ze met de multifocale lenzen mijn zicht voor veraf niet meer helemaal goed krijgen.

Dit geeft eigenlijk geen problemen, maar wel in de auto is dit lastig, overdag maar vooral als het donker is.

Bij de opticien hebben ze dus met mijn lenzen in gemeten hoeveel sterkte ik tekort kom voor veraf en raadden mij aan om dan bijvoorbeeld bij Charlie Temple een goedkope bril te kopen met die sterkte voor in de auto. Dit werkt inderdaad prima en ik heb nu extra een gewone bril en zonnebril voor in de auto.

Probleem: dan zie ik dichtbij in de auto natuurlijk weer slecht en dit is onhandig met navigatie en andere dingen.

Nu had ik dus zelf bedacht om dan voor in de auto een "goedkope" multifocale zonnebril te kopen, met dan voor veraf de gemeten extra sterkte en voor dichtbij geen sterkte, zodat ik dan met mijn lenzen dichtbij scherp kan zien.

Zijn er meer mensen die zoiets hebben? Kan dit überhaupt of maak ik het mezelf te moeilijk? 8-)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:31

Kan je niet gewone lenzen nemen icm een leesbril? Lijkt me makkelijker...

Ibbel

Re: Multifocale lenzen en wil nu een multifocale bril erbij, is dat gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:45

Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat je geen multifocale lenzen op sterkte kunt krijgen waarmee je gewoon goed veraf kunt zien? De leesopties zijn met lenzen beperkt, die gaan niet verder dan + 3.00, maar qua veraf moet je het wel heel dol maken wil dat niet met lenzen op te lossen zijn.

Maar goed, als het met lenzen niet meer lukt zou ik zeggen: laat jezelf een goede multifocale bril voor in de auto aanmeten, en probeer geen rare combi's van lenzen mét nog een bril uit. Veiligheid voor alles, tenslotte.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:45

Ik heb pas sinds de laatste 5 jaar of zo een bril nodig voor dichtbij, ben 50+ en nu sinds anderhalf jaar die multifocale lenzen. Ik vind het heel fijn dat ik nu geen bril meer nodig heb om dichtbij alles scherp te zien, want het is niet alleen met lezen.

Om dan alleen een bril nodig te hebben voor die momenten dat je veraf scherp moet zien vind ik minder erg

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:46

Dan is het toch simpel? Lenzen uit, (multifocale) bril op als je de auto in gaat.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:49

Ibbel schreef:
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat je geen multifocale lenzen op sterkte kunt krijgen waarmee je gewoon goed veraf kunt zien? De leesopties zijn met lenzen beperkt, die gaan niet verder dan + 3.00, maar qua veraf moet je het wel heel dol maken wil dat niet met lenzen op te lossen zijn.

Maar goed, als het met lenzen niet meer lukt zou ik zeggen: laat jezelf een goede multifocale bril voor in de auto aanmeten, en probeer geen rare combi's van lenzen mét nog een bril uit. Veiligheid voor alles, tenslotte.

Het was al een heel gedoe voordat ik deze lenzen had, heb er heel veel geprobeerd. Blijkbaar doordat ik ook een cilinder heb, kunnen ze mijn veraf niet 100% krijgen en dat is in de auto lastig. Om in de auto mijn veraf scherp te krijgen is een bril met sterkte -1,25

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:53

Kunnen ze dan geen bril aanmeten die je in de auto op kan zetten met je lenzen nog in...

Lenzen uit voor het auto rijden lijkt me ook gedoe.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:53

Ibbel schreef:
Dan is het toch simpel? Lenzen uit, (multifocale) bril op als je de auto in gaat.

Dat zou dan betekenen dat ik een paar keer per dag mn lenzen in en uit moet doen.....

ik denk dat ik gewoon lastig ben, haha, ik zei altijd dat het enige goede aan mijn lichaam mn ogen zijn (voor de rest een maandag ochtend model :Y) , maar die tijd is inmiddels ook voorbij

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:55

Ik begrijp ook niet waarom je de - sterkte niet hoger kunt maken. (lees je edit bij op verzenden drukken)

Zelf draag ik overigens ook lenzen plus bril.
Ik heb sinds mijn ongeluk prisma nodig en die kan niet in lenzen.
De sterkte dus in de lens. De prisma in de bril. Dat zou bij jou dus zo ook kunnen met het lees gedeelte

Ik heb voor in de avond of als reserve wel een bril+prisma.
Maar die heb ik buitenshuis dus bijna nooit op.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:55

ClauH schreef:
Kunnen ze dan geen bril aanmeten die je in de auto op kan zetten met je lenzen nog in...

Lenzen uit voor het auto rijden lijkt me ook gedoe.

Dat is dus wat ik nu al heb, maar dit is alleen om de veraf sterkte te corrigeren, en dan zie ik mijn navigatie slecht. Zet dan nu mn bril even af, maar toen kreeg ik die ingeving waarvan ik dus niet weet of dit kan of handig is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:55

Malle_meid schreef:
Het was al een heel gedoe voordat ik deze lenzen had, heb er heel veel geprobeerd. Blijkbaar doordat ik ook een cilinder heb, kunnen ze mijn veraf niet 100% krijgen en dat is in de auto lastig. Om in de auto mijn veraf scherp te krijgen is een bril met sterkte -1,25

Apart. Manlief hier heeft iets van -9, plus een cylinder van -1,75 én multicofaal leesdeel in z'n lenzen zonder enig probleem.

Ga eens naar een goede lenzenboer of een oogarts, zou ik zeggen. Met -1,25 (ook al heb je ook nog een cylinder) moet je écht gewoon goede multifocale lenzen kunnen krijgen.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 18:01

Ibbel schreef:
Malle_meid schreef:

Apart. Manlief hier heeft iets van -9, plus een cylinder van -1,75 én multicofaal leesdeel in z'n lenzen zonder enig probleem.

Ga eens naar een goede lenzenboer of een oogarts, zou ik zeggen. Met -1,25 (ook al heb je ook nog een cylinder) moet je écht gewoon goede multifocale lenzen kunnen krijgen.

Ik snap ook niet waarom het niet kan. Ik ben nu bij de Eyewish. Laatst dus weer opnieuw gemeten voor dit probleem en toen hebben ze iets aangepast en andere lenzen besteld, die het eigenlijk ook net niet zijn. Dichtbij iets slechter en veraf wel beter, maar alsnog in de auto niet fijn. Die heb ik 2 weken geprobeerd. Misschien moet ik die doorzetten, maar merkte al dat in de auto met bril toch fijner is.

Misschien inderdaad eens naar een andere opticiën

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 18:03

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp ook niet waarom je de - sterkte niet hoger kunt maken. (lees je edit bij op verzenden drukken)

....knip

Nee, ik begrijp het ook niet waarom het niet lukt, maar ze zeggen steeds bij de Eyewish dat ze veraf nooit helemaal 100% kunnen krijgen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:08

Ik ben zelf erg tevreden met visser contactlenzen. Die zitten bij de polikliniek oogheelkunde in het ziekenhuis.
Die hebben naar mijn idee soms wat meer mogelijkheden.

Geen idee of er 1 in de buurt zit.
https://www.vissercontactlenzen.nl/

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:18

Ik zou ook eens een andere opticien bezoeken...
En dan niet één van een grote keten.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 18:25

DuoPenotti schreef:
Ik ben zelf erg tevreden met visser contactlenzen. Die zitten bij de polikliniek oogheelkunde in het ziekenhuis.
Die hebben naar mijn idee soms wat meer mogelijkheden.

Geen idee of er 1 in de buurt zit.
https://www.vissercontactlenzen.nl/

Daar zit 1 locatie redelijk dichtbij, ik ga eens informeren. Ik heb al wel eens hier in het ziekenhuis naar de oogarts gebeld, omdat een vriendin ook lenzen via een oogarts heeft, maar toen kreeg ik te horen dat ik daar alleen op medische indicatie terecht kon...

ClauH schreef:
Ik zou ook eens een andere opticien bezoeken...
En dan niet één van een grote keten.

Ja, dat is misschien wel verstandig, voordat ik een hele collectie aan verschillende brillen heb :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:29

Malle_meid schreef:
Ik heb al wel eens hier in het ziekenhuis naar de oogarts gebeld, omdat een vriendin ook lenzen via een oogarts heeft, maar toen kreeg ik te horen dat ik daar alleen op medische indicatie terecht kon...

Dan ga je naar je huisarts, vertelt dat je niet goed kunt zien in de auto, dat de opticien het niet op kan lossen en vraag je om een verwijsbriefje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:30

Bij visser is het niet via de oogarts. Je komt gewoon bij een optometrist. Dus geen verwijzing nodig.
Maar deze ontdekte wel mijn prisma. De goedkope keten niet.
Ze kunnen wel alles overleggen met de oogarts.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:35

JA! ik heb dat ook...
al een tijdje lenzen voor veraf, en sinds kort kan ik dus niet meer lezen met lenzen in, en sinds die tijd is het gerommel.. multifocale lenzen werkt van geen kanten, ik dan dan net niet goed in de verte zien, en net aan wel lezen maar eigenlijk net niet...
Ik had een cylinder (via eyewish gemeten) maar die is op miraculeuze wijze verdwenen (volgens een ander filliaal van eyewish :') ) ik ga binnenkort dus naar een andere opticien.. geen keten.. (maar of dat een goeie is, geen idee, de laatste keer dat ik daar was voor een meting kon ik met spoed naar t oogziekenhuis omdat ze een oogdruk van 30 hadden gemeten.. wat in het oogziekenhuis niet meer terug te vinden was... :') )
Ik lees even mee met wat jij nu gaat doen :)

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:54

Cer schreef:
JA! ik heb dat ook...
al een tijdje lenzen voor veraf, en sinds kort kan ik dus niet meer lezen met lenzen in, en sinds die tijd is het gerommel.. multifocale lenzen werkt van geen kanten, ik dan dan net niet goed in de verte zien, en net aan wel lezen maar eigenlijk net niet...
Ik had een cylinder (via eyewish gemeten) maar die is op miraculeuze wijze verdwenen (volgens een ander filliaal van eyewish :') ) ik ga binnenkort dus naar een andere opticien.. geen keten.. (maar of dat een goeie is, geen idee, de laatste keer dat ik daar was voor een meting kon ik met spoed naar t oogziekenhuis omdat ze een oogdruk van 30 hadden gemeten.. wat in het oogziekenhuis niet meer terug te vinden was... :') )
Ik lees even mee met wat jij nu gaat doen :)

Ik ben begonnen met een beeldscherm bril, aangemeten door Eyewish (met cilinder), toentertijd kreeg ik op mijn werk een nieuw beeldscherm en met de optimale resolutie kon ik het bijna niet meer lezen :+

Had ik die bril de hele dag opgehad, dan had ik hem 's avonds voor de tv ook nodig, in het weekend kon ik nog zonder... maar goed, uiteindelijk had ik die bril de hele dag op en wilde ik lenzen proberen. Vooral huishoudelijk werk met bril op vind ik vervelend...

In eerste instantie bij een filiaal van Eyewish waar ik wel 9 verschillende lenzen heb geprobeerd, omdat de opticien aangaf dat het haar wel zou lukken om lenzen voor me te vinden zonder cilinder. Na een half jaar proberen, wachten op nieuwe lenzen en weer niet goed, was ik het zat, en toen gingen we een maand later voor het eerst in lockdown...

Toen het weer kon naar een ander filiaal gegaan (dichter bij huis ook nog) en toen wel lenzen met een cilinder gekregen en dat ging dus goed, behalve dus niet optimaal voor de verte.

Ik ben dus wel helemaal gewend aan het dragen van lenzen inmiddels, maar die verte sterkte blijft dus toch vervelend.

Ik dacht altijd dat de Eyewish beter was dan de Hans Anders, Pearl en Spec savers, geen idee waarom ik dat dacht :n

Maar ik ga nu inderdaad maar eerst eens voor een second opinion, de link van DuoPenotti ziet er goed uit en is in de buurt van mijn werk.

Ik zal hier zeker een update plaatsen, maar ik mijzelf kennende, kan het nog wel even duren :D

Maar ik ben blij met jullie input, anders had ik vandaag weer een andere bril erbij gekocht.