De man met de accordeon

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Bravura

De man met de accordeon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 09:36

Ik verwonder mij soms over mensen die op straat muziek maken. Ze schijnen hele dagen vaak op dezelfde plekken te zitten, in de stad, in de buitenwijken bij een winkelcentrum. Zelfs bij weer en wind zijn ze er. En sommigen kunnen zo prachtig accordeon spelen dat ik er wel uren naar zou kunnen luisteren.

Zo ook vanochtend vroeg om 08.00. Hij zat er kennelijk maar net. Opklap-stoeltje,mini parasolletje, een klein zwart reistasje bij zich en een mini accordeon op schoot. Hij zat in de schaduw van een paar bomen tegenover de AH. Ik reed hem voorbij de parkeerplaats op. Voelde mij bezwaard om langs hem te lopen zonder iets te geven en liep een stukje verderop naar de AH. Hij zit er dagelijks, sinds jaar en dag. Hij krijgt wel eens wat geld in het bakje en de man is zo vriendelijk en dankbaar dan. Hij lacht altijd naar iedereen en speelt vrolijke deuntjes. Voor mij is hij een bekende Nederlander, ondanks dat hij de taal op enkele woorden na niet schijnt te spreken. Toch wordt hij maar al te vaak voorbij gelopen bij dit redelijk drukke winkelcentrum.... Bijna niemand bekijkt hem, praat even met hem of luistert even naar hem. Al dan niet met een kleine donatie.

Er zitten daar ook "overige personen" die het winkelend publiek met rust laten maar iemand toch een naar gevoel kan bezorgen.
Maar deze man, de man met de accordeon...hij doet geen vlieg kwaad en werkt voor zijn zwaar verdiende centjes.

Ik zag geen eten of drinken bij hem staan, terwijl de dagtemperatuur vandaag de 39 graden zou aantikken. Vroeg mij af waar hij nu eigenlijk vandaan zou komen. Krijgt hij een uitkering en is hij ingezetene? Of zou hij een zwervend bestaan lijden en buiten slapen? Hoe moet dat bij grote hitte, zoals vandaag....en bij strenge vorst? Heeft hij onderdak, misschien zelfs een woning of leeft hij onder een brug? Heeft hij familie hier?
...Of zou deze man, die toch al wel op leeftijd is, hier al die jaren al alleen zijn?
Ik weet dat hij wel enkele mensen om zich heen heeft die een zelfde bestaan leiden. Zij maken muziek bij andere winkelcentra, her en der door de stad maar ook in omliggende dorpjes.

Toen ik terug kwam uit de AH zag ik dat hij zijn stekje verplaatst had. Waar hij had gezeten, en wel vaker zit, kwam zo vroeg nog geen publiek langs.
Een verlaten stoeltje, het mini parasolletje er boven, de mini accordeon voor het stoeltje op de grond met daarvoor het bakje met wat munten er in. Het zag er uit als stil leven en ik miste hem daar op zijn eigen plekje....
Ik had een fles water voor hem meegenomen en had al wat geld gepakt. Ik wilde het er niet neerzetten als hij er niet was, bang dat er ander personen het "kennelijk beter konden gebruiken". Toen ik voorbij reed zat hij er weer. Hoedje op, accordeon al weer op schoot, bezig met een vrolijk deuntje. En de weinige mensen die er voorbij liepen gunden hem weer geen blik waardig. Hoe verdient die man in vredesnaam voldoende geld op een dag om in zijn levensonderhoud te voorzien.... Ik zette de alarmlichten van mijn auto aan en werd bijna gelijk afgestraft door een chauffeur die kennelijk haast had. Hij bleef achter me staan drammen en even wilde ik maar doorrijden. Toen bedacht ik mij. Kreeg een boze blik en een "vriendelijk " gebaar van die chauffeur terwijl hij voorbij stuurde. Ja, handig stond ik daar niet, maar dacht hooguit "zoek jij het lekker uit mafkees".
Met de fles water en het geld in de hand liep ik op de man met de accordeon af. Hij lachte naar me en knikte. Toen hij zag dat ik de fles water voor hem neerzette en naar de blauwe hemel wees onder de woorden "Today...not good", reikte hij dankbaar naar de fles water en stak zijn duim op. Ik deed wat geld in het bakje en liep naar mijn wat ongelukkig geparkeerde auto. Keek onderweg nog even om naar hem en kreeg weer een duim omhoog. Wat een lieve man en hoe dankbaar. Ik hoop maar dat hij tegen het eind van de ochtend een koele plek op zoekt en zijn werkzaamheden staakt zodat ook hij in goede gezondheid blijft bij deze temperaturen. Maar de man met de accordeon kennende....speelt hij er eind van de middag nog....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De man met de accordeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:43

En vervolgens word hij door een dikke Mercedes opgehaald..... dat was althans hier bij de man die dagelijks met zijn accordeon zat te spelen.

Maar dat hoeft bij jou verhaal natuurlijk niet zo te zijn.
Lief dat je wat water hebt gebracht

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:46

Wat super mooi geschreven ts

Bij onze supermarkt zit ook af en toe een man met accordeon. Ik groet hem altijd en als ik het heb geef ik wat geld omdat ik geniet van het geluid van de muziek.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 09:48

DuoPenotti schreef:
En vervolgens word hij door een dikke Mercedes opgehaald..... dat was althans hier bij de man die dagelijks met zijn accordeon zat te spelen.

Ook daar hadden we het er net thuis over. Maar al was de man multimiljonair...het boeit mij niet. Voor mij is hij de vriendelijke oude man met de accordeon die er altijd weer bij weer en wind zit...

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:48

Mooi stukje heb je geschreven. Ik heb het me ook wel eens afgevraagd, ben erg benieuwd of er een Bokker is die misschien eens contact heeft gehad met een persoon zoals je omschrijft.
Iedere stad heeft er wel minstens een, best intrigerend.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:51

DuoPenotti schreef:

Ook mijn ervaring. Hun dikke BMW staat om de hoek.

Neemt niet weg dat ik het fantastisch vind en ze de straten echt opleuken. Ik zou het niet kunnen, elke dag uren lang ergens zitten spelen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:51

DuoPenotti schreef:

Precies mijn gedachte! Waar ik woon gebeurt dat wel. Maar zij kennen ook maar twee deuntjes. Zo pik je ze eruit.

Maar er is ook 1 man die wel meerdere deuntjes kan en altijd heel vriendelijk is. Daar maak ik soms wel een praatje mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:52

Wij hadden in Den Haag Chuck Deely. Die man verdiende op een dag meer dan jij en ik bij elkaar in 1 week. Het klonk ook nog eens nergens naar maar goed.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:52

In Leidschendam zat ook zo'n man, wel een Nederlander. Hij hoorde gewoon bij het winkelcentrum. was alleen, woonde in Schiedam, was vroeger een man die veel optrad, maar er is geen "markt" meer voor accordeon artiesten. Toen kwam het nieuwe grote Mall of the Netherlands op die plek en mocht de accordeonman er niet meer zitten. Ik geloof dat hij nu in de binnenstad van Rotterdam ergens zit. En niks dikke mercedes, gewoon een oudere man die met zijn passie nog wat centjes probeert te verdienen.

Extremely rare and Beyond Compare

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:55

Daar waar ik toen kwam kende wel meerdere deuntjes, maar echt goed naar de muziek luisteren deed ik niet, vind het verschrikkelijke muziek.
Om eerlijk te zijn ben ik ook zo'n cultuurbarbaar die het niet erg vind dat het muziekorgel op de meeste plaatsen wel verdwenen is.

Maar die werd elke dag opgehaald door een nieuwe Mercedes.
Maar ik geef toe, het verdere verhaal weet ik niet.
Niet hoe hij woonde, hoeveel hij ophaalde of wat ook.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:02

Als iemand echt oprecht mooi speelt/zingt dan trekt het wel publiek. Ik woonde vroeger in Utrecht en dan zag je soms echt een kring mensen om iemand heen die bijvoorbeeld goed gitaar speelde. Ik kende ook iemand die het deed als bijverdiensten.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:07

DuoPenotti schreef:

Om wat nuance aan die dikke Mercedes te geven, dat zegt in sommige gevallen niets over de rijkdom van "de man met de accordeon". In Roemenie en Moldavie en ik verwacht dat dit soort praktijken ook in andere landen gebruikt worden zit er een triest verhaal van uitbuiting achter.

De Mercedes is in eigendom van een uitbater. Die zet mensen af op verschillende punten en die verdienen geld voor de eigenaar van de Mercedes. Dat kunnen mensen zijn die muziek maken of een zichtbare handicap hebben en daarmee geld verdienen. Het geld is voor de man in de Mercedes die op zijn beurt voor zijn werknemers "zorgt" of ze een klein deel van het geld geeft. Vaak worden de werknemers van een afstandje in de gaten gehouden zodat ze niet zomaar wat geld voor zichzelf achter kunnen houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:08

Als je wordt opgehaald door een Mercedes heb je “dus” geld of een Mercedes?
Misschien iemand van de daklozen opvang die vrijwilligerswerk doet (mensen ophalen) en een Mercedes heeft (rijk genoeg is om niette hoeven werken dus vrijwilligerswerk doet en dol is op mooie auto’s.

Ik zie ook wel dit soort straat artiesten. Vind het soms ook wel hartverscheurend. Tja, hoe zou zo’n situatie in elkaar zitten?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 19-07-22 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:14

Maaike_Indy schreef:
DuoPenotti schreef:

Om wat nuance aan die dikke Mercedes te geven, dat zegt in sommige gevallen niets over de rijkdom van "de man met de accordeon". In Roemenie en Moldavie en ik verwacht dat dit soort praktijken ook in andere landen gebruikt worden zit er een triest verhaal van uitbuiting achter.

De Mercedes is in eigendom van een uitbater. Die zet mensen af op verschillende punten en die verdienen geld voor de eigenaar van de Mercedes. Dat kunnen mensen zijn die muziek maken of een zichtbare handicap hebben en daarmee geld verdienen. Het geld is voor de man in de Mercedes die op zijn beurt voor zijn werknemers "zorgt" of ze een klein deel van het geld geeft. Vaak worden de werknemers van een afstandje in de gaten gehouden zodat ze niet zomaar wat geld voor zichzelf achter kunnen houden.

Dat zou kunnen, ik weet het in dat geval niet.
De mensen zeiden altijd dat hij het gewoon goed had, maar ik heb dat nooit als waar of niet waar aangenomen omdat ik het niet zelf wist/ gezien had.

Maar die Mercedes was een feit en ook mede daarom dat mensen niets gaven.
Dus slim is het dan niet om het zo te doen dan.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-07-22 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:17

Heerlijk, deze negativiteit weer. <3

Wat maakt het uit hoeveel geld iemand heeft of niet heeft, als ze iets positiefs bijdragen aan jouw dag? Wil je geld geven, geef je wat geld, wil je geen geld geven, geef je geen geld, moeilijker is het niet hoor. :roll: En ondertussen wel honderden euro's uitgeven aan concerten van artiesten die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten. :')

Er zijn zat muzikanten die op straat spelen om wat bij te verdienen, om hun muziek onder de aandacht te brengen, om wat CDs te verkopen of om gewoonweg onder de mensen te zijn. Wat is er mis mee dat ze zo wat proberen bij te verdienen, hun muziek proberen te marketen of wat jeu geven aan het straatbeeld, ook al kunnen ze er prima van leven? Niemand staat met een mes op je keel om ze geld te geven. Is het iemand die op je af komt en om geld komt vragen, dan snap ik dat je wat terughoudend bent, maar jemig, als we tegenwoordig al van de leg raken van iemand die een muziekinstrument zit te bespelen is het wel heel treurig gesteld met de wereld. :')

TS, wat schrijf je leuk! :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 10:30

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:40

<3 Heel mooi geschreven en een prachtig gebaar voor de man met de accordeon.
Hartverwarmend dit.

Ik moest meteen denken aan ' Hij speelde accordeon ' van Luc Steeno :D
Heeft niks met een straatmuzikant te zien, maar het schoot direct door mijn kop.
https://www.youtube.com/watch?v=q3jBvuIdYX0

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:44

Mooi geschreven!

Er is een fotograaf die een tijdje geleden een hele fotoserie heeft gemaakt van een groot aantal zwervers in Nederland, en met iedereen een praatje maakte. Er stond dan ook een uitgebreid verhaal van deze mensen bij elke foto. Er zaten echt heel bijzondere, trieste en ontroerende verhalen tussen. Ik ga eens kijken of ik iets erover vind via google.

Edit; geen idee of het voor iedereen zichtbaar is, maar dit zijn een aantal van de portretten met de verhalen: https://www.facebook.com/groups/1446835 ... 970558206/
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-07-22 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 10:48

Pandora2 schreef:
<3 Heel mooi geschreven en een prachtig gebaar voor de man met de accordeon.
Hartverwarmend dit.

Ik moest meteen denken aan ' Hij speelde accordeon ' van Luc Steeno :D
Heeft niks met een straatmuzikant te zien, maar het schoot direct door mijn kop.
https://www.youtube.com/watch?v=q3jBvuIdYX0

Mooi :j

8nnemiek, helaas geen FB, had het graag gelezen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:14

Laat me raden, Presikhaaf?

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 11:28

Alvaron schreef:
Laat me raden, Presikhaaf?

Hoe dat zo? :D Jij mag nooit meer raden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:49

ik heb nu een beetje moeite met alle sneren rond 'dikke bmw'

en wat met al die artiesten die op de radio en tv komen? die verdienen geld als slijk.....
maar iemand die accordeon speelt en gewoon mensen een vrolijk gevoel geeft op straat, verdient het niet om wat geld te krijgen, want hij rijdt met een dikke bmw?

hoe scheef is dat nu weer.....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:01

tengeltje11 schreef:
ik heb nu een beetje moeite met alle sneren rond 'dikke bmw'

en wat met al die artiesten die op de radio en tv komen? die verdienen geld als slijk.....
maar iemand die accordeon speelt en gewoon mensen een vrolijk gevoel geeft op straat, verdient het niet om wat geld te krijgen, want hij rijdt met een dikke bmw?

hoe scheef is dat nu weer.....

Dat is toch geen vergelijk....
Van mij mag hij die hebben :j En geld als slijk verdienen ook.
Maar dan niet als sloeber bedelen. Trek dan gewone kleding aan, doen ze op het podium ook.

https://nos.nl/artikel/2406776-advies-a ... e-zondagen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:10

Kabayo schreef:
DuoPenotti schreef:

Ook mijn ervaring. Hun dikke BMW staat om de hoek.

Neemt niet weg dat ik het fantastisch vind en ze de straten echt opleuken. Ik zou het niet kunnen, elke dag uren lang ergens zitten spelen

En dan nog.. Dan staat daar z'n dikke BMW.. Hij werkt er toch voor? Of mag je alleen een BMW rijden als je een standaard baan hebt?

<3 Sneakers <3

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-22 12:13

Zullen we het vandaag leuk houden? Van hele discussies raakt je alleen maar oververhit met dit weer. :)