Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 17:12

Meerdere mensen met misofonie (haat voor bepaalde geluiden). Iemand een gouden tip? Een behandeling gevolgd?

Eetgeluiden, breinaalden die tegen elkaar aan tikken, nagels pulken, een piepend geluid uit de neus: het kan mijn stemming volledig omdraaien en ik baal daar zó enorm van.

gerlienke
Berichten: 1523
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:33

Ik heb er bij tijd en wijlen flink last, wat voor mij helpt zijn genoeg slaap, op tijd eten(hongerig zijn maakt het 10x erger. :') )
Regelmatig even alleen wandelen of fietsen( of sporten maar gewoon even buiten zijn.)
Achtergrond muziek en oordoppen in helpt ook(op werk en 's nachts kan ik niet zonder. )
Bij bepaalde personen is het bij mij ook erger en kan ik weinig hebben, maar dat is normaal.
Met eten doe ik oordoppen in en focus op m'n eigen bord en zorg dat ik naast iemand zit waar ik wat van kan hebben.
Proberen te accepteren dat het zo is helpt ook maar is soms heel lastig. :(:)
Laatst bijgewerkt door gerlienke op 10-07-22 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 17:36

Goede tips! Herken er veel in :')
Mijn vriend heeft een piep in zijn neus door een scheef tussenschotje maar vind het heel ongezellig als ik de hele autorit met oordoppen in zit… Maar ik wordt er heel chagrijnig/verdrietig van als ik het maar blijf horen.. Weet niet zo goed wat ik hier mee moet!
Laatst bijgewerkt door Pino96 op 10-07-22 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:36

Ik heb het eigenlijk alleen met eetgeluiden en ik zorg dat ik alleen eet of anders met veel achtergrondgeluiden. TV hard aan bijvoorbeeld. In een restaurant heb ik er dus ook geen last van. Ik kan niet met iemand eten in een stille ruimte. Ook niet op kantoor. Dan eet ik alleen en niet aan de eettafel.
Toen ik jonger was deed ik een koptelefoon op of vroeg ik of ik alsjeblieft van tafel mocht. Er was veel onbegrip, ze vonden dat ik me aanstelde. Het was de leeftijd zeiden ze.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 10-07-22 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6683
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:38

Het enige wat ik probeer is mijn woede te verbergen en het geluid uit de weg te gaan. Want ik weet best wel dat het onredelijk is dat ik woest wordt als iemand een appel eet, of chips kraakt. Of op zijn telefoon ramt.

Ik ben sowieso erg gevoelig voor geluid, 2 verschillende soorten geluiden door elkaar (tv aan en laptop aan bijvoorbeeld) trek ik ook echt niet.

Ik zou er graag wat beter mee om kunnen gaan, maar helaas. Ik wordt echt onbehoorlijk woest.

Ik heb het inderdaad vooral met eetgeluiden. Mijn vriend heeft een luxerende kaak, als hij iets krakends eet vlucht ik ook echt.
Ik vind ook dat veel mensen echt onbehoorlijk vies kauwen. Eet gewoon rustig.

paars

Berichten: 5999
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:41

Dat is een heel vervelend probleem.
Inge Jager van AmsterdamUMC heeft hier onderzoek naar gedaan. EMDR kan helpen, gedragstherapie kan helpen. Gouden tip heb ik helaas niet voor je.
Hoop dat je die mss nog wèl krijgt van iemand hier!

Utixo

Berichten: 6683
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:42

Je bedoelt gedragstherapie voor al die mensen die zo goor eten? Goede O:)

fardoe
Berichten: 914
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:48

Pino 96, kan je vriend zich niet laten opereren aan het scheve tussenschotje. Lijkt me voor hem zelf ook irritant dat geluid als je door je neus ademt.

Ik heb inderdaad ook last van eetgeluiden en als één van mijn honden besluit om haar nageltjes te gaan pedicuren als het stil is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:00

_O-
Utixo schreef:
Je bedoelt gedragstherapie voor al die mensen die zo goor eten? Goede O:)

gerlienke
Berichten: 1523
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:07

Mijn man eet ook regelmatig op zolder als ik m'n dag niet heb, kan niet altijd zn eetgeluiden hebben. :')
Emdr heeft bij mij wel geholpen om rommel uit het verleden te ver werken en daardoor lekkerder in m'n vel te zitten.
Hormoon verpleegkundige (care for woman) dat de hormonen goed 'afgestemd ' zijn helpt ook.
En wat hierboven al gezegd is vragen aan je vriend of hij zich mss wil laten opereren, lijkt me dat hij er zelf ook mss last van heeft. :)

Utixo

Berichten: 6683
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:09

Ik heb altijd de neiging om aan mensen te vragen of ze denken dat ze de enige op de wereld zijn, of dat het ze echt geen fiets interesseert dat ze andere tot woede drijven.

Doe ik natuurlijk niet, want nogmaals, ik weet heus dat mensen gewoon het recht om te eten hebben en dat het probleem bij mij ligt. Maar zo voelt het op dat moment wel.
Ik kan mij ook maar slecht voorstellen dat andere mensen er wel gewoon tegen kunnen.

Utixo

Berichten: 6683
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:11

Hoe reageren jullie trouwens op snurken? Ik wordt dan ook onredelijk. Mijn vriend doet het niet om mij te pesten, maar ook dan moet ik mezelf echt even tot de orde roepen.
Natuurlijk wel pas nadat ik hem op zijn zij heb geduwd, of wakker heb gepord (niet sneu, dit doen we in de hoop dat ik dan sneller weer in slaap val, mijn vriend hoeft zijn ogen naar dicht te doen en is weg).

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 18:14

Wat fijn dat ik niet de enige ben… Ik ben in mijn omgeving namelijk wel altijd de enige geweest.

Operatie is mijn vriend niet zo happig op… Denk dat het oordopjes worden in de auto.
Misschien toch eens kijken of EMDR/therapie het nog iets kan verminderen voor mij.

Captain

Berichten: 21799
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:15

Iets anders aanzetten op de achtergrond. :) Wij eten nooit aan tafel want dan zouden we elkaar aanvliegen. :') Dus gewoon op de bank met de tv aan zodat we elkaars eetgeluiden niet horen. :D

Verder noise cancelling oordoppen voor in het OV. :)

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 18:17

Utixo schreef:
Hoe reageren jullie trouwens op snurken? Ik wordt dan ook onredelijk. Mijn vriend doet het niet om mij te pesten, maar ook dan moet ik mezelf echt even tot de orde roepen.
Natuurlijk wel pas nadat ik hem op zijn zij heb geduwd, of wakker heb gepord (niet sneu, dit doen we in de hoop dat ik dan sneller weer in slaap val, mijn vriend hoeft zijn ogen naar dicht te doen en is weg).


Met snurken heb ik het niet zo, maar een vriendin van mij hijgt enorm in haar slaap. Dan voel ik wel irritatie ja :')

Ik weet trouwens niet of het met misofonie te maken heeft, ik denk het niet want het is geen geluid, maar ik kan ook echt flippen als er veel kreukels in mijn beddengoed zitten. Als klein kind (basisschool) had ik dat ook als er kreukels in mijn sokken kwamen op het moment dat ik mijn schoenen aan deed.

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:30

Oh alles is zo herkenbaar! Het is verschrikkelijk hoe erg geluiden kunnen zijn.
Ademhalen, neuspiepjes, kauwgeluiden, neuriën, tikken, peuteren, zuchten, snurken, stuiterende ballen, noem het maar op, om echt serieus knettergek van te worden!

Gelukkig krijg ik van mijn directe omgeving wel begrip (mijn twee oudste kinderen hebben het ook),
hoewel mijn echtgenoot het wel eens vervelend vindt :+

Als ik moe ben wordt het erger. En als ik het niet kan hebben ga ik weg.

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:38

Ik had het al heel jong, ik denk rond 9-10 jaar. Ik kreeg altijd te horen dat ik me aanstelde. En ze werden boos omdat ik er niet tegen kon.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 18:45

Suzanne F. schreef:
Ik had het al heel jong, ik denk rond 9-10 jaar. Ik kreeg altijd te horen dat ik me aanstelde. En ze werden boos omdat ik er niet tegen kon.


Dat is echt heel naar… :(

Utixo

Berichten: 6683
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:45

Ik heb het al zo lang als ik mij kan herinneren. En inderdaad, mijn omgeving denkt dat ik mij aanstel en dat ik er gewoon niet op moet letten. Maar zo werkt het echt niet.


Mijn vriend ziet het wel aan mijn ogen en mijn houding al of ik begin te koken. En ik wil helemaal niet dat ik bepaal hoe of waar hij eet, maar ik trek het gewoon echt niet. En hij is zo lief er rekening mee te houden, hetzij met een zucht hier en daar.

Brainless

Berichten: 29922
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:46

Dit kan wat verlichting geven, mijn dochter gebruikte het tijdens bepaalde lessen aan het einde van de dag.
https://www.bol.com/nl/nl/p/flare-audio ... 035073920/
Hier in huis meerdere autisten die in minder en ergere maten last hebben van misofonie.
Wij eten daarom al jaren niet meer gezamenlijk aan tafel en loopt er altijd wel iemand met oordoppen in en/of een noise canceling koptelefoon op.

Utixo

Berichten: 6683
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Misofonie, hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:54

Oh, dat is het zeker waard om het te proberen. Vallen die niet makkelijk uit? Ik raak draadloze oordopjes ook altijd kwijt.

gerlienke
Berichten: 1523
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:00

[quote="Utixo"]Ik heb het al zo lang als ik mij kan herinneren. En inderdaad, mijn omgeving denkt dat ik mij aanstel en dat ik er gewoon niet op moet letten. Maar zo werkt het echt niet.


Mijn vriend ziet het wel aan mijn ogen en mijn houding al of ik begin te koken. En ik wil helemaal niet dat ik bepaal hoe of waar hij eet, maar ik trek het gewoon echt niet. En hij is zo lief er rekening mee te houden, hetzij met een zucht hier en daar.

Quote verkloot.
Zo herkenbaar, ik moest me niet aanstellen want een ander had er ook geen last van, het is er eerder erger door geworden.
-:(-

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:03

Ik zou willen dat ik vroeger oordopjes mocht. Ik zat vaak met mijn vingers in mijn oren maar dan werden ze boos.
Nu hoef ik niet meer verplicht aan tafel te eten gelukkig. Was echt een verschrikking elke avond.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 19:07

Brainless schreef:
Dit kan wat verlichting geven, mijn dochter gebruikte het tijdens bepaalde lessen aan het einde van de dag.
https://www.bol.com/nl/nl/p/flare-audio ... 035073920/
Hier in huis meerdere autisten die in minder en ergere maten last hebben van misofonie.
Wij eten daarom al jaren niet meer gezamenlijk aan tafel en loopt er altijd wel iemand met oordoppen in en/of een noise canceling koptelefoon op.


Besteld! Ik zal mijn ervaring laten weten hier.
Dank je wel!

Babootje

Berichten: 27259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:14

Mijn man snurkt. Soms erg, soms niet zo erg, maar dan ga ik op ieder geluidje letten. Zuchten, steunen, kreunen. Ik lig er nachten van wakker. Echt. Ik vind het vervelend voor mij, maar ook voor hem als ik m weer eens aanstoot en vraag of ie op zn zij wil gaan liggen (want dan is het minder).
Smakken met eten, ook zo erg. Je hebt van die filmpjes op YT en Tiktok van mensen die van die zachte geluidjes maken. Echt vreselijk. Hoe kan je dat leuk vinden...
Ik heb het niet zo heel erg. Maar ik kan me echt voorstellen hoe erg het kan zijn als je Misofonie hebt.