menstruatie en hormonen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

menstruatie en hormonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 09:50

Hi,

Zo'n 2 weken maar vooral de week voor mijn menstruatie ben ik niet te genieten.
Ik weet en voel dit heel goed aan en wil mij niet zo voelen of gedragen maar op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar.
Boos, huilen, het gevoel dat het allemaal geen zin heeft of lukt.
Volgens de huisarts te wijten aan de menstruatie of iig de periode daarvoor want zodra ik menstrueer gaat het veel beter.
Herkent iemand dit? Maar belangrijker is er iets aan te doen?

Reusje_xx

Berichten: 932
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:30

Yes voor mij erg herkenbaar. Meestal vanaf ongeveer een week voor mijn menstruatie loopt het op tot erg vervelende angstige klachten/gevoelens. Ik ben hier in januari voor naar de huisarts gegaan en die heeft mij de pil voorgeschreven. Deze slik ik in principe zonder stopweken (behalve als ik het een paar dagen achter elkaar vergeet bijvoorbeeld), om de hormoonhuishouding zo stabiel mogelijk te houden.
De pil kan natuurlijk heel wisselende bijwerkingen hebben per individu. Zo kan je ook juist meer klachten ervaren, maar ik ben er gelukkig wel mee geholpen. Niet alle klachten zijn weg, maar het is wel minder.

plutolover

Berichten: 11728
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:45

Cherdenise schreef:
Hi,

Zo'n 2 weken maar vooral de week voor mijn menstruatie ben ik niet te genieten.
Ik weet en voel dit heel goed aan en wil mij niet zo voelen of gedragen maar op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar.
Boos, huilen, het gevoel dat het allemaal geen zin heeft of lukt.
Volgens de huisarts te wijten aan de menstruatie of iig de periode daarvoor want zodra ik menstrueer gaat het veel beter.
Herkent iemand dit? Maar belangrijker is er iets aan te doen?


Google eens op pms klachten, dat wordt alles stuk duidelijker. Ik heb ook last van pms klachten vooral sinds ik geen hormoon spiraal meer heb. En ik ben ook nog steeds zoekend naar wat werkt. Ik loop nu bij Care for women.

Ik heb ook depressie, al 3x gedacht waarom leef ik nog enz, ben niks waard bla bla, en tijdens of na de menstrutie verdwijnt het weer, om vervolgens weer na mijn eisprong weer vorlijk terug te komen... afvallen lukt niet enz.

Iets aan doen is per mens verschillend, zo moet je zo min mogelijk suikser/chocholade eten. Geloof me als ik last van pms heb, moet je daar niet bij mij aankomen.. wil je me nog schagarijniger hebben. Veel water drinken bla bla. kortom ik wordt van dat gezemel wel moe van hoor, en ik geloof er niet zo in dat je daardoor je pms klachten minder worden.. Maar gewoon een verkoop praatje om gezonder te eten. Want geen suikers/alcohol enz is voor iedereen gewoon beter.

En nee ik drink zelde alcohol.. maar je moet niet mijn chocolade afpakken als ik midden in pms zit haha

MEt de pil moet je wel oppassen, zo reageer ik juist slecht op de pil. Er schijnt wel een pil te bestaan die juist geschikt is voor mensen met pms maar geen ervaring mee, en zelf zoek ik het liever homeoptaische op kwa hormoon balans. Als dat niet werk kan ik altijd weer terug naar iets met kunstmatige hormonen. Alleen alles heeft wel tijd nodig.. en ben daarin zeer ongeduldig haha

Bentuh

Berichten: 3456
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:03

agh wat vervelend dat je daar zoveel last van hebt.

slik je de pil? ik ben daar inmiddels al ruim 3 jaar mee gestopt. Sindsdien ben ik veel stabieler met betrekking tot mijn hormonen. Meestal 1 dag heel erg verdrietig voordat ik ga menstrueren, maar verder heel stabiel.

Zelf ben ik eens lang geweest bij Iris de goede, (tipje, volg haar op Instagram, mega interessant). Bij haar heb ik toen een bloed onderzoek laten doen. Om te kijken of mijn hormonen mineralen ect ect in balans waren. Na dit onderzoek allemaal handige tips en tricks meegekregen. Waardoor ik mezelf nog beter in mijn vel voel zitten :).

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:38

Wat vervelend TS, maar ook hier is dat voor mij heel herkenbaar.

Bentuh schreef:
slik je de pil? ik ben daar inmiddels al ruim 3 jaar mee gestopt. Sindsdien ben ik veel stabieler met betrekking tot mijn hormonen. Meestal 1 dag heel erg verdrietig voordat ik ga menstrueren, maar verder heel stabiel.


Deze ervaring heb ik ook :)

plutolover schreef:
Iets aan doen is per mens verschillend, zo moet je zo min mogelijk suikser/chocholade eten. Geloof me als ik last van pms heb, moet je daar niet bij mij aankomen.. wil je me nog schagarijniger hebben. Veel water drinken bla bla. kortom ik wordt van dat gezemel wel moe van hoor, en ik geloof er niet zo in dat je daardoor je pms klachten minder worden.. Maar gewoon een verkoop praatje om gezonder te eten. Want geen suikers/alcohol enz is voor iedereen gewoon beter.


Inderdaad zal het per mens verschillend zijn. Bij mij doet voeding wel heel veel. Als ik in de week voor de menstruatie mac donalds eet, kan ik rekenen op heftige klachten (vanwege veel koolhydraten en troep).. Als ik extra gezond eet, dus bijvoorbeeld spinazie smoothies drink, groene thee drink en genoeg fruit eet, dan is er eigenlijk niets aan de hand. Dus dit kan bij sommige mensen echt een groot verschil maken. Ik heb ook gehoord dat yoga bij veel mensen goed helpt. Daarnaast is regelmatig sporten ook heel goed om de juiste hormonen aan te maken. Dit kan je interne stressniveau verlagen en dat is heel goed.

Ook zijn er veel (vrij verkrijgbare) voedingssupplementen die je ondersteunen, waardoor je lichaam het beter aan kan en je je misschien beter voelt. Het kan namelijk zijn dat je iets mist in je voeding, waardoor je tekorten heb (niemand eet perfect!). Dingen zoals vitamine B, magnesium, Omega 3.

Het is supervervelend deze klachten, ik heb er helaas ook veel ervaring mee en vriendinnen ook, maar leefstyle maakt vaak wel een groot verschil.

Muurp

Berichten: 15143
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:41

Heel herkenbaar, maar sinds ik met hormonen ben gestopt (pil/spiraal, werd tijdens beide gewoon nog steeds ongesteld) ervaar ik een wereld van verschil :)

Eerder huilde ik standaard 2/3 dagen voor mijn menstruatie en zocht ik altijd ruzie met mijn vriend :+ Onbewust, maar het gebeurde áltijd op hetzelfde moment en eigenlijk zonder aanwijsbare reden.
Tot we er patroon in begonnen te zien. Op die 1/2 dagen was ik ineens enorm onzeker, kon ik alleen maar alles negatief zien en zat ik gewoon niet lekker in mijn vel... En dan was mijn vriend standaard de pineut.

Ik zit nu een jaar zonder hormonen in mijn lijf en ik heb er dus echt géén last meer van. Ook is mijn menstruatie gelijkmatiger dan ooit en heb ik minder klachten tijdens mijn menstruatie.

Ik ben helemaal niet bezig met wat ik in mijn lijf stop, maar dit was voor mij wel echt een eye-opener. :) Bij mij komt er dus ook niks meer in.

Anoniem

Re: menstruatie en hormonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:55

Ik ben naar de hormoontherapeut geweest en kreeg supplementen en voedingstips en tot nu toe werkt dat echt mega goed !! Dus zeker een bezoekje waard. Tenzij je een medische reden hebt hoor je je niet zo te moeten voelen.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 12:27

Hoe vervelend het klinkt maar ik ben blij met jullie antwoorden
en dat ik niet alleen ben hierin. psm had ik nog niet van gehoord, huisarts heeft daar niks over gezegd helaas
Pil slik ik al niet en ik eet koolhydraat-arm ivm dia type 1 dus daar valt helaas geen winst in te behalen.
Ik dacht altijd dat het gewoon aan mij lag en zo bracht de huisarts het ook wel, zo van ja ach hormonen

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 12:30

Vitamine B en alles was goed, ze hebben wel een bloedonderzoek gedaan vooraf :j
Zijn er supplementen die invloed hebben op je hormonen? Ik voel mij al snel als een pismerrie :o :D en daar zijn ook wel wat producten voor

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:33

Bij mij hielp de pil juist wel heel goed tegen klachten.
Je kunt ook een andere pil proberen..mijn eerste pil werd ik moorddadig van. De tweede was een verademing. :')

plutolover

Berichten: 11728
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:51

ik slik ind ook suplimenten zoals vitamine D, B en nog wat. Kwa gezond eten vind ik zelf erg lastig en ga ik 26 juli mezelf laten meten met een bioresentie ofzo. Kijken wat mijn lichaam wel of niet fijn vind kwa voedingstoffen.

Acupuntuur schijnt ook te helpen.

Sporten is ook goed en ik weet zeker als ik wat afval dat het ook beter zal gaan. Maar ik heb gewoon niet de motivatie ik voel me dan alleen enz.

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:57

Cherdenise schreef:
Hi,

Zo'n 2 weken maar vooral de week voor mijn menstruatie ben ik niet te genieten.
Ik weet en voel dit heel goed aan en wil mij niet zo voelen of gedragen maar op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar.
Boos, huilen, het gevoel dat het allemaal geen zin heeft of lukt.
Volgens de huisarts te wijten aan de menstruatie of iig de periode daarvoor want zodra ik menstrueer gaat het veel beter.
Herkent iemand dit? Maar belangrijker is er iets aan te doen?


Herkenning.
En ja, er is veel tegen te doen!

Nadat ik rond mijn twintigste een speurtocht moest ondernemen naar een depressie die uit het niets opkwam - en net zo raadselig weer verdween - heb ik tot en met mijn vijftigste plezier gehad van mijn cyclus.

Ja: plezier.
Al die kolder dat het nu eenmaal normaal is om last te hebben van PMS (of kramp) WEG ermee!!
(Wat een huisarts 'ach ja, hormonen...')

Zonder depressie en ellende vond ik mijn stemming die laatste paar dagen heel bijzonder.
(Bij ellende waren het de typische opruimdagen... Nuttig.)

Idealiter een consult bij een orthomoleculaire arts. Uitvissen wat jouw lichaam specifiek nodig heeft.
... en om de gedachte te bepalen, er zijn een aantal 'standaard' stofjes die belangrijk zijn mbt je menstruatie cyclus.
- Vitex Agnus castus
- Mariadistel
- Vitamine B-complex
- Omega 3
- zink
- vitamine E
- borage olie
- magnesium/ calcium capsules.

En qua voeding: minder zuivel en 'snelle koolhydraten' kunnen helpen, soya kan helpen, koffie kan hinderen.
Gezonde vetten eten is prima, noten bijvoorbeeld

Anoniem

Re: menstruatie en hormonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:15

Dit hierboven is de betere uitleg van mijn eerdere post! :-)

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:20

Cherdenise schreef:
Ik dacht altijd dat het gewoon aan mij lag en zo bracht de huisarts het ook wel, zo van ja ach hormonen


echt heel jammer dit. heel begrijpelijk dat je dacht dat het aan jouzelf lag.
die huisarts zou zich diep moeten schamen, wat heb je daar nou aan -O-

MarliesV

Berichten: 15338
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:39

Muurp schreef:
Heel herkenbaar, maar sinds ik met hormonen ben gestopt (pil/spiraal, werd tijdens beide gewoon nog steeds ongesteld) ervaar ik een wereld van verschil :)

Eerder huilde ik standaard 2/3 dagen voor mijn menstruatie en zocht ik altijd ruzie met mijn vriend :+ Onbewust, maar het gebeurde áltijd op hetzelfde moment en eigenlijk zonder aanwijsbare reden.
Tot we er patroon in begonnen te zien. Op die 1/2 dagen was ik ineens enorm onzeker, kon ik alleen maar alles negatief zien en zat ik gewoon niet lekker in mijn vel... En dan was mijn vriend standaard de pineut.

Ik zit nu een jaar zonder hormonen in mijn lijf en ik heb er dus echt géén last meer van. Ook is mijn menstruatie gelijkmatiger dan ooit en heb ik minder klachten tijdens mijn menstruatie.

Ik ben helemaal niet bezig met wat ik in mijn lijf stop, maar dit was voor mij wel echt een eye-opener. :) Bij mij komt er dus ook niks meer in.


Exact mijn ervaring.

Ik lees hier mensen die juist door de pil stabieler worden, ik werd juist labieler door de pil en heb een dip meer gehad sinds ik met hormonen gestopt ben.

Ook mijn maandelijkse hoofdpijn (in de week voor de menstruatie) is weg.

Eapy

Berichten: 1781
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: menstruatie en hormonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:59

Ja! Veel last van gehad. Ik slik de pil niet, dus ben overgeleverd aan mijn eigen hormonale schommelingen haha. Ik slik monnikspeper (Agnus castus, onder andere bij Holland & Barrett verkrijgbaar). Werkt onwijs goed voor mij!

plutolover

Berichten: 11728
Geregistreerd: 30-07-04

Re: menstruatie en hormonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:49

ik dacht juist dat soya minder goed is, omdat daar ook oestrogenen in zitten, pms komt vaak voort uit oestrogeen dominantie.

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:08

Cherdenise schreef:
Ik voel mij al snel als een pismerrie :o :D en daar zijn ook wel wat producten voor

Hahaha ach, dat zijn we allemaal soms wel eens :))

Eten kan heel veel invloed hebben op hoe je je voelt en ook qua invloed op je hormonen. Helaas is het per persoon weer anders hoe je er op reageert. Dat is een hele zoektocht, maar er zijn pro's die je daarbij kunnen helpen.

Goede nieuws: Je bent niet gek :D

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:08


Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 15:12

Janneke2 schreef:
Herkenning.
En ja, er is veel tegen te doen!

Nadat ik rond mijn twintigste een speurtocht moest ondernemen naar een depressie die uit het niets opkwam - en net zo raadselig weer verdween - heb ik tot en met mijn vijftigste plezier gehad van mijn cyclus.

Ja: plezier.
Al die kolder dat het nu eenmaal normaal is om last te hebben van PMS (of kramp) WEG ermee!!
(Wat een huisarts 'ach ja, hormonen...')

Zonder depressie en ellende vond ik mijn stemming die laatste paar dagen heel bijzonder.
(Bij ellende waren het de typische opruimdagen... Nuttig.)

Idealiter een consult bij een orthomoleculaire arts. Uitvissen wat jouw lichaam specifiek nodig heeft.
... en om de gedachte te bepalen, er zijn een aantal 'standaard' stofjes die belangrijk zijn mbt je menstruatie cyclus.
- Vitex Agnus castus
- Mariadistel
- Vitamine B-complex
- Omega 3
- zink
- vitamine E
- borage olie
- magnesium/ calcium capsules.

En qua voeding: minder zuivel en 'snelle koolhydraten' kunnen helpen, soya kan helpen, koffie kan hinderen.
Gezonde vetten eten is prima, noten bijvoorbeeld


Mooie lijst van supplementen dank je! Krampen heb ik idd ook erg veel last van.
Koffie drink ik gelukkig niet en noten eet ik al
Soya wel of niet goed maar ik drink sowieso geen zuivel, eet alleen kwark maar dat kan ik wel laten in die 2 weken om eens te proberen

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 15:12

Elisa2 schreef:
Er is een link tussen insulineresistentie/ diabetes en pms:
https://www.hormoonpoli.nl/insulineresistentie/

Misschien heb je hier wat aan, monnikspeper is niet voor iedereen geschikt..wees er voorzichtig mee.


Dank je! ik ga lezen maar ik heb type 1 dat is wel wat anders

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: menstruatie en hormonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:15

Ahja, maar wellicht heb je er toch wat aan of is er toch nog een link ergens qua hormonen. Beetje uitzoeken geeft vaak een hoop info en daar heb je natuurlijk meer aan dan aan symptoombestrijding. :-)

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 15:18

Ja klopt maar deze is totaal niet van toepassing op mij toch bedankt voor het delen ;)

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: menstruatie en hormonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:20

Graag gedaan, ik hoop dat je voor jou wat vind wat werkt. Hormonen kunnen complexe rotdingen zijn.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:56

plutolover schreef:
ik dacht juist dat soya minder goed is, omdat daar ook oestrogenen in zitten, pms komt vaak voort uit oestrogeen dominantie.


Ik meen dit ook gelezen te hebben, maar ook weer dat deze puur voor de planten zijn en voor ons niet eens opneembaar ofzo iets. Maar dat zou je moeten googlen.

Zelf dacht ik verlost te zijn na het stoppen met de pil. Tot ik gelukkiger begon te worden en het verschil tussen donker en licht merkte, begon ik pas te beseffen waar in mijn cyclus ik steeds onzeker, boos etc was.
Bij mij heeft het ook alles te maken met voeding. Eet ik clean, nergens last van. In de eerste weken kan ik alcohol goed hebben ben ik achter gekomen (uit zich anders in pukkels), suiker moet ik echt mee uitkijken en ook te veel cafeïne doet mij niet goed.
Wanneer ik wat precies beter niet kan doen ben ik nog aan het testen, maar ook hier: voeding, voeding, voeding.