Pijnverloop na Hernia-operatie

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Pijnverloop na Hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 13:22

17 juni ben ik helaas voor de tweede keer aan een hernia geopereerd. Dit was mijn derde hernia.
De eerste keer was ik 12 en had een een zeurderig gevoel/uitval in mijn rechterbeen.
Nu 26 jaar later had ik heel veel stekende pijn in mijn linkerkuit en aan de buitenkant van mijn voet. Dit begon in augustus en werd in december vreselijk.

De pijn is gelukkig al een heel stuk minder maar nog wel licht gemeen aanwezig. Soms echt oplaaiend naar echt gemeen.
Gelukkig niet meer onuithoudbaar.

Ik weet dat dit ongeveer 2-4 weken kan duren. Maar hoe was dit bij jullie?

En wat zijn eventueel goede oefeningen om die zenuwen weer rustig en normaal te krijgen?

mirtedl

Re: Pijnverloop na Hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:34

Ik vind je erg optimistisch met 2-4 weken.
Hou er rekening mee dat na een hernia flinke zenuwschade kan ontstaan. Ik zie met mijn werk op ok vaker mensen die meermaals aan een hernia geopereerd worden en daar zijn de herstel verhalen lang niet allemaal positief.

Mijn moeder is 2x in vrij korte tijd aan een hernia geopereerd, gigantische zenuwschade en chronisch pijn patiënt. Nu met een neurostimulator wel iets verbetering.

Om niet al te negatief te blijven.. ga naar een fysio die ervaring heeft met herstel van een hernia en luister heel goed naar je eigen lijf

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 13:46

Na mijn eerste operatie had ik al heel snel geen pijn meer.
Maar nu is dat dus wel anders.
Het is ook niet kort achter elkaar, en zit er in mijn geval wel 26 jaar tussen. ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:29

In het algemeen zijn er twee dingen belangrijk die maken of een zenuw goed kan herstellen: hoe erg was de beknelling en hoelang heeft het geduurd. En ik zie liever kort en krachtig, dan sluimerend en langdurig. Want door de lange duur heb je meestal meer schade.
Als de klachten echt al maanden aanwezig waren, dan mag je ook rekenen op maanden herstel. In jouw geval heb je bijna een jaar met klachten gelopen. Dan mag je daar makkelijk 4-6 maanden voor tellen. En grote kans dat je opflakkeringen krijgt van bepaalde houdingen/activiteiten. Een fysio kan je helpen om jouw triggers te bepalen en hoe je daar mee om kunt gaan.

Nog niet teveel oefeningen doen in deze fase van herstel. Pas na 6 weken mag je echt gaan oefenen (mits goedkeuring van je behandelend arts). Voor nu veel afwisselen tussen rusten en lichte beweging (wandelen, hometrainer).

Bron: ik ben een fysio die werkt met neurochirurgie-patienten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:14

Ik had al lange tijd een hernia L4/L5m maar laatste periode ging echt niet meer en pijnstillers werd ik echt stoned van.

Ik kwam in de mallemolen van wachtlijsten en gedoe, dus via zorgverzekeraar naar een kliniek kunnen gaan.

Kwam daar en had erge klachten in mn rechterbeen en voet. Het was 22Dec, dus zou na nieuwjaar zsm geopereerd worden.
In de auto gebeld of ik de volgende dag kon? Dan kwam ik wel de 24e, dus kerstavond thuis en zou niks aan mn kerst hebben. Nou prima, win-win voor mij.......:)

Na operatie werd ik wakker en gelijk pijnvrij. Heb wat paracetamol gehad, maar eigenlijk ook gelijk gestopt.

Kreeg een protocol mee wat ik moest doen, korset om en moest fysio thuis krijgen. Omdat het goed voelde, was het heel moeilijk om me aan het protocol te houden. Dat hield dus vooral in, liggen of lopen, niet zitten of lang staan.

Ik werd in Januari ziek en in Feb zijn nog mn keelamandelen eruit gehaald en dat hield me dan ook nog even "rustig".

Maar eigenlijk heel snel alles weer gedaan. Pas jaren later een terugval, maar bleek ook reuma te hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:44

2-4 weken is inderdaad optimistisch, afhankelijk van de opgedane schade en je leeftijd natuurlijk. :)

Ik ben op mijn 17e voor het eerst geopereerd aan een hernia en was direct helemaal pijnvrij. *\o/* Wel moeten revalideren, maar na 3 maanden was ik weer de oude. Ben toen ongeveer 7 jaar pijnvrij geweest.

Helaas op mijn 24e kwam hij dubbel zo hard weer terug.
Weer geopereerd, en ik ben toen in totaal.. 10 weken pijnvrij geweest.
Daarna kwam het weer terug, wel gelukkig veel minder dan voor mijn operatie.
Slik nu al 5 jaar 3x per dag morfine.

Echter zat mijn zenuw zo klem dat ik per direct thuis moest blijven ivm kans op verlamming. Arts snapte niet dat ik nog kon lopen en niet incontinent was. (Ik had de dag er voor nog paard gereden.. :+)

Dus is echt per persoon en ook per operatie verschillend. Mijn eerste operatie was een lichte operatie. Bij de tweede hebben ze ook een stuk wervel weggehaald. Ik lag op de kamer met 3 anderen, allemaal 65+ maar die gingen allemaal de volgende dag naar huis. :') Ik lag er 3 dagen en heb 3 weken met een rollator moeten lopen toen ik thuis kwam.. :Y)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 19:05

2-4 weken bedoel ik met pijn. Oftewel, hoe lang duurt het voordat de pijn weg is. Dus niet het algehele herstel.

Volgens de chirurg zou het herstel na ongeveer 2/3 maanden heel snel moeten gaan.

Na mijn eerste operatie was ik al snel pijnvrij.
Nu stond ik een paar uur na mijn operatie al naast mijn bed om weer naar de WC te gaan. De volgende dag zelfstandig mij gewassen en aangekleed en kon ik die middag weer naar huis.

Ik kan nu gewoon lopen, traplopen, bukken etc. Alleen de pijn nog.

Oja, ik houd me netjes koest. Wandelen, af en toe nog liggen buiten s’nachts slapen en zo kort mogelijk zitten, als ik zit.

Ik ben van mezelf een bezig bijtje wat zelden stil zit.
De afgelopen jaren was ik meerdere keren per week in de sportschool te vinden of hardlopend op de weg.
Verder heb ik een actief beroep waar ik niet zit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 00:14

Bij mij was de pijn weg en bleef ook weg. Heb 1 dag paracetamol geslikt en toen niet meer nodig gehad.

Ik ga niet vertellen hoe snel ik op het paard zat, maar als je pijnvrij bent heeft dat ook echt nadelen. Het is me echt te kort gelukt om me aan het protocol te houden.
En daarvoor ben je al een tijd beperkt en heb je zoveel pijn, dus je wil zo graag ook.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 06:27

Na een half jaar een gevoelloos been met beperkte aansturing wat ook koud bleef was ik me 3u na de operatie hey eerst bewust van het feit dat mijn been warm was en ik dat voelde zonder dat ik mijn hand erop moest leggen!

Zenuwpijn was toen ook weg.

Intussen 4 jaar later kan ik pas recent weer op mijn tenen lopen, en schiet de kuitspier nog regelmatig in een harde kramp. Dus de functionaliteit terug krijgen duurt lang..

Maar dat interesseerde niemand in het ziekenhuis/huisarts :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 07:48

Akshay schreef:
Na een half jaar een gevoelloos been met beperkte aansturing wat ook koud bleef was ik me 3u na de operatie hey eerst bewust van het feit dat mijn been warm was en ik dat voelde zonder dat ik mijn hand erop moest leggen!

Zenuwpijn was toen ook weg.

Intussen 4 jaar later kan ik pas recent weer op mijn tenen lopen, en schiet de kuitspier nog regelmatig in een harde kramp. Dus de functionaliteit terug krijgen duurt lang..

Maar dat interesseerde niemand in het ziekenhuis/huisarts :+

Dat is wel een heel slechte zaak zeg, lekker ziekenhuis. Ben je ook niet meer terug geweest bij de neuroloog of neurochirurg?

Het is hier helaas alleen de pijn die maar niet weg wil gaan. Wel minder, maar nog steeds verrot. We zijn nu 2,5 week verder.

Daarom ben ik op zoek naar soortgelijke ervaringen.
Volgens de folder en internet zou het 2-4 weken kunnen duren.
Daarom zou ik graag willen weten hoe dat bij anderen was.

Sowieso moet ik 6-8 weken na de operatie op controle komen bij de chirurg.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:30

Ik ben na 6/8 weken inderdaad terug geweest op controle. Toen deed mijn knie reflex het nog niet. Maar dat maakte niet uit. Moest maar gaan zwemmen. :+ de neuroloog keek niet verder dan "hernia wegsnijden = gedaan = gelukt" en dat was natuurlijk ook zo.

Ik vond de nazorg wat dat betreft beroerd, heel beroerd. Maar ben niet anders gewend eigenlijk. Ik werk nu sinds 2 jaar zelf via wat begeleiding aan terugkrijgen van soepelheid, vertrouwen en functionaliteit. En dat helpt heel erg. Wordt niet vergoed, maar dat is dan maar zo..

Ik hoop voor je dat het snel verbetert, maar ook dat je de juiste en voor jou passende route weet te vinden om voor zoveel mogelijk verbetering te kunnen gaan!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:45

Ik heb inderdaad ook nog wel lang last gehad dat ik mn rechter grote teen niet goed kon bewegen en een doof gevoel bleef houden in mn rechter onderbeen. Maar daar is toen ook verder niks mee gedaan. Maar ik heb het zelf ook nooit aangegeven als lastig of vervelend. Het is gaande weg wel goed gekomen, maar zou niet kunnen zeggen hoe lang dat nog heeft geduurd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:47

Ik ben 31 januari dit jaar geopereerd.
Berichten erover zijn nog wel in mijn berichten geschiedenis te zien.

De erste pijn was direct na de operatie bij mij weg.
Wel nog een hele hele tijd recht lijn gehad. Maar die is nu inmiddels ook zo goed als weg.
Ik ben nu echt gruwelijk hard aan het sporten om te proberen te voorkomen dat het weer gebeurd.

Dus echt goed bezig actief rugspieren trainen en ze ook te laten rusten....

Tot dusver gaat het wel aardig.
Links mijn voet is nog doof en mijn blaas is raar

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 17:35

hagelslag schreef:
Ik ben 31 januari dit jaar geopereerd.
Berichten erover zijn nog wel in mijn berichten geschiedenis te zien.

De erste pijn was direct na de operatie bij mij weg.
Wel nog een hele hele tijd recht lijn gehad. Maar die is nu inmiddels ook zo goed als weg.
Ik ben nu echt gruwelijk hard aan het sporten om te proberen te voorkomen dat het weer gebeurd.

Dus echt goed bezig actief rugspieren trainen en ze ook te laten rusten....

Tot dusver gaat het wel aardig.
Links mijn voet is nog doof en mijn blaas is raar

Sporten heb ik om die reden ook gedaan afgelopen jaren. Helaas kwam Corona.
Ik kwam in een depressie en zulke dingen slaan al snel op mijn lichaam. Met een overspannen lichaam heb ik daarna teveel gedaan.
En hup daar was die hernia weer en helaas te heftig om weer vanzelf te kunnen genezen.

Dat je blaas raar is, is ook niet zo gek.
Dat was bij mij de reden om mij 26 jaar geleden te opereren. Het risico was te groot dat ik incontinent in een rolstoel zou belanden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:43

Ik had maar wat graag gehad dat de arts eerder had gereageerd en de operatie bijna 3 maanden eerder was geweest.
Juist door de hernia raakte ik verder en verder de weg kwijt.

De 3 maanden tussen mri scan en de operatie voelt als 1 zwart gat...